Hur man bygger en J/109

J/109 build @ J/Europe
J/Europe, som är J/Boats Europeiska varv sedan 1994 ligger i Olonne sur Mer, strax norr om La Rochelle på den Franska Atlantkusten. Det är en populär badort, men också en seglarmetropol för solo-seglarna. Bland annat utgår Vendée Globe härifrån och det låg ett antal Figaro, Open 40 och Open 60 i hamnen.

J/109 build @ J/Europe
Chef för verksamheten är Didier Le Moal, gammal jolleseglare som numera kappseglar J/122 “J Lance 4″ som bland annat vann Obélix Trophy förra veckan. 2002 vann han Spi Ouest i en J/109 så vi hade en bra diskussion om hur man skulle få fart på en J/109. Kul att köpa båt av människor som vet vad de pratar om.

Jag hade hört att fransmännen kunde vara svåra att ha att göra med, men tillsammans med Didier kom vi fram till vilka tweaks som skulle kunna göras på min båt (på franskt vis är det ju chefen som bestämmer det mesta på fabriken).

J/109 build @ J/Europe
Här har vi båt #326, nya Blur, efter att plastningen är klar. Jag tror man hanterar härdningen genom att hålla en stabil temperatur på det här sättet.

J/109 build @ J/Europe

J/109 build @ J/Europe

På J/boats använder man en byggmetod som kallas SCRIMP® (Seemann Composites Resin Infusion Molding Process). Man lägger hela laminatet torrt i formen tillsammans med stringers och förstärkningar. Man tillsätter sedan vinylester (yttersta skiktet) och polyester via mängder av små slangar under en vaccum-påse för att få exakt rätt mängd. Detta ger ett antal fördelar:

  • Man får 65-70% fibrer mot normalt kanske 50% = starkt & lätt
  • Man har bra kontroll på processen = jämn kvalité
  • Man får ett mycket jämt laminat då vaccumet fördelar plasten jämt
  • Man slipper luftbubblor vilket påverkar hållfastheten positivt (1% luft ger tydligen 10% sämre hållfasthet)
  • Det blir miljövänligt då hela processen sker inuti vaccum-påsen (det luktade knappt i lokalen där man laminerade)

J/109 build @ J/Europe
US Naval Surface Warfare Center har gjort jämförelsen mellan olika metoder, vilket pekar på att SCRIMP skulle klara olika typer av laster bättre än traditionella metoder.

J/109 build @ J/Europe
Då vi var där hade man tre J/109 som höll på att monteras plus min som precis var färdigplastad. Här har man satt i de två skotten och motorn, men inte mycket mer.

Det går iväg en J/109 var 10:e dag. J/122 har blivit succe så där får man iväg en båt i veckan. Här byggar man båtar också för den amerikanska marknaden, men övriga modeller levererar man till resten av världen utom USA. J/100 verkade också poppis då det låg ett antal sådana för montering.

J/109 build @ J/Europe
På nästa båt har man kommit längre och fått in toa, kök & navmoduler. Det tog ungefär två veckor från att skrov och däck kom från plastning till dess att båtarna rullade ut ur huset.

J/109 build @ J/Europe
Här är däcket till någon av båtarna ovan. Alla luckor, beslag, ventiler och annat monteras medans det ligger på golvet. Bara sjyssta prylar: Harken, Spinlock, Lewmar…

J/109 build @ J/Europe
På den tredje båten hade man fått på det mesta och höll på med installationer av el, vatten och andra system. Det är mycket saker som skall in bakom paneler och under durkar.

Man var duktiga på att skydda allt som var fördigmonterat. Bland annat så målade man däck med en sorts gummifärg som kunde dras av när arbetet var klart. Sån skulle man ha i gästhamnarna i juli…

J/109 build @ J/Europe
Motorn, som antingen är en Volvo Penta D1-30 eller D1-20 med saildrive. 99% väljer den större varianten.

J/109 build @ J/Europe
Toaletten på plats. Visst är balsamaterialet snyggt? Som parketten hemma :-)

J/109 build @ J/Europe
Köket.

J/109 build @ J/Europe
Roderinfästning med förstärkningar. Lagren kommer från JP3, som bland annat levererar till Green Marine, Nautor, Baltic, Cookson och Goetz…

J/109 build @ J/Europe
Så här ser det ut när man har kommit lite längre. Utrymmet till babord är en dubbelhytt och det till styrbord är ett gigantiskt sittbrunnsfack med en liten dörr in till toaletten.

J/109 build @ J/Europe
Någonting säger mig att det kommer att vara svårare att fixa saker här i efterhand… till exempel så skall ju autopiloten sitta här nånstans. Det hade varit sjysst att få tillgång till sin båt någon vecka utan däck på :-)

J/109 build @ J/Europe
Mastfot och fäste för bordet. Förstärkningarna som går upp längs sidorna är för röstjärnen.

J/109 build @ J/Europe
Förpiken. Efter lite diskussion kring att jag ville centrummontera loggen, så skulle man förbereda det på min båt genom att ta bort delar av mittenskottet samt göra singellaminat på rätt ställe. Skönt att man slipper såga sönder nya båten direkt.

J/109 build @ J/Europe
Dagen avslutades med middag och mer båtskvaller… jättestort tack till gänget på J/Europe och Tobias på J/båtar i Sverige.

More from our site

6 Comments

  1. Calle P May 14, 2007 Reply

    Använder man fortfarande balsa som distansmaterial?
    Och varför är det inte sandwichplast istället för plywood där det inte syns (Stuvytrymmen)?

    //Calle

  2. Author
    Peter Gustafsson May 14, 2007 Reply

    “Baltek Contourkore end grained balsa”. Osäker på plast/plywood-valet.

    Här är en bild på en J/100 där man bättre ser hur båtarna ser ut då de kommer från plastning. Ganska snyggt!

    http://www.blur.se/images/jeurope_26.jpg

  3. Calle P May 14, 2007 Reply

    Ser ut som om det är icke organiskt distans material vid genomföringarna. Det var smart. Hur är däcket gjort? Balsa eller något annat? Där är risken större för fuktskador (Fler hål). Hur gör du vid loggen?

    På Taluffa fick jag byta en del träskott för att dom var ruttna. Så jag är lite “alergisk” mot “träbåtar”. Det är tillräckligt med bekymer med att förhindra frostsprängning i sandwich material utan att behöva tänka på annat också.

    //Calle

  4. Pelle May 14, 2007 Reply

    Balsa har en del fördelar framför divinycell, framförallt är det lättare att få bra vidhäftning mellan kärnan och laminaten. Risken för vatteninträngning är rätt liten specellt som det verkar vara massivlaminat runt alla genomföringar. Valet av plywood i inredningen är säkert en kostadsfråga….det är billigt, starkt och lättjobbat.

  5. Johan May 15, 2007 Reply

    Men är den inte lite väl smal i aktern ?
    - Fast det har väl blivit lite av Rod Johnstones kännetecken…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>