Sweet… Sydney 36CR


Sydney Yachts är mest kända för Sydney 38, men även lillasystern 36CR kvalar in som sweet. Foton: Andrea Francolini/Azzura Marine.

Inte lika bra entypscirkus som 38:an men definitvt OK under IRC. Senast spikade man IRC2Skandia Geelong Week före bland annat A35, 40.7 och X-41.


IRC TCC typ 1.050-1.060

Mått: 10.99 x 3.45 x 2.30 m x 5.100 kg
Sail area 70 m² upwind
Listar $259,000AUS ~ 1.5 Mkr

HIGHS

  • Australian made for Australian conditions
  • Superb build quality and some real innovation
  • Heavily ballasted and stiff for heavy-weather and offshore racing
  • Non-overlapping sail plan makes for snapping tacking and that’s perfect for club racing short-handed
  • Big cockpit that’s mindful of crew
  • Full head room in a stylish interior, with new fully-moulded GRP planked liners
  • Plenty of accommodation and the goods for a week at sea
  • Expected great resale and longevity

LOWS

  • Deck-mounted winches for German mainsheet system steal handy cockpit space
  • Cambered cabin top isn’t the easiest to move about on
  • High-gloss myrtle dinette shows the scratches for hard sailing
  • Questionable access to all the wiring and servicing items fitted behind the fully-moulded liner
  • No seat at the chart table
  • With all the gear for offshore racing, the test version of the 36CR was priced above $300,000

18 Comments

  1. Humm Jan 27, 2008 Reply

    Det är gott att se att man hänvisar till resultat där man lyckats slå en 10 år gammal IMS racer som 40.7 på ett race…:-)

  2. Author
    Peter Gustafsson Jan 27, 2008 Reply

    Ja, det finns ju de som hävdar att just 40.7 är “the boat to best” oavsett vilken regel man seglar efter :-)

  3. Sigvard Jan 27, 2008 Reply

    Skitfräck båt, ända till man ser vad den väger. Är det nån som kan förklara varför båtarna verlkar bli allt tyngre, trotts att de är så tomma inuti. Båtarna från 80-talet var ju lättare…

    Kolla t.ex. på JOD 35, Ravage 36, X119 ellervad som helst.

  4. Richard Jan 28, 2008 Reply

    Försöker du sälja sånna här eller?

  5. Jörgen Jan 28, 2008 Reply

    Eller skall du byta båt?

  6. PelleL Jan 28, 2008 Reply

    Orsaken till att båtarna blir tyngre är väl IRC’s generösa inställning till kölvikt och stabilitet. Skroven väger nog ungefär samma men man slänger på en bulb på ett ton eller så ……….

  7. Stefan Jan 28, 2008 Reply

    Hej
    Jag var i ganska intensiva kontakter Sydney Yachts inför förra säsongen men de har nästan kastat in handuken kring Europa. Kan finnas en affärsmöjlighet för någon som orkar argumentera för ett licensbygge. Min ide´var att låta den inköpta 36:an vandra runt på våren mässor inför säsongen. Men då de ansåg att transportkostnaderna åt upp marginalen för en agent så dog hela projketet ut.

    Stefan

  8. Author
    Peter Gustafsson Jan 28, 2008 Reply

    Det är väl så att IRC är gjort för “normala” cruiser/racers (i alla fall i den här storleken) och att det inte lönar sig att göra en båt som är för lätt eller har för mycket segel (ingen vidare cruiser). Även om en sån båt såklart är roligare att segla…

    Sedan verkar ju båtarna ändå blivit ganska mycket snabbare, även med samma SA/D?

    Ravage = 70 m²/4.370 kg LYS = 1.23, IRC ~?
    JOD 35 = 72 m²/3.650 kg LYS = 1.27, IRC ~1.040
    X-119 = 90 m²/5.200 kg LYS = 1.32, IRC ~1.070
    J/109 (genua) = 70m²/5.000 kg LYS ~1.30, IRC ~1.030
    Sydney 36CR = 70 m²/5.100 kg LYS ~1.32, IRC ~1.050
    X-35 = 73 m²/4.300 kg LYS = 1.34, IRC ~1.055

    PLK (Pelle Lindell Kvot) = LYS/IRC varierar från 1.22 (JOD) till 1.27 (X-35).

    Förresten borde Ravagen kunna göra bra ifrån sig under LYS?

