Skip to content

31 Comments

  1. Team YXI (Mårten)
    Oct 5, 2011 @ 23:59

    Noterar en annan skillnad mellan Viatmpo och oss (YXI). Viatempo har “stora” pålstekar i fockskoten som (för-)hindrar inskotningen av focken hela vägen till infucker-ringen. Vi hade problem med detta tidigare varför vi gått över till att köra med T-ring i focken.

    Båda fockarna ser ut att vara North Mh (2010-2011) så någon skillnad i underlikslängs borde det inte vara (?)

    Reply

    • Pelle P
      Oct 6, 2011 @ 07:40

      Ser jäkligt nice ut med T-ringar!! Inget som sticker ut, slår mot rigg etc. Ett under att inte skepparn (PG) har provat detta…!!

      Reply

      • Team YXI (Mårten)
        Oct 6, 2011 @ 08:54

        Hej Pelle,

        Vi gillar T-ringen!

        Det vi har fått problem med istället är att fockskoten – “kärnan vs. höljet”. Till T-ringsen krävs en splitsad ögla. Som du ser på bilden så skotar vi focken hela vägen in i infucker-ringen, tom. förbi höljet och in til den splitsade öglan. (som är minimalt liten).

        När vi släpper ut skotet fastnar infucker-öglan i höljet och endast kärnan släpps ut – blir som att vi skalar tampen. Vi har fått det omsplitsad och sydd flera gånger men ingen har lyckats att få den att sitta – Någon som har tips?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Oct 6, 2011 @ 09:30

        Mårten, kör ni X-yachts lilla fåniga inhalsring? Måste man göra det enligt entypsregeln? Den är säkert nice när man skall “fucka in” nån gång då och då, men kör man 99% av tiden så funkar den sådär.

        Vi har bytt till en ring med bredare yta vilket gör att skotet glider lättare, både när man trimmar men också när man släpper.

        Skotring

        http://www.happyyachting.com/produkter/mast-rigg/ringar/skotring.html

        Och Pelle, T-ringarna ser nice ut, men det är ganska mycket skrot i hörnet på seglet. Dessutom så hindrar ju pålsteken överskotning :-)

        Reply

        • Team YXI (Mårten)
          Oct 6, 2011 @ 10:35

          Enlig klassregeln (C.8.1.a) får vi byta till motsvarande sålänge de inte väger mindre.

          Vad väger dina med inv.diam på 30mm? Vilket material är de gjorda i?

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Oct 6, 2011 @ 10:39

          De är i aluminium och jag har en notering på 32g.

          Observera att färgen heter “champagne”. Bara en sån sak :-)

          Reply

          • Team YXI (Mårten)
            Oct 6, 2011 @ 10:50

            Om min “skolmatematik” stämmer så skulle orginal väga 48g. (antatt syrafast stål m dens 8000, inv.diam 30mm, godstjocklen 8mm)

            Men jag skall nog hem och kontrollväga :-)

        • Pelle P
          Oct 6, 2011 @ 12:51

          Överskotning? Kan jag inte tänka mig, alltid Corbyhårt!!

          Reply

  2. Hallå eller
    Oct 6, 2011 @ 02:22

    T-rings kom igen. Fungerade inte ens 100 procent i Americas cup. Ni borde satsa pengarna på något annat.

    Vad vet jag men ärligt talat!

    Reply

    • Anders D
      Oct 6, 2011 @ 09:54

      VC körde T-rings på alla genuor. Fungerade perfekt. Mycket bättre än J-locks eller loopar med hundben. Går lika snabbt att koppla in som j-lock (nästan) och känns mycket säkrare. Som mastman har man bara några extra loopar i fickan. En för varje skot, så om man måste kapa vid override, kapar man bara loopen på det skotet och kopplar sedan på samma skot igen med en ny loop. Skoten hade antingen hölje även i öglan, eller så kan man ju skala sista metern och smörja lite. Jag har aldrig varit med om någon som överskotat med en t-ring, svårt att få in den i blocket!

      Reply

  3. Erik Barkefors
    Oct 6, 2011 @ 07:36

    Svårt att se på de här bilderna men visst skiljer det en hel del i djupet på undre delen av seglet. Borde väl finns lite djup kvar för att ge drivet som ger farten?

    Reply

  4. Louise
    Oct 6, 2011 @ 08:38

    assköna bilder !

    Reply

  5. Johan W
    Oct 6, 2011 @ 08:58

    Fina och intressanta bilder. Hansens inhaul ligger nog mitt i det intervall som Martin S. skrev om på sundetregatta. Dvs ca 9 grader (64 cm på X37an). Detta stämmer bra med vad vi efter hand”lärde” oss under seglingen. Miraculix med sitt extrema inhaul körde vi enkelt i från. Däremot måste vi jobba mer på Martins poäng med travarpositionen. Denna måste bak på vår båt för att inte stänga när man inhaular. Man ser också på bilderna att det är stor skillnad på formen på fockens nederdel. Snabba Hansen och Seaquest är relativt plana, vilket gav bra speed och höjd (mellan vind/ platt vatten). Ser fram emot att lära mer 2012./Johan W.

    Reply

  6. Sam V
    Oct 6, 2011 @ 09:18

    Var det inte bestämt att alla, absolut alla, ska ha 43 cm? ;)
    http://www.blur.se/2009/02/16/43-cm/

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 6, 2011 @ 09:24

      I alla fall på Express, Smaragd och TP 52 :-)

      Reply

      • Jocke_R
        Oct 6, 2011 @ 16:02

        Kan nog gälla 606 och starbåt också

        Reply

      • Sebastian
        Oct 7, 2011 @ 00:55

        9 grader säger North att jag kan ha min fock skotad med flytande skotpunkt. Vet ni alla dessa värden i cm?

