SRS-tabellen 2010

De nya SRS-talen har ju diskuterats lite här och där, men jag tänkte sammanställa allt på ett ställe. Det brukar alltid finnas “nomineringar” på båtar som borde höjas eller sänka, så låt oss ta det här så slipper vi ha den diskussionen på massa andra ställen.

Den officiella tabellen hittar ni här, och mätbreven för 2010 borde komma upp här snart…

Båttyp SRS/SweLYS Ändring 2010 Jämför NorLYS
Accent 1.04 +1  
Albin 78 1.04 +1  
Avance 24 1.03 +1  
Benetau 25 1.19 -1  
Cumulus 1.10 +1  
CB 66 1.16 -3  
Compis 97 1.11 +1  
Diva 39 1.26 +1  
Dixie 27 1.04 +1  
Dixie 7/8 1.04 +1  
Elvström 717 1.15 -1  
First 36.7 1.28 -1 1.29
Humphreys 22 1.22 -1  
J/80 1.19 -2  
J/92 1.23 -1  
Marieholm 26 0.99 -1  
My 1.01 +2  
Neptunkryssare 1.02 +2  
Platu 25 1.19 -1  
RJ 85 1.05 +2  
Skippi 650 R 1.17 -2  
Starbåt 1.15 +1  
Sveakryssare 1.17 +1  
X-34 1.26 -1 1.27
Yngling 1.02 +1  
Arcona 370 1.29   1.30
First 35 1.30   1.31
First 40 1.37   1.38-1.39
X-35 1.33   1.34

Jag har två spaningar.

Först en språklig. Förra året hette det SweLYS/SRS. Nu heter det bara SRS. SweLYS har försvunnit och man verkar noga med att det inte skall heta LYS längre… Det finns säkert en bra förklaring, men vi hade väl vant oss vid att det hette LYS-tal, LYS-klass och LYS-kramare?

Och en lite mer teknisk. Man har ju anat sig till en “skevhet” i den klassiska LYS-tabellen, där differensen mellan 70/80-talsbåtar och moderna båtar varit för stor. Detta har man ju börjat jobba aktivt med de sista åren, och ett antal båtar har åkt upp (Accent, Cumulus, Express, Nova, … ja allt som Norlin ritade). Det känns ganska vettigt, och ingen kan säga så mycket om det då det är båtar som vinner mycket.

Men, man har också börjat gallra bland de modernare båtarna, och sänker några 34-37-fotare varje år. Helt rätt om det är en anpassning till ett mer relevant SRS-tal. Men vilka båtar sänker man och varför? I tabellen har jag tagit med några exempel på båtar som vinner både på sitt norska LYS och på sitt lägre svenska. Om X-34, X-35, First 36.7 och First 40 vinner i Norge, vad är då anledningen att sätta lägre SRS-tal på dessa i Sverige (där de inte kappseglas lika aktivt)? Det blir också en svår balansgång att sänka vissa båtar, då många andra då ju får en relativ höjning mot båtarna i samma storleksklass.

Någon annan som har bra spaningar?

169 Comments

  1. Erik Barkefors Apr 6, 2010 Reply

    Tycker att din analys stämmer bra med min uppfattning. I något fall skulle det kunna vara att en båt går bättre i Norge pga andra förhållanden med mer vind och vågor. En Mini 650 t ex borde komma bättre till sin rätt i Bergen eller Stavanger än i Malmö eller Karlstad.
    Lasse Norlin är inte glad över SRS som han anser är på väg att försvåra breddseglingen.

  2. xoce Apr 6, 2010 Reply

    Största skrällen i årets SRS är väl annars att alla jollar fått rejält sänkta SRS-tal.

    tex.
    Laser standard 1,00 -21
    Laser radial 0,99 -20
    E-jolle 0,96 -20
    Optimist 0,66 -13

    (enda undantaget är 2-krona som ligger kvar på 0,91, men det talet var sjukt missvisande.)

    Man får anta att tanken är att talen skall bli med jämförbara med kölbåtarnas SRS tal.

  3. JonasB Apr 6, 2010 Reply

    “Backstag – Nej”, trodde att de där tåtarna man drar i längst bak i min Ravage36 var backstag. Kommer jag få problem nu eller kan jag lämna dem hemma?

    • PelleL Apr 6, 2010 Reply

      Det där låter som ett fel i båtdatabladen….och det finns säkert fler. Hittar något som är konstigt så får ni gärna skicka ett mail till kjell@ssf.se.

  4. PelleL Apr 6, 2010 Reply

    Några kommentarer:
    Systemet heter SRS. Orsaken till att SweLYS hängde med förra året var att flera arrangörer redan hade tryck inbjudningar till segling i SweLYS-klass. Det finns flera skäl till namnbytet:
    -Vi tyckte att reformen av reglerna förra året motiverade ett nytt namn.
    -Det fanns ett behov att markera att NorLYS och SRS inte är samma sak
    -Det ursprungliga LYS-systemets skapare tog ut Namnskydd för LYS. SSF vat inte vad L-O Norlin har för avsikt med det men vi har varken lust eller tid med en namnstrid så det blev ytterligare ett argument för namnbytet.

    Ändringen i nivån på Jolletabellen är ett steg tillbaka till hur det var på 80-talet. Nivån i Jolle-tabellen avses vara jämförbar med kölbåtar i lätt-mellanvind och meningen med förändringen är att ge rimliga förutsättning för att jollar och kölbåtar skall kunna segla tillsammans på “enklaste klubbnivå” framförallt på kvällsrace.

    Sen rent allmänt skall man kanske vara försiktig med att kommentera SRS-talen på mätbrevsbåtar innan årets mätbrev är ute.

    • Janne P Apr 6, 2010 Reply

      Hej Pelle !

      Har för mig att jag läst i dom “gamla reglerna” att LYS-talet återspeglade vad den bästa båten kan prestera, dvs bästa manskapet, bästa seglen, bästa botten, bästa förberedelser….. Således inget “medelvärde” för båttypen. Är det fortfarande så ?

      mvh

      Janne P

      • PelleL Apr 6, 2010 Reply

        Ja

      • MiniMe Apr 6, 2010 Reply

        …det kan läggas till på cirkelbana och vind mellan 3-8 m/s…

        …och sen ska det naturligtvis vara SRS-talet! ;-)

  5. Team Dehlerdoris Apr 6, 2010 Reply

    Tack för bra lista Peter! Kan det vara så att man i Sverige har blivit lte mer “på bettet” när det gäller att ändra? Det känns så. När det gäller lite äldre båtar som nu höjts så tror jag att många har fått sina LYStal på dacrontiden, dessutom dålig statistik och kanske också att få duktiga seglare har “kört hårt” i LYS seglingar, med t.ex. gamla Dixie 27:or.
    MiniMe eller PelleL kanske kan förklara varför det skiljer mellan länderna? Kan det finnas någon annan princip i SRS lägret gentemot NOR-Lys.
    Skulle vilja veta varför t.ex. Arcona 370 sänktes i fjol, känns lite märkligt. Annars så känns SRS ändringarna vettiga tycker jag, Dehler 34(35) sänkning i fjol och X-34 sänkning i år känns ändå rimliga.
    Några båtar att titta på till 2011 borde t.ex. vara NF, Scanner 39, M22, A22 och Rival 22. Det här blev ju inte mycket till spaning men det vore himla intressant att veta om SRS eller Norlys har samma grundläggande principer när man sätter talen? Sedan hoppas jag att det bara är en skröna att t.ex. Skärgårdskryssarförbundet sätter sina SRS-tal på sina långa o snabba “skärgårdsraketer” själva.
    StefanK

  6. Svenne Apr 6, 2010 Reply

    Hittar inte SK/A22 (skärgårdskryssare) i tabellen, är det jag som är trött i ögonen eller är det SSF som glömt bort att skriva in ?

    mvh Svenne

    • PelleL Apr 6, 2010 Reply

      Alla “regelbåtar” är bortagna ur tabellen. Eftersom dessa båtar inte har samma mått är det helt omöjligt för arrgörer och medtävlare att avgöra om en påstådd A22 verkligen är en A22 eller något annat.

      Och nej skärgårdskryssarförbundet sätter inte SRS-tal för “öppen” kappsegling själva. Det gör SRS-guppen. Däremot tror jag att dom har haft egna “informella” respittal för kappsegling skärgårdkryssare emellan. Kosterbåtarna har också egna inerna respittal men dom gäller inte för “normal” kappsegling

  7. Johan Apr 6, 2010 Reply

    “skevhet” är det bristande rutin i de nya båtarna som ger skevhetenn månne?

  8. Carl Fjällman Apr 6, 2010 Reply

    Varför kan man inte stjäla alla norska lys-tal och köra samma i Sverige ? Det lär ju underlätta om det nu blir ett gemensamt lys, det känns ju som de kappseglar mer aktivt där uppe och borde då få mer korrekta tal.

    /C

  9. stefan.blom Apr 6, 2010 Reply

    För en sann brobyggare som mej är det totalt främmande att man försöker bygga nått eget i Sverige. De facto är ju att man har mycket lika system i Sverige och Norge, varför nu jobba för skillnader istället för en samanslagning????

    Fattar nada?

    // Stefan

    • MiniMe Apr 6, 2010 Reply

      Jag är inte helt säker på att seglar-Sverige.
      Ett gemensamt system kräver att:
      *gemensamma båtstandard, dvs. vad som bedöms ska behöver vara lika som grund. här finns skillnder mellan länderna.
      *gemensamma bedömningsprinciper, NORLYS och finska SF kör bla. med generella avdrag (om det inte ha ändrats i år)
      *gemensamma regler – vilket även innebär mätbrev för alla mao. alla behöver mäta in sina segel (Vägning av båt???)
      * mest troligt blir även att det krävs en gemensam adminstration vilket kan leda till att det finns behov att hantering behöver ske med professionella resurser. I så fall kommer avgifter på mätbrev höjas reellt. ORC eller IRC kan då lätt bli ett alternativ.

      Däremot finns andra sätt att underlätta för seglare att segla på annan sidan gränsen.

      • Stefan Blom Apr 6, 2010 Reply

        Minime, det är precis bla dessa punkter som jag anser det gemensamt finns ett behov att lösa.

        Jag förstår fortfarande inte varför man arbetar för ett mer krångligt system än ett underlättande system? Ett nordiskt system som hanterar breddseglingen anser jag måste till för att locka ut folk på banan. Och då arbeta på var sin kant som skapar otroliga svårigheter för breddseglingen att använda systemet är inget jag tror på. Som vanligt är det ett starkt och tydligt ramverk som måste till så att användarna vet vad som gäller.

        Vi måste komma ihåg att det är utifrån en seglares perspektiv och behov vi måste se på saken där enkelhet är en mycket viktig faktor.

