Hanseboot IRC Baltic Open 2010

hanseboot_baltic_open.png
Ny IRC-serie i våra vatten: Hanseboot IRC Baltic Open. Sjysst mix av långa race och bansegling, och tyskarna lär kunna skaka fram ett antal sweeta 50-fotare… Några av de här borde man kunna få in i sin race-kalender?

The new international racing series in 2010 in Baltic and North Sea

At the initiative of German offshore Owners Association, in cooperation with Per Weiskvist (Kerteminde Sejlklub) and the owners of offshore racing organizations from Denmark, Sweden, Finland and Norway a completely new racing series is launched in 2010: The hanseboot IRC Baltic Open. This race series is based on the collective international scoring of established classical offshore races in the Baltic and North Sea. 

A total of two to three established offshore races per country will be incorporated in the calculation according to the international IRC handicap system. The goal of the organizers is to promote the competition of international offshore sailors in the Baltic and motivate them to increasingly compete in races of neighbouring countries. Therefore, the two best results will be assessed for each yacht, taking into account the size of the participating field. Furthermore, extra points will be awarded for crews who participate in races of at least two different countries.

“The next Admiral’s Cup in England is planned for 2011,” says Volker Andreae, Chairman of the German offshore Owners Association. “Therefore, all committed sailors realize that only a preparation within the bounds of international competition has prospect of success. For this purpose, Hanseboot IRC Baltic Open provides an optimal platform.” Per Weiskvist, owner of the J/V 41 R “Visione 3” from Kerteminde Seijlklub agrees: “It will be great, and at a high level, for Northern Europe conditions, I think.”

27 Comments

  1. larsa Nov 9, 2009 Reply

    Förhoppningsvis inte bara EGR, utan även KSSS race week med banseglingar.
    Hankö offshore week har det upplägget
    Cheers
    Larsa

  2. Pär Bäck Nov 9, 2009 Reply

    Om man nu skulle satsa på denna serien och försöka dra ihop en team som vill köra ihop. Vad för båt skall man då satsa på. Det brukar ju finnas många som har synpunkter på detta här på BLUR. Så jag hoppas p åatt få lite tipps.
    /Pär

    • Per Weiskvist Nov 9, 2009 Reply

      Alle både kan jo bruges, også under IRC. All boats will do, also under IRC.
      Jeg vil dog sige, at en rimelig hurtig båd på ca. 30 fod eller derover, vil nok føle sig bedst tilpas :-). Det kan dog blive en oplevelse, hvis der kommer nogle spændende både, uanset hvad man selv deltager i.

  3. Hur ska man hinna runt Bornholm för att sen starta på Gotland Runt?
    Är serien för storbåtsracing? BBC har ju en minsta gräns på 35 fot.

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 9, 2009 Reply

      Anders, bokar du in Göteborg Offshore Race 13-14 augusti + Tjörn Runt helgen efter, så kommer vi ner och kör några race i sundet.

      • Utpressning.
        Vi ska köra Ven Runt den 14 augusti. Vi håller som bäst på att få igång Öresunds Cup 2010. Göteborg Offshore hade varit kul. Tjörn vågar jag inte.
        Vi ska mäta in i IRC sen får vi se om vi är med i något race. Vi ska förmodligen köra Fyn Cup. Kanske läge att köra Classic Fyn Rundt också.

        Öresunds Cup 2010
        8-9 maj, North Sails Trim Cup, LBS Lomma
        13-14 juni, Kullaseglingen, HYC Helsingborg
        14 augusti, Ven Runt, RHSS, Råå
        28 augusti, Saltholm Runt, MSS, Limhamn

      • osså de här förstås:
        Bådnyt Sailors Cup, Bröndby, 11 september
        Mumm-Stelton Cup, Vedbäck, 3 oktober
        KDY Autumn Regatta, Rungsted, 9-10 oktober

        • Pelle P Nov 12, 2009 Reply

          Anders,
          En fråga; Bådnyt och Mumm, är det bara endagsregattor?

          • Öresund Regatta, AN Nov 12, 2009

            Ja, båda är endagars distansrace.
            Mumm-Stelton samlar ca 250 besättningar.
            Bådyt Sailors Cup är också endagars men samlade ca 50 båtar utan särskild marknadsföring så det växer till 2010, helt säkert.
            KDY Autumn Regatta är 2 dagars banracing med en dag “chikanbanor” och en dag kryss/läns banor.

  4. mattias allroth Nov 9, 2009 Reply

    E bara att köpa större anders o vara med :)
    Sen drar du upp den till sandhamn bakom en sponsrad tenderbåt så hinner du dit !

