Skip to content

43 Comments

  1. Pelle P
    Oct 31, 2012 @ 08:02

    Jag får väl hålla mig till roder; här är lösningen enkel (och bra); dubbla roder långt bak! Kunde dom dock inte varit lite mindre?
    I övrigt? Flopp…

    Reply

    • Raketen
      Oct 31, 2012 @ 14:48

      Hoppas att den gröna färgen bara är option. Ser inte snabbt ut! ;)

      Reply

  2. Sam V
    Oct 31, 2012 @ 09:33

    Samma spår som 310 och 350, brett skrov med slag som säkert funkar finfint på Biscaya om båten väger hälften så mycket. Signifikant att vikten är utelämnad.

    Reply

  3. Mats V
    Oct 31, 2012 @ 09:35

    Sugkopp?

    Reply

  4. kim
    Oct 31, 2012 @ 10:00

    Vikten ja… Den lär bli tung, med tanke på DSS-springans höjdläge.

    Reply

  5. Martin
    Oct 31, 2012 @ 11:16

    Kan dom komma under 8 ton ? tveksamt. Dehler 41 och First 40 väger +8 ton.
    IMX 40 +7 ton, helt OK. Det är tyvärr så att de flesta nya båtar som vänder sig till stora konsument grupper är för tunga. Firsten seglar bra även om den är lite tung.
    Aspect 40 är en fräck lätt båt men hur går försäljningen?
    Hur mkt bör en Elan 400 väga för att vara OK för blur läsare?,
    6,5-7 ton kanske.
    Hur mkt dyrare blir båten då ?

    Reply

    • JIMMY
      Oct 31, 2012 @ 12:00

      Det är väl just det som är problemet med försäljningen av Aspect 40, att den är lätt, och därmed kostar runt tre millar. Fast dom har väl sålt 5 st?

      Reply

      • Tom O. - Frøken Fryd
        Oct 31, 2012 @ 13:40

        Om Aspect 40 virkelig veier 4400 kg så er jo det imponerende. Uten utstrakt bruk av carbon så ville den kanskje veid 200 kg mer, og kostet 1 Mkr mindre? Spørsmålet er jo alltid om den marginale vekten er verdt investeringen.

        Jeg synes ellers det er bemerkelsesverdig hvor man tunge performance båter det har kommet på markedet de siste årene. Nesten alle med 80kg + mr m2 i seilareal (kryssställ) Nye materialer og nye byggemetoder skulle vel tilsi at båtene kunne gjøres lettere?

        Jeg har fått veid min CB men jeg tør nesten ikke si hva den veier, fordi ingen vil tro at en 36,5 fots båt, tegnet av en gammel farbror i 1998, og bygget i håndopplagd polyester, kan veie så lite.

        Reply

        • F424
          Oct 31, 2012 @ 13:45

          Våga, Våga :-) !!

          Reply

        • Morten
          Oct 31, 2012 @ 14:51

          Totalvekt skal være 5.200 kg og kjølvek 1.800 kg om ikke LYS beviset ditt er helt feil…..

          Reply

    • Adrian
      Oct 31, 2012 @ 12:44

      Linjett 40. 7,1 ton?

      Reply

      • Carl Fjällman
        Oct 31, 2012 @ 13:57

        Rätt gammal konstruktion eller?
        40.7 väger också 7 ton(djup köl) men det var 1997 den designades…
        Utveckling går ju helt klart åt tyngre båtar med mer segelyta(förhållande till fot). Om man vänder på frågan vad måste en 40-fotare väga? Hur surfvilligt är 8ton mot Aspectens 4.4?
        Eller är det kryss som gäller…

        Reply

  6. JanO
    Oct 31, 2012 @ 14:05

    Vår 21 år gamla konstruktion X-412 väger 7,7 ton (7,6 broshyr) och då ligger det teakdäck. Då är båten dessutom 41 fot (12,5 m)

    Jan-Olof Nilsson
    X-412
    PrimeX

    Reply

    • F424
      Oct 31, 2012 @ 14:19

      På par med vår Faurby424 designad 1998. Broschyrvikt 6900. Diffen kan till del förklaras av fler tankar & batterier, teakdäck, ankarspel, värmare och Swingthruster.

      Reply

      • Pelle P
        Oct 31, 2012 @ 14:35

        Dags för helikopterplatta??:)

        Reply

        • F424
          Oct 31, 2012 @ 14:49

          Elaking…
          Köper man begagnat av en tysk så får man leva med att de kryssat rätt friskt i listan. Mejslar bort teak, flexa loss tankar eller slänger ut värmare gör man ju inte, i synnerhet inte på en slank, viktstyv båt som ändå inte planar. Bogprop o ankarspel är jag dock skyldig till på egen hand. Tycker att det platsar i shorthanded-anpassningen.
          Radarn är ett gränsfall… :-)

          Reply

          • Pelle P
            Oct 31, 2012 @ 15:06

            Kunde inte hålla mig Niklas… Faurby gör fina båtar!!

