Pater Noster Race 2008

X35+278-72.jpg
Vi väntar på resultaten från Pater Noster Race, men enligt Fredriksson så har det varit X-båtar i topp, med X-35 Manixen som vinnare. Grattis. Foto: Åke Fredriksson.

Update: här är Jonas Granheds rapport:

Efter ett ganska envist nötande och manövertränande under våren utanför Långedrag var det så dags för Pater Noster Race. Vädret var på högtryck och så även besättningen. SYL är ju lite speciellt med olika förutsättningar i starten. Vi som statade sent 12.31 hade en jämnare vind från början. Kryssen ut till Bredbådan bjöd på lite varierande riktningar som gynnade ett nordligare spår (Blues) och missgynnade det sydligare spåret som Aero tog. Vi höll oss i mitten och tappade något mer än vi räknat med gentemot Blues. Vid Bredbådan gjorde vi en bra sättning och tog snabbt in på Onico och strax före rundning gick vi om i lä! Sen hade vi en jättefin sträckbog ut till Dynan och Pynten taktiken var att undvika alla närkontakter och störningar från långsammare båtar genom att hålla ett ganska lågt spår. En hel del av våra konkurrenter trycktes ner av strömmen och tvingades ta ett slag för att komma runt, vi kunde dock utnyttja X-35:ans grymma höjd och ta oss ur vårt låga spår.

Vi insåg relativt snart att vårt största hot utgjordes av Blues som var mindre än 50 meter efter oss vid rundningen av Dynan och Pynten. På slören över Marstrandsfjorden valde vi att ta en gipp nästan omedelbart och höll oss utmed kanten på Pater Noster skären och där fick vi något mer vind än de som gick något längre innan gippen. Blues, som också gippade tidigt hade lite svårare att ta till sig de små vindpustarna och sackade långsamt efter. Den nya X-34:an SLAM höll däremot en god fart inte minst efter spinnakerbyte. Väl in bakom Dyrön tappade vi på att gå lite närmare dessa höga öar än våra konkurrenter. Vid rundningen av den gröna pricken vid Älgön gjorde vi vår enda riktigt grova miss. Tog ner spinnakern!! Medan Urban Ristorp i den framförvarande IOD:n forsade vidare med blåsan uppe och vad värre var även nu kraftigt jagande Blues. Vi höll dock undan och kunde under det sista benet in mot Stenungsund glädja oss över den spinnakerduell som utspelade sig mellan Blues och SLAM alltmedan vi höll god fart mot mållinjen. maniXens målskott var ett faktum!

I besättningen ingick: Rorsman Jonas Granhed, storsegel Hans Granhed, trim Magnus Hansson och Hans Caspersson, batteri Anette Norén, navigation Malin Corin Granhed, mast Ulf Lindahl och fördäck Anders Rydberg

Försommarens träning har givit resultat! Tack Aero, Blur och Surfer Girl för god sparring. Nästa race blir X-35 EM i samband med Kieler Woche. Segern kunde inte komma mer lägligt då vi har möte nästa vecka med vår kommande huvudsponsor till vårt nya projekt. Nya båten kommer bli Sweet och snabb, precis som 35:an!

Hälsningar maniXen!

Vi var anmälda och skulle seglat, men planeringen inför Færdern och Twostar var för tajt och det blir båtmeck hela helgen i stället (autopilot, vhf och en del annat som måste göras). Synd, men det finns bara 24 timmar på dygnet och det är mycket som måste hinnas med så här års…

Update: så här såg topp 10 ut…
1. Jonas Granhed, LdSS, X-35, 1.34
2. Hans Johansson, StSS, IMX-40, 1.38
3. Tommy Björkqvist, SSVÄ, X-34, 1.27
4. Urban Ristorp , StSS, IOD, 1.13
5. Pär Larsson, TjSS, First 34,7, 1.27
6. Dan Turesson, SSVÄ, X-332, 1.24
7. Peter Schmidt, First 33, 1.22
8. Björn Wahlström, StSS, IOD, 1.13
9. Stefan Berntsson, TjSS, Smaragd, 1.19
10. Johan Söderberg, BKSS, Alb. Cumulus, 1.09

5 Comments

  1. Andreas i Missmatch Jun 2, 2008 Reply

    Kul att lys fungerar bra. en enorm spännvidd i topp10.
    5 båtar med Lys >1,24.

