Skip to content

89 Comments

  1. z
    Apr 30, 2013 @ 09:48

    jobba mot usel ersättning som start på en lovande karriär låter inte som ett trevligt fält att bygga en framtid i.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 30, 2013 @ 11:48

      Du har rätt, satsa på de välbetalda jobben som ger berömmelse direkt. Finns massor av sådana möjligheter om man är ung och oerfaren…

      Men om man nu brinner för segling,och inte har samma krav som z, så kan man ju driva blogg mot usel ersättning i massa år men åstadkomma skillnad och skaffa sig en plattform. Och alla skall ju börja någonstans?

      En av våra mest kända navigatörer kom inte med i uttagningarna i ett större projekt. Han vägrade åka hem och städade på basen utan att få betalt. Idag är han välbetalt proffs i AC och VOR.

      Reply

      • z
        Apr 30, 2013 @ 12:13

        Du ger mig rätt i något jag inte sa, en fin gammal härskarteknik. Med den ledande position du skaffat dig med ditt mycket framgångsrika bloggande (grattis till det, mycket imponerande) kommer vare sig du vill det eller inte en del val. Som jag tror du är medveten om i högsta grad.

        Det är klart att det är många som tagit sig fram genom gratisarbete och slitit sig fram. Det finns också många som just mest slitit. Det jag ville poängtera är att det ter sig lite märkligt att det inte går att betala för arbete med tanke på vilka resurser som finns för båtar, transporter, fester och annat i svängen. På något konstigt sätt finns det aldrig pengar när det handlar om att betala gräsrotsarbete. Vilket naturligtvis inte är sant, det är ett val.

        Liksom det är ett val att låtsas som om segling fortfarande är någon sorts miljövänlig sport som drivs av vinden, utan transkontinentala transporter, flygande av kolfiber-segel (var kommer kolen ifrån, hur framställs den, varför måste seglen flygas?).

        inget av det här behöver du diskutera eller ens nämna. Det är stort nog att du tillåter vad som helst att sägas på din blogg kan tyckas. Men att jag säger det är inte detsamma som att jag tycker att allt arbete måste vara detsamma som de välavlönade toppjobben för unga och oerfarna. inte ens med punkt punkt punkt efteråt. Det går att rekrytera hållbart.
        http://bit.ly/10R14tR

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Apr 30, 2013 @ 12:30

          När vi säger att vi är en proffs-serie så innebär det så klart att vi måste agera professionellt i allt vi gör. Så klart betalar vi arrangerande klubbar (gräsrötterna), fotografer, videoredigerare, webdesigners, tältbyggare, värdinnor, bartenders och massa andra.

          Och vi kommer att kunna genomföra detta på ett alldeles utmärkt sätt utan att behöva lura några ungdomar att jobba gratis.

          Detta var ett sätt att ge unga alerta människor chansen att vara del av något större, där de normalt aldrig skulle fått frågan.

          På samma sätt så har vi ett gäng juniorer som kommer att segla sin alldeles egen M32. Just för att de tog chansen när den kom. Och för att vi bjöd in dem!

          Vill du, så får du gärna kritisera mig för att de inte får marknadsmässiga löner för seglarproffs :-)

          Reply

          • Z
            Apr 30, 2013 @ 12:47

            Varför skulle jag vilja det?

          • Peter Gustafsson
            Apr 30, 2013 @ 12:59

            “det ter sig lite märkligt att det inte går att betala för arbete med tanke på vilka resurser som finns för båtar, transporter, fester och annat i svängen”

            Eller är det skillnad på jobben som seglare, fotograf och webmaster?

          • z
            Apr 30, 2013 @ 13:44

            Jag reagerade på “Usel ersättning, men förbannat kul. Perfekt för att få fart på en karriär eller bara ett kul sommarjobb”.

          • Peter Gustafsson
            Apr 30, 2013 @ 14:27

            Precis som alla seglings- och mediajobb :-)

            Jag vet inte vad som är problemet. När jag var ung hade jag gett min vänstra arm för att få transportsegla Blå Carat, bära utrustning åt Beken eller vara med där det hände.

            Och nu skall man skämmas för att man vill ge någon annan samma chans???

            Jag bjuder in juniorer för att segla på Blur. Jag ordnar platser på båtarna i Marstrand Big Boat Race. Jag ger unga seglare chansen i M32. Och sist jag kollade så var det Berg som var med och betalade för att Artemis-kidsen skulle kunna åka till SF.

