Skotvinklar

Öresund Regatta diskuteras skotvinklar efter helgens Mumm Stelton Cup.

Man kanske inte skall jämföra en Dehler 34SV med en TP52, så jag klippte helt enkelt ut lite bilder på fockskotningar från racet. Sorterade i placeringsordning (snabba först – lite mindre snabba sedan).

skotvinklar11-5.jpg
1 HANSEN 68 X 37 KDY 557,2

skotvinklar11-2.jpg
4 Aluine 1 ALU 35 NYS 552,2

skotvinklar11-3.jpg
4 Aluine 1 ALU 35 NYS 552,2

skotvinklar11-6.jpg
5 Lancing 40720 Seaquest 36 FBK 548,4

skotvinklar11-9.jpg
11 YXI 139 X 35 LBS 556,6

skotvinklar11-8.jpg
17 Viatempo 179 X 35 HAS 556,6

skotvinklar11-4.jpg
22 Grynet 43 Dehler 34 SV MSS 582,6

skotvinklar11-7.jpg
25 Miraculix 144 X 37 NB 560,6

skotvinklar11-1.jpg
28 Ingrid af Råå 16 HP 1030 RHSS 555,8

Håkan med HP-1030 hävdar att han skotar 35-40cm från centrumlinjen, och det ser ut att stämma på bilderna. Jag tror detta är alldeles för tajt för att hålla fart. Och som vi alla vet så är fart = höjd.

skotvinklar11b-1.jpg
28 Ingrid af Råå 16 HP 1030 RHSS 555,8

31 Comments

  1. Noterar en annan skillnad mellan Viatmpo och oss (YXI). Viatempo har “stora” pålstekar i fockskoten som (för-)hindrar inskotningen av focken hela vägen till infucker-ringen. Vi hade problem med detta tidigare varför vi gått över till att köra med T-ring i focken.

    Båda fockarna ser ut att vara North Mh (2010-2011) så någon skillnad i underlikslängs borde det inte vara (?)

    • Pelle P Oct 6, 2011 Reply

      Ser jäkligt nice ut med T-ringar!! Inget som sticker ut, slår mot rigg etc. Ett under att inte skepparn (PG) har provat detta…!!

      • Hej Pelle,

        Vi gillar T-ringen!

        Det vi har fått problem med istället är att fockskoten – “kärnan vs. höljet”. Till T-ringsen krävs en splitsad ögla. Som du ser på bilden så skotar vi focken hela vägen in i infucker-ringen, tom. förbi höljet och in til den splitsade öglan. (som är minimalt liten).

        När vi släpper ut skotet fastnar infucker-öglan i höljet och endast kärnan släpps ut – blir som att vi skalar tampen. Vi har fått det omsplitsad och sydd flera gånger men ingen har lyckats att få den att sitta – Någon som har tips?

      • Author
        Peter Gustafsson Oct 6, 2011 Reply

        Mårten, kör ni X-yachts lilla fåniga inhalsring? Måste man göra det enligt entypsregeln? Den är säkert nice när man skall “fucka in” nån gång då och då, men kör man 99% av tiden så funkar den sådär.

        Vi har bytt till en ring med bredare yta vilket gör att skotet glider lättare, både när man trimmar men också när man släpper.

        Skotring

        http://www.happyyachting.com/produkter/mast-rigg/ringar/skotring.html

        Och Pelle, T-ringarna ser nice ut, men det är ganska mycket skrot i hörnet på seglet. Dessutom så hindrar ju pålsteken överskotning :-)

        • Enlig klassregeln (C.8.1.a) får vi byta till motsvarande sålänge de inte väger mindre.

          Vad väger dina med inv.diam på 30mm? Vilket material är de gjorda i?

        • Author
          Peter Gustafsson Oct 6, 2011 Reply

          De är i aluminium och jag har en notering på 32g.