        /7 Stefan

        • PelleL Apr 6, 2010 Reply

          Vad menar du med krångligt?….det finns i och för sig en konflikt mellan enkelhet och “rättvisa” men NORLYS är knappast enklare eller billigare än SRS.

          • Stefan Blom Apr 6, 2010

            Jag vill i men enfald hävda att användarvänligheten e det absolut viktigaste för LYS systemet. Ett system som används av hobbyseglarna och inte bör övergå till ett mer proffsinriktat system. Det finns en uppsjö av andra regler eller allternativ för mer profesionella seglare.

            Jag är av den uppfattningen att man borde förenkla systemet med mer generaliseringar för att tillgodose behovet på ett enklare sätt ute hos alla våra seglingsklubbar. När man sedan har stora folkfester som TR, GR, Pater Noster, LR etc så får det inte finnas några hinder (barriärer) för seglarna att deltaga.

            Att man börjat med att byta namn till SRS är helt oförståligt för mej. Hur långt tid och engagemang tar det inte att bygga ett varumärke? LYS (SweLYS) var ju kanske det absolut största varumärket hos den breda seglingsmassan och vips så tar man bort detta…

            // Stefan

          • MiniMe Apr 6, 2010

            Stefan, läs Pelles inlägg ovan…
            lätast för användare är scratch-segling. Det har praktiseras för ett par år sen på sjöarna runt om Prag. inga mätningar, inga kontroller inga respittal… Alla vet vad som gäller och först i mål vinner.
            Frågan är om seglare i Sverige skulle föredra ett sådant system. Om olikheter bland båttyperna ska jämnas ut så blir det en balans mellan rättvisa och enkelheten. För en del respitsystem är balansen mer åt rättvisa-hållet medan andra har det mer åt enkelheten.
            SRS är avsett för breddsegling och lämpar sig inte för professionell segling.

  10. Andreas i Missmatch Apr 6, 2010 Reply

    Om jag har en First 40, vad säger mig att norska SRStalet är mer rätt än det svenska?
    Vad säger mig att de är mer kompetenta än Kjell o hans team?
    Jag tycker det är väldigt positivt att de försöker förändra o sänka vissa båtars SRS tal om det är kopplat till tävlingsrelutat

    Bra jobbat SRS kommitten. Ökade flexibilitet gör att nästa år kanske First 40 åker upp ett snäpp om det visar sig att de seglar bra på regattor…

    Se det mer positivt med flexibilitet
    Se att vi kan vara de som är i framkant med förändringar och bygga system mm.

    //A

    • Johan Apr 6, 2010 Reply

      Kan en idé vara att införa skillnader på 0,005 i SRS-talen för båtar med SRS-tal under 1,20 och 0,0025 på båtar med SRS-tal under 1,10?

      Som det är nu kan ju t ex IF-båten ligga på 1,00245 och Accenten på 1,00355 hos SRS-ommitténs beräkningar . Det ger skillnad på 0,02 istället för 0,011! Det är tufft att segla 0,02 snabbare än IF för en Accent. Okej, Stenungssundsaccenten fixar det, men de har 40 år med samma besättning i samma båt. Vilka båtar styrs med samma bårerferanhet och lokalkännedom?

      • Johan Apr 6, 2010 Reply

        båterferanhet… Inget annat.

      • MiniMe Apr 6, 2010 Reply

        det finns ingen SRS-beräkning. SRS är ett empiriskt system.
        Tittar man på resultatslistorna så är det ovanligt att den sista decimalen har en avgörande betydelse. (men visst kan även det förekomma)

  11. Erik Barkefors Apr 6, 2010 Reply

    Oslo bör ha liknande förhållanden som Sverige men tittar man på Stavanger-Bergen så blåser det mer och är en annan sjö. Det kan säkert göra att resultatlistan kastas om lite mellan båttyper och att t ex Mini 650 lättare seglar upp/över sitt tal.

  12. Johan Apr 6, 2010 Reply

    båterfarenhet, menade jag givetvis.

  13. SWE772 Apr 6, 2010 Reply

    Märkligt att Virus20 fortfarande ligger på 1,12 mot tex C55 på 1,04. Trodde faktiskt att den skulle bli sänkt till 1,10 som den bevisligen aldrig har seglat upp till 1,12. (Rätta mig om jag har fel)

  14. Pontus Apr 6, 2010 Reply

    Tycker att SRS kommiteen är inne på rätt spår och att det överlag ser bra ut med de nya SRS talen. Motiveringen till höjningar och sänkningar är svår att ta ställning till då vi alla är partiska. En höjning av det egna SRS talet är alltid “omotiverad” medans en sänkning är helt rätt ;-)

    Sen måste jag även säga att jag gillar de nya “icke” avdragen. Diskussionerna om att tillåta spinnaker avdrag, fockavdrag och andra avdrag blir enkla. Inget mätbrev inget avdrag. Dessa möjligheter till avdrag användes tidigare för att ge fördelar på en tävling utefter vindprognos och det tycker jag är helt fel. Båten skall ha det SRS tal som är satt. Sen vad varje klubb gör på kvällskappseglingarna är deras ensak.

    • Erik Barkefors Apr 6, 2010 Reply

      De tidigare avdragen gällde med 96-timmarsregeln dvs ville du anmäla sent så var det båttypens standard som skulle gälla. Så det var inte LYS/SRS fel om klubbarna tillät efteranmälningar med fock, utan spinn osv.
      Nu blir det möjligt att efteranmäla som standard eller som “shorthanded” med annan segelsättning förutsatt att man skaffar dubbelt SRS-cert.

  15. Author
    Peter Gustafsson Apr 6, 2010 Reply

    Jollarna hade vi uppe i februari http://www.blur.se/2010/02/02/jolle-srs-2010/

    Andreas, inget säger att LYS-talen är mer rätt i Norge. Men eftersom SRS skall vara ett “empiriskt system” och båtar vinner både med de LYS tal man har i Norge och de SRS-tal man hade i Sverige innan sänkningen, så måste man fundera över motiveringen?

    X-35 är ett utmärkt exempel där Bengt Falkenberg eller gamla Manixen inte hade några problem att vinna race på 1.34. Så något annat måste ha gjort att man nu fått 1.33.. osv.

    Så klart spelar “båterferanhet” roll, men halvseriösa seglare kan kräma ur mycket fart ur gamla bortglömda båttyper. Vi behövde ett par år för att knäcka Novan. Många har visat att man kan få en Accent eller Cumulus att gå fort. Nu senast Collberg som var hela havet före alla med “båterferanhet”.

    Sen skall man inte missuppfatta mina “spaningar”. Jag gillar det jobb som görs. Att SRS-kommittén och SSF är aktiva med uppdateringar av både regeln och SRS-talen är en förutsättning för att få breddseglingen att växa. sedan är det ju ett givet ämne att spekulera i :-)

    • Johan Apr 6, 2010 Reply

      Vilka seglare är seriösa och inte seriösa?

    • Author
      Peter Gustafsson Apr 6, 2010 Reply

      :-)

      En seriös seglare ser till att botten är slät, har vettig profil på köl & roder, har inte massa skit i båten, har koll på riggtrim, har bra segel, har tillräckligt med vikt på kanten och lägger de timmar som krävs för att få ut det mesta av prestandan.

      En oseriös seglare struntar i några av sakerna ovan, och gnäller i stället på SRS-kommittén för att han har fått ett för högt SRS-tal.

      • Per Weiskvist Apr 8, 2010 Reply

        En seriøs kapsejler, har sine dåseøl liggende ved kølen, for at få vægten placeret korrekt, en useriøs kapsejler har dem alle stående i køleskabet i styrbordsside, lige over vandlinien.

    • MiniMe Apr 6, 2010 Reply

      Det är inget ovanligt att respittalen i olika empiriska system skiljer sinsemellan. Jämför gärna PHRF, HN, NORLYS, PYS, YS (Tyskland, Österrike, Schweiz) mm.

      NORLYS och SRS har samma moder men är idag helt skilda respitsystem.

      SRS-talen baseras på båttypsjämförelser, kappseglingsresultat och andra respitsystem. Statistiken är med andra ord endast en komponent.

      • PNR Apr 13, 2010 Reply

        Varför blandar man in andra respitsystem? Blir det inte svårare för gamla båtar som inte är ritade för modena respitsystem? Det gynnar väl alla stora nya båtar?

        • MiniMe Apr 13, 2010 Reply

          ORCi och IRC är visserligen respitsystem men så är NORLYS, PYS, SRS, HN, PHRF och tyska Yardstick också respitsystem. Jag vill inte uttala mig hur pass ORCi, ORC-club ochIRC gynnar eller missgynnar olika båttyper från olika årtal men jag tror nog att åtminstone de empiriska ha möjligheter att justar respittalen så att stora nya båtar inte blir gynnade.

  16. Johan Apr 6, 2010 Reply

    Vet inte om du ser mitt sökande efter “SRS-svar” som gnäll. Är det oseriöst att försöka få svar/motiv på förändringar av SRS-tal? Själv ser jag inte det som gnäll, utan ett sätt att försöka förstå och lära sig mer. jälv har jag inte brytt mig om att söka svar om LYS-tal, men med efter 30 år med samma LYS/SRS-tal som flera jämförbara båtar och att det helt plötsligt skiljer några hundradelar så tycker jag att det för egen del finns anledning att börja leta efter svar på vad som motiverar förändringarna och skillnaderna. Samtidigt tycker mig kunna skönja att ägarna till de nya båtarna har “gnällt” till sig en sanning om att de tilldelats för höga SRS-tal och de gamla har för låga. Jag tror erfarenheten i båten har större betydelse. Undrar om SRS tar hänsyn till att småbåtarna startar i lätta vindar på helgerna och går i mål i svaga vindar på kvällarna?

    Collbergs placering i Tjörn Runt med Cumulus 2009 var väl hans sämsta någonsin?

    Material i all ära, men vägval, taktik…

  17. Stefan Blom Apr 6, 2010 Reply

    Minime

    “Stefan, läs Pelles inlägg ovan…
    lätast för användare är scratch-segling. Det har praktiseras för ett par år sen på sjöarna runt om Prag. inga mätningar, inga kontroller inga respittal… Alla vet vad som gäller och först i mål vinner.
    Frågan är om seglare i Sverige skulle föredra ett sådant system. Om olikheter bland båttyperna ska jämnas ut så blir det en balans mellan rättvisa och enkelheten. För en del respitsystem är balansen mer åt rättvisa-hållet medan andra har det mer åt enkelheten.
    SRS är avsett för breddsegling och lämpar sig inte för professionell segling.”

