Skip to content

12 Comments

  1. Sam V
    Dec 14, 2010 @ 22:25

    Ska bli riktigt riktigt intressant att se hur DSS funkar. Gimmemo

    Reply

  2. Mikael Vesala
    Dec 14, 2010 @ 22:35

    Ja, det här med DSS är spännande! Dom menar på att prestandan på (kryss?) ökar med upp till 35 %.. Minskar behovet av hårt hängande gastar. Va gott vore inte det?..

    Reply

  3. Anders B
    Dec 15, 2010 @ 04:12

    Brorsan Pontus B har ett patent på en variant av det här. Kolla patentet US 6.578.507 B1. Googla på så hittar du det!

    Reply

  4. Martin
    Dec 15, 2010 @ 07:25

    Har inte Stena färjorna något liknande?

    Reply

    • LarsS
      Dec 15, 2010 @ 10:46

      De har fenor som vrids beroende på krängningen (Har försökt sova i en hytt helt nära en sån i storm)
      Det har även hänt att man glömt att fälla in dem innan de lägger till… då är det inte skoj i hög sjö innan de blivit lagade.

      Reply

      • Mattias
        Dec 15, 2010 @ 11:30

        Någon gång på 90-talet (tror jag) var det en Finlandsfärja på väg in i Stockholms skärgård som också glömde att fälla in stabilisatorerna. Resultatet blev att de krokade i ett sjömärke och släpade med det en bra bit med ett antal förstörda ledningar som följd.. Ganska klantigt och antagligen rätt dyrt!

        Reply

  5. Pelle P
    Dec 15, 2010 @ 08:41

    Den ultimata BR-båten!!

    Reply

  6. Stefan G
    Dec 15, 2010 @ 11:05

    Undrar hur många kryssmärken som kommer att åka med innan man lär sig ta extra höjd, alternativt dra in fenan….

    Reply

  7. Bertil Rafting
    Dec 15, 2010 @ 17:52

    Betr “lävingen” som jag har döpt den till. Jag har kontakt med uppfinnaren Hugh Welbourn. Jag håller på att räkna/rita på denna till min ONE40. Största effekten är inte på hård kryss, utan på öppnare kryss och speciellt på slör. En del problem återstår att lösa. Bl a var vingen skall sättas i längsled så att inte bogvågen stör lyftet, samt hur man på bästa o snabbaste sätt flyttar vingen vid slag. Effekten är inte bara ökat rätande moment. Man får också ett lyft på båten så att deplacementet skenbart minskar med minskande skrovmotstånd. Är Du intresserad av siffror så kan du få det. Jag höll föredrag på KTH för SYR-medlemmar i förra månaden om lävingen. Ingen kände till den, men diskussionen blev mycket livlig och jag fick inga negativa invändningar mot uppfinningen. Bertil

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Dec 15, 2010 @ 17:54

    Bertil, jag tar kontakt med dig offline så skall vi se om vi inte tillsammans kan göra en artikel på detta. Hade varit mycket intressant.

    Reply

    • Bertil Rafting
      Dec 15, 2010 @ 19:18

      Vore kul. Min telefon är 0733-14 50 17 / 08-25 50 03

      Reply

  9. Fonz
    Dec 16, 2010 @ 23:17

    DSS already have a 28ft daysailer on the water that seems to hit 20knots with ease and breeze…it’s jst screaming, as someone explained me. Would be nice to seee what this thing does.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.