Nyfiken på… Roger Nilson, navigatör

Det har ju varit en del diskussioner kring hur man kör nav under kappsegling. Om instrument, mjukvaror, routing och annat… När jag hörde Roger Nilson prata på KSSS seminaret om Gotland Runt tänkte jag att det kunde vara kul att ställa lite frågor till honom.

Roger behöver ju ingen närmare presentation. Ni missade väl inte programet om när han och Bruno Peyron seglade runt jorden på 50 dagar i Orange II?

Vad står på agendan efter Orange-projektet?
Just nu skriver jag på en självbiografi som skall komma ut i höst. Min förläggare säger att jag redan har för mycket material.

Annars är det bara Fastnet som är inplanerat, då på 60-fots trimaranen “Banque Populaire”.

Hur ser du att navigatörens roll har förändrats de sista 5-10 åren?
Det har kanske blivit mer fokus på rollen?

Navigatörens roll har alltid varit viktig, men förr handlade det mer om att veta var man var och nu handlar det mer om att veta vart man skall. Förr var det inte helt ovanligt att man missade märken i dimma och tidvatten om man inte hade en duktig navigatör!

Nu är navigatörens jobb mer analytiskt, när man har tillgång till mycket information som måste bearbetas kontinuerligt.

Modellerna blir också bättre och bättre. Vi ser att man börjar få med land- och termiska effekter. Framförallt är det duktiga metrologer som till exempel Roger “Clouds” Badham och Chris Bedford som driver utvecklingen.

Eftersom alla har tillgång till samma information och alla är duktiga på sitt jobb, blir skillnaden i vägval ofta ganska små jämfört med förr i tiden. Det handlar mycket om att vara “fine tuned” och inte göra misstag. Då alla seglar ungefär samma väg blir ju båtfart ännu viktigare.

Vad kommer att vara största utvecklingen framåt?
När det gäller bredden tror jag vi kommer att få se mycket mer av datorstödda hjälpmedel, typ Expedition, också vid vanlig havskappsegling. Nu är programmen lätta att använda och rimliga i pris.

Kan du kort beskriva setupen ni har på Orange?
Tidigare har vi kört Deckman och MaxSea, men senast använder vi mest Expedition. De använder lite olika algoritmer men resultaten blir nästan samma om man har rätt indata. Expedition är lättare att hantera och uppgraderingar funkar också mycket bra.

När det gäller vädermodeller så får man ibland ha en router i land som stöttar en med modeller och analyser. När det gäller GRIB-filer kan jag annars rekommendera GRIB.us.

Sedan laborera vi med båtens prestanda, tid och vindstyrkan för att få modellerna att stämma med verkligheten. Man kan ju ändra på massa saker men det blir lätt komplext. Ofta stämmer ju prognoserna otäckt bra, även så långt fram som 6-7 dagar.

Hur skall vi få fler att börja kappsegla?
Jag har ingen aning. Det är både dyrt och krångligt att havskappsegla och det finns mycket annat som konkurrerar om folks tid idag. Det kanske inte är meningen att havskappsegling skall vara en folksport?

Roligaste båt att kappsegla med?
Stora multihulls! Det är fokus på fart. Enkla eller inga regler och inte massa baxande av prylar och segel hela tiden utan bara fokus på fart… och säkerhet!

5 Comments

  1. Vaffe Apr 13, 2007 Reply

    Kul att du är på G igen Peter. Var lite nervös att du skulle strejka tills båten var såld. Jag började nästan planera för en insamling ;-)

  2. Author
    Peter Gustafsson Apr 13, 2007 Reply

    Känns bra att ni blir oroliga när det inte kommer nåt på 2 HELA DAGAR!!!

    Jag vill ha tillbaks mitt liv :-)

  3. Vaffe Apr 13, 2007 Reply

    12 – 9 är tre! Peter. Dessutom var det sent på kvällen så det räknas nästan som fyra…….

  4. Author
    Peter Gustafsson Apr 13, 2007 Reply

    Stackare…

    :-)

  5. Vaffe Apr 13, 2007 Reply

    Ja det var lite jobbigt….
    Sjösättning i dag kl 16.00!!!! så nu är jag glad igen.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.