    Det svaret fattar jag inte mycket av…
    Mitt inlägg handlar om att man måste göra förändringar ur ett behovsperspektiv. Det är användaren som har ett behov som skall uppfyllas. Användarna av LYS är klubbseglingar och folkfester…alltså hobbyseglingar. De som annordnar hobbyseglingar har ett behov av ett lättförståligt system som på några få sekunder får fram ett handikappstal för starten om en timme på onsdagskvällen. Det är ur detta perspektiv man skall arbeta med systemet. Inte ur ett toppåkarperspektiv som innehåller 10 st 40 fotare med “extra allt”. Dessa skall segla under andra regler.

    Vad är behovet?
    Löser förändringen behovet?
    (Så vad löser namnbytet till exempel??)

    Jag är rädd för att man krånglar till det istället för att underlätta. Om nu det finns stora skillnader mellan NORLys och SweLYS så anser jag det vore bättre att använda kraften till att få ett fungerande hobbynivåsystem mellan våra länder än att bygga ett nytt system för oss själva. Men som vanligt så skall svenskarna vara så egna och satsa på egna grejer. Att sedan ingenjörerna gång på gång går i samma fälla och utifrån ett teknikperspektiv “löser” alla problem skall försvinna är väl en utopi.

    Hur gick (går) det med biljettsystemet för Västtrafik?
    Hur gick det för SAS när man inriktade sej på affärsresenärer?
    Hur gick det för Erikssons nallar som valde att gå på teknikernas/ingenjörernas linje?
    Osv…

    // Stefan

    • Erik Barkefors Apr 6, 2010 Reply

      Lars-Olof Norlin, som grundade LYS, håller på att jobba med hur man kan börja om med ett enkelt klubbsystem. Det gäller både båtens och seglarens respit – han vill att en nybörjare i en snabb båt ska få samma totalrespit som en duktig seglare i en långsammare båt. Kanske måste tas i två steg men redan idag har LYST använts i ett antal seglingar. T står för besättningens skicklighet.

    • PelleL Apr 6, 2010 Reply

      Stefan

      Du har uppenbarligen en uppfattning om att något inte är rätt. Det är helt OK men tala i så fall om vad som är fel och hur du tycker det skall vara istället för att dra iväg en massa “managementfloskler”. TK försöker faktiskt få till ett system som funkar för det det faktiskt används för vilket är defacto nästan all respitsegling med kölbåt i landet. Jag tycker också det skulle vara att föredra om serösa kappseglare valde att segla i ett riktigt “mätt” respitsystem i stället. Nu ser inte verkligheten ut så utan vi måste anpassa systemet efter vad det används till på vattnet…..

      • stefan.blom Apr 6, 2010 Reply

        JAPP, jag brukas kallas “fördomsmannen” och ibland lyser det snabbt igenom. Att jag är ingenjör kanske man inte tänker på i första taget …;-)

        Jag tror att man bör bevara ett mycket enkelt system för just hantera de allra enklaste seglingarna. Ett system som man med vänsternäven hanterar ute hos våra ambasadörer i klubbarna runt omkring Sverige.

        Jag hade önskat LYS förblev just det. Det var det starkaste varumärket bland breddseglingen samt ett enkelt system att administrera ute hos klubbarna. Tyvärr var det tydligen inte lika enkelt att administrera centralt. När man också slutade jobba in seglingsresultaten från klubbseglingarna fanns det inte heller mycket att bygga sin empirsika satistik kring. Kanske är det detta som föranledde till en omfattande revidering som resulterade i namnbyte och ett förändringsarbete…?

        Jag är absolut inte emot förändringar, det är oftast bra men då skall man också satsa på att förändringen skall få fäste. Den som nu är ytterst ansvarig för ändringarna (SSF i detta fall eller?) måste ge medel till att utbilda och informera seglarsverige och alla adminsitrativa enheter. Utan detta så kommer vi i de mindre klubbarna forsätta segla efter SweLYS och de gamla LYS talen i ren ovisshet alt för det innebär mindre krångel.

        Jag blir dock glad att läsa Eriks kommentar ovan som skvallrar om att ett nytt enkelt system e på G. Nu e jag ingen expert på vad som sker inom SSF eller andra enheter kring svensk segling men med en vetskap om att vi inte är dumma så tror jag att vi kommer att lösa svårigheterna kring olika system med tiden och till slut blir det säkert bra. Dock är det viktigt som du nämner att vi kan peka på de saker som man bör kika lite närmare på och jag tycker med erfarenhet från Lerkils Båtsällskap att det jobbigaste kring en klubbsegling är just administrationen av LYS-tals hanteringen som skall ske innan start. Alltid svårt med olika kommentarer från seglarna och himla massa tid går åt om vilket LYS tal som gäller….

        En tanke kanske vore vara att man inom LYS seglingen skapade olika “Grades” på de olika seglingarna. På klubbnivå är det generella LYS tal som gäller kring båttyperna och vid lite mer profesionella seglingar måste man visa upp mätbrev för att starta….det skulle isåfall bli mycket bakåtkompatibelt samtidigt som det fortfarande bygger på empirisk data…bara en tanke?

        // Stefan

    • Matt Apr 6, 2010 Reply

      Hej Stefan,

      Lite svårt att förstå vad du menar.

      Mitt intryck är att det är Norlys som komplicerar det hela och gör det du inte vill (som sagt jag förstår inte vad du syftar på är fel, men du låter arg)

      Matt

      • stefan.blom Apr 6, 2010 Reply

        Nej, jag är inte än arg. Jag önskar bara mer gemenskap mellan seglare där man inte skall skrämma bort några ovavsett vilken båttyp man har. Ett enkelt system är också ett system som bjuder in alla. Vi som åker standardbåter i entypssegling har ju ing problem men att öka intresset för seglingen sker ju som sagt ute bland våra många marinor runt om. Det som sker här är precis samma fenomen som sker i fotbollskolor, ishockeyskolor etc. Man kan inte ställa för höga krav från början för då stryper man ju intresset.

        En av det finaste möjligheterna med segling är ju att man blir aldrig för gammal för att börja. Men man måste ju likt förbannat gå igenom alla faserna.

        Egentligen började jag mitt inlägg med att kritisera SRS kommiten för att inte lägga vikt på att få iordning ett enkelt system som funkar över gränserna. Jag ser det lika naturligt att man seglar mot norrmän, danskar eller finnar precis som man som Göteborgare seglar mot Stockholmare etc. Nu hinner inte jag engagera mej mer i förädling av svensk segling än vad jag gör, annars hade jag nog valt att engagera mej inom LYS gruppen och där driva frågan vidare. Jag får istället hålla tummarna för att detta sker utan min inbalndning :-)

        // Stefan

        • MiniMe Apr 7, 2010 Reply

          Stefan, SRS är ett enkelt system. Alla har tillgång till det som gäller. Är det frågan om respittal så går man in på mätbrevslistan eller i tabellen och det är det som gäller om inte arrangören har valt något annat.
          En standardbåt är just en standardbåt som behöver även finnas i tabellen, en klassbåt är en båt som definerades av ett klassförbund och en mätbrevsbåt är allt annat.
          Under de senaste åren har vi inom SRS-organisationen jobbat med bla. just att alla ska kunna vara med.
          Utbyte över gränser behöver inte nödvändigtvis vara kopplat till ett gemensamt system. Det år att uderlätta på annat sätt. Vi behöver dock respektera granländernas val likas som vi behöver titta på vad som gynna mest den svenska breddseglingen.

  18. Scott Apr 6, 2010 Reply

    Ser ut som de har taggit bort 707:an ur tabbelen. Kankse bra det då vissa 707:or diffade mycket mot andra 707.

    Men hur ska man göra nu om man vill tävla med sin 707. Är det bara och ansöka om ett mätbrev och göra olika mätningar och sen skicka in? För då kan ju man mäta olika (oavsikligt eller avsicklit) och få olika SRS-tal även om de har igentligen samma mått.

    • PelleL Apr 6, 2010 Reply

      yup 707 är borttagen just för att de är så olika…..sen det gäller att mäta rätt konsultera gärna en mätman vid tveksamhet.

  19. Jørgen, "Rock'all" Apr 6, 2010 Reply

    Nordisk LYS!
    Min (noe enkle) mening; La oss få ett felles LYS-system i norden, og la diskusjonen om de enkelte båttypenes måltall ligge til da. Når vi har klart å enes om retningslinjene for et felles system får vi en bredere erfaringsdatabase å justere tallene ut i fra, og et generelt mer rettferdig system. Mener man at det er behov for et mer detaljert måltall enn de opprinnelige 2 desimaler mener jeg at man bør bruke et annet system; IRC, ORCi eller tilsvarende. La LYS forbli enkelt nok til bruk på rekrutterings- og klubbnivå. Jeg tror dessverre både Norge og Sverige nå er i ferd med å ødelegge et i utgangspunktet bra system.

    Hilsen tidligere seiler av Express med 1,11 og så 1,12, nå X-35 med 1,34 i Norge og 1,33 i Sverige…

    NB; at forholdene i Norge og Sverige er så forskjellige at det bør gjenspeiles i LYS-tallet er et villspor – et stort et…

  20. Ragnar Wisløff Apr 6, 2010 Reply

    Fikk akkurat denne meldingen på e-post, gjelder vår nye First 35 som nok er akkurat lik dem som leveres i Sverige og som har 1.30 der:

    Hei
    NOR 13920 er godkjent i NORLYS med LYS tall 1.31 Det gjøres oppmerksom på at målebrevet ikke er gyldig før LYS målebrev avgift er betalt.
    Med vennlig hilsen
    LYS Komiteen

    Det er nok ikke mange endringer planlagt i Norge. Vi seiler ikke LYS i år. Gudene alene vet hvorfor ayatollahene (som hvert år skriker om at IRC er djevelens verk) absolutt vil beholde det.

  21. Andreas i Missmatch Apr 6, 2010 Reply

    En reflektion kan ju vara att SSF vill jobba ner SRS talet för X35 som är en publicerad båt. Dvs få den att vinna och komma mer frekvent uppe i resultatlistorna då den seglas mycket? Det är ju den enda båten det kan stå om i tidningarna ?

    First 40 är ju bara 1 båt som finns vad jag vet som seglar aktivt i Swe?
    lite svårt att säga att de är kassa och har för lågt lys?

    Hur ser du på din J109a?
    Borde den inte åka upp i lys till 1,32 ;-) då den vann 2 race samt placerade sig högt….
    Det jag håller med om är motoveringarna, ett protokoll från deras beslutmöten skulle lagts ut på hemsidan, så visste alla hur de tagit beslut och ökat förståelsen,även om det i sig oxå skulle skapa debatt o disk…men mer öppenhet o insyn! Det skulle skapa mer förståelse o respekt.

    Ut o segla. Vägval mm avgör mer än dessa sekundrar/timme vi reagerar för.

    Mer träning ger mera tror jag än att lägga disk här?Dessutom en investering tillbaka till sig själv.

    Hoppas nu att 707an som seglas mycket bra i hemmaklubben åker upp ett snäpp:-), o Dan T’s X332 samt X34a temptation,o Gunnars trio, så jag är den enda som får sänkt SRS. Då är allt ju bra?

