Hermanö Runt 2007

J/109 Blur Hermanö Runt
Blur går i mål på Käringön. Foto Anders Averdal.

Alla väderrapporter vad samstämmiga, S-SSW 5-7 ökande till 11 och kanske ett litet vrid mot syd. Alltså snabba banalternativet med start 12:45 för oss och Anders Nordström i sin Arcona 400 på 1.32. Strax innan gick Fredrik Wenehult i “SKI.IT” på 1.31 och ett par minuter startade Bengt Falkenberg och Magnus Thorell i sina 40.7:or på 1.34. Bara duktiga seglare. Tufft.

Det var förresten bra fält generellt. Massor av Tjörn Runt-vinnare, Faerdersegrare, segelmakare och duktiga seglare. Jättekul.

Lite oroligt med erkänt snabbe Nordström i samma start, men vi fick till ett bra läge framför i lä där vi kunde gasa ut från linjen. Svårt att veta hur vi skulle gå jämfört med dem men vi höll dem helt OK. Lite lägre och snabbare gjorde att vi kunde rycka 3-4 båtlängder på den korta kryssen ut genom skären. Wow! När det sedan släpptes lite i skoten för att gasa västerut hade vi såklart ingen chans mot båtar som var 5 fot längre i vattenlinjen. Arconan gick om och Falkenberg tågade sakta men säkert ikapp.

Imprint
Bengt Falkenberg tågar på. Foto: Anders Averdal.

Rundade pricken vid Buskärs berg och satte gennakern. Vi hade fått låna en gennaker från Pelle Engdahls A-35, och den var ganska mycket för kort i förliket och ganska plan (vår egen gennaker hann inte bli klar). Vi kunde inte gå särskilt lågt utan fick skära med TWA 140 för att få den att stå. Gipparna satt dock helt OK och det funkade bra fram till Hermanö ränna där det skulle plattlänsas med massor av mötande trafik. Vi fuskade oss igenom rännan genom att gippa storen och köra “saxade segel” med negativ skärning. Inte rekordsnabbt, men helt OK även om det pendlade och skrämde slag på all mötande trafik.

Norr om Gullholmen var det återigen en sträckbog (TWA 45-50) ut tilkl en boj i havet. Helt OK speed men svårt att plocka in nånting på större båtar. Nu hade den utlovade ökningen kommit och vi hade 10-11 m/s stadigt. Fantastisk känsla med lagom rodertryck. Lätt att styra genom sjöarna även om killarna på railen tyckte det var blött när vi körde igenom de västa.

Mycket nordgående ström, så efter rundning var det bara att gasa på in mot land. Inte många taktiska alternativ den här dagen. Först gick det kanon, men sedan fick vi inte ordning på trimmet och tappade rejält på Magnus Thorell & “SKI.IT”. Småkryssande längs land ner runt Måseskär, och vi hittade ett bättre trim till sist. Nu började vi plocka in några av de mindre båtarna och kom ifatt Pihlgrens X-99, First 34.7 “Sigma” och Björland/Sylvin i den första CB66:an. Halvvind in mot Buskärs berg igen och då var det solklart att Anders Dahlsjö ledde stort med Falkenberg på andra plats. Bland de stora båtarna fanns också Johan Söderberg med sin Cumulus “Strecket”. Starkt jobbat.

Imprint
Johan Söderberg i alltid snabba “Strecket”. Foto: Anders Averdal.

Vid rundningen var vi lite överambitiösa (nu har vi ju lärt oss det här) så gennakern åkte fram på peket lite tidigt, blåste ut och hamnade i vattnet… tvärnit… och en handfull båtrar rann förbi innan vi fick rett ut vårt kaos och fick upp gennakern igen. Spurt i mål.

19:e plats är på övre halvan av listan och får anses OK med dagens förutsättningar; vi är helt nya i båten och vi behöver verkligen en riktig gennaker :-) 9-11 meter är First-väder så jag tror vi har bättre chans på dem när det lättar ur lite. Vi får se. Nu fick vi en riktig genomkörare och lärde oss jättemycket.

Imprint
Tajt fajt på mållinjen. Foto: Anders Averdal.

