R5 med Dynamic Stability System

R5002.jpg
Vi hade ju uppe R5 från Barcelona Yacht Design för ett par veckor sedan. Nu kom det nya renderingar där man ser DSS, Dynamic Stability Systems ordentligt (sken som skjuts ut i sidled).

Det här ser otroligt spännande ut. De tester som gjorts med DSS har väl varit ganska lovande? Kan man få samma effekt på R5 som liknar en TP52 kommer det här att bli helt sjukt. Tror faktiskt att R5 toppar min lista över båtar jag skulle vilja provsegla.

Någon som har koll på vad som händer med DSS?

R5003.jpg

12 Comments

  1. Sam V Dec 14, 2010 Reply

    Ska bli riktigt riktigt intressant att se hur DSS funkar. Gimmemo

  2. Mikael Vesala Dec 14, 2010 Reply

    Ja, det här med DSS är spännande! Dom menar på att prestandan på (kryss?) ökar med upp till 35 %.. Minskar behovet av hårt hängande gastar. Va gott vore inte det?..

  3. Anders B Dec 15, 2010 Reply

    Brorsan Pontus B har ett patent på en variant av det här. Kolla patentet US 6.578.507 B1. Googla på så hittar du det!

  4. Martin Dec 15, 2010 Reply

    Har inte Stena färjorna något liknande?

    • LarsS Dec 15, 2010 Reply

      De har fenor som vrids beroende på krängningen (Har försökt sova i en hytt helt nära en sån i storm)
      Det har även hänt att man glömt att fälla in dem innan de lägger till… då är det inte skoj i hög sjö innan de blivit lagade.

      • Mattias Dec 15, 2010 Reply

        Någon gång på 90-talet (tror jag) var det en Finlandsfärja på väg in i Stockholms skärgård som också glömde att fälla in stabilisatorerna. Resultatet blev att de krokade i ett sjömärke och släpade med det en bra bit med ett antal förstörda ledningar som följd.. Ganska klantigt och antagligen rätt dyrt!

  5. Pelle P Dec 15, 2010 Reply

    Den ultimata BR-båten!!

  6. Stefan G Dec 15, 2010 Reply

    Undrar hur många kryssmärken som kommer att åka med innan man lär sig ta extra höjd, alternativt dra in fenan….

  7. Bertil Rafting Dec 15, 2010 Reply

    Betr “lävingen” som jag har döpt den till. Jag har kontakt med uppfinnaren Hugh Welbourn. Jag håller på att räkna/rita på denna till min ONE40. Största effekten är inte på hård kryss, utan på öppnare kryss och speciellt på slör. En del problem återstår att lösa. Bl a var vingen skall sättas i längsled så att inte bogvågen stör lyftet, samt hur man på bästa o snabbaste sätt flyttar vingen vid slag. Effekten är inte bara ökat rätande moment. Man får också ett lyft på båten så att deplacementet skenbart minskar med minskande skrovmotstånd. Är Du intresserad av siffror så kan du få det. Jag höll föredrag på KTH för SYR-medlemmar i förra månaden om lävingen. Ingen kände till den, men diskussionen blev mycket livlig och jag fick inga negativa invändningar mot uppfinningen. Bertil

  8. Author
    Peter Gustafsson Dec 15, 2010 Reply

    Bertil, jag tar kontakt med dig offline så skall vi se om vi inte tillsammans kan göra en artikel på detta. Hade varit mycket intressant.

    • Bertil Rafting Dec 15, 2010 Reply

      Vore kul. Min telefon är 0733-14 50 17 / 08-25 50 03

  9. Fonz Dec 16, 2010 Reply

    DSS already have a 28ft daysailer on the water that seems to hit 20knots with ease and breeze…it’s jst screaming, as someone explained me. Would be nice to seee what this thing does.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.