        J/105 bör ligga i närheten av J/109 med dessa värden?

        9 grader skall jämföras med 66 cm eller?

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Oct 7, 2011 @ 07:07

          Som jämförelse: på J/109 sitter skotpunkten 475 cm akter om förstaget, 9 grader innebär då 75 cm från centrumlinjen.

          Vill du åstadkomma 9 grader så tar du avståndet från fören och multiplicerar med 0,158 för att få avstånd i sida.

          Reply

  7. Jocke_R
    Oct 6, 2011 @ 16:01

    NS trimguide säger 52,5 cm för express :)

    Men det ligger nog mer än man tror bakom absolut spaltbredd snarare än en given vinkel.

    Reply

  8. Johan O
    Oct 6, 2011 @ 17:16

    Varför inte lämna skotringarna hemma och skota focken som på Express, TP52 och staren, sätt en skena på rufftaket och få supertrim.

    http://www.expresseglare.nu/Express/Page.aspx?id=33256

    /Johan

    Reply

    • Micke
      Oct 6, 2011 @ 18:55

      Varför skulle det vara bättre? Mer prylar och mer hål i båten. Att man gör så på båtar som mestadels seglar kryss-läns banor är väl en sak, dom har ju å andra sidan ingen skena nere på däck. Löser man inte problemet med inhalet menar du?

      Reply

    • Fredrik Lönegren
      Oct 9, 2011 @ 18:36

      Johan O
      Precis så har dom gjort på nya Farr 400
      http://www.blur.se/images/annapolis11-7.jpg

      Reply

    • Niklas
      Oct 11, 2011 @ 15:11

      Kan väl inte tänka mig att det spelar någon roll om man kör med tvärskeppsskena eller infucker. Får man bara skotpunkten rätt så spelar ju sättet man gör det på ingen roll.
      Däremot känns ju tvärskeppsskena a´la Express, Farr 400 m.fl mer klockrent och mindre nödlösning i mitt tycke.
      Och nej, min båt har inte det jag förespråkar ;-).

      Reply

  9. harald
    Oct 6, 2011 @ 17:45

    Få båtar har ett rufftak under fockens skothorn.

    Reply

  10. Krull
    Oct 6, 2011 @ 21:00

    Ang skotpunkter på tex Express,,
    Det spelar en del roll vad man har för segel så svårt att säga att det skall vara det exakta avståndet. Sen beror det lite på hur man vill köra sin båt, högt eller fort, det är sällan man får bägge tyvärr. Slutsats: den gamle räven Elvström hade ofta rätt med sitt “det beror på”

    Reply

  11. Erk Barkefors
    Oct 7, 2011 @ 14:22

    En viktig sak att komma ihåg är att seglet bör vara designat för de här smala skotvinklarna för att det ska bli bra. Modet har växlat genom åren så ett 8-10 år gammalt segel kan ju vara i bra skick fortfarande men inte alls passa för den här skotningen. Detsamma gäller kombinationen av stor och försegel som måste fungera ihop. Så prova gärna att sugga in focken men förvänta er inte underverk med alla segel…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 7, 2011 @ 14:29

      Helt rätt. Både design och material har utvecklats i takt med att skotpunkterna har flyttats in. Tittar man på de snabbaste båtarna ovan så är det ganska välspecade segel:

      – Hansen Fock 3DL 800L = 100% kol i focken. 3Di stor.
      – Aluline (har en X-35 rigg o segel) Fock 3DL 860M = 50% kol i focken.
      – Seaquest 36 fock 3DL 860 = 70% kol i focken. 3Di stor.

      Men, det är också så att många får en modernt designad fock som de sedan skotar alldeles för brett. En standardskena på en 80-talsbåt sitter lätt på +12 grader. Anledningen till att den sitter där är snarare att ruffen är bred än att det är ett bra ställe att skota sitt segel på.

      Reply

      • Joakim
        Oct 7, 2011 @ 15:28

        Finns det även moderna båtar med standardskena på 6-8 grader? 80-talsbåtar hade oftast genua och använde fock bara vid 8+ m/s. Då är det väl fortfarande OK med 12 grader?

        Känns lite konstigt med inhaular. Om alla inhaular 30+ cm från skotskenan, varför är skotskenan där ute? Man kan ju ha den på rufftaket.

        Reply

        • Hans
          Oct 7, 2011 @ 22:27

          Om man seglar annat än ren kryss/läns så vill man definitivt kunna skota focken även längre ut än uppe på rufftaket.
          Dikt bidevind kör vi med inhaulern (på en 31.7), öppna bogar släpper vi ut focken till skenan och på halvvind skotar vi antingen focken i ett extra block ute vid relingen (i samma fäste som till suggorna) eller tom i suggornas block ibland.

          Reply

  12. Morten
    Oct 7, 2011 @ 17:39

    Seiler X-35, vi har fire punkt på vår innfokker. Og tre punkter på vognen. Alle er markert med farger. Det gjør det enkelt og trimme om når man bytter seil. Vi slipper også ut innfokkeren i slagene for og ikke miste båtfart. Så tighter vi til igjen når vi skyter ut av slaget. På denne måten unngår vi og tape 0,5 knop i slaget. Alle mål finnes for vår del i Quantum sin trim guide for x-35. Så er det bare og tape og tusja opp dem.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.