J/111 Blur³ | SRS

SRS-2012-J111.jpg
Era gissningar på nya J/111 stämde ganska bra. 1.402.
Och det är väl lika bra om ni får rösta på om det är rätt eller inte :-)

More from our site

42 Comments

  1. Raketen Mar 19, 2012 Reply

    Rock n roll!! :)

    Utan någon som helst beläggning för det. Röstar jag på för lågt!
    Bara för att starta debatten. ;)

    • Kalle Mar 19, 2012 Reply

      Självklart för lågt -defaultläge för alla mina inlägg (så länge det inte rör min egen båt där det givetvis är på tok för högt)

      ;)

      • Raketen Mar 19, 2012 Reply

        självklart!! :)

        • Peter Mar 20, 2012 Reply

          Kan jämföras med att PHRF i New England har den som OD på 42 (ca. 1,38). HN har den i grupp 30,5 vilket borde motsvarar ca. 1,36 (+/-)…sen har jag inte okat med att kolla om måtten. HN säger i alla fall 130kvm och hur den ska vara i US har jag ej kollat nu.

  2. Vad var det för fel på det gamla…

  3. JIMMY Mar 19, 2012 Reply

    Hur går tänket bakom den relativt stora gennakern? Båten har ju redan från början “overspeed” på undanvind jämfört med övriga SRS-flottan, varför då optimera mot ännu mera undanvindsfart? Det blir förstås en roligare båt men samtidigt mindre “allround” och svårare att placera sig med om det inte blir så mycket undanvindsåka.

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 19, 2012 Reply

      I första hand är det för att “fast is fun” och målet är att plana i normal svensk sjöbris :-) Det är dessa repor som man minns efter säsongen.

      Lätta undanvindsbetonade båtar som Aspect 40, SunFast 3200 eller Hansson 31 har funkat mycket bra i shorthandedracen och det här är väl att ta konceptet ett steg längre. Sedan är det ju alltid farligt att behöva tampas med båtar som är 10 fot längre när det skall åkas vattenlinje.

      Time will tell.

      Jag håller på att skriva ett par artiklar om segelgarderoben. Stay tuned.

      • Mikael Vesala Mar 20, 2012 Reply

        Haha, gillar den inställningen. Men det där med att tampas med större båtar med samma SRS kan vara rätt frustrerande kan jag intyga.. Och att SRS-optimera med mindre genaker är ju säkert rätt om man det absoluta målet är att vinna SRS-tävlingar, men hur kul är det? Skulle ju kunna välja bort stora genakern, kapa kölen en meter, barlasta båten ett halvt ton, och få ett bra srs-tal. Fast då är det nog lättare att köpa en Express…den är ju färdigpimpad ;-)… Nae, jag funnderar faktiskt på att höja utmaningen lite och addera en genaker till, vi har ju saknat en riktig runner i garderoben. Tror du vi når upp till 1,35 i SRS igen?

      • Author
        Peter Gustafsson Mar 20, 2012 Reply

        Go for it!

        Vi blir ett antal riktigt sportiga båtar på kusten i sommar Life 7.5, Cheetah, HP1030, J/111, Farr 30, Melgesarna och säkert några till. Det kommer att bli skitkul!

  4. Mr:G Mar 20, 2012 Reply

    Det är för lågt om du vinner, lagom om du kommer 3:a aldrig för högt!!!

  5. Gustaf Dyrssen Mar 20, 2012 Reply

    Cool båt Peter. Tycker du gör helt rätt som skaffar en rolig undanvinds båt. Om ditt tal är för högt eller lågt vet jag inte men hade gissat på en större skillnad med och utan undanvinds segel, speciellt om du nu har optimerat för undanvinds glädje.
    Hur som, hoppas du får sköna planingar.

    Mvh,

  6. Nordh-O.S.T.en Mar 20, 2012 Reply

    Såg nya SRS-tabellen och konstaterade glatt att de börjat med tre decimaler och ett redan uträknat tal utan undanvindsegel för alla båtar i listan. Det gynnar min Nova när jag vill segla utan spinn. Att som i den gamla regeln dra av 3 hundradelar gynnar ju stora båtar som får ett procentuellt mindre avdrag. Nu verkar det också bli en bättre balans mellan båtar med fock respektive genua om man anmäler utan spinn.