            Och har de lust att hänga med M32 cirkusen så finns den chansen också.

          • Hannu
            Apr 30, 2013 @ 15:06

            Finns alltid folk som klagar på dom som faktiskt gör något, och anonymt dessutom.
            Inget att bry sig om Peter utan bara “keep up the good work”

          • z
            Apr 30, 2013 @ 15:24

            Varför ska du skämmas, det har väl ingen sagt (förutom du själv). Allra minst jag. Min invändning grundade sig i att du, till ett kommersiellt arrangemang, sökte arbetskraft med orden “Usel ersättning, men förbannat kul. Perfekt för att få fart på en karriär eller bara ett kul sommarjobb”. Jag undrade och undrar fortfarande, varför någon ska bidra mot usel ersättning och andra inte.

            Om vi nu ska prata om “företagande” (vilket andra gör i tråden), vad är det för företagande är det som inte kan bära sina egna kostnader? Vad finns det för motiv att försvara sådant?

            Jag bistår gärna med vad jag eventuellt kan i många sammanhang, ideella sammanhang. Detta är inte sånt, även om några tycks tro det.

            Och vad gäller anonymitet så kan det finnas många skäl till att vilja bibehålla den. Jag vill det och Peter tillåter det på sin blogg, så länge han gör det vill jag vara anonym. Det är mitt individuella val – för det individuella valet är väl viktigt?

          • Pelle Pedersen
            Apr 30, 2013 @ 16:17

            +1 Hannu

          • z2
            May 1, 2013 @ 01:11

            Om du nu vill ge ungdomarna chansen, varför inte ge dom både möjligheten att vara med och dessutom avlöna dom marknadsmässigt. Bara för att du ville vara med och slita gratis när du var ung så hade du säkert uppskattat att få sjysst betalt.

            Tänk om det såg ut så här på arbetsmarknaden “Vi kan ge unga jobb men inte betalt”

            Jag tycker att du gör ett bra jobb med M32 cupen, pengarna finns uppenbarligen där, men inte till alla.

          • Peter Gustafsson
            May 1, 2013 @ 07:29

            Peka på någon idrott eller event där det funkar så?

          • z2
            May 1, 2013 @ 20:05

            Varför peka på andra och säga att dom är ruttna då vill jag också vara ruttnen. Jag har aldrig hävdat att någon annan är bättre. Jag är mer irriterad över att i vissa fall kan man “leka med arbetskraft” och utnytja den.

            Eftersom det är 1a maj idag så känner jag att det är extra aktuellt att ta upp detta :)

        • Pelle Pedersen
          Apr 30, 2013 @ 12:59

          Det kan inte finnas många delar i en båt som INTE har fraktats långt. Och ska man tro dom senaste rönen vi såg på TV härom dagen så är bottenfärg det värsta som finns för havet.
          Tror nog inte att segling har varit “miljövänlig” de senaste 100-150 åren!
          Och kom nu inte och säg att importerade dacronsegel är “miljövänligare”. Eller inhemskt producerade heller för den delen.
          Är någon produktion av vad som helst “miljövänlig”?

          Reply

          • z
            Apr 30, 2013 @ 13:45

            Precis.

          • Jessica
            May 3, 2013 @ 02:10

            Är det så illa med bottenfärgerna? Vilken doku var det med i? Ska till Norge i morgon och klurade på att köpa norsk färg men då kanske jag ska köpa den miljövänliga varianten hemma ändå.

        • Stefan Peterson
          Apr 30, 2013 @ 14:31

          Oj va trött jag blir. Numer är jag långt från ung men jobbar fortfarande utan ersättning på massa saker som jag tycker är viktigt. Det kan vara att ge barn och ungdomar möjligheter eller andra företagare. Om vi inte kan hugga in för det är kul och att det samtidigt ger oss lite erfarenhet då ser framtiden lite mörkare ut.

          Reply

        • Z
          Apr 30, 2013 @ 16:10

          Anonymitet är gött då kan man kasta ur sig allsköns dravel !
          ps jag bara lossas vara Z ds
          pps för att visa hur korkat det är med anonymitet ds

          Keep it upp Peter tror 99.9% hade tryckt på gillar :-)

          Reply

  2. D29
    Apr 30, 2013 @ 11:22

    Som ett alternativt sätt att tolka artikeln i förhållande till Z så tycker jag att detta är skitskoj och ser verkligen fram mot att se dessa maskiner tävla mot varandra! Stort lycka till!