    Grattis Jonas till resultatet. Träningshelgens belöning?

    särskilt grattis till Segelsällskapet Viken Ägir som hade 2 båtar i top 6 med.

    MVH Andreas

  2. Bengt Falkenberg Jun 2, 2008 Reply

    Grattis Manixen till en mycket väl genomförd segling!
    Trots lättvinden så hände det mycket som gjorde dagen intressant, samt att strömförhållandena eller avsaknaden på starka strömmar, gjorde seglingen taktiskt annorlunda än vad vi trodde att det skulle vara. Det var nog de svaga strömmarna som gjorde att vi kom imål.
    Blues passade på att öva färdigheterna från Isaf säkerhetskursen i vintras och körde en manöverbordövning medan vi själva på First 34.7:an valde att se vad som händer om vi bryter av spinnakerbommen. Det kan vara svårt med lättvind ibland.
    Som segelmakare på Albatross Segel så kan vi bara glädjas åt resultaten våra segel presterade igen. 2:a, 4:a, 5:a 7:a 8:a och 9:a totalt med helt eller delvis Albatrosssegel ombord. Tack alla som visar vad Albatross Segel går för.

  3. Author
    Peter Gustafsson Jun 2, 2008 Reply

    Här är Jonas Granheds rapport:

    Efter ett ganska envist nötande och manövertränande under våren utanför Långedrag var det så dags för Pater Noster Race. Vädret var på högtryck och så även besättningen. SYL är ju lite speciellt med olika förutsättningar i starten. Vi som statade sent 12.31 hade en jämnare vind från början. Kryssen ut till Bredbådan bjöd på lite varierande riktningar som gynnade ett nordligare spår (Blues) och missgynnade det sydligare spåret som Aero tog. Vi höll oss i mitten och tappade något mer än vi räknat med gentemot Blues. Vid Bredbådan gjorde vi en bra sättning och tog snabbt in på Onico och strax före rundning gick vi om i lä! Sen hade vi en jättefin sträckbog ut till Dynan och Pynten taktiken var att undvika alla närkontakter och störningar från långsammare båtar genom att hålla ett ganska lågt spår. En hel del av våra konkurrenter trycktes ner av strömmen och tvingades ta ett slag för att komma runt, vi kunde dock utnyttja X-35:ans grymma höjd och ta oss ur vårt låga spår.

    Vi insåg relativt snart att vårt största hot utgjordes av Blues som var mindre än 50 meter efter oss vid rundningen av Dynan och Pynten. På slören över Marstrandsfjorden valde vi att ta en gipp nästan omedelbart och höll oss utmed kanten på Pater Noster skären och där fick vi något mer vind än de som gick något längre innan gippen. Blues, som också gippade tidigt hade lite svårare att ta till sig de små vindpustarna och sackade långsamt efter. Den nya X-34:an SLAM höll däremot en god fart inte minst efter spinnakerbyte. Väl in bakom Dyrön tappade vi på att gå lite närmare dessa höga öar än våra konkurrenter. Vid rundningen av den gröna pricken vid Älgön gjorde vi vår enda riktigt grova miss. Tog ner spinnakern!! Medan Urban Ristorp i den framförvarande IOD:n forsade vidare med blåsan uppe och vad värre var även nu kraftigt jagande Blues. Vi höll dock undan och kunde under det sista benet in mot Stenungsund glädja oss över den spinnakerduell som utspelade sig mellan Blues och SLAM alltmedan vi höll god fart mot mållinjen. maniXens målskott var ett faktum!

    I besättningen ingick: Rorsman Jonas Granhed, storsegel Hans Granhed, trim Magnus Hansson och Hans Caspersson, batteri Anette Norén, navigation Malin Corin Granhed, mast Ulf Lindahl och fördäck Anders Rydberg

    Försommarens träning har givit resultat! Tack Aero, Blur och Surfer Girl för god sparring. Nästa race blir X-35 EM i samband med Kieler Woche. Segern kunde inte komma mer lägligt då vi har möte nästa vecka med vår kommande huvudsponsor till vårt nya projekt. Nya båten kommer bli Sweet och snabb, precis som 35:an!

    Hälsningar maniXen!

  4. Jan Jun 2, 2008 Reply

    Månne nya båten är en FF36:a?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.