    Inte så kul att segla om man inte har spinn, tycker ni kanske, men vi brukar köra utan på våra klubbkappseglingar för att locka ovana och ensamseglare till startlinjen.

    Tomas

    • Mats Andersson Mar 20, 2012 Reply

      Det gynnade väl små båtar som fick ett procentuellt större avdrag!

      • Nordh-O.S.T.en Mar 20, 2012 Reply

        Det har du ju helt rätt i. Rejäl tankevurpa.

        Hur som helst är nya SRS-listan bättre än den gamla LYS-tabellen.

  7. Per Mar 20, 2012 Reply

    Tja, bra med vinden och lite tapp när vinden blåser emot men mycket roligare än blygruvor.

  8. Mats V Mar 20, 2012 Reply

    För högt eller för lågt – who cares? 1,402 låter mest KUL!

  9. Thomas Wiberg Mar 20, 2012 Reply

    Sorry Peter, alldeles för högt med 1,402! Smal båt, relativt liten andel av vikten i kölen, hyfsat hög rigg. Jag gissar på att du kommer fram till att 1,350 – 1,360 vore rätt när säsongen är gången. All respekt för satsningen på fart isf optimering mot SRS! Det vilda är vackert!

    • Pelle P Mar 20, 2012 Reply

      Thomas Wiberg for president!!!!!!

    • F424 Mar 20, 2012 Reply

      Kan svårt att tro att 1,35-1,36 kommer att kännas rätt. Om hon hänger med snabba 40-fotare hyggligt på kryssen (vilket trots begränsat rätande moment känns troligt då hon förmodligen är hal som en säl och inte behöver så mycket power) så kommer akterspegeln snart bli liten när det går utför. Det eventuella fartunderskottet på kryss kanske räknas i tiondelar. Skillnaden utför i flera knop.
      Skall bli intressant att höra hur PG/North tänkt med den “överstora” gennakern. I sjöbris 6 m/s blir ju relativa vinden snart väldigt skral om det går fort utför. Hur mycket har man tänkt kompensera genom att skära?

      • Pelle P Mar 20, 2012 Reply

        Skillnaderna mellan OD-gennaker och “överstor” gennaker ska nog inte överskattas; visst blir det skillnader men fartöverskott kommer i vilket fall som helst. Självklart blir det tydligare på en snabbare båt.
        Vi ska inte glömma bort att relativa vinkeln “spettsar” sig ganska rejält i exempelvis 6m/s. Vi räknar med AWA på ca 120°. Sjunker vinden till ca 5m/s tror vi på AWA 105°… Exakta skärningsvinklar (TWA) får vi återkomma till!!

        • Peter Mar 20, 2012 Reply

          som jag skrev tidigare så bedömer PHRF i New England båten med 130 kvm gennaker ca. 1,38 i SRS och Handicap Nationale anser att den borde ligga på ca. 1,36 (även den med 130 kvm gennaker). Med 150 kvm borde man kanske plusa på ca. 0,01.

          enligt den franska J111 sidan så mäter båttypen kring 1,096 i IRC volket borde väl vara något på ca. 1,37. Även här bör man kanske plusa på lite för den stora gennakern.

          I Canada och kring Key West mäter J111 OD 39. detta är något snabbare än New England men så behöver inte omräkningen vara exakt samma då PHRF utgår i viss mån från den förekommna flottan.

          Jag tolkar det att 1,40 kan vara något högt jämfört med en del andra respitsystem. Men inte så stor skillnad att det kan anses omöjligt att segla upp till det.

          • F424 Mar 20, 2012

            Hur anses J111 kryssa jämfört t.ex. IMX-40:n?

          • Author
            Peter Gustafsson Mar 20, 2012

            Här norska XANTHIPPE (med fock) vs J/111 one-design.

