Sweet… J/100

jboats j/100 sweet
Om man inte skulle segla runt på havet, utan bara ville ha en dagsseglare så ligger väl en J/100 högt på listan. Den här typen av båtar är poppis på andra ställen på jordklotet, men här hemma är det kanske Folkbåt, IF och Expresser som fyller det behovet?

Det finns i dagsläget en i Fiskebäckskil och ett par i Stockkholm.

Mått: 10.00 x 2.82 x 1.75 m x 2,950 kg
100% SA = 44.40 m²

Här finns specifikation, priser och klassregler.

jboats j/100 sweet

Här finns några bra tester och artiklar om J/100:

J/100 Wins Overall Sailing World Award…

Nov. 16, 2004 Sailing World Magazine today named the J/100 as its Overall Boat of the Year for 2005. The J/100 topped a field of 16 nominated entries in Sailing World’s annual salute to boat design innovation (Dec/Jan issue). “It came down to how the boat sailed and how it was put together,” said Boat of the Year Director, Tony Bessinger. “It accelerated well and got in and stayed in a groove,” added Chuck Allen, one of the four independent judges.

jboats j/100 sweet

There’s nothing quite like steering a sleek, fast boat with a light touch on the tiller, the stability of a keel below, being close to the water and sliding through waves with barely a wake or whisper.

One’s standard of acceleration and that feeling of being one with wind, wave and boat probably started on a small dinghy…a Hobie Cat, Sunfish or inland scow. Then as one’s boats got larger, some of the magic faded. Sure, cruising was an adventure and the camaraderie of a winning race crew unforgettable. But, now it seems there’s less time for such pursuits. Priorities change. Every moment counts. Time’s too precious and the alternatives too numerous to put up with any boat less than what will recapture those simple joys of sailing. J/100 is designed to do just that.

The comforts that experienced sailors appreciate are part of the package. A two cylinder inboard saildrive hums along at 6.5 knots like a sewing machine, when you can hear it. Why limit your horizons because the wind might die? There’s a bona fide marine head and even a couple of bunks with an option for a V-berth forward for the occasional overnight. A dodger works to extend the sailing season.

If you plan to single-hand the boat or do some relaxed non-spinnaker racing, the Hoyt jib boom shown above works great! Using this system, TERN won what one captain called, “the race from hell”…the 2004 Maine Retired (Age 65+) Skipper’s Race. In dense fog, torrential rain, lightning, and 40 degree windshifts, the J/100 excelled. No need to overwork the crew or have anyone on the foredeck when there’s a self-tacking jib and automatic whisker pole. TERN tacked effortlessly on 10 degree shifts, winning the trophy for the fastest of 38 starters. Five minutes back were larger boats with more crew, big winches and huge genoas.

If the joy of sailing is a priority… the feel of acceleration and response of a good boat… we believe you’ll find this ‘J” to be 100% perfect for your day’s sail!

jboats j/100 sweet

jboats j/100 sweet

jboats j/100 sweet

jboats j/100 sweet

jboats j/100 sweet

jboats j/100 sweet

jboats j/100 sweet

jboats j/100 sweet

jboats j/100 sweet

jboats j/100 sweet

jboats j/100 sweet
Här har vi några bilder från J/Europe i Olonne sur Mer. De två båtarna i förgrunden har precis kommit från skrovtillverkningen, och den blåa i bakgrunden är precis klar för leverans.

jboats j/100 sweet

jboats j/100 sweet

20 Comments

  1. SeglarMagnus Feb 18, 2008 Reply

    är inte nya omega 10M lite samma typ av båt.

  2. Christofer Feb 18, 2008 Reply

    Elvan är snarare dess snabbare evil twin ;)

    /C

  3. Hum Feb 18, 2008 Reply

    Hel rätt om man inte skall ut på havet. Man vill ha en.

  4. SeglarMagnus Feb 18, 2008 Reply

    Vad har elvan med dettta och göra?

  5. Christofer Feb 18, 2008 Reply

    SeglarMagnus: En jämförelse bara vilken cruiser den va mest lik, precis som din kommentar om Omega 10M.

    /C

  6. Micke Feb 18, 2008 Reply

    Blur du glömmer J124 mycket coolare.

    MickeM

  7. Author
    Peter Gustafsson Feb 18, 2008 Reply

    Finns på den långa att-göra-listan… ganska snygg i svart!?

  8. Johan Feb 18, 2008 Reply

    J/100 är snygg, gediget byggd och seglar troligen bra men
    har svårt att ta marknad pga priset.
    10ggr priset jämfört med Express och jag tror inte det blir 10ggr roligare.

    Om pengarna inte är ett problem (65årig pensionär som sålt villan) kan den vara ett alternativ till Expressen.

  9. Patrick Feb 18, 2008 Reply

    Vilka nya båtar tror du går att köpa för ett pris som matchar en 30 år gammal Express?

  10. M Feb 18, 2008 Reply

    Johan menar nog en ny express som du får för 300+

  11. MN Feb 18, 2008 Reply

    Den testades i bårnytt eller segling och fick ju väldigt fina omdömen där…..

  12. Patrick Feb 18, 2008 Reply

    Ok, men då var det ju inte 10 ggr priset.

  13. trisse Feb 18, 2008 Reply

    Tofinou 9.5m måste väl ändå vara något av det fräckaste i gengren “dyr dagseglare med retrokänsla och bra prestanda”
    http://www.classic-boats.com/fr/diapos/VST/diapos.php

  14. Clifford Feb 18, 2008 Reply

    En lite mindre men riktigt läcker båt är G2, 750kg depl och 26 kvm segel. Kolla på http://www.g2-zeiljacht.nl

  15. Lars M. Feb 18, 2008 Reply

    Den står definitivt på min “gubblista” som dessvärre närmar sig raskt.
    Kanske en J 124 men det räcker nog med J 100 – läcker båt!

  16. asdf Feb 18, 2008 Reply

    MN.
    Precis ALLA båtar som testas i tidningarna får helt urskiljningslöst mycket bra omdömen. kritisk granskning och jämförande tester saknas helt.

  17. Micke M Feb 18, 2008 Reply
  18. Author
    Peter Gustafsson Feb 18, 2008 Reply

    De måste väl tänka på sina annonsörer :-)

    Är det någon som vi tycker gör ett gediget jobb när det gäller båttester? Svenska eller utländska.

  19. Andreas i Missmatch Feb 18, 2008 Reply

    Tyvärr är det sällan våra tidningsskribenter vågar uttala sig.

    Sist jag läste ett hyfsat bra test i Svensk tidning var i Segling 2005.
    De testade, CB365an,First36.7, 35match och Sunfast 35. De hade en panel bestående av kvinnor o män, olika seglingskunnande och varje person fick uttala sig om ett antal kattegorier.
    Trots detta fegade tidningen ur med att utse en vinnare för alla båtar är ju bra i förhållande till pengar/seglingsglädje/utrymme eller vad det nu var….bla bla bla…

    Seilas har gjort några bra tester tycker jag. Men även dessa har svårt att vara kritiska.

    Segling en test om Hanse som sköts upp pga problematik med båten och barnskjudomar. men inte ett ord om detta sen när testen väl kom….Varför inte våga hänga ut en båtleveratör och säga att den har dålig kvalitet?
    Pengar….annonser…

    J100 är kalasfin weekendseglare. Hög villha faktor…men dessvärre lika mycket pengar som en hyfsad riktig segelbåt(med boutrymme för en familj på semester)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.