          • JanO
            Oct 31, 2012 @ 15:40

            Ska också “shorthand optimera”. Blir ankarspel i fören i vinter. Dock kommer någon snurra undervattenlinjen i fören inte installeras, där går gränsen.

            JanO
            PrimeX

          • F424
            Oct 31, 2012 @ 15:46

            Snurran är bara under vattenlinjen när den behövs…
            http://www.rmcmarine.com/Products/RMC-Swing-Thruster/Default.aspx

          • JanO
            Oct 31, 2012 @ 15:50

            Den är ju bra när man ska väcka halva hamnen vid tidig avgång. (verkar vara det som de flesta använder den till).
            Eftersom jag nu ska montera ankarspel i fören, ett horisontellt måste det bli. Vilket fabrikat ska man köra med? Har tittat på Quick Genius. Vad har du Niklas?

          • Raketen
            Oct 31, 2012 @ 16:03

            Här finns kanske lite passande sorter? ;)
            http://www.biganchorproject.com/

          • F424
            Oct 31, 2012 @ 18:10

            Vi fastnade för ett Lofrans Project. En bra feature är att utmaningen är extra snabb. Inte så kritisk när man skall svajankra men när man backar mot kaj är det ibland bra om det inte bromsar i spelet. Frifall i ett stävspel med kätting skall man enligt min mening undvika, det är stora krafter igång och en kink på kättingen under däck är inte kul. En annan bra grej, även om det kan se lite nördigt ut, är att kunna köra spelet med fjärr från sittbrunn. Åter, inte viktigt vid svajankring, men shorthanded vid backning mot brygga guld att ha gasten på hoppilanduppgiften, inte att trycka på knappar på fördäck. Man slipper också manöverknapparna på däck som förr eller senare ärgar igen eller får en smäll av en fallande spinnbom. Eller leks med av några juniorgastar:)

          • Gasten
            Oct 31, 2012 @ 18:53

            ..men Du har kastat ut tjock tv’n och den tyska satellitboxen med sin lilla parabolantenn…eller..?

            Det skall f- n stirra på tyskdubbade filmer på frivakten…
            :-)

          • F424
            Nov 1, 2012 @ 06:19

            :-)
            Där var t.o.m. min gräns passerad. Att på akterdäck efter ljudliga instruktioner från kajutan försöka trimma in en miniparabol att hitta tyska satelliter? Nej tack..

  7. Raketen
    Oct 31, 2012 @ 14:51

    Pekare längst fram på den här.

    Pressveck på friborden på denna.

    Blir den snabbare än Dehler 38?

    Reply

  8. Classe
    Oct 31, 2012 @ 16:21

    Ser tung ut bara på bilden. IMX-40 väger ca 6800 ORCi (swe4646) mätt, bara som inflik till viktkommentarer ovan. Håller med de flesta att man bygger tunga båtar numera. Om man får skryta lite så har vi seglat mot Aspect 40 3-4 gånger denna säsong och varit före dem i princip i alla race, korta som långa.
    Team Foxy Lady äger;)

    Reply

  9. Olav N
    Oct 31, 2012 @ 20:15

    Jeg har en Farr 395 som har bra bo-komfort kombinert med lav vekt og 92m2 seil. Produsert i 2001. 12meter, 5700 kg hvorav 2100 i helstøpt blykjøl er OK med karbonmast så lenge man rever i tide…
    Olav

    Reply

  10. Team Dehlerdoris
    Oct 31, 2012 @ 22:26

    T.ex. Arcona 400 väger c:a 7,1 ton o det kanske denna gör också? Vikten är självfallet inte oväsentlig men ska man få en 40-fots kölbåt att “flyga” i normala vindförhållanden så måste man ju ner i vikter runt 4 ton. En bantning på t.ex. 500 kg (som ändå inte kommer att ha jättestor inverkan på speed) innebär sannolikt ett klart högre pris genom kolfiber m.m. och/eller en rätt spartansk båt om div. komfortutrustning åker ut, 20 hk motor isf 40 hk osv. Det skulle nog inte bli så mycket lättare att sälja en sådan båt till “vanligt folk”, som säkert har tänkt att också använda sin 2 milj. investering som bekväm “sommarstuga” med sjötomt. Tror nog att Elan m.fl. gör fullt medvetna val och nödvändiga kompromisser när man lanserar en ny båt.
    Sedan finns ju extrembåtar för de som vill ha sån`t o leka med TP52, Cookson osv. Begagnatpriserna är ju otroligt låga för de flesta extrembåtar bara efter några få år.
    Stefan K
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

    • Micke
      Oct 31, 2012 @ 22:38

      +1

      Reply

  11. Fredrik Lönegren
    Oct 31, 2012 @ 23:49

    gissar 7,700 kg spec på pappret (8,1 ton sen när den är producerad)
    Vad gissar ni?