    Roder i lä, vinden fri och allt är lugn o ro…

    15e maj är touchdown för vår del
    //A

  22. Bosse Apr 7, 2010 Reply

    Förstår inte riktigt problemet…

    De som vill kappsegla i en standardbåt har väl fått ett SRS-tal.

    De som vill kappsegla i en båt som avviker från standard får ansöka om mätbrev.

    Vill man segla upp till sitt SRS-tal och vinna så får man jobba, polera, putsa, träna, rensa båten mm så har det alltid varit, seriösa seglare som Peter beskrev det. Ett par hundradelar till eller från spelar i de flesta fall mindre roll då.

    Att införa en parameter till i form av ett personligt Lys som beskrivits, LYST verkar vara ett bra sätt att krångla till det. Må bäste man vinna.

    • Matt Apr 7, 2010 Reply

      Ja så jävla krångligt är det inte:

      1. Du seglar en entypsklass, du följer entyspreglerna för din klass och hittar ditt SRS-tal i tabellen
      2. Du seglar en båt som inte är entyp, men är en standardbåt, du hittar ditt SRS-tal i tabellen
      3. Du har en båt som inte ser ut som de andra även om det kan hända kalla den för samma namn som någon av båtarna under punkt 1-2 ovan. Din båt är lite annorlunda så den går lite snabbare eller långsammare så du får göra en enkel inmätning så att du får ett “rättvist” SRS-tal.

      Sen är ju vissa aldrig nöjda med sitt tal och älskar konspirationsteorier men det är ju en annan sak.

      Matt

  23. Peter Apr 7, 2010 Reply

    Det pratas mycket om 1/100 delar här. Mycket sällan skulle resultaten se annorlunda ut om segraren hade haft 0,01 högre lys. Marginalerna är oftast större än så.

  24. Svenne Apr 7, 2010 Reply

    Peter Gustafsson
    Posted April 6, 2010 at 16:12 | Permalink
    :-)

    En seriös seglare ser till att botten är slät, har vettig profil på köl & roder, har inte massa skit i båten, har koll på riggtrim, har bra segel, har tillräckligt med vikt på kanten och lägger de timmar som krävs för att få ut det mesta av prestandan.

    En oseriös seglare struntar i några av sakerna ovan, och gnäller i stället på SRS-kommittén för att han har fått ett för högt SRS-tal.

    Reply

    Att följa reglerna, kan det också vara ett tecken på en seriös seglare ?
    Eller är det av underordnad betydelse…

    Fråga till PelleL

    Kan ha en viss förståelse för problemet, men i princip så är det ingen SK22:a om det inte finns ett giltigt mätbrev.
    Mao borde det finnas ett utrymme i tabellen även för regelbåtar förutsatt att de har giltigt mätbrev.

    mvh Svenne

    • Jocke_R Apr 7, 2010 Reply

      Jag håller med. Inmätta regelbåtar som seglar nationella och internationella mästerskap på scratch ska väl för sjutton kunna ha samma SRS-tal för den klassen i en TABELL.

      Måhända har de inte samma J-mått men det kan man väl lösa mha av det giltiga mätbrevet.

      Förresten en titt i SRS tabellen över flerskorvsbåtar, så saknade alla båtar, utan klassregler, båtdatablad.

      Ytterligare en observation var att Formula 18 är med i tabellen, trots att den mig veterligen är en regelbåt, eller? Känns lite märkligt om det ska vara skillnad på regelbåt och regelbåt.

      • MiniMe Apr 7, 2010 Reply

        Jocke, jag vet ej hur mycket du är insatt i hur regelbåtar hanteras men att båtar ha lika eller olika respittal har mycket lite att göra med om de finns med i tabellen eller ej. För inmäta klassbåtar som t.ex. SK 22 och Sk30 kommer det finnas möjlighet att konvertera klassmätbrev till SRS-mätbrev.

  25. peter Apr 7, 2010 Reply

    appropå skärgårdskryssare, SSKF har ett system som kallas SSKF tal där tanken varit att en kommite som känner till båtarna sätter ett SSKF tal som skall motsvara ett LYS tal enligt samma princip som LYS. Vissa undergrupper, tex A22 dvs en SK22 efter 25 års regel har samma mätetal medans andra SK22 som inte är en A22 kan ha ett helt annat tal. Ingen exakt vetenskap och talen kan, och kanske framförallt har, gett upphov till div diskussioner om vad som är rätt och fel på samma sätt som LYStal alltid gjort. Tex hur mycket skall man straffas om mast inte mäter in osv.
    /Peter

    • Jocke_R Apr 7, 2010 Reply

      Den diskussionen har inget med SRS att göra.

    • Svenne Apr 8, 2010 Reply

      Å så har vi kubregeln, man jag tror inte den heller används idag.
      SM men inget SRS tal, tummen ner i det fallet.

      Hur har man tänkt sig att sätta SRS tal på A22:or ?
      Går det till typ
      Jasså är det en A22:a, då blir det 1.18 !

      Eller går de på måtten…
      hmm, 13.3 meter med jättegenua då blir det 1.21
      Jasså bara 10.5 och det var en liten genua 1.13

      Nja, jag tror det bästa är att klämma in dem i tabellen.

      mvh Svenne

      • Team Dehlerdoris Apr 9, 2010 Reply

        Just A22 är väl riktigt knepigt eftersom några inte är större än Neppare och andra är 14 meter långa. Dessutom är båtarna ritade efter olika regler eftersom regelverket har ändrats med åren. Vissa vassa hottade “kolsegel-båtar” klarar säkert ett SRS på 1,21 medans andra kanske ligger på 1,13 precis som Svenne skriver. 22-seglarna vet själva mycket väl vilka båtar som går fort och vilka som seglar sämre. Till skillnad från Kosterbåtar med olika standard så kappseglas ju vassa A22:or i en helt annan omfattning och nivå i och med att man faktiskt har SM status.
        Att SRS-tabellen saknar dessa regelbåtar med jättestora individuella skillnader kan jag inte tycka är helt fel, utan måste ändå vara ett fall framåt.
        Tycker faktiskt att de som nu jobbar med SRS-systemet gör ett bra jobb. Sén kanske vissa uttrycker sig onödigt “myndighetslikt” i kommentarer på bl.a. Blur. Det som jag hoppas på är att viktiga/ändrade mått på certifikatbåtarna finns att titta på för alla så undviks en massa helt onödiga spekulationer om vad som man nu har ändrat eller vad som gäller för en specifik båt.
        StefanK
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

        • Svenne Apr 12, 2010 Reply

          Så knepigt tycker jag det inte är, vi seglar efter en regel (SK22/A22) och utan handikap.
          Jag tycker mig fått svar på mina frågor hur kommiten kommer behandla SRS tal för SK22, dvs att de får samma i mätbrevet.
          Någon anna väg finns väl knappast att ta, vore lite festligt om komitten skulle börja splitta klassen med olika tal.
          Därmed passar SK22/A22 utmärkt i tabellen !
          Skillnaden finns där mellan båtarna och det kommer inte SRS kunna ta bort, troligen kommer det bara skapa mer förvirring.

          Men föroppning om att de ska ta sitt förnuft till fånga.

          mvh Svenne

          • Team Dehlerdoris Apr 12, 2010

            Jo, det är riktigt knepigt med konstruktionsklasserna R-båtar, A22/A30 där båtarna i sig har helt olika förutsättningar att kunna hävda sig. Gamla 6:or har ju t.ex. inte en chans mot de nyaste. Gamla s.k. A22/SK22 är ju inte ens konstuerade efter samma regler. SRS bygger ju helt på att folk ska ha ungefär samma möjlighet att kunna placera sig beroende på sin egen o besättnings skicklighet. Båten ska principiellt inte ha betydelse i SRS, allt tekniskt måste vara fräscht förståss.
            I konstruktionsklasserna måste man ju absolut sitta i “rätt båt” till att börja med. Sedan måste man givetvis segla skärpt också. Det här med “rätt båt”, det vet alla som håller på. Därav blir SRS kontra konstruktionsklasser knepigt där olika årsmodeller o båtstorlek, segelytor skiljer massor. När man sedan pratar om entypsklasser som Soling, H-båt m.fl. där det också finns skillnader mellan tillverkare så är detta skillnader på en helt annan “microninvå”.
            Det måste ju vara kanonbra om t.ex. SSKF kunde sätta “interna LYStal” så att alla, äldre såväl som nya Skärgårdskryssare eller andra veteranbåtar kunde segla mot varandra på ett rimligt rättvist sätt.
            StefanK

          • Linus Apr 12, 2010

            Jag tycker Stefan K har ett bra resonemang. De SK22 som är A22or, dvs inmätta enligt gällande regel, och kan segla SM borde rimligtvis ha samma SRS-tal som Svenne säger. Däremot de äldre SK22 som inte är A22or kan ha ett differentierat tal, likt SSKF-tal.
            Tex min SK22 som jag sålde i somras hade ett SSKF-tal på 1,07, lika som en Mälar 22 med liknande mått, men ett LYS-tal på 1,17.
            Hade jag ansökt om mätbrev hade jag fått LYS 1,07 enligt besked jag fick för ca 7 år sen om jag inte missminner mig.

            Till skillnad mot de flesta A22or så kappseglas inte de äldre Sk22orna på samma nivå. Det ligger i sakens natur när man inte har rätt att segla SM och Kryssarpokalen.

            / Linus

          • Svenne Apr 13, 2010

            Det som intresserar mig är den regel som används för pokal/SM seglingarna.
            Utanför den ligger äldre SK22:or, B22:or, Nordiska 22:or mfl.
            Kan inte se att de ska ha samma srs tal som A22:an, B22:an hade ett eget Lys på 1.08 (tror jag det var i tidigare tabell).
            Så att ta in A22:an som tabellbåt försämrar icke för andra typer av SK22:or.
            Åtminstone kan jag se en klar skillnad mellan dessa båtar.

            mvh Svenne

          • MiniMe Apr 13, 2010

            jag vill en gång till ta upp att båtar i tabellen ska ha en båtdefinition som är relativt lätt att följa. Klassbåtar har i båtdatabladet en hänvisning till klassreglerna. Det är klassförbunden som sätter standard och där ingår mer än bara mått som visas för standardbåtar.
            Regelbåtar är svårare att identifiera och för en normal arrangör att kontrollera. en del klassföreskrifter fanns inte ens tillgängliga för allmänheten.
            Orsaken för att regelbåtar är tagna ut ur tabellen är med andra ord en fråga om båtstandard.

