Nya kappseglingsformat

I morgon drar SM-veckan i segling igång i Malmö. Då provas nya format där man inte räknar bort några seglingar, och till slut kör de tre bästa om medaljerna i en medaljfinal där inga tidigare resultat räknas.

For Laser Std and Laser R are 5 races + 1 medal race scheduled.
For Kona, 470, F18 and CB66 are 8 races + 1 medal race scheduled.

The races will be arranged as a qualifying series for the medal race.

Qualified for the medal race are the top three boats in the qualifying series.

The results 4, 5, 6 and so on in the qualifying series get those places in the championship.

Detta har ju diskuterats tidigare, men nu är det skarpt läge. Upplägget verkar ju inte gå hem hos alla, och ryktet säger att CB-66 SWE68 (Rikard Svanberg/David Elmlund/Börje Englund) har hoppat av. Så hur går snacket i Malmö? Och i resten av Seglarsverige?

Här är förresten direktiven till de aktiva…

SM veckan Segling
Det vi försöker med denna tävling är ett försök att skapa ett paket av ”vanlig” fleetracing som går att sälja. Men produkten vi har behöver fixas till och ni behöver hjälpa till. Därför har jag skrivit ner några punkter nedan till er att arbeta på.

Paketering av seglare genom teamkläder som utstrålar idrott
Det är viktigt hur vi ser ut allra helst då vi kommer att jämföras med ex friidrott. Framför allt på sjön där vi kommer ta både rörliga bilder och stillbilder. Därför vill jag att ni i möjligaste mån försöker ha teamkläder och kläder som utstrålar idrott. Gärna med logo på den klubb ni representerar.

Har ni inget idag drar ni enklast över en lycratröja över allt annat. Då ser det både sportigt och snyggt ut.

Svart är snyggt på land men extremt svårt att ta bra bilder på då kontrasten mot det vita seglet blir stor. De bästa färgerna är gult, svenskblå och rött.

Allt på överkroppen (keps, flytväst, smock) i olika färger på besättningen är inte ok.

Logos på skrov och material
Logos och färger på skrov och material är snyggt men bara om de är hela. Ta därför bort alla logos som inte ser bra ut på skrov, segel, mast och bom och sätt dit nya om möjlighet finns.

Det skall vara show
Att det är show behöver inte betyda att det är en jippotävling eller oseriöst. Det vi menar är att vi vill att ni utstrålar glädje om ni vinner ett race eller gör något bra. Låt det höras och synas. Tänk er en fotbollsmatch utan målgester…

Under medaljfinalen skall ni som inte seglar vara med och köra hejaklack för de som kör.

Obligatorisk närvaro vid invigning, after sail, prisutdelning
För inramningen av tävlingen är kringarrangemangen extremt viktiga och på matchracingtävlingar kallar man det obligatorisk närvaro. Vi kommer inte att gå så långt men övertygade om att ni förstått budskapet och kommer på dessa tillställningar.

Hälsar

Stefan, Pekko och Anders
SVENSKA SEGLARFÖRBUNDET

21 Comments

  1. johnny Jul 27, 2009 Reply

    Hej Tycker det hör till att man blir kvar på prisutdelningen och att man nog kan försöka få till samma kläder i båtarna. Det kostar inte så värst mycket med lite samma kläder förutom kläder för dåligt väder ….. för då är det inte så mycket folk och kollar. Men börja med samma T-Tröjor och då se det fort mycket trevligare ut.

    Vi ska köra 606 numera och vi har handlat likadana kläder och jag tycker det är värt ett lägga en 2000 eller liknande på att fä lite mer känsla i båten. känslan att när vi tar på oss våra kläder så är det allvar.
    Som att gå ut på fotbolls planen i samma kläder. Som att ha samma uniform eller kläder på jobbet . Man blir lite ett med uppgiften.

    Tål att tänka på …

  2. Victor Västernäs Jul 27, 2009 Reply

    Jag diggar det nya formatet stenhårt! Om vi seglare skall kunna dra in miljoner på att leka(precis som fotbollsproffsen) så måste vi upp på tv. Om det här fungerar återstår att se antagligen blir det väl mest friidrott på tv från Sm-veckan ändå! Jag har iaf specialtränat på målgester och filmningar. Att slänga sig ner och rulla runt hållandes på smalbenet så fort man får ett slag på sig är inte särskilt effektivt fartmässigt men vad gör man inte för att göra sporten mer spektakulär!