            VMG IMX-40 J/111
            6kn 3,56 3,67
            8kn 4,32 4,51
            10kn 4,90 5,04
            12kn 5,20 5,35
            14kn 5,41 5,55
            16kn 5,54 5,63
            20kn 5,46 5,57

          • F424 Mar 21, 2012

            Mot bakgrund av den serien kan man väl tycka att 1.402 i varje fall inte är för högt? 2,8% snabbare på kryss än den upwind-kompetenta danskan och drygt 3.2% högre SRS (referens Fock-försedda IMX-Gertrud med 1.359). Att man kan öka diffen från 2.8 till 3.2+ när nylonet kommer upp låter väl inte ogörbart?

    • Patrick L Mar 20, 2012 Reply

      1,35 har ju en 15 år gammal Farr 30 som är nästan två meter kortare, så det låter väldigt lågt för en flong ny 111:a. 1,40 är möjligen något högt men med en sådan undanvindsgarderob får man ju betala lite “nöjesskatt”. Det har det varit värt med Farr 30:n “hver gang” ;-)

      • Pelle P Mar 20, 2012 Reply

        :)

  10. Team Dehlerdoris Mar 20, 2012 Reply

    Peter G. när du får till ett verifierat SRSv så borde det justeras något nedåt, fast det kanske bara handlar om några tiondels procent.
    Stefan

    • Peter Mar 20, 2012 Reply

      …du mnear tusendel???

      • Team Dehlerdoris Mar 20, 2012 Reply

        Peter K, en tiondels procent är väl 0,001
        Samma som en tusendel som också kallas promille i vissa sammanhang.
        (apropå promille.. synd att inte Doris är 20cm kortare..:-)
        StefanK

        • Peter Mar 20, 2012 Reply

          just, det…tankevurpa

        • Marcus Österberg Mar 21, 2012 Reply

          En klar fördel med Dehler 33, loa 9.99 m ;-)

          • Team Dehlerdoris Mar 22, 2012

            Marcus, 0,2 promillegränsen måste rimligen vara förklaringen till den raka stäven. J/V före sin tid igen.
            Stefan

          • Marcus Österberg Mar 22, 2012

            Dock dåligt med plats för ett rekorderligt barskåp…men man kan inte få allt ;-)

  11. Author
    Peter Gustafsson Mar 20, 2012 Reply

    Just att få ordning på undanvindsseglingen blir den stora utmaningen för oss.

    Att hitta sweetspots och cross-overs för olika gennakers. Att komma fram till när focken kan sitta kvar eller när man skall ha stagsegel. Sedan kan fundera över vilka olika lägen det finns. I lättvind vill man skära för att maximera VMG, i mellanvind verkar många gå riktigt lågt (precis som vi gör i 109:an) men sedan lönar det sig att skära igen för att komma upp i planing. Och hur ser det ut när man seglar shorthanded? Många parametrar.

    Men det är väl bara att gå metodiskt till väga och lägga timmarna på vattnet. Förhoppningsvis tar det inte två säsonger som det gjorde med 109:an.

  12. Anders B Mar 20, 2012 Reply

    Kryssar du i 6,6 och slörar i 9 knop så ska det nog gå bra

  13. Team Styrbord Mar 21, 2012 Reply

    Syns vi på startlinjen i ÅF?

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 21, 2012 Reply

      På ÅF kommer vi att köra J/109:an tillsammans med nye ägaren. Det skall bli kul, för där tror vi ju att vi har ordning på saker och ting.

      Det blir SRS med start på lördagen.

      • Team Styrbord Mar 21, 2012 Reply

        Ok, hade varit kul att se dig på Söndagen annars…..

      • Author
        Peter Gustafsson Mar 21, 2012 Reply

        Ni hittar oss förhoppningsvis utsövda och fräscha när ni kommer till Sandhamn :-)

        • Anders Averdal Mar 22, 2012 Reply

          På söndag eftermiddag??

        • Author
          Peter Gustafsson Mar 22, 2012 Reply

          Vi lär inte ses förrän efter målgång. Ni är väl inte så morgontidiga så ni orkar kolla på när vi startar lördag 11:00?

          • Anders Averdal Mar 23, 2012

            Nä, ett dygns försprång är för mycket. Så vi ses i Sandhamn.
            Vi är säkert ute och snurrar på vattnet med våra sponsorer på lördagen, så vi tittar nog på när ni startar.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>