      • Team Dehlerdoris Apr 13, 2010 Reply

        Svenne, kan det verkligen vara shysst att den vassaste A22 ska in i tabellen med SRS 1.21(som du själv skrev), och att övriga A22, många med helt andra förutsättningar och som du aldrig ser till på X-pokalen eller SM skulle få samma SRS 1,21. A22:or är ju långa & snabba så 1,21 kan säkert funka för toppbåtarna med “kolsegel”. 1,21 är ju inget hårresande SRS på en båt med löa 45 fot eller 13,5 meter.
        Tycker nog att det vore högst rimligt att mindre lyckade regelbåtar åtminstone kunde komma ut o få segla SRS med någorlunda vettigt SRS-tal. Situationen är ju liknande för gamla 6:or o 8:or… som aldrig kan vinna något VM.
        Det är högst rimligt att man gör en bedömning i varje enskilt fall via ett SRS certifikat. Här tycker jag att SRS-folket har gjort en helt riktig bedömning när man plockat bort båttyper ur tabellen som inte är standardbåtar eller som har “spretig standard” med olika riggar kölar, designdatum m.m.

        • Svenne Apr 14, 2010 Reply

          Jag tror inte SRS komitten vill splitta upp A22 klassen med olika SRS tal, det vore väl verkligen att göra bort sig.
          Jag tror inte att medtävlare skulle bli lyckligare av att segla mot A22:or med olika SRS tal.
          Det där med 1.21 var ett exempel, tack och lov sätts inte lystal efter medelvind på 15 m/s.
          Regeln finns på http://www.sskf.se/Regeln/regeln.htm
          Info om SK30 http://www.sk30.nu/
          Info om SK22/A22 http://www.sk22.nu/

          Ser fortfarande inget problem med att ha inmätta A22:or som en tabellbåt…

          mvh Svenne

          • Team Dehlerdoris Apr 15, 2010

            Svenne, SRS kommitten kan inte splitta upp några entypsklasser. SRS är ju helt ointressant på Kryssarpokalen/SM.
            När det gäller SRS så handlar det om att ge objektiva och rimliga SRS tal så att alla har samma chans att kunna placera sig på SRS-seglingar. Den grundläggande principen känns ju inte så svår att ställa upp på för någon.
            Menar du att alla A22, små med löa på under 10 meter och jättelånga med längd över 13 meter har samma möjlighet att placera sig på ett SM eller segla rättvist med samma SRS-tal?
            A22:an är världens snabbaste kölbåt relativt segelytan på 32-35 kvm, så ett SRS på 1,21 är säkert ingen hypotes för toppbåtarna i normalväder. Det skulle isåfall vara det SRS-talet 1,21 som skulle stå i tabellen eftersom man utgår från bästa båt. Det förhållande skulle förmodligen vara grovt orättvist mot många av A22:orna som inte alls har samma potential. Mät in 22:orna i IRC eller Orci så får varje båt ett unikt mätetal beroende på sin potential, och inte skulle A22 klasssen splittas upp för det?
            Precis som MiniMe skriver “så är orsaken till att regelbåtar är tagna ur tabellen är med andra ord en fråga om båtstandard”.
            StefanK

          • Svenne Apr 16, 2010

            Jag anser att det är att splitta klassen om båtar som seglar klass (dvs innehar mätbrev) plötsligt får olika mätetal av SRS komitten.
            En 22:a under 10 meter har lika goda chanser att vinna SM som en båt över 13 meter. Trots allt måste vi ta hänsyn till hur det ser ut idag, klassen är inte utsatt för ett hårt tryck i form av nybyggen. Dock filar man mycket på de båtar som finns idag, men å andra sidan så är väl inte SRS en mätregel. Ligger väl en del bedömning bakom fortfarande och talen baseras väl delvis på resultat.
            Inte kommer väl SRS kommitten använda sig av IRC eller Orci för bedömning av SRS tal för mätbrevsbåtar ?
            I så fall borde det gälla för samtliga båtar !
            Och då behöver vi inte SRS ;9)

            Det som blir lite komiskt med allt ert resonemang är att
            Antingen så konstaterar SRS komitten att det är en A22:a och sättar samma SRS tal enligt deras “tabell” för A22:or !
            Alternativt börjar dribbla med olika tal för båtar som seglar i samma klass !

            Det andra alternativet ser jag som omöjligt, kommitten skulle hamna i en märklig situation.
            Så fort de gett två olika tal så är det som att säga att den ena är sämre en den andre. Vågar man ta ett sånt beslut ?
            Det är det jag menar med att splitta klassen.

            Ha en bra sommar

            mvh Svenne

            ps mitt sista inlägg i denna tråd

  26. Erik Barkefors Apr 7, 2010 Reply

    Tittar man på hur många kommentarer Peters olika inlägg så gissar jag att inlägg om LYS/SRS toppar 10-i-topplistan ganska stort. Tydligen mycket känslor i ämnet.

    När det gäller IRC eller ORC så vet seglare att det är mått som ger ett visst mättal men när det gäller LYS/SRS så finns inget klart uttalat koncept hur talen tas fram. Är det empiriskt (som i början) eller finns det trots allt någon formel som används? Frågorna och konspirationsteorierna spirar i sådan miljö när det känns som en black–box.

    Själv är jag god vän och fd anställd till Lasse Norlin så jag har fått höra bakgrunden ett antal gånger. Men jag är inte heller säker på vad som gäller nu.

    I ett av inläggen ovan nämns att klubbarna inte skickar in resultaten till Seglarförbundet och stämmer det så är det trist. Resultaten ger ju ett kvitto på hur LYS/SRS fungerar i olika förhållanden. I så fall borde Seglarförbundet ta tag i klubbarna. Inga resultat – inga sanktionerade seglingar…

    Mer resultat ger mer arbete men också bättre underlag för rättvisande handikapptal.

    Kanske det är klubbarna som diskussionen borde gälla istället för Seglarförbundet. Kanske kan PelleL svara på hur stor andel resultat som redovisas in?

    • MiniMe Apr 7, 2010 Reply

      SRS är empiriskt. Det finns med andra ord ingen formel för att beräkna båtarnas potential. Som IRC är hemliga med sina beräkningsformler så är bedömningsgrunder dvs. vad som lede till ett visst SRS-tal för båttyper och båtar hemliga.

  27. Bertil Engdahl Apr 7, 2010 Reply

    Jag är sekreterare i Svenska Kosterbåtsförbundet SKBF och har med stort intresse följt ovanstående debatt. Jag skulle vilja göra några klarlägganden om SKBF:s syn på respittal för regelkostrar. För oss var det ett bekymmer när regelkostrarna åsattes ett LYS-tal.
    Låt mig ta ett exempel: en gammal K 25:a från 1918 var cirka 7 meter över stävarna och något kortare i vattenlinjen och seglade med 25 kvm. segelyta. De sist byggda K 25:orna var upp till 8 meter över både stäv och vattenlinje och har betydligt mer än 25 kvm. segelyta. Segelytan mäts nämligen enligt “internationell mätning” som det hette på 50-talet d.v.s. storsegelytan plus 80% av förtriangeln mättes till 25 kvm. R-båtar tillämpar samma princip. Det säger sig självt att den lilla K 25:an var slagen redan vid start – vilket innebar att allt färre äldre regelkostrar seglade på våra förbundsseglingar.
    Därför tillämpar vi numera våra interna K-tal på våra egna seglingar. K-talen tas fram av SKBF:s Tekniska kommitté på grundval av seglingsresultat. Ibland har vi ju flera tiotals års statistik på vissa båtar – men trots det så får vi tråkiga diskussioner.
    Från och med i år har SRS-talen tagits bort för regelkostrar, vilket innebär att en regelkoster som vill segla på sanktionerade tävlingar måste ha SRS-mätbrev.
    Såvitt jag förstår är förhållandet likartat för Skärgårdskryssarna.
    Det positiva med tråkiga K-tals diskussioner var att de kappseglingsintresserade samlade kring vår entypskoster K 6:an.
    Inlägget blev långt men jag hoppas ni orkat läsa ända hit.
    Bertil Engdahl

    • Svenne Apr 8, 2010 Reply

      Har man mätbrev så seglar man mot varandra utan handikap som i vilken klass som helst.
      Har inte varit något problem för 22:a seglarna annat än att det tidigare lystalet kan ha upplevts som lite högt.
      Fast blåser det tegelpannor har det ju hänt att det kan funka.
      Så nu är frågan om SSF ska splitta klassen med olika SRS tal ?
      För samma kan de ju knappast sätta för då kan vi lika gärna vara en tabellbåt.

      Eller vad säger PelleL eller MiniMe ?

      • MiniMe Apr 8, 2010 Reply

        SRS är ingen mätregel! Det finns inga hinder att sätta samma respittal för likvärdiga båtar även om de är mätbrevsbåt och har olika mått. Bedöms att båtarna har samma potential så ska de även ha samma respittal. I fall SK22 och SK30 kommer båtarna med klassmätbrev behandlas lika, dvs. erfarenhet från klassförbund tas hänsyn till. Finns andra erfarenheter som t.ex. kosterförbundet har med t.ex. K25:orna är det kanske mindre lämpat.

        • Svenne Apr 9, 2010 Reply

          Då kan de lika gärna ligga med i tabellen, det är lite av poängen i mitt inlägg.

          mvh Svenne

          • MiniMe Apr 9, 2010

            I tabellen ska båtarna ligga som är definerade. SK 22 och SK 30:orna skiljer sig i princip från båt till båt. Det är svårt eller omöjligt för en seglare eller arrangör att avgöra om en båt avviker eller ej. Det handlar med andra ord om tydlighet.
            Måtten som är fria för SK 22 och SK30 (gäller endast båtar med klassmätbrev) kommer även vara fria på den SRS-mätbrev.
            Det är inte bara SRS-tal som avgör om en båttyp kan finnas med i tebellen.

          • Svenne Apr 9, 2010

            Men vad är då skillnaden om måtten är fria i srs ?
            Krävs det mätbrev så är det väl bara till att göra en notering i båtdatabladet om just det.

  28. Feffe Apr 7, 2010 Reply

    Segla E……. :-)

  29. Tormod Apr 7, 2010 Reply

    Om noen skulle være i tvil, så finns det en formel (DOS program),som tidligere ble brukt til å gi nye eller ombygde båter ett såkalt “P-LYS”- Preliminært LYS tall.
    Tror ikke denne formel lenger er i bruk, men den ble brukt på klubb nivå tidligere.
    (finns i mitt floppy-disk arkiv)

    Som kommentert av flere ovenfor, tror jeg den beste løsningen for å få en levende om mest mulig rettferdig SRS,LYS,NORLYS, etc. tabell, er bedre inn- rapportering av resultat fra foreninger. Ett tankekors er jo at mange båter har hatt det samme måletall hele sitt liv uten endringer! Uavhengig av resultater opp gjennom åren…

    Tormod
    NOR-6129
    Twostar 36

    • Patrik Apr 8, 2010 Reply

      PLYS användes till att räkna ut LYStal på hottade standardbåtar och LYSA för att jämföra med liknande båtmodeller.

