Skip to content

17 Comments

  1. Richard
    Feb 16, 2009 @ 19:05

    Jaha det låter ju enkelt. Det kanske är likadant på en Corby 33a fast då får jag nog karva lite i ruffen på Inga men så får det bli, det måste ju prövas.

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Feb 16, 2009 @ 19:13

    Ja, experterna verkar vara överens. Tajtare fockkotning är inne 2009, så vill man hänga med gäller det att fucka in ordentligt.

    Några andra trendspaningar?

    Reply

  3. PelleL
    Feb 16, 2009 @ 19:15

    Rackarns….på en 606 är det 47…….kanske dax att tänka om….=/

    Reply

  4. JV
    Feb 16, 2009 @ 19:16

    Och det vet vi därför att …. ?

    Reply

  5. BN
    Feb 16, 2009 @ 20:50

    Kanske därför jag tyckte vi gick så bra på kryssen när skotet hade fastnat i ruffluckan?

    Reply

  6. JonasJ
    Feb 16, 2009 @ 20:50

    Och jag som har gått på Pelles rekommendation på 47cm på den nyrenoverade SWE271, vi får väll prova med ett inhal.

    Reply

  7. Andre´B.
    Feb 16, 2009 @ 23:37

    Men var i långskeppsled? Lär ju kunna ge lite olika vinklar…
    *ler*

    Reply

  8. PeterK
    Feb 17, 2009 @ 08:33

    Nu börjar ni närma er Folkbåtsmåttet som gällt de senaste 20 åren…..
    ;-)

    Reply

  9. Bosse
    Feb 17, 2009 @ 09:15

    Andre. På Expressen är det ganska givet. Skiljer ett par cm på skotpunkten från förstaget om det är Quantum eller North som hänger i förstaget, vilket ger ringa diff.
    Däremot skiljer det ganska mycket på måttet från centrum från ovan leverantörer. Vad är rätt? Antagligen är svaret “det beror på……”
    Men, trenden är som Du säger Peter, mot centrum skall det. Orginal på Expressen sitter det typ 63cm från centrum……….

    Reply

  10. Nordh-O.S.T.en
    Feb 17, 2009 @ 10:36

    Peter, hur många cm hade du på Novan med skenan på rufftaket?

    Tomas

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Feb 17, 2009 @ 10:51

    76 cm var det som gällde 2001 (=9 grader, att jämföra med
    <8 på en Express eller X-35).

    Idag skulle jag (i samråd med min segelmakare) köra in den ytterligare!
    Kanske det som skall till för att matcha ett höjt LYS :-)

    Reply

  12. martin
    Feb 17, 2009 @ 11:08

    En skotpunkt längre in kräver också en mer exakt styrning, inget titta på annat för rorsman…. samt en väldigt aktiv skotning av focken. Skota hem o sätta i råttan kan man glömma. Speciellt i lite Öresundssjö!

    Fast i teorin är det ju inga problem för alla webseglare ;-)

    Reply

  13. Andre´B.
    Feb 17, 2009 @ 15:19

    Jo, det är väl ganska självklart var punkterna skall sitta på en Express Bosse, *s*

    Men det funkar inte alltid på andra båtar. Många båtar har inhal eller barberhal för att få in focken. Det gäller både på Farr 40 som på First 44.7. På 1-tonnarna var det alltid besvärlig att få till bra fockskotpunkter för lådan var bred. På ILC-40:ian fick vi göra urtag i lådan för att få in focken. Och tonbåtar och ILC-40 har ganska smala riggar…

    Som vanligt så handlar båtar och segling om vinklar…

    Reply

  14. Bosse
    Feb 17, 2009 @ 19:02

    Andre och andra som har koll, varför är det så att man kan flytta in fockpunkterna och få bättre höjd? Varför gjorde inte Peter Norlin, Bruce Farr och övriga duktiga konstruktörer detta från början? Har fockarna utvecklats med avseende på design/material som gör detta möjligt idag? På Expressen, är det utvecklingen av kölprofilen som skapat förutsättningen för tighta vinklar? Eller är det förlängningen av förstaget?

    Webbseglaren:-)

    Reply

  15. PelleL
    Feb 18, 2009 @ 08:50

    Jag tror det är mycket utveckling av segeldesign och material. I expressen kröp fockskotpunkterna in rätt fort men de extremt tighta skotvinklar man kör på stora båtar idag hade inte funkat utan moderna mycket formstabila segel.

    Reply

  16. Andre´B.
    Feb 18, 2009 @ 09:53

    Det är som Pelle säger. Allt handlar om profiler. När Expressen kom -79 (?) så fanns inte de material som krävs för att bygga formstabila segel. Bukiga dacron segel gav lägre höjd och ställde inte samma krav på kölar och roder. Skroven var mjukare, den stående riggen bestod av wire och de tampar som finns i dag fanns inte…

    Det här är en utveckling som egentligen tog fart under 80-talets IOR tid efter det att Australia vann Americas Cup. Helt plötsligt så fanns andra material tillgängliga världen över. En 1-tonnare som gamla Happy Hour (Cifraline) byggdes i vinylester och handupplagd glasfiber och kevlar -84. Ett år senare så byggdes systerbåten upp i epoxy, kolfiber och kevlar och blev dessutom bakad. Två år senare så bakades alla nya 1-tonnare helt i kolfiber. Detta ihop med riggar som hade rod i cobolt och fall i kevlar. Och då syddes fortfarande seglen upp i kevlar/dacron. Och när man kunde börja ta höjd på grund av förbättrad segeldesign och avancerade material så kunde även kölarnas profiler förändras. …

    Sen dess har vi fått helgjutna segel, kolfiberriggar, tågvirke starkare än stål med i princip utan töjning. Man vet hur skroven skall dimensioneras för att klara lasterna av de alltmer extremare kölarna. Båtarna kan idag seglas med mindre krängning, seglen skotas in och man kan ta bättre höjd. Men utan denna utveckling av design och material främst på segelsidan hade allt detta inte varit möjligt…

    Farr och Norlin började rita sin båtar på 70-talet. Båda har ritat framgångsrika tonbåtar och deras designer har utvecklats med de material som blivit tillgängliga.

    Mvh. Andre´

    Reply

  17. Andreas E
    Feb 19, 2009 @ 21:42

    Mer lättdrivna båtar klarar självklart en mindre skotvinkel, det blir också en följd av att apparent wind angle minskar vid en hög kryssfart som på en TP52, men helt klart har dagens material i segel givit möjlighet att få en effektiv design/form med liten,men stabil buk. Ingen hook som backar storen. Det hade dock inte gått bra utan aktiv segling och aktiv dialog mellan trim och rorsman.
    Det jag funderar lite kring är om de tighta vinklarna främst är för bansegling, där man måste hålla sin “lane” och att det ger bättre VMG med lite öppnare när det är fritt på havet!?
    /andreas

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.