  3. Marcus Jul 27, 2009 Reply

    Vi (KMS Nordön) körde ett liknande koncept på H-båts SM 1995 ute i Marstrand.
    Om jag inte mins helt fel så hade vi följande upplägg.
    Det var 55 anmälda båtar. Vi seglade 8 vanliga fleetrace under tre dagar. Därefter gick de 10 första båtarna vidare till 5 eller 10 korta final seglingar som egentligen skulle varit förlagda till Matchrace banan men pga av en irriterande ostlig vind blev det alldeles för trångt att segla där och vi blev tvingade att lägga seglingarna utanför skallens fyr istället.
    Upplägget var riktigt roligt men det hade några nackdelar.
    Det blev ett HIMLA liv på många seglare som ansåg att det var orättvist, löjligt, så seglar man inte ett SM och så vidare…
    Min telefon gick varm i dagar när olika rorsmän ringde och klagade. Det slutade i att vi gjorde en liten förändring i upplägget. Från början skulle finalseglingarna startat igång en ny resultaträkning, men vi ändrade till att man fick ta med sig sin placering som ett race in i finalseglingarna och ingen segling fick borträknas. Denna förändring var nog ganska förståndig tror jag, det blev nog lite mer rättvist.
    Den riktiga nackdelen var att alla som seglat klart åkte hem. Det blev inte den tittarsuccé som vi trodde att det skulle bli. Vi hade lagt SM så att det var final på en lördag om jag inte minns fel och vi trodde att folk ville stanna en solig lördag på Marstrand, men så blev det inte. Den stora publiken uteblev. Antagligen delvis pga att vi blev tvingade att flytta från söder till Skallen.
    Någon riktig succé blev ju aldrig detta sätt att segla, jag har inte sett att någon tagit efter vårt upplägg, men det var kul att ha provat något nytt.
    Roligt att se att ett liknande upplägg provas igen, men det förvånar mig inte att seglare hoppar av, det är ju samma tendenser vi kände av.
    Konstig är det dock att så många reagerar på detta sätt, man ställer ju alla upp på lika villkor…

    /Marcus

  4. Mikkel Thommessen Jul 27, 2009 Reply

    Enda bedre er etter min mening “superfinaler” der de tre beste i kvalifiseringen møtes i en fnale der vinneren av regattaen blir den som først får to seire. Alternativt de seks beste, der siste båt elimineres i de tre første seilasene, og deretter “superfinale”.
    Dette har vært prøvd i 49er klassen under Lotus Cup i Risør og ble godt mottatt av seilerne. Norge og Danmark forsøkte senere å få gjennomslag i ISAF for slike finaler i OL, men nådde ikke gjennom. Jeg mener fortsatt det er den beste måten å avslutte en regatta på, men vinneren i den siste seilasen som endelig vinner. Bedre enn ISAFs medalrace.

    • JV Jul 27, 2009 Reply

      Årets SM har precis detta upplägg ! Till skillnad från “traditionella” medalrace (som ju känns sååå 2008) gäller följande på SM-veckan: “Medaljerna fördelas efter resultatet i medaljracet och inga poäng får tas med från tidigare omgångar.”
      Inbjudan finns även på svenska på http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_649/ImageVaultHandler.aspx för den som gillar det.
      En annan intressant sak är att “direktdömning kommer att ske på vattnet”. Tidschemat där medaljracet skall genomföras på samma dag som 2 kvalrace gör ju att man inte vill ha långdragna protestförhandlingar innan man man avgöra vilka 3 båtar som skall gå vidare till medalrace. På världscuperna är ju medalracet alltid på en egen dag.

  5. Mikkel Thommessen Jul 27, 2009 Reply

    SM er likevel ikke helt det samme, fordi det kun er én seilas, men prinsippet om at vinneren av den siste seilasen blir mester er likt. Det er i og for seg hovedpoenget.
    Gratulerer i hvert fall med initiativet, og jeg håper det blir godt mottatt av seilerne.

  6. Stenis Jul 27, 2009 Reply

    Det låter kul men jag tycker det är för få båtar ( 3 st ) med i finalracet.
    Starten blir avgörande. Den som vinner starten vinner racet.
    Seglingen innan starten blir mer av matchrace.
    Taktiken på kryssarna blir mer att bevaka sin placering och det är bara den
    båt som ligger trea som kan eventuellt segla sin egna tatik.

    Att besättningarna skall ha likadana kläder på överkroppen ?
    Mitt förslag är att arrangörsklubben / klassförbundet säljer denna reklamplats och det står inskrivet i seglingsföreskrifterna att denna skall tröja skall vara påtagen under seglingen

    Beträffande logos mm och hur båtarna ser ut…
    Det är upp till båtägaren om han vill segla med en sliten båt så får han göra det. Om han då vinner så är det en duktig seglare. Hur skall vi straffa en båt med slitna och halva logos?