    • Funderade tidigare idag på att byta Dehler 34 SV mot Farr 40 och piska prinsen på KDY Autumn Regatta. Jag ångrade mig när jag insåg att det var seglarskolebåtar. :-)

  5. Author
    Peter Gustafsson Nov 9, 2009 Reply

    Jag skulle tro att man har en undre gräns, och de flesta båtarna lär vara +40 fot. En ledtråd kan ju vara att kolla vad tyskarna seglar på: http://www.ger-oo.org/galerie?func=viewcategory&catid=1

    Sedan hinner man inte med alla race, inte ens i en Cookson 50 eller TP52. Dessutom har inte KSSS sagt ja ännu…

    Såg att Kracer 40r var anmäld som första svenska båt. Någon annan som är sugen?

  6. Joakim Nov 9, 2009 Reply

    Konstigt nog sägs det, att The Finnish Offshore Racing Organisation ordnar Baltic Offshore Week (BOW) som en delsegling av Hanseboot IRC Baltic Open 2010. Jag sitter i styrelsen av The Finnish Offshore Racing Organisation och hade ingen aning om detta (samma gäller alla andra medlemmar i styrelsen).

    Det även om sägs “agreed” för BOW. Om någon har “agreed” det är inte den som bestämmer var, när och hur BOW ska ordnas.

    BOW ska inte ordnas i Hangö och troligen inte heller 26.8. Och dessutom är det ännu helt oklar om det blir IRC klass på BOW. 2009 var det inte, eftersom IRC seglare ville ha en egen kappsegling efter BOW i samma plats.

    • Per Weiskvist Nov 10, 2009 Reply

      Hi Joakim

      Sounds strange, please contact the Germans, on one of the emails you can see on the website http://www.baltic-irc-org. to clear this up. I have only talked with the Norwegians, Swedish and Danish regatta arranging clubs. I hope you will join in anyway, as many of the Finnish boats join EGR as well, and then are on the two regattas counting, plus one point for going over to another country, but the choice is off course yours :-) EGR is positive, but need to give the final GO.

  7. Anna Nov 10, 2009 Reply

    Hej Joakim,

    I have been in contact with Olof Rytövaara about one week ago.

    To avoid any missunderstanding please contact me: am.renken@baltic-irc.org

    Best Regards
    Anna

  8. Ola Nov 10, 2009 Reply

    Öresundregatta, AN – Anders, något problem med seglarskolabåtar…!? ;-) //Ola

  9. Ola Nov 11, 2009 Reply

    Jodå, filmen förmedlar inte dofter så bra…

  10. Det blir ju massinmätningar till våren. Är det förbundet eller SSF som ordnar breven?

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 14, 2009 Reply

      För att göra det enklare så borde man ordna lokala “mätdagar” med mätman, våg & kran på plats, så kan alla mäta samtidigt… Jag tror också det kan vara bra att identifiera de mätmän som är lite mer intresserade av IRC så att det kan byggas lokal kompetens?

      • MiniMe Nov 14, 2009 Reply

        då måste det finnas mätmän i regionen. Tyvärr så saknas i en del distrikt dessa funktioner. Här finns det ett stort behov som behöver täckas.

        • Tack vare att Danmark och svenska delen av Öresund har DH-regeln så finns det hyfsat gått om mätmän. Ett drömläge för oss och danskarna att i Norden dominera även IRC-regeln i antal inmätta båtar. :-)

  11. Author
    Peter Gustafsson Dec 8, 2009 Reply

    Nu har man publicerat hur man skall räkna resultat på http://www.baltic-irc.org/

    Undrar vad man skall ha för ambitionsnivå i det här gänget? Har vi kanske tagit oss vatten över huvudet? Det är ju några sweeta båtar…

    Cookson 50 Camilla
    DK 46 Tutima
    Dufour 45 Performance Doppelbock
    Elan 37 mod kids@work
    Elliott 52 ss Outsider
    German Frers 81 Hexe
    J/109 Blur
    J/V 41 R Visione 3
    J/V 41 Inshallah VI
    King 40 Magic
    Kracer 40r Krackemut
    One-Off 47 Essex Girl
    Rainbow 42 Uijuijui
    Rogers 46 Yeoman XXXII
    Rogers 46 Varuna
    Rogers 46 guts’n glory
    R/P 57 Scho-ka-kola
    Schock 40 Wraith
    Swan 45 Tarok 7
    X-37 Han Sen
    X-41 OD No Name
    X-41 OD Busybody

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*