Grattis till Anders Dahlsjö & America’s Cup teamet på Dominant 105:an som är toksnabb när det blåser. Undar hur Novan hade gått…

J/109 vs D105 std
LOA 10.75 m 10.75 m
LWL 9.30 m 10.00 m
B 3.51 m 3.61 m
DPT 2.10 m 1.85 m
DPL 5000 kg 5500 kg
Kölvikt 1769 kg 2000 kg
SA 62 m² 82 m²
SPI 110 m² 92 m²
LYS 1.32 1.18


Tydligen så hade Wenehult och Nordström haft ett gemytligt protestmöte om att köra folk på fel sida målbojen och motorgång. Men vi får säkert anledning att återkomma till det? Foto Anders Averdal.

1. Anders Dahlsjö LBS Dominant 105 11 1,21
2. Bengt Falkenberg ??? First 40.7 700 1,34
3. Johan Söderberg BKSS Cumulus 434 1,08
4. Martin Hansson TjSS Smaragd 15 1,19
5. Partik Persson BKSS X-99 22 1,25
6. Magnus Thorell GKSS First 40.7 329 1,34
7. Fredrik Wenehult GKSS First 36.7 461 1,31
8. Arne K Larsen LBS X-99 DEN 561 1,25
9. Dennis Olsson StSS H-båt 578 1,07
10. Olof Björland KKKK CB 66 Racer 0 1,21
11. Björn Wahlström StSS IOD 69 1,13
12. Anna Kjellberg LESS First 31.7 HR 641 1,19
13. Johan Formgren HKSS C55 154 1,04
14. Stefan Dahlqvist SSVÄ X-332 GBR 7679 1,24
15. Tommy Strandberg TjSS H-båt 598 1,07
16 Mattias Nordin BKSS Dominant 95 64 1,15
17. Carl-Johan Pihlgren BKSS X-99 532 1,25
18. Pär Larsson TjSS First 34.7 46 1,27
19. Peter Gustafsson GKSS J/109 ? 1,32
20. Magnus Iversen GKSS Express 604 1,11
21. Ulf Danielsson MSB Albin Alpha 17 1,09
22. Claes Brandt BKSS Dehler 29 10886 1,15
23. Staffan Cederlöf StSS H-båt 204 1,07
24. Johan von Otter SS Slören Accent 260 1,03
25. Karl-Melker Oscarsson StSS Accent 67 1,03
26. Mats Andersson TjSS IF 2605 1,02
27. Pål Albinsson Arvika SS Comfort 26 135 (22 i spin) 1,07
28. Jan Nilsson StSS First 27.7 199 1,19
29. Christer Sörvik StSS CB 66 Racer 52 1,21
30. Tomas Rejvik Engviken Omega 36 129 1,19
31. Hugo Bogren GKSS Alerion Express48 1,09
32. Tore Larsson BKSS IF 2880 1,02
33. Dick Söderberg DWSC J-80 233 1,22
34. Ingemar Strömblad GKSS Senorita Helms7 1,04
35. Andreas Samuelsson SSVÄ 35 Match 9 1,25
36. Håkan Larsson TjSS IF 95 1,02
37. Ulf Jemsby HKSS Albin Alpha 20 1,10
38. Nils Janhäll SBK CB 66 Racer 35 1,21
39. Rolf Sörvik HKSS Elvström 717 19 1,16
40. Kent Samuelsson StSS Compis 97 150 1,10
41. Sven Steen GKSS HR 29 514 1,01

DNC Lars Niklasson VÄSS Diva 39 5 1,25
DNC Jan Persson Karlstad First 36.7 109 1,29
DNF Mikael Malmgren BKSS Fabola Campus709 1,07
DNF Mikael Grundström TjSS Rapier 30 7828 1,10
DNF Henrik Hellekant HKSS H-båt 512 1,07
DNF Claes Kruse LSSG X-99 593 1,25
DSQ Anders Nordström GKSS Arcona 400 70 1,32

14 Comments

  1. Patrick Lindblom Aug 5, 2007 Reply

    Låter som en kul premiär! Grattis! Själv transporterar jag till Norge. 100-150 M motorgång per dag…

    Just nu i Kalmars fina gästhamn, nu blir det nattkör över Hanöbukten.

    /Patrick

  2. Author
    Peter Gustafsson Aug 5, 2007 Reply

    Mmmm… Hanöbukten, tycker alltid att det brallar där :-)

    Möter en del hotta IMS-racers (på väg hem från Käringön). Ser ut att bli en tufft startfält. Lycka till Patrick & hör av dig om du landar i Göteborg.

  3. Vaffe Aug 5, 2007 Reply

    Deppa inte Peter snart får ni koll på grejorna och upp farten ordentligt.
    På tisdag går vår första start. Tyvärr så ser det ut att bli väldigt lite vind..

