R5 med Dynamic Stability System
Vi hade ju uppe R5 från Barcelona Yacht Design för ett par veckor sedan. Nu kom det nya renderingar där man ser DSS, Dynamic Stability Systems ordentligt (sken som skjuts ut i sidled).
Det här ser otroligt spännande ut. De tester som gjorts med DSS har väl varit ganska lovande? Kan man få samma effekt på R5 som liknar en TP52 kommer det här att bli helt sjukt. Tror faktiskt att R5 toppar min lista över båtar jag skulle vilja provsegla.
Någon som har koll på vad som händer med DSS?
Sam V
Dec 14, 2010 @ 22:25
Ska bli riktigt riktigt intressant att se hur DSS funkar. Gimmemo
Mikael Vesala
Dec 14, 2010 @ 22:35
Ja, det här med DSS är spännande! Dom menar på att prestandan på (kryss?) ökar med upp till 35 %.. Minskar behovet av hårt hängande gastar. Va gott vore inte det?..
Anders B
Dec 15, 2010 @ 04:12
Brorsan Pontus B har ett patent på en variant av det här. Kolla patentet US 6.578.507 B1. Googla på så hittar du det!
Martin
Dec 15, 2010 @ 07:25
Har inte Stena färjorna något liknande?
LarsS
Dec 15, 2010 @ 10:46
De har fenor som vrids beroende på krängningen (Har försökt sova i en hytt helt nära en sån i storm)
Det har även hänt att man glömt att fälla in dem innan de lägger till… då är det inte skoj i hög sjö innan de blivit lagade.
Mattias
Dec 15, 2010 @ 11:30
Någon gång på 90-talet (tror jag) var det en Finlandsfärja på väg in i Stockholms skärgård som också glömde att fälla in stabilisatorerna. Resultatet blev att de krokade i ett sjömärke och släpade med det en bra bit med ett antal förstörda ledningar som följd.. Ganska klantigt och antagligen rätt dyrt!
Pelle P
Dec 15, 2010 @ 08:41
Den ultimata BR-båten!!
Stefan G
Dec 15, 2010 @ 11:05
Undrar hur många kryssmärken som kommer att åka med innan man lär sig ta extra höjd, alternativt dra in fenan….
Bertil Rafting
Dec 15, 2010 @ 17:52
Betr “lävingen” som jag har döpt den till. Jag har kontakt med uppfinnaren Hugh Welbourn. Jag håller på att räkna/rita på denna till min ONE40. Största effekten är inte på hård kryss, utan på öppnare kryss och speciellt på slör. En del problem återstår att lösa. Bl a var vingen skall sättas i längsled så att inte bogvågen stör lyftet, samt hur man på bästa o snabbaste sätt flyttar vingen vid slag. Effekten är inte bara ökat rätande moment. Man får också ett lyft på båten så att deplacementet skenbart minskar med minskande skrovmotstånd. Är Du intresserad av siffror så kan du få det. Jag höll föredrag på KTH för SYR-medlemmar i förra månaden om lävingen. Ingen kände till den, men diskussionen blev mycket livlig och jag fick inga negativa invändningar mot uppfinningen. Bertil
Peter Gustafsson
Dec 15, 2010 @ 17:54
Bertil, jag tar kontakt med dig offline så skall vi se om vi inte tillsammans kan göra en artikel på detta. Hade varit mycket intressant.
Bertil Rafting
Dec 15, 2010 @ 19:18
Vore kul. Min telefon är 0733-14 50 17 / 08-25 50 03
Fonz
Dec 16, 2010 @ 23:17
DSS already have a 28ft daysailer on the water that seems to hit 20knots with ease and breeze…it’s jst screaming, as someone explained me. Would be nice to seee what this thing does.