  30. Calle P Apr 8, 2010 Reply

    Om SSF tar fram ett webbaserat program likt sailwave som de som arrangerar SRS seglingar vill (tvingas) använda så kan SSF få sin statistik gratis. Klubbarna får ett gratis beräkningsprogram och publicering av resultat på internet. Och alla kappseglare kommer veta allt om alla seglingar på ett enkelt sätt. Hur svårt kan det vara? Programmet kan då vara kopplat till mätbrev (Som alla tydligen skall få nästa år?) och då finns all data redan i systemet vilket också förenklar anmälan till seglingen. (Det kanske också skall gå via det nya fantastiskt enkla programmet?)

    • Svenne Apr 8, 2010 Reply

      De e för bra för att vara sant !

  31. MiniMe Apr 8, 2010 Reply

    På seglardagen presenterade styrelsen planer om en IT-modul för anmälning och tävlingsresultat. Något sådant är på G.
    För övrigt går det bra att skicka in sailwavefiler också men det behövs utöver resultat även information om förhållanden (vind) och bana (kryss-läns eller distans).

    • Calle P Apr 8, 2010 Reply

      Vind borde inte vara några problem att få in både manuellt och automatiskt från någon väderprognos

    • Fab5 Apr 9, 2010 Reply

      Nu verkar det finnas på plats. Fick just e-mail (i egenskap av kappseglingsansvarig i klubben antar jag) om att vi nu har tillgång till ett centralt system för anmälningar till kappseglingar, skapa inbjudningar, ta ut deltagarlistor etc. Ska bli skoj att se vad det klarar av och kommer helt klart att förenkla och förbättra mycket.

  32. PelleL Apr 8, 2010 Reply

    Nu går det (äntligen) att ansöka om SRS-mätbrev på SSF’s webbplats. Den slutliga versionen av SRS-reglerna finns också utlagd (inklusive “shorthanded” konfiguration)

    • Erik Barkefors Apr 8, 2010 Reply

      Tummen upp !!!

    • Fab5 Apr 9, 2010 Reply

      Och nu avkrävs man 1/8 dels och 1/2 bredd på storen. Känns inte igen sen tidigare, behövde man verkligen skriva in det i det gamla formuläret också?

      • PelleL Apr 9, 2010 Reply

        Det finns några nya mått för att bättre fånga upp “fat-head” storsegel som kunde slinka igenom omärkta förut.

        • Fab5 Apr 9, 2010 Reply

          kunde man ju ge sig på nu när man ska söka brev för nya fathead-storen :-)

  33. jan Apr 8, 2010 Reply

    ang 707, varför inte göra som vanligt. ansöka om mätbrev vid avikelse.
    Det blir ju bara mer byråkrati och kostnader. På Tjörn runt har det bara varit standarbåtar, förutom Donk så vitt jag vet. På kvällskapseglingarna har det bara varit std-båtar här i Stenungsund.
    Funderade själv på en fat-head stor och bara fock, för att slippa 707,ans långa underliks-genua, vid x-länsbana. Sökte lys-tal för det men det blev så rackarns
    högt att inget segel köptes.
    Jag har emailat SSF med ett antal frågor som jag som väntat inte fått något svar på. Har alltid lite lätt ångest vid kontakt med dem, eftersom man känner sig lite lätt nedvärderad och okompetent att få lämna förslag eller faktaunderlag.
    Lägsta punkterna (för mig) var väl vid 11,ans intro, då den inte fick vara med alls och sedan fick deltaga i ULDB klasser som klubbarna inte kände till eller arrangerade på den tiden. Det tog några år och en bra idé och klass blev inte den hit den borde fått chansen att bli.
    och för att ta ett hopp i tiden First 27,7,an som 2003 fick 1,30 sedan 1,24,1,21 och 7 år senare har samma mätetal som motvarade Usa, Australien och inte minst Franska mätetal 1,164 (som SSF hävdade att de använde sig av). fakta framlades flera ggr. Jag ombads att endast kontakta dem om jag ville höja lystalet på den båt jag skulle kappsegla med. Efter denna salva är det väl lika bra att börja med simning om man vill hålla sig till vatten

    • Leino Apr 8, 2010 Reply

      Finns nog mycket sånt här gammalt som ligger o gnager på folk men försök lägga det på hyllan och se SRS som den nystart det verkar vara med helt nya tankar och tillvägagångssätt.
      Tror att det fanns tankar om att familjeseglarna skulle tröttna på att kappsegla om de blev slagna av varenda en lite sportigare båt samt att de som var ute efter en fräck båt skulle se det som en utmaning att lyckas vinna trots skeva lys-tal. Dessutom bevisar väl Melges24 att de inte tvunget var så skeva alltid, verkar faktiskt som den gör skäl för sitt höga tal.
      Synd dock att inte samarbeta med grannländerna, olika förhållanden kanske men då borde västkusten ha mer gemensamt med Norge än med ostkusten som i sin tur borde ha mer gemensamt med Finland.

  34. Anders D Apr 9, 2010 Reply

    Jag har läst srs reglerna och hur jag än letar hittar jag inte någon begränsning på antalet segel man får ha ombord. Förut tror jag att det var 2 spinnakers/gennakers, 3 försegel(fock+genua) och en stor. Utöver det stormfock och trysail.
    Har läst reglerna för standardbåtar och mätbrevsbåtar. Skall det då stå i klartext på mätbrevet? T.ex. att man har 3 försegel som man disponerar som man vill (fock, genua, stagsegel). Någon som vet med säkerhet?
    En annan fråga. Om en båt har i klassregeln eller angivet i srs-mätbrev att man tillåter Code0 som inte mäter som gennaker och i valfritt material. Är detta nu ok att använda på SRS-regatta? Svar från någon som vet?

    • PelleL Apr 9, 2010 Reply

      Segelbergänsningarna liksom alla andra uppgifter som rör den enskilda båten) är numera angivna i båtdatablad och mätbrev. Arrangören kan utöver angiven segelbegränsning tillåta att storm och hårdvindssegel enligt ISAF OSR får användas men observera att detta måste tillåtas i inbjudan och seglingsförskrifter.

      Om du har en code 0 (eller något annat exotiskt segel) i klassregel eller mätbrev (eller båtdatablad för den delen om det skulle vara standardutrustning för någon ny båttyp) så får du använda den vid SRS-kappsegling. Respittalet är givetvis satt med tanke på detta.

  35. Nobbe Apr 9, 2010 Reply

    Synpunkt/fråga!? Hårdvindsfock (HWJ) och Stormfock ingår väl i säkerhetsutrustningen? Det känns konstigt om man skulle måste ha tillägg i inbjudan för att medföra dessa om man seglar under internationella regler.

    • Erik Barkefors Apr 9, 2010 Reply

      Skulle vara kul att se den arrangör som förbjuder någon att ha med stormsegel utanför 3/2/1 (försegel/spinn/stor) eller vad klassregeln tillåter…

      ISAF Cat3 4.26.1:
      The purpose of these sails is to provide safe propulsion for the yacht in severe weather – they are not intended as part of the racing inventory.

      • PelleL Apr 9, 2010 Reply

        En HWJ är ju i praktiken en del av kappseglingsgarderoben på många båtar speciellt modernare “fockbåtar”

    • PelleL Apr 9, 2010 Reply

      Säkerhetsutrustning är i första hand en arrangörsfråga därav den nuvarande regelskrivningen. Stormfock och HWJ är ju inte obligatoriskt på särskilt många seglingar.

    • MiniMe Apr 9, 2010 Reply

      det är inte frågan om manfår hårdvindsfock med eller ej utan om hur många försegel man får ha med i segelgarderoben. Om arrangören inte ange något annat så ingåhårdvindsfocken i antalet försegel dvs. om man får ha med 3 försegel så väljer man själv vilka man ta med sig, dvs. HWJ + 2 st försegel t.ex. eller om det inte finnas krav på HWJ så kan skeppare ersätta HWJ med annat försegel. Det är med andra ord fortfarande skepparens ansvar att ha med den säkerhetsutrustningen som behövs.

      Om arrangören skriver in i seglingsföreskrifterna att HWJ är extra så blir det 3 st + HWJ.

      Det går alltid via mätbrevsansökan att välja ha större antal segel än normal. I dessa fall tas störee antal segel med i bedömningen.

  36. Author
    Peter Gustafsson Apr 9, 2010 Reply

    Vad som blir olyckligt är att dessa saker lätt faller mellan stolarna.

    En arrangör som bjuder in till race efter “SRS” och “ISAF Category 3” kanske lever i tron att han fångat upp allt. Nu måste han specifikt ange att hårdvindsfock är tillåten och får användas i tillägg till de segel är tillåtna i SRS (förslag på bra skrivning?). Det har inte en typisk arrangör koll på. Och vi som seglare vill inte heller ha koll på det…

    Detta har man missats på Gotland Runt? Och W2S? Och på Göteborg Offshore Race om inte detta hade uppmärksammats nu? Fixar de inte till det kan man nog diska 80% av fältet som lägger i hårdvindsfock som ett extra segel vid Cat 3.

    Det hade varit mycket bättre att i SRS-reglerna skriva att hårdvindssfock inte räknades i de fall då den krävdes för att få deltaga.

    Alternativt skall den alltid mätas in och ingå i segelgarderoben, men då ökar administrationen…

    Worst case är nu att man måste ha olika segelgarderober beroende på hur en arrangör formulerar sig, vilket är mycket olyckligt.

    • PelleL Apr 9, 2010 Reply

      Jag tror faktiskt du underskattar våra arrangörer…….de allra flesta hade fullständig koll på detta redan förra året…..

      Om en arrangör vill aktivera de olika “options” som finns kan man förslagsvis bara norpa texten i SRS-reglerna rätt av men stryka det inledande “att” i varje passus ;-)

      A.4.3 INBJUDAN OCH SEGLINGSFÖRESKRIFTER
      Inbjudan och Seglingsföreskrifter kan ange:
      a) att elektronisk utrustning för navigation och kommunikation får användas även om en klassbåts klassregler förbjuder sådan.
      b) att storm- och hårdvindssegel i enlighet med ISAF Offshore Special Regulations 4.26 får användas i tillägg till övriga tillåtna segel.
      c) att en båt med spinnaker och/eller gennaker i båtdatabladet, klassreglerna eller SRSmätbrevet får anmälas utan sådana segel vilket då sänker SRS-talet. Om inget annat anges i SRS-mätbrev eller båtdatablad är avdraget 0.03. Inbjudan och seglingsföreskrifter kan ange en tidsgräns för en sådan anmälan.
      d) att vid kappsegling i särskild SRS-klass för båtar med högst två personers besättning får en båt kappsegla med alternativ segelkonfiguration i enlighet med A.6g).