          Observera att färgen heter “champagne”. Bara en sån sak :-)

          • Team YXI (Mårten) Oct 6, 2011

            Om min “skolmatematik” stämmer så skulle orginal väga 48g. (antatt syrafast stål m dens 8000, inv.diam 30mm, godstjocklen 8mm)

            Men jag skall nog hem och kontrollväga :-)

        • Pelle P Oct 6, 2011 Reply

          Överskotning? Kan jag inte tänka mig, alltid Corbyhårt!!

  2. Hallå eller Oct 6, 2011 Reply

    T-rings kom igen. Fungerade inte ens 100 procent i Americas cup. Ni borde satsa pengarna på något annat.

    Vad vet jag men ärligt talat!

    • Anders D Oct 6, 2011 Reply

      VC körde T-rings på alla genuor. Fungerade perfekt. Mycket bättre än J-locks eller loopar med hundben. Går lika snabbt att koppla in som j-lock (nästan) och känns mycket säkrare. Som mastman har man bara några extra loopar i fickan. En för varje skot, så om man måste kapa vid override, kapar man bara loopen på det skotet och kopplar sedan på samma skot igen med en ny loop. Skoten hade antingen hölje även i öglan, eller så kan man ju skala sista metern och smörja lite. Jag har aldrig varit med om någon som överskotat med en t-ring, svårt att få in den i blocket!

  3. Erik Barkefors Oct 6, 2011 Reply

    Svårt att se på de här bilderna men visst skiljer det en hel del i djupet på undre delen av seglet. Borde väl finns lite djup kvar för att ge drivet som ger farten?

  4. Louise Oct 6, 2011 Reply

    assköna bilder !

  5. Johan W Oct 6, 2011 Reply

    Fina och intressanta bilder. Hansens inhaul ligger nog mitt i det intervall som Martin S. skrev om på sundetregatta. Dvs ca 9 grader (64 cm på X37an). Detta stämmer bra med vad vi efter hand”lärde” oss under seglingen. Miraculix med sitt extrema inhaul körde vi enkelt i från. Däremot måste vi jobba mer på Martins poäng med travarpositionen. Denna måste bak på vår båt för att inte stänga när man inhaular. Man ser också på bilderna att det är stor skillnad på formen på fockens nederdel. Snabba Hansen och Seaquest är relativt plana, vilket gav bra speed och höjd (mellan vind/ platt vatten). Ser fram emot att lära mer 2012./Johan W.

  6. Sam V Oct 6, 2011 Reply

    Var det inte bestämt att alla, absolut alla, ska ha 43 cm? ;)
    http://www.blur.se/2009/02/16/43-cm/

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 6, 2011 Reply

      I alla fall på Express, Smaragd och TP 52 :-)

      • Jocke_R Oct 6, 2011 Reply

        Kan nog gälla 606 och starbåt också

      • Sebastian Oct 7, 2011 Reply

        9 grader säger North att jag kan ha min fock skotad med flytande skotpunkt. Vet ni alla dessa värden i cm?

        J/105 bör ligga i närheten av J/109 med dessa värden?

        9 grader skall jämföras med 66 cm eller?

        • Author
          Peter Gustafsson Oct 7, 2011 Reply

          Som jämförelse: på J/109 sitter skotpunkten 475 cm akter om förstaget, 9 grader innebär då 75 cm från centrumlinjen.

          Vill du åstadkomma 9 grader så tar du avståndet från fören och multiplicerar med 0,158 för att få avstånd i sida.

  7. Jocke_R Oct 6, 2011 Reply

    NS trimguide säger 52,5 cm för express :)

    Men det ligger nog mer än man tror bakom absolut spaltbredd snarare än en given vinkel.

  8. Johan O Oct 6, 2011 Reply

    Varför inte lämna skotringarna hemma och skota focken som på Express, TP52 och staren, sätt en skena på rufftaket och få supertrim.

    http://www.expresseglare.nu/Express/Page.aspx?id=33256

    /Johan

    • Micke Oct 6, 2011 Reply

      Varför skulle det vara bättre? Mer prylar och mer hål i båten. Att man gör så på båtar som mestadels seglar kryss-läns banor är väl en sak, dom har ju å andra sidan ingen skena nere på däck. Löser man inte problemet med inhalet menar du?