  4. Bertil Aug 6, 2007 Reply

    Mkt. intressant jämförelse mellan båtarna J109 och Dominant 105. Det är ju kul att att se hur konstruktörerna lärt sig krama ur mer fart ur en båt med i stort sett samma mått. Samtidigt måste man ju fråga sig varför inte D105:an fått höjt lystal. Lystalen skall ju bygga på tidigare resultat! Har båten t.ex vunnit tjörn runt, bore ju lystalet höjas något. Det är ju inte rimligt att en båt vinner kappsegling efter kappsegling med oförändrat lystal. Är det lyskomitén som avgör om det är båten som är snabb eller om besättningen är duktig? Hur sätts egentligen lystalen? Säkert många som tycker jag låter gnällig, men det måste fram ett bättre sytem för handikappsegling än lys. Det är komiskt att se hur feta gubbar och segelmakare slår sig på bröstet när de vunnit med en hottad familjebåt med nya segel.

  5. Jan Aug 6, 2007 Reply

    Tja, o andra sidan sa kan man ju fraga sig om Dominanten vunnit ifall det varit lätt vind. Detta är exakt vad som är problemet med entalssystem som LYS och IRC. De blir först rättvisa i längden eller da batarna är tillräckligt lika.

  6. Svante Aug 6, 2007 Reply

    Man får ta LYS systemet för vad det är. Man kan inte böla i efterhand särkilt inte om man ställer upp i en SYL kappsegling.
    Som Jan säger så krävs den vind som var i Lördags för att Dominanten ska utnyttja sin fulla kapaicitet.
    Men att som Bertil säga att det bara är feta gubbar och segelmakare som vinner med upphottade familjebåtar är inte sant eftersom Anders inte faller under någon av dessa kategorier.
    Vad jag vet är Anders Dahlsjö kanske den som är vassast bland de gubbar som var med i Lördags, bara för att det är en familjebåt som ser ut som en cruiser så betyder det inte att den inte kan prestera med “rätt” gubbe vid rodret. Vad jag vet så har Dominanten varit med TR och andra tävlingar många gånger utan att vinna, så helt fel LYS tal har den inte. Men många små klubbar för inbördes beundran kanske får sig en knäck när en båt från början av 80 talet knäcker nya dyra båtar med kolfiber överallt.
    Men det är också det som är bra med LYS, annars hade det inte varit många som hade haft råd att vara med.
    Men jag kan också tycka att LYS har övervintrat lite, med tanke på de nya båtar med Gennaker på peke mm, som LYS inte kan hantera riktigt. Därför så får J/109 ett oförskämt högt LYS.

  7. Anders Aug 6, 2007 Reply

    Dahlsjös Dominant har en förlängd akter. Och för detta så har de förärats med 1.21 i LYS.
    Std 105 har enligt Peter 1.18.

    Det är bara att inse att de är bra på att få fart på sin båt.

  8. Jan Aug 6, 2007 Reply

    På vilka grunder är J109:s LYS satt, GPH eller bara en uppskattning?

  9. Svenne Aug 6, 2007 Reply

    Modifierade båtar borde segla egen Lys klass !
    Dessutom borde varje skeppare kvittera båtdatabladet innan start, en del jobb men inte värre en att det klaras av.
    Lyscertifikat offentligt så att alla deltagare kan ta del av de förändringar som är gjorda…

    Svenne

  10. Author
    Peter Gustafsson Aug 6, 2007 Reply

    Visst är det konstigt att Dominanten bara vinner när Anders seglar? Och att Accenten vinner Tjörn Runt eller Faerdern med Hans vid pinn? Förresten borde Novan också höjas :-)

    Vårt LYS på 1.32 är “snabbframtaget” för att vi skulle kunna köra Hermanö Runt. Tydligen finns ett trettiotal båtar som skall få ett riktigt LYS innan Tjörn Runt, däribland vår.

    I IRC har min båt 1.030. Den följer den engelska entypsregeln med fock+genua på rulle och 110 m² gennaker. Enligt Pelle Lindells kalkyler (PDF-dokument) så skulle detta IRC-tal ge ett LYS på 1.2875. Finns inga standard J/109 inmätta i IMS men modifierade med vanlig spinnaker har typ GPH 628.

    I Norge har J/109:orna (tre stycken som kappseglas aktivt) valt att plocka bort rullen och ha längre förlik på förseglen. De hamnar då på 1.30 och har inte dominerat. Det kan ju bero på andra saker än mätetalet :-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.