    Reply

  12. Martin
    Nov 1, 2012 @ 07:27

    Angånde tunga performance/cruisers…
    Därför känns Patrick lindbloms koncept med en Farr 30 enbart för kappsegling och en Grand Soleil enbart för cruising helt rätt!
    En begagnad Farr 30 för ca 400.000kr och en begagnad cruiser för 600.000kr så har du konceptet.
    Farr 30 väger 2200kg och har 1000kg i Bulben på 2,1m djup!
    Cruisngbåten kan vara nedlastad med cyklar, gummijollar, grytor mm. Du slipper i och urlastningen samt kan köpa billiga dacronsegel.

    Reply

    • Anders B
      Nov 1, 2012 @ 09:46

      Hur kul är det att segla en tung semesterlåda med säckiga dacronsegel och som dessutom är full med cyklar? Dessutom skulle det inte öka seglingsattraktionskraften hos min begränsat seglingsvilliga familj. Det är seglingskänsla och seglingsglägje som gäller även på semestern (om man ska segla).

      Reply

      • F424
        Nov 1, 2012 @ 10:11

        Håller med om att säckiga dacronsegel går bort även på semesterbåten. Och trenden är väl tydlig? De som inte går Patricks väg med en renodlad racer och en cruiser satsar på hållbara prestandasegel för kombinationsbåten. Utan att vara alltför mycket kompromiss funkar de bra både för en lastad semesterbåt och på klubb/shorthandedseglingarna. Dubbeltaftade membransegel eller Spectra funkar fint och seglingskänsla är ju mer än sen sista tiondelen på loggen. Att båten tar bra höjd och är välbalanserad är för mig lika viktigt på semestern:-)

        Reply

        • Anders B
          Nov 1, 2012 @ 15:08

          +2

          Reply

      • Göran
        Nov 1, 2012 @ 16:17

        All cruising/familje segling är förtäckt träning.

        Reply

    • Peter
      Nov 1, 2012 @ 15:33

      jag tycker också att det är smart att ha två båtar beroende för vilken användning. Har man en mindre för kappsegling så blir en del andra saker enklare och billigare… sen är det en helt annan fråga vilket skick man tål för semestersegling.

      Reply

      • Team Dehlerdoris
        Nov 1, 2012 @ 20:24

        Att ha en extrem båt för racing o en annan för bekväm för semestercruising får får mig att tänka på följande citat:
        -Allt jag har är tid o pengar
        -Den som har mest prylar när han dör vinner
        Stefan K
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

        Reply

        • Peter
          Nov 1, 2012 @ 22:39

          Är väl alltid en fråga hur man ser på saken. Mindre båt är oftast även billigare i drift (med tanken på uppdatering av segel och annnat smått och gått). Jag vill även hävda att spara tid förutsatt att det dyger med cruisingfinnish på den större båten.

          Dessutom sliper man omställning från tävlingsmode till cruising.och semestermode med båten.

          Patrik valde Farr 30 för kappsegling och Grand soleil för crusing andra har CB för tävling och annan båt för familjesegling. Det ger andra möjligheter att satsa.

          men visst smaken år som baken.

          Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 1, 2012 @ 16:08

      Ett annat synsätt… Med en kort säsong (och alldeles för lite tid) så måste man få en sjysst seglingsupplevelse varje gång man är ute. På kvällsseglingen, badturen, på transporten eller semestern.

      För den där perfekta slören inträffar med stor sannolikhet inte när man har planerat det. Utan när man sitter i sin Bavaria 50 och önskar sig bort.

      Life’s to short!

      Reply

  13. Sture Smith
    Nov 1, 2012 @ 13:33

    Kombo cruising/lite race båtarna har blivit helt klart tyngre.
    Och det är naturligtvis flera skäl till detta, mkt mer utrustning, men framför allt om du skall få en 40 att segla bra krävs mkt segel och hyggligt djupgående. Vilket resulterar i duktigt höga rigg och skrovlaster framför allt med en 9/10 rigg. Det är himmelsvid skillnad mellan min tidigare Wasa 38 och nuvarande Dehler 39SQ.
    Skrev i rabalder tråden om min Wasa 38 som 1983 vägde 5.600 kg och ansågs som medel tung. Fans exemplar där en race pipa (väldigt tunn), kevlar skrov, lättare köl fick ner vikten till 4.600 – 4.900 kg, ok med väldigt lite inredning. Ängermark & co exprimenterade mkt och fann optimum strax över 5 ton. Janson hade uppe sin 38 Mobitex under GR i långa surfar 20 – 23 knop.
    Man kan verkigen fråga hur stor den kundgrupp är som köper en lätt 40 fotare och pröjsar +1 mille upp.
    Och jag håller helt med om att skall det göra ngn större skillnad(framför allt på undanvind) måste man ner mot 5 ton och då blir det riktigt dyrt med allt lull vi vill ha med oss.
    Paralellen med bilar är slående, allt säkerts lull kostar vikt. Och lätt blir hejdlöst dyrt.