    • Fredrik Lönegren Oct 9, 2011 Reply

      Johan O
      Precis så har dom gjort på nya Farr 400
      http://www.blur.se/images/annapolis11-7.jpg

    • Niklas Oct 11, 2011 Reply

      Kan väl inte tänka mig att det spelar någon roll om man kör med tvärskeppsskena eller infucker. Får man bara skotpunkten rätt så spelar ju sättet man gör det på ingen roll.
      Däremot känns ju tvärskeppsskena a´la Express, Farr 400 m.fl mer klockrent och mindre nödlösning i mitt tycke.
      Och nej, min båt har inte det jag förespråkar ;-).

  9. harald Oct 6, 2011 Reply

    Få båtar har ett rufftak under fockens skothorn.

  10. Krull Oct 6, 2011 Reply

    Ang skotpunkter på tex Express,,
    Det spelar en del roll vad man har för segel så svårt att säga att det skall vara det exakta avståndet. Sen beror det lite på hur man vill köra sin båt, högt eller fort, det är sällan man får bägge tyvärr. Slutsats: den gamle räven Elvström hade ofta rätt med sitt “det beror på”

  11. Erk Barkefors Oct 7, 2011 Reply

    En viktig sak att komma ihåg är att seglet bör vara designat för de här smala skotvinklarna för att det ska bli bra. Modet har växlat genom åren så ett 8-10 år gammalt segel kan ju vara i bra skick fortfarande men inte alls passa för den här skotningen. Detsamma gäller kombinationen av stor och försegel som måste fungera ihop. Så prova gärna att sugga in focken men förvänta er inte underverk med alla segel…

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 7, 2011 Reply

      Helt rätt. Både design och material har utvecklats i takt med att skotpunkterna har flyttats in. Tittar man på de snabbaste båtarna ovan så är det ganska välspecade segel:

      – Hansen Fock 3DL 800L = 100% kol i focken. 3Di stor.
      – Aluline (har en X-35 rigg o segel) Fock 3DL 860M = 50% kol i focken.
      – Seaquest 36 fock 3DL 860 = 70% kol i focken. 3Di stor.

      Men, det är också så att många får en modernt designad fock som de sedan skotar alldeles för brett. En standardskena på en 80-talsbåt sitter lätt på +12 grader. Anledningen till att den sitter där är snarare att ruffen är bred än att det är ett bra ställe att skota sitt segel på.

      • Joakim Oct 7, 2011 Reply

        Finns det även moderna båtar med standardskena på 6-8 grader? 80-talsbåtar hade oftast genua och använde fock bara vid 8+ m/s. Då är det väl fortfarande OK med 12 grader?

        Känns lite konstigt med inhaular. Om alla inhaular 30+ cm från skotskenan, varför är skotskenan där ute? Man kan ju ha den på rufftaket.

        • Hans Oct 7, 2011 Reply

          Om man seglar annat än ren kryss/läns så vill man definitivt kunna skota focken även längre ut än uppe på rufftaket.
          Dikt bidevind kör vi med inhaulern (på en 31.7), öppna bogar släpper vi ut focken till skenan och på halvvind skotar vi antingen focken i ett extra block ute vid relingen (i samma fäste som till suggorna) eller tom i suggornas block ibland.

  12. Morten Oct 7, 2011 Reply

    Seiler X-35, vi har fire punkt på vår innfokker. Og tre punkter på vognen. Alle er markert med farger. Det gjør det enkelt og trimme om når man bytter seil. Vi slipper også ut innfokkeren i slagene for og ikke miste båtfart. Så tighter vi til igjen når vi skyter ut av slaget. På denne måten unngår vi og tape 0,5 knop i slaget. Alle mål finnes for vår del i Quantum sin trim guide for x-35. Så er det bare og tape og tusja opp dem.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.