    Att ha hejaklackar på sjön låter som en kul grej. Men är detta tillåtet enligt KSR?
    Hejaklacken kan och kommer att påverka seglaren och arrangöreni sina beslut.

  7. Martin Jul 27, 2009 Reply

    Vem kappseglar man för? Det borde vara den först frågan man ställer sig.
    Skulle tro att i dessa klasserna kappseglar man på amatörnivå för kappseglarnas egen skull! Alltså är det viktigaste att alla får vara med och ha roligt. Då är självklart team kläder skoj, men att inte få vara med och köra alla race utan förväntas stå och titta på visar hur lite man vet om varför folk kappseglar på svenska seglarförbundet.

    Fixar däremot arrangörerna prispengar samt lyckas dra dit publik så finns det andra motiv, exempel på detta är matchrace på Marstrand samt VOR. Där tävlar man för sponsorerna, då sponsorerna vill ha publik och media bevakning så anpassar man tävlingen till det!

  8. Philip Jul 27, 2009 Reply

    Klockrent med inga borträknade seglingar. Så borde det alltid varit och bör fortsätta vara. Jag menar hur ofta ser man F1 förarna räkna bort en av sina del tävlingar bara för att bilen gick sönder? Eller fotbolls spelarna räkna bort ett mål bara för att målvakten stukade foten?

    Nä bra insiativ av seglar förbundet.

    Därimot dumpa dom löjliga medaljracen. Den som seglat jämnast och bäst under regattan ska ju också belönas för det. Han/hon ska ju inte kunna förlora sin vinst på att man gör en halv dålig start i sista racet om man annars varit helt överlägsen resten av regatta.

    Seglingen kan väll bäst jämnföras med en 5 kampares tävlingar. Där de är 5 del grenar eller som i segligen flera race under en tävling. Tänk er en 5 kamp där dom efter 4 grenar låter dom 3 bästa möta varandra i till exempelt 100 meter och den som vinner det sista av de 5:de loppet vinner hela tävlingen. Då tycker jag synd om den stackars friidrottan som är bra på alla andra grenar förutom 100 meter och tack vare dom löjliga reglerna förlorade sitt guld.

  9. JV Jul 27, 2009 Reply

    Tycker också det är bra att inte räkna bort någon segling. Kan förhoppningsvis innebära att de segdragna allmän-omstarts-följetongerna uteblir.

  10. Stenis Jul 27, 2009 Reply

    Att räkna alla seglingar görs redan i Guld Cupen för Drakar.
    På en serie på minst 8 seglingar gäller det att segla snålt, inga chanser, inga BFD, inga täta situationer och undvik att dra på en protest.
    Det skulle vara roligare att segla 10-12 race och räkna 8 race då blir seglingen mer livat, mer glädje när man har gjort ett bra slag/running mot en medtävlare.

  11. tommy Jul 28, 2009 Reply

    Hmm, “sälja seglingen”… Till vem då om man får fråga ? Knappast allmänheten eller media, det är bara att konstatera att segling vare sig är eller kommer att bli en “bred” publiksport, åtm inte utan avancerad teknik och dyra produktioner och “häftiga” klasser (aussie skiffs etc). Att tro att allmänheten som råkar passera på kajen ska visa nåt större intresse för båtar som är knappt synliga utan kikare, och där få fattar vad det hela går ut på är nog att vara överoptimistisk…

  12. MA Jul 28, 2009 Reply

    Laserbanan var knappast publikvänlig idag…mer än för de som åkte Öresundsbron! Såg några Laserjollar på ett bilsläp hem! Är man inte med i topp 5-8 har man efter första dagen inte mycket att göra mer än att kanske bli den där seglaren som inte nådde finalen, och det är ju kul?! Är det vettigt att klara av ett mästerskap på två dagar, för mig känns det lite riskabelt med tanke på att vi är så väder/vindberoende. Att man inte får stryka ett eller flera race är nog mest bra, men förödande om man råkar få en OCS eller BFD och det endast seglas 5 race i grundserien. Då kan man packa och dra hem, de som är försikigast vinner, och det gäller nog inte riktigt i den stora världen.

    /MA

    • JV Jul 30, 2009 Reply

      Om man tittar på resultaten så var alla laserseglare med bägge dagarna (David Jonsson skadade sig). Så det var nog ingen som åkte hem efter första dagen.
      Anledningen till att SM bara var 2 dagar i år är ju att de som seglar EM (10 st) skulle få 2 vilodagar i stället för en för att ladda om.

      • MA Jul 30, 2009 Reply

        Mötte ett släp med tre laserjollar på väg norrut, kanske de var på väg till Borstahusen? På något sätt ser vi en förklaring att Laserklassen inte växer, 10 elitseglare dikterar villkoren för ett SM, skiter fullständigt i övriga seglare, för att inte glömma Laser Radial.