    • Author
      Peter Gustafsson Apr 9, 2010 Reply

      OK, då är det väl bara KSSS, GKSS och OXSS som har missat (typ alla som använder Cat 3). Mindre klubbar har säkert bättre koll ;-)

    • PelleL Apr 9, 2010 Reply

      Och snacket om olika segelgarderober är ju bara snack……om du tex. känner att du vill ha med din HWJ på en segling som inte aktiverat tillägget får du väl lägga stagseglet iland…….jag lider verkligen…;-) Nu tycker jag att det är motiverat att aktivera alla options (utom spinnavdraget) på seglingar av “havskappseglingskaraktär” men det är våra arrangörer kompetenta att avgöra.

      • Erik Barkefors Apr 9, 2010 Reply

        Lider du också med dom som får lämna ordinarie storen hemma eftersom de har med ett trysail ;-)

    • Author
      Peter Gustafsson Apr 9, 2010 Reply

      Nu är väl typexemplet kanske en IMX-40 som har G1L, G1H, G3, HWJ. Oavsett vilket segel han väljer bort, så kommer det att påverka hans prestanda rejält på en havskappsegling.

      Och Gotland Runt har inte med någon av dina bra formuleringar: http://www.ksss.se/sv/Kappseglingar/Regattor-20101/Eurocard-Gotland-Runt/Notice-of-Race/

    • Erik Barkefors Apr 9, 2010 Reply

      Om Seglarförbundet/SRS publicerar ett tillägg enligt Peters förslag (Cat3=stormsegel) så ökar säkerheten. Nu tvingas många lägga hårdvindsfock/G4 hemma och kommer att köra alldeles för länge med 110%. Slitaget på både båt och besättning blir onödigt stort.
      OXSS har inte med det i nuvarande inbjudan till Watski 2 Star Baltic…

      På en vanlig kvällssegling eller Arkö/Lidingö/Tjörn Runt så är det lätt att välja ut tre försegel inför starten men värre inför W2SB eller Gotland Runt.

      • MiniMe Apr 9, 2010 Reply

        alternativet är att uppmärksamma för arrangörer att de har missat något i reglerna.

      • Author
        Peter Gustafsson Apr 9, 2010 Reply

        Ja, fast som seglare är det fan inte lätt att hålla koll på vad som gäller när man printat ut:

        Notice of Race
        Racing Rules of Sailing 2009-2012
        International Regulations for Preventing Collisions at Sea
        The Equipment Rules of Sailing
        Class Rule
        SRS Rule
        ISAF Offshore Special Regulations + amendments
        ISAF Regulation 19 (Eligibility)
        ISAF Regulation 20 (Advertising)
        ISAF Regulation 22 (Sailor Classification Code)

        Om vi vill att SRS skall vara en enkel regel för seglarna, tror jag inte vi skall förvänta sig att de lusläser ovanstående och hör av sig till arrangören med förslag på förbättringar :-)

        Finns det förresten någon bra mall för inbjudan/NoR för typiska SRS-seglingar. Tycker man ser många olika varianter…

        • MiniMe Apr 10, 2010 Reply

          De flesta SRS-seglingar berörs inte av den mängden regler och so jag sätt det så klarar en del arrangörer inte ens av att skriva att SRS-regler gäller. Andra arrangörer vägra att ta emot upplysning.
          Om A.4.3 a) inte triggas innbär det att en del klassbåtar får inte ens ha mobilen ombord.

          Normal fallet är att klassregler gäller även på SRS- seglingar men arrangören kan välja att förändra.

      • Leif E. Apr 10, 2010 Reply

        OXXS har meddelat via e-mail till anmälda deltagare och på hemsidan följande:
        100322
        Inbjudan har kompletterats.
        SRS-Regelsystem har ändrats i mars 2010. Watski2star Baltic seglar efter A 4.3 a),b) samt d).

  37. Author
    Peter Gustafsson Apr 9, 2010 Reply

    En annan formalia-fråga.

    Om jag bara bjuder in till “SRS doublehanded-klass”, kan seglarna då använda sin “alternativa segelkonfiguration” eller krävs det att man explicit tillåter det med din formulering d)?

    • PelleL Apr 9, 2010 Reply

      Det krävs explicit tillåtelse…..helt enkelt därför att vi vara extremt tydliga att det här är inget som skall användas i “vanlig” kappsegling.

    • Author
      Peter Gustafsson Apr 9, 2010 Reply

      Tack. I och för sig var det väl tydligt nog att det måste vara en speciell “shorthandedklass”?

      Nu tar vi fredag, så får vi maila alla arrangörer som har missat detta på måndag!

  38. Peter Apr 9, 2010 Reply

    Det första mätbrevet lär vara publicerat, fler lär komma.
    http://www.svensksegling.se/Avdforbatteknik/SRS/Matbrev/Gallandematbrev/

  39. Peter Apr 9, 2010 Reply

    I nya tabellen verkar förekomma en hel del fel.
    http://www.svensksegling.se/Avdforbatteknik/SRS/SRStabellen/

    Defult verkar vara att alla båtar saknar toalett, bord, inredd förpik osv.

  40. Andreas i Missmatch Apr 9, 2010 Reply

    Imponerande, någon har alltså lyckats med att skicka in en ansökan…jag höll på att fylla i input…tryckte “skicka iväg” hade angett kg efter ankare o förtöjnings…skulle skicka in igen och nu är det nere igen!
    Med denna takt blir det jobbigt att få fram lysbrev till säsongstart…hoppas de fixar till det snart igen…
    mvh Andreas

  41. PNR Apr 13, 2010 Reply

    Noterar att X-34 har fått sänkt och en av X-34 ägarna sitter med i SRS-k 2009.
    Lite väl utmanande?

    • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Apr 14, 2010 Reply

      Håller med att detta suger ordentligt. Båten är mycket snabbare än så. Detta finns det statistikt underlag på.

      Tycker faktiskt synd om ägarna som inte kommer få övriga seglares respekt för de resultat de presterar iår med detta srs-tal!
      Jag har svårt att tro att de själva kommer känna sig riktigt stolta över sina resultat iårets seglingar pga SRS agerande.

      Var är logiken att X332 sport och X34:an har samma SRS?

      • x Apr 14, 2010 Reply

        jag tror det stämmer rätt bra. men det är lite konstigt att x-332 dolores också fått 1.26 fast den har kolrigg. säkert en miss.

  42. Author
    Peter Gustafsson Apr 14, 2010 Reply

    Nu börjar mätbreven trilla in på:
    http://www.svensksegling.se/Avdforbatteknik/SRS/Matbrev/Gallandematbrev/

    Snyggt jobbat av SSF med all data tillgängligt!!!

    Några överraskningar?

    Anders Dahlsjö verkar ha fått höjt från 1.21 till 1.25 på världens snabbaste Dominant 105 (även om hans mätbrev inte finns i listan): http://ad-sailsport.blogspot.com/2010/04/varldens-snabbaste-dominant-105-pa.html

    Men då talen sätts på statistik var jag förvånad både 05 och 08 då vi inte fick höjt trots våra segrar. Nu kom allt på en gång.

    Och Jimmy Hellbergs Mamba 311 Turbo slutar på 1,13.

  43. Author
    Peter Gustafsson Apr 14, 2010 Reply

    Det är olyckligt när formuleringar ställs mot varandra. Till exempel Nova & Express har ju inskrivet i klassreglerna vad man får ha för segel. Att det på SRS-databladet står att klassreglerna gäller, men sedan finns det äbdå en annan segelbegränsning.

    Båttypen har giltiga klassregler.
    Segelbegränsning: 1 storsegel, 3 försegel samt 2 spinnakrar eller 2 gennakrar
    Segel och utrustning enligt klassregler

    det hade varit bättre att skriva

    Båttypen har giltiga klassregler.
    Segelbegränsning, om inte annat anges i klassreglerna: 1 storsegel, 3 försegel samt 2 spinnakrar eller 2 gennakrar

    • PelleL Apr 14, 2010 Reply

      suck…jag vet…….enligt reglerna är det klassregeln som gäller fullt ut….det nya databas-systemet för båtdatablad och mätbrev gör inte riktigt vad vi vill än…….tyvärr

      • PelleL Apr 15, 2010 Reply

        Då är detta samt åtskilliga andra fel i båtdatabladen rättade….

    • Author
      Peter Gustafsson Apr 14, 2010 Reply

      I vilket fall är det ett stort steg framåt!

      Keep it up!

      • MiniMe Apr 15, 2010 Reply

        för de som läst seglingen så uppmanas faktiskt seglarna att hjälpa till att hitta fel i båtdatabladen. Vi får helt enkelt hjälpas åt.

      • Krister Gustafsson Apr 15, 2010 Reply

        Härligt att ni snackar på det här viset!

        • MiniMe Apr 15, 2010 Reply

          …sorry, jag borde ha skrivit ombett istället för “uppmanas”…

  44. Team Dehlerdoris Apr 15, 2010 Reply

    MiniMe o PelleL, Dehler29,34DD,36,39 har kölmtrl. Järn/Bly(c:a 70% bly). Nu står det bara Järn i Båtdatabladet. Det var rätt tidigare.
    Keep up the good work!
    StefanK

    • MiniMe Apr 17, 2010 Reply

      Tack för info!

  45. Peter Apr 16, 2010 Reply

    Tittat igenom en del mätbrev och kan konstatera att de ser lite olika ut. Under rubriken “avviker från standard” är det stora skillnader mellan de olika mätbreven. På Jimmys Super-Mamba finns bara texten “Asymmetrisk spinnaker…”. Och vi vet ju att det är mycket mer än det som skiljer.

    Som jag tolkar rubriken ska allt som avviken från standard finns med här tom om man flyttat en kotskena eller något annat som avviker från standardbåten.

    • MiniMe Apr 16, 2010 Reply

      Peter, du har en poäng i det men i stort är det på så sätt ansökningar kommer in. Vi kommer ej kunna lägga ner en massor handpålägg på mätbreven och önskar oss att båtägare anger under avvikelse det som avviker från standard även om det framgår ur måtten. Det underlättar för övrigt för SRS-gruppen samt kansli som redan är hård belastat. Båtägaren är i sin tur ansvarig att alla uppgifter på mätbrevet är rätt. Om det förekommer fel så ska båtägare meddelar det till SSF’s kansli.
      Ändringar på skrov, skrovbihang, inredning och rigg och avvikelse mot båtdatablad ska anges som avvikelse.

      • Calle P Apr 16, 2010 Reply

        Om en mätbrevsbåt inte följer sitt mätbrev skall man lämna in en protest då? Eller är RC som skall göra det?