    Reply

    • Gerhard
      Apr 30, 2013 @ 11:35

      Kan bara hålla med D29! Otroligt kul att någon satsar på Svensk segling som Bergs gör med M32 projektet! Det borde finnas många som önskar hjälpa till i starten av detta spännande projekt, inte bara försöka hitta fel i allt som någon annan gör!
      Z, har du något bättre fält med ordentlig lön som du kan hjälpa till med så är det säkert välkommet bland våra seglare!

      Reply

      • Jessica
        May 3, 2013 @ 02:21

        Håller också med. Kan allt som efterfrågas och kollade allt i kalendern ;)

        Reply

  3. Per
    Apr 30, 2013 @ 11:36

    Låter kul, vore också kul med lite video på när de får sträcka ut sig lite på öppet hav med 8-12 ms:).. På med lite go pros och skicka ut dem utanför Marstrand i lite brall:) :)

    Reply

  4. Lasse Bergkvist
    Apr 30, 2013 @ 14:27

    Jag tycker det är kanon att killar som Peter och Clabbe genom hårt och enträget arbete har lyckats fått till ett antal bra cuper som vi seglare uppskattar – X-35 cup, Dragon Cup och nu M32 Cup, bland annat.
    Jag har hittills aldrig seglar katamaran eller trimaran men i sommar ska jag ta mig iväg och kolla på M32 Cupen någonstans – verkar superhäftigt!

    Reply

  5. Lars M
    Apr 30, 2013 @ 19:15

    Tycker det verkar helkul, hade gärna varit med och hjälp till utan att få en krona!
    Men, helst hade jag seglat på M32, kunde betala ett par spänn för det!

    Reply

  6. Tommy
    Apr 30, 2013 @ 20:38

    Vilken kanon-chans, Peter, inte minst för seglingsintresserade ungdomar! Pingar genast “mina ungdomar” om denna möjlighet att vara med om nåt riktigt häftigt!

    Reply

  7. Sir
    Apr 30, 2013 @ 21:25

    Oj nu är det någon som “ifrågasätter” och då utbryter stormen mot denna som har en liten annan uppfattning eller syn på vad som sägs eller görs… Är det utvecklande? Lite kritik eller annan uppfattning brukar ge bättre utveckling och kraft istället för 1000 ja-sägare eller 9 000 som inte säger vad de tycker eller bara tänker.

    Reply

  8. Sir
    Apr 30, 2013 @ 21:29

    Själv lägger jag ner åtskilliga timmar ideellt, utan en krona. Om det är ideell organisation som ligger bakom. Är det däremot rent kommersiellt och någon drar in pengar för egen del då är det väl självklart att det ska vara narknadsmässig ersättning på alla plan och delar?

    Reply

  9. Sir
    Apr 30, 2013 @ 21:36

    Som ung hade hag tagit det som en möjlighet att få vara nära ett häftigt arrangemang och skaffa erfarenhet. Se chansen för framtida möjligheter. Men nu är jag inte ung längre, bara dum…?

    Reply

  10. Sir
    Apr 30, 2013 @ 22:06

    Kan för övrigt tänka mig att få vara med som funktionär vid en tävling. Kollar upp och skickar in intresse om jag kan hjälpa till. Lycka till med arrangemanget Peter!

    Reply

  11. Martin Krite
    May 1, 2013 @ 00:12

    Konstigt att man inte framför samma kritik mot OS och alla de volontärer som arbetar gratis där. Nej just det, det är ju inte ett kommersiellt evenemang. Jag fattar helt ärligt inte vad ni snackar om. M32 cirkusen är en otrolig möjlighet för svensk segling att synas. Vill man inte eller kan man inte hjälpa till kan man skita i det. Sluta klaga och var glad att någon annan är beredd att offra tid och pengar för att hjälpa svensk segling.

    Reply

  12. Per J
    May 1, 2013 @ 07:42

    Är inte detta en “ickediskussion”? Lägger z energi på att även reta upp sig på bollkallarna på Stockholm Open eller de idella funktionärerna på golftävlingar – där jag antar att stjärnorna har långt mycket högre ersättning än de som seglar M32 Cup?

    Stackars z.