    Sture Smith
    Dehler 39
    “Sjöglans”

    Reply

  14. Patrick L
    Nov 4, 2012 @ 08:01

    :-) Eftersom mitt namn och “koncept” nämndes här vill jag bara nämna/förtydliga/utveckla några saker som är sanna för mig men säkert inte för alla.

    * Min “cruisingbåt” är inte en tråkig seglare. Farr 30:n är helt klart det roligaste jag har seglat någonsin men jag älskar även att segla den stora båten. Den må vara ovanlig i Sverige men har i olika konfigurationer varit mycket framgångsrik i internationell kappsegling, bl.a bästa individuella båt på Commodores Cup, 1:a på Fastnet, North Sea Race, Spi Ouest, 2:a på Heineken Regatta, Key West m.m. Så det är en bra båt.

    * För mig har det varit en stor lättnad i logistik med två båtar. Inget släpande av prylar före/efter race – i vår stora båt får allt det finnas som man vill ha när man cruisar 4-6 veckor och en massa helger med 3 barn och en hund. Vi kan sticka ut helgen efter en kappsegling och behöver inte göra ett skvatt mer än att köpa färskvaror. Det passar oss väldigt bra, kanske inte andra. Det är en myt att det blir mycket mer *jobb* att ha två båtar. Kapitalkostnaden är däremot såklart något högre, men Farr 30:n kostar ca 450′ och ger väldigt mycket racing för pengarna samtidigt som man sparar *mycket* på running cost jämfört med att kampanja en 43-fotare. I slutänden tror jag att det t.o.m blir billigare att göra som jag har gjort.

    * Viktigast är kanske att min racer tillåts vara ett idrottsredskap. Det finns inte ett gram på den båten som är till för att skapa cruisingkomfort – vare sig i konstruktion eller utrustning. Och på banan seglar jag efter reglerna och funderar aldrig på att vika ned mig för att jag är specifikt rädd om båten. De flesta av oss resonerar annorlunda när vi tar ut en båt som kostar 7 siffror på en W/L-bana.

    * En stor båt drar mycket besättning. Min 43:a seglades på 10-12 man medan Farr 30:n seglas på 6. Det gör en väldigt stor skillnad i att kunna ha en någorlunda konsekvent besättning. Projektledningen på en 40-fotare är något helt annat än på en entyps 30-fotare. På samma sätt blir det ännu mindre jobb med mindre båtar. Enklast är förstås Laser, bara sticka ut och köra utan att synka med någon. Så har de 50 båtar på Fjåset varje tisdagkväll också. Men jag går igång på lagarbetet på en större kölbåt och gillar att utvecklas genom att segla med andra. Different horses.

    * Cruisingbåt är inte lika med säckiga dacronsegel, åtminstone inte för mig…. :-) Jag har inte lika stor garderob och byter inte segel lika ofta som på racern – vilket förbättrar budgeten massor – men jag vill ändå försöka hålla mig med hög kvalitet. Min 3DL-stor har just avverkat sin 6:e säsong och den klarar nog en 7:e utan problem också. En fördel med sådana segel är ju att de är väldigt formstabila d.v.s de håller i stort sett sin designform tills seglet ramlar isär. Man får ta hand om seglen, sätta på bomkapell direkt etc, gör man det så håller också seglen längre än man tror.

    * Den där perfekta slören inträffade några gånger i somras under semestern. Jag minns särskilt när vi hissade på gennakern vid Utö och körde norrut i 10-13 knop, det var alldeles för kul för att ta ned på något vettigt ställe i skärgården så vi drog vidare till Öregrund och hälsade på syrran. Det blev 104-105 M på en spektakulär seglingsdag. Därefter en välförtjänt skumpa i sittbrunnen och många uppskattande kommentarer om båten när vi låg i hamn. Så nej… jag är inte ledsen för att jag seglar en “cruisingbåt” med familjen… ;-)

    Reply

  15. Nytt från Pelle P... Maxi 1200 | BLUR
    Feb 2, 2014 @ 22:20

    […] Jag har haft svårt att bli riktigt upphetsad av Maxi de senaste 15 åren. Fina båtar, men utan den där riktiga karaktären som segelbåt. Där är man i och för sig i gott sällskap med många andra varv. Den nya designen är väl i linje med tidigare, även om man lagt sig till med en liten chine. Förvillande lik Elan 400? […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.