        • PelleL Apr 16, 2010 Reply

          Det är den som upptäcker ett fel som skall protestera. Upptäcker en besiktningsman ett fel vid en stickprovskontroll lämnar besiktingsmannen en rapport om detta till juryn som har att agera på lämpligt sätt. Upptäcker en medtävlare att en båt inte följer sitt mätprev kan man protestera men observera då att normala tidsgränser för en protest gälller så det går inte att dra benen efter sig och sedan försöka komma in med en protest i efterhand om man redan under regattan visste eller misstänkte att något inte stämmer.

          • Calle P Apr 16, 2010

            Var hittar man båtdatablad?
            Mätbrevsbåtar behöver bara ange avikelser från det men hur vet man vad som ingår i båtdatabladet?

            Har one off byggen också båtdatablad?

          • PelleL Apr 16, 2010

            Båtdatabladet är “mätbrevet” för en standardbåt så man har antingen eller. Du hittar dom här: http://www.svensksegling.se/Avdforbatteknik/SRS/SRStabellen/ (klicka sök och sedan på den båttyp du vill se)

          • Bosse Apr 16, 2010

            Varför är RJ85 inte med i SRS-tabellen längre?

          • PelleL Apr 16, 2010

            Den skall vara kvar….men jag ser att den är borta nu men den kommer tillbaka…=)

    • JIMMY Apr 16, 2010 Reply

      Mätbrev E3766 för Mamban med röd mantel med “S” på är nu uppdaterat ;)

      • Peter Apr 16, 2010 Reply

        Tjustigt! Jimmy ska nog snarare ses som ett föredöme. Han har ju dessutom beättatt om alla sina ändringar på sin blogg.

        • Kjell Marthinsen Apr 17, 2010 Reply

          Jimmy hade berättat ändringarna till Seglarförbundet redan förra året så informationen fanns i databasen. Orsaken till att den inte visades på nätet berodde på en bugg vid programmeringen av mätbrevet – mitt fel. Det var bara rubriken som visades och koden som skulle presentera innehållet pekade fel. Det här fick till följd att för ALLA mätbrev på nätet som hade “avvikelse” så saknades den informationen. Sorry!!

  46. Mikael Vesala Apr 18, 2010 Reply

    Vilken uppryckning det har blivit hos seglarförbundet! Mätbrevena på nätet tillgängliga för vem som helst, lyhördhet inför relevanta åsikter och idéer.
    Det parat med ett spirande intresse för kölbåtssegling , det händer saker nu..
    Vi är defenitivt inne i en epok som kommer att bli spännande och intressant.

    Förresten,appråpå mätbrev, Cheetah 30 kör vidare på 1,29 i fortsättningen med.

  47. Janne Apr 18, 2010 Reply

    Hur straffas gennakerpeken? maxlängd, optimal längd på en 35-fotare? Någon som kan?

    • Erik Barkefors Apr 18, 2010 Reply

      Om du har en “Standardbåt” som har spinnaker så blir det en “Mätbrevsbåt” om du vill använda gennaker. I så fall anger du de mått som du har och får ett mättal utifrån det. Tidigare så godkändes bogsprötslängd på 0,3 x J för om förstaget och då åkte man ner en “pinne” jämfört med spinnakermättalet. Kanske stämmer det fortfarande?

      http://www.ssf.se/tk/srs/doc/srs-mbrev.pdf
      En gennaker:
      i) ska vara satt flygande.
      ii) ska halsas till skrov eller bogspröt och ska, om SRS-mätbrevet inte anger annat, ha halshornets infästningspunkt i båtens centrumplan.
      iv) får halsas med en lina mellan halshornet och infästningspunkten och ingen annan anordning får påverka linan eller halshornet.
      v) ska inte spiras med spirbom.

      • PelleL Apr 18, 2010 Reply

        Nästan rätt…..alla gamla standardbåtar har gennakermått angivna i båtdatabladen. Med den gennakern får man samma respittal som med spinnaker. Den gamla “LYS-gennakern” var mindre och med den får man oftast en pinne avdrag i ett mätbrev. För nya standardbåtar gäller att någon (oftast konstruktören, tillverkaren eller försäljaren) får tala om vad grundstandrard är och så får båten ett respital grundat på det. SRS-gruppen “gör” alltså ingen grundstandard för en ny båt. För en mätbrevsbåt är det fritt att komma med vad man vill men vad som är optimalt….tja säg det. Ambitionen är att ge alla en så rättvis bedömning som möjligt.

  48. Janne Apr 18, 2010 Reply

    Om man tänker sig en Code 0 300mm ut på peket och en Gennaker halsad 600mm ut på nocken, båda på rulle med waterstag, hur skulle det te sig?
    Hur långt utanför stäven är peket på en J-109? Ungefär samma längd/breddmått som min blivande båt, som för övrigt är en ny Diva 35, under färdigställande just nu. Jag kommer inte ha orginalpeket monterat under tävling, men det är väldigt praktiskt, när man ska förtöja denna rakstävade dam i naturhamn!

    • MiniMe Apr 18, 2010 Reply

      OBS! Code 0 finns inte definerad enligt SRS. Det är antingen en gennaker om 1/2 bredden är mer än 65% av underliket så är det en genua. SRS-gruppen gör en bedömning seglet påverkar båtens prestanda.

      Kolla upp i samband med ansökan eller gör som vissa ange både AL, FL, 1/2 bredd, UL samt FP i samband medansökan.
      Det kan vara något att tänka till när man bestämmer sig med hur många segel man vill åka runt…

  49. Janne Apr 18, 2010 Reply

    Den bör mäta in som en gennaker, vi kommer att köra två 110 %fockar, så allternativet skulle kunna vara asymetriska spinnare på lång bom!

  50. Andreas i Missmatch Apr 19, 2010 Reply

    Blir ett intressant år eftersom många har 3 fockar samt 2 spinnakrar eller gennakrar som segelval. (Räknas storsegel in i denna garderob?)
    Sedan kommer Code0 o stagsegel till i garderoben. Om den mäts in som genua så måste ju nya mått in i brevet. Om som gennaker så är det max 2 …
    Många tror jag kommer ha garderob som är större än vad som är OK.

    Tror Andreas

  51. Andreas i Missmatch Apr 19, 2010 Reply

    storsegel…menades storm segel…såklart…frågan på 3 försegel är inkluderat stormfock eller om det är utöver

    • MiniMe Apr 19, 2010 Reply

      det gäller naturligtvis att veta vad man ha med. Visst finns det endast fyra typer av segel (stor, försegel, gennaker, spinnaker) enligt SRS. Alla andra typer platsar dock in på en av dessa. Måtten måste givitvis stå på rätt ställe i mätbrev.

      stormsegel räknas in i garderoben med arrangören kan enligt SRS-regel ange via inbjudan/seglingsföreskrifterna att stormsegel räknas utanför det som anges i båtdatablad, klassregel eller mätbrev.

  52. Janne Apr 19, 2010 Reply

    Vad tror ni om assymetriska spinnare på lång bom i förhållande till gennaker på peke?

  53. Fragge Apr 21, 2010 Reply

    Hur är det segelmåtten. Är det måtten på det största seglet som skall redovisas eller är det de största måtten av varje sort som skall in i mätbrevet? I så fall kan ju bli mått från olika segel som redovisas. Man skulle få något slags hypotetiskt segel.

    • Patrik Apr 21, 2010 Reply

      Detta är ett vanligt problem när spinnakerbåtar konverterar till Gennaker, (FL+AL)/2=SL kan bli problem när Segelmakaren mixtrar inom dessa ramar med den gamla sk. LYSgennakern.
      De som är lite insatta fattar nog vad jag menar.

      • MiniMe Apr 22, 2010 Reply

        alla segel ska mäta in i måtten dvs största måtten av varje mått. Man redovisar med andra ord inte varje segel utan kan ha segel som rymmer inom dessa mått.

        för de flesta standardbåtar ska det finnas gennakermått i båtdatabladet. Detta seglet är större än den sk. LYS-gennaker. Har man däremot endast LYS-gennaker istället för spinnaker så kan man ansöka om mätbrev.

  54. Uffe May 20, 2010 Reply

    Någon som vet hur lång tid tar det att få ett nytt mätbrev för SRS, skickade in en ansökan den 3 maj och det har snart gått 4 veckor…..

    • f424 May 20, 2010 Reply

      Slå en signal till SSF och be att få tala med Kjell. Jag fick grymt bra service när jag ringde för två veckor sedan (han uppdaterade mätbrevet medan jag satt i telefon).

      • kiw May 20, 2010 Reply

        ……håller med. Kjell M fixade mitt via telefon. Kanonservice !

        • Ola Danielson May 20, 2010 Reply

          Håller med jag också, man får ett mycket trevligt bemötande av Kjell M.

    • MiniMe May 21, 2010 Reply

      är det en rival 22? enligt min räkning är det 3 veckor sen 3/5… mätbreven tas i turordning och tyvärr tar det sin tid och jag önskar också att det skulle gå fortare än så.

      det hjälper inte så mycket de som väntar men de som behöver fölängning av sina mätbrev drabbas ej av dessa väntetider.

  55. Uffe May 21, 2010 Reply

    OK, men då vet man att det är under behandling, bara att sitta still i båten ett tag till :)

  56. Stefan Kindeborg Jun 14, 2010 Reply

    Nya Linjett 34 är nog årets LYS-raket.. förlåt årets SRS-Raket.
    Kolla här; http://1.bp.blogspot.com/_kiLtqc-FT2Q/TBXulPJtBmI/AAAAAAAAF3A/BNeMuCvL4F0/s1600/LYS+34+35.jpg
    1,22 på en nykonstruerad 34 fotare, som har masttoppspinnare o en enormt bred genua (lattor?) måste nog vara helt kanon. Vilket lyft för en båt som är större än både X-34 o Dehler 35. En standard Linjett 34 borde väl komma upp i åtminstone SRS 1,20… :-))
    Bara tuta o köra!
    StefanK

    • Tobbe Jun 15, 2010 Reply

      Vässad Linjett 34 med SRS 1,22 ?? Felbedömd eller felkonstruerad det är bara att välja. Eller har SRS kommitten skrivit fel kanske. Linjettvarvet skriver själva 1,23-1,25 för en standard Linjett 34; http://www.linjett.org/home/page.asp?sid=44&mid=2&Id=48
      Tobbe

      • Mats Feldtmann Jun 15, 2010 Reply

        Men vad är en smidig vattenlinje? Enligt SAOL betyder det “böjlig; spänstig; anpasslig; lätthanterlig; som anpassar sig, diplomatisk”. Hur värderas sådana egenskaper av SRS?

        • Tobbe Jun 15, 2010 Reply

          Kanske bra med en “smidig mätman” då.. :-))
          Tobbe

  57. Team Styrbord Jun 14, 2010 Reply

    Är det rimmligt att en båt av samma typ (Frst 50) som är 1,6 ton lättare med ett försegel som är ett par meret större i LP mått + har spinnaker med bom får ett tal som är 0,01 högre…….nej det är inte rimmligt.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.