  9. Fredrick M Jan 28, 2008 Reply

    Båtar under 45 fot ungfär straffas om de väger för lite i IRC därför är det ingen idé för båtbyggarna att bygga lätta små båtar med ofördeligaktigt IRC som inte vinner några tävlingar! Resultat säljer mer än lågtdep som desutom är mycket dyrare att producera.

    Om du vill vinna i IRC med en lätt båt köp en större!

    IRC motarbetar därmed utvecklingen av mindre lätta familjecruisers!!

  10. Author
    Peter Gustafsson Jan 28, 2008 Reply

    Nja, det verkar inte ha med IRC att göra. Lätta båtar kostar i alla regler och det finns ju en anledning till det…

    Några av de hetaste i IMS:
    X-37 = 6.400 kg
    GS37BC = 6.800 kg

    Och även om man ritar en entypsbåt utan hänsyn till regler så ser den väl ut som X-35 ungefär?

    Sist jag kollade var lätta båtar inte så poppis i LYS heller… kommittén tycker ju att mina 5 ton är “på gränsen till sportbåt” :-)

    Nåt förslag på en ultimat/lätt cruiser/racer på 36 fot?

  11. F424 Jan 28, 2008 Reply

    Någon som kan förklara varför vindvinkeln på undanvind minskar vid de högre vindstyrkorna? 16 knop 170 grader, 20 knop 168 grader, 25 knop 146 grader apparent. Är det någon planingströskel som skall passeras?

  12. Patrick Jan 28, 2008 Reply

    En lättdriven båt kan segla snabbare än den sanna vindhastigheten om man skär varvid man ökar den relativa vindstyrkan AWS. Vid plattläns kan man aldrig köra fortare än den sanna vindhastigheten. Detta är i sin tur skälet till att många sportiga båtar av idag kör asymmetriska undanvindssegel eftersom det är ett effektivt segel i dessa vindvinklar. Samt enklare att hantera vilket ökar det taktiska inslaget, men det är en annan diskussion.

  13. F424 Jan 28, 2008 Reply

    Jo, det har jag koll på (dvs att det går snabbare om man inte seglar dead downwind), men normalt brukar man väl platta mer och mer ju mer det blåser och inte tvärt om?? Att vid 25 knops vind köra TWA 146 (AWA 119) verkar väl lite knepigt eller?

  14. PelleL Jan 28, 2008 Reply

    Det är säkert så att VPP:t tror att man kan dra upp båten i (halv)planing. Target speed går ju från 9-13 knop mellan 20 och 25 knops vind. Sportbåtar som tex. Melges funkar på samma sätt men i svagre vindstyrkor, dvs i svag vind skär man, när vinden ökar går man allt plattare för att runt 6-7 m/s börja skära igen för att dra upp båten i planing.

  15. Patrick Jan 28, 2008 Reply

    Jag noterade detta själv på Mumm 30:an, som går djupare och djupare upp till 14 knops vind (TWA 161) , för att gå brantare igen i 15-20 knops vind (TWA 148-150) för att i 25-30 knops vind gå lite plattare igen (TWA 152-155).

  16. Ric. Jan 28, 2008 Reply

    Nja, Peter.. Mycket segel = dålig cruiser får du inte skriva obemött.
    Segel kan revas!
    Med annat tänk får man vända sig till leverantörer som HR, Malö, Najad mfl. (även om t.o.m. dessa tillverkare ökat på riggen senaste åren).
    Tycker ofta tvärtom; att en snabb sportig båt känns säkrare till havs än en långsam tung klump som inte kan segla undan vinden och som går genom sjön snarare än ovanpå.

  17. Author
    Peter Gustafsson Jan 28, 2008 Reply

    Ric, jag håller med dig.

    Men 70m² på 5 ton ger en ganska pigg båt!

    Men det finns säkert massor av folk som kan tänka sig att cruisa i en Mumm 36 (3 700 kg) också. Fast om jag & tjejen är lika snabba som dem genom skärgården med rullfock & gennaker, så förstår jag ju inte vitsen med att cruisa med en racebåt ;-)

  18. Calle P Jan 29, 2008 Reply

    Då borde X99 hamna under sweet och sportbåt då :-)

    62 m²och 2980 kg är också en ganska pigg båt.

    Tänk om den fått en mordern köl med bulb också…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.