  13. Stefan Blom Jul 28, 2009 Reply

    Vi kunde lika gärna packat ihop efter första racet idag. Viu fick en kanonstart (trodde vi) men i resultatlistan fick vi en OCS. Istället för en tredjeplats fick vi nu en 33….suck och stön. Skulle vi räknat trean istället för 33 så hade vi vart 2 poäng efter bakom ledaren, nu ligger vi på en 17plats. 4 race är seglade.

    Lite surrealistiskt är nu att det enda som kan rädda oss är ett de bästa båtarna nu också för tjuvstarter. Att nu gå och önska detta är man ju inte van vid…

    // Stefan Blom CB66 Racer

    • JV Jul 30, 2009 Reply

      Det var väl bra att ni inte packade ihop !!
      Vilken upphämtning ! Ser också att poängen ändrats från 33 till 28 och det känns ju mer korrekt att bara räkna de båtar som faktiskt är med i tävlingen.

    • MA Jul 30, 2009 Reply

      Den upphämtningen hade varit helt omöjlig i Laser som enbart körde 5 race, jämfört med 12 race i CB 66. Varför 10 Laserseglare skall styra över resterande 40 avseende antal tävlingsdagar för att de vill vila och träna inför EM i Borstahusen är helt absurdt. Laser Radial har dessutom inget EM att vila till.

  14. Jan Jul 29, 2009 Reply

    Så slutsatsen är allstå att detta format sporrar till konservativ segling, är detta något som seglarna vill ha?

  15. MA Jul 29, 2009 Reply

    Det är väl inget fel med konservativ segling. Felet är att det blir konservativ och försiktig segling, ingen som vill vara med i toppen vågar sig på en chansning. Problemet är att man inte tillämpar denna modell vid internationell kappsegling, om den nu införs i Sverige som någon slags våt mediadröm får det konsekvenser på våra seglare. Ett VM i Laser, eller Starbåt har ju inte denna modell. Man borde istället ge poängtillägg vid BFD/OCS resp DSQ, då finns det ju en lite större chans att hänga kvar i sammantaget. När det gäller media och publikvänlighet hävdar jag att segling är en sport som till största delen är intressant för utövarna, vem är intresserad av att se några Laserjollar fara runt fram och tillbaks, om man inte kan kappsegling själv? Det är ju tillräckligt svårt att som kappseglare själv uppbåda intresse att följa en kappsegling?

  16. MA Jul 29, 2009 Reply

    Tillbringade lite mer tid på “SM arenan” idag, följde finalseglingarna i Laser. Riktigt kul, jag tror att det kan bli bra med lite finslipning. Tyvärr lyckas ju inte segling att attrahera publiken, nu var det de närmast sörjande på stranden. Inledningsvis när alla var ute på havet, långt ifrån något som skulle kunna vara publikt tyckte jag lite synd om Stefan Rahm som stod ensam på gräskullen, en och annan flanör eller hundägare passerade förbi. Tappert kommenterade Stefan det han ev. såg från banområdet. Ett mindre partytält med Assa Abloy tryckt på sidorna (som dock var helt tomt invändigt) fanns på plats, ett hästsläp fungerade som teknikrum, på samma plats hade man en liten scen och prispall. Fick förresten reda på att Assa Abloy inte var sponsor men man hade fått låna tältet från ett tidigare VOR äventyr. Själv har jag alltid förespråkat att seglingen skall sättas i första rummet, och är väl inte sådär förtjust i båtar som nedlusas med reklam. Men jag inser att de är nödvändiga – sponsorerna. Om man skall gradera evenemang så borde väl detta vara ett av de främsta svenska mästerskapen, eftersom det är SSF som valt klasser och budgeterat 3-400 000:- . Konstigt nog såg jag inte en enda sponsor på plats, inte ens de som man redan har! Jag blev lite fundersam över detta och gjorde en paralell med JSM i Vänersborg som var nedlusade med sponsorer. Man kan ju tycka att SSF har ett något bättre förhandlingsläge, och dessutom har de heltidsanställd personal vilket inte lilla Vänersborgs Segelsällskap har. En sak som denna SM vecka fått med sig är samarbete med SVT, det är en uppgörelse mellan SVT och RF som ger seglingen några minuter, man hade faktiskt en kamera längst upp i Turning Torso och två kameror på banan! Det blir nog riktigt bra!
    Sammantaget tycker jag nog att detta är bra för seglingen, men jag blir lite besviken att man inte lyckats få in några sponsorer, nu får vi medlemmar betala kalaset, pengar som kanske kunde använts bättre.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.