    Och var innebär “markandsmässig”? Är inte det ett uttryck för en ekonomisk nivå där säljare och köpare når samsyn? Om det finns massa ungdomar som är sugna på att komma nära M32-stjärnorna och kan få den möjligheten genom att … xxx … så är det väl en jättemöjlighet!! Men kanske marknadsmässigheten gör att alla entusiastiska ungdomar inte vill – ja då får väl Peter & M32 cup gå till Poolia.

    Får se om Peters idé eller z blir den “vinnande”?

    Reply

  13. Erik Barkefors
    May 1, 2013 @ 09:13

    Kul projekt som säkert kan ge massor av kul upplevelser för utövarna, åskådarna och även de som jobbar på sidan. Lite kul att ingen ens frågat om “usel ersättning” är en korv med bröd eller om det är i relation till en VD-lön. Med facit i handen ser man hur viktigt ordvalet kan vara.

    Reply

  14. Olla!
    May 1, 2013 @ 16:00

    Frågan är väl om inte de “unga” väljer en annan sport efter ha sett denna tråd från de gamla?

    Reply

  15. Johan
    May 1, 2013 @ 18:41

    Om man inte är intresserad av att hjälpa till så behöver man väl inte bry sig? Jättefin chans att få in en fot och känna på atmosfären. Hoppas att många intresserade anmäler sig med eller utan usel ersättning!

    Reply

  16. Laserkillarna
    May 1, 2013 @ 22:09

    Mycke snack här! Om några ungdomar vill jobba gratis för ett marginellt event så är väl de en sak. Nu är det ju inte AC eller OS vi pratar om, mest party låter det som!

    Reply

  17. z
    May 1, 2013 @ 22:27

    Eftersom det är första maj, så kan det passa med en kommentar kring “vad vi snackar om” och varför det inte kan vara nog med att några vill arbeta billigt. Jo, för att det är ett bra sätt att upprätthålla strukturer med klasskillnader. Eller annorlunda uttryck, ett bra sätt att fortsätta att se till att segling är en överklassport. Det handlar om alternativkostnad. Om det är uselt betalt betyder det att bara den som inte behöver betalning för att spendera sin tid kan vara med och “ta chansen”. Den som behöver tjäna pengar på tid, för att till exempel hjälpa till hemma, har svårare.

    Och det här kan man ju vifta bort och varför bry sig och ha andra mer eller mindre välformulerade åsikter om. Nå, gör det då. Men det är ett val man gör, eller inte gör.

    Reply

    • z2
      May 1, 2013 @ 22:55

      Låt (kapp)segling få vara den överklasssport som den faktiskt är 364 dagar om året, så kan vi väl åtminstonde idag (1a maj) få diskutera hur vi kan bryta den cementeringen.

      Upp till kamp! 1h kvar, sedan är det back-to-normal.

      Reply

      • z2
        May 1, 2013 @ 23:04

        “Perfekt för att få fart på en karriär”, undrar hur många som kommer skriva in i sitt CV att dom har inrett containers under M32 Cup på Hönö? Som dessutom var uselt betalt. Kommer säkert få fart på många karriärer… Ni som känner ni vill stötta detta och har positionen och makten att formulera jobbannonser, ni kan ju inkludera detta i er nästa jobbannons :)

        Reply

        • Peter Gustafsson
          May 1, 2013 @ 23:24

          Alla kan ju göra som de själva vill. Sitta hemma och vänta på att rätt jobbannons skall dyka upp, eller hänga med några som får saker och ting att hända ;-)

          Vill du göra det lite mer vetenskapligt så kan du ju intervjua folk på VOR eller Extreme Sailing Series (eller i vilket seglingsprojekt som helt för den delen) och fråga hur de fick sina jobb…

          Reply

    • Peter Gustafsson
      May 1, 2013 @ 23:12

      Jag skall genast sparka juniorerna i min besättning. Det är ju helt orimligt att de skall polera på båten och segla utan att får marknadsmässigt betalt. Man vill ju inte bidra till att “upprätthålla strukturer med klasskillnader”.

      Jag skall tacka nej till de funktionärer som vill vara med på mina arrangemang för att skaffa erfarenhet som en del i sin fortbildning. Man borde ju förstå att något är fel när de inte kräver betalt, utan bara vill vara med för att lära.

      Jag skall också avhysa alla blivande fotografer och filmare som dyker upp på regattorna. Att man lägger en hel helg i en liten RIB för att sedan sprida bilderna gratis är ju befängt. De borde skaffa sig ett riktigt jobb.

      Över hälften av alla svenskar utför “frivilligt arbete”. De flesta inom idrott. Man kan säkert ha synpunkter på om detta är bra eller inte, men det är ingenting unikt för segling som “överklassport”. Och är du bara ute efter att plocka billiga politiska poänger så tror jag det finns enklare ställen att göra det på.

      Reply

      • Z
        May 2, 2013 @ 06:39

        Som sagt, eftersom det var första maj. Och om poängen var så billig, varför gå igång så?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        May 2, 2013 @ 06:49

        För att det är så otroligt dumt.

        Det är ok för dig att att lägga (obetald) tid på att kritisera de som gör någonting? Men inte för någon annan som vill köra RIB på ett seglingsevent? För det är en klassfråga. Go figure.

        Reply

        • Laserkillarna
          May 2, 2013 @ 08:11

          Välkommen till klubben av de som gör något och blir kritiserade för det! Du har väl själv (jag med) någon gång kritiserat arrangenang, klubbar och förbund, inget nytt alltså!

          Reply

    • Jessica
      May 3, 2013 @ 02:40

      Seglar du verkligen? Jag menar inte att anfalla men du provocerar medvetet och jag svarar utifrån min seglingsvärld. Om du vill segla, kan segla och har säg 50 – 70′ ihopsparat eller lånat så är du med i matchen. Skaffa båt smart och segla på! Segla, starta i stora, i små, i viktiga, i oviktiga tävlingar och segla ännu mer! Det kostar verkligen inte så mycket som omvärlden tror, i alla fall inte om vi pratar H-båt, IF eller någon annan rimlig storleksklass. Vi är ett av få länder där segling är en allemanssport för alla som vill. Genom just det ideella engagemang som ligger bakom seglingen liksom hela det svenska föreningslivet kan kostnader, speciellt för juniorer, hållas på en ganska vettig nivå.
      Engagemang gentemot upplevelse – en perfekt win – win!

      Reply

  18. Tommy L
    May 1, 2013 @ 23:51

    “…men det är ju orättvist….!” ;-) ;-)

    Reply

  19. Laserkillarna
    May 2, 2013 @ 00:51

    Jag ser en viss skillnad med att bedriva ungdomsverksamhet i en ideell förening och en annan i ett 100% kometsiellt projekt.

    Det är jättebra att du och andra gör saker för unga seglare, det gör oerhört många andra utan att göra någon större sak av det. Hur det är med ungdomsbesättningen som fyller upp efter Falkenbergs avhopp sånär det väl ungdomsbesättningen i Team Artemis? Utgår från att ni måste få in fler besättningar mer än de tre som ni själva har annonserat, så det var väl ett bra tillfälle att plocka in ungdomarna (varav 2 var skolade av dig?)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 2, 2013 @ 06:39

      Kan du inte informera oss andra var gränsen går? Är det ok på vår J/111 där jag som privatperson betalar de flesta räkningar? Är det OK på Marstrand Big Boat där vi har kommersiella partners? Eller passerar M32 Cup någon magisk gräns (utan att du vet hur finansieringen löses)?

      Hur är det med ÅF Offshore Race? Stockholm Open? Gothenburg Horse Show? STCC? Kan du förklara var gränsen går där det inte är OK att jobba med frivilligt arbete när folk vill vara med?

      Gällande Team Speak@ så är det inte samma sak som Artemis Youth Team. Ett par seglare återfinns i bägge teamen, men de fick frågan innan de var uttagna. Så det är i första hand ett lokalt duktigt team från GKSS. Ingen är skolad av mig. Jag försöker bara snappa upp seglare med talang, committment och en vilja att anstränga sig lite extra.

      Jag gör ingen större sak av detta. Jag frågade helt enkelt om folk var sugna på att vara med. Och genom att göra det här på bloggen så nådde jag utanför min egen telefonbok. Precis på samma sätt som jag gör några gånger per säsong när jag saknar gastar. Ingen stor sak då heller. Men säkert problematiskt för någon.

      Reply

      • Z
        May 2, 2013 @ 08:28

        Vinstintresse är en gräns.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        May 2, 2013 @ 08:29

        Vilka av ovanstående arrangemang har vinstintressse?

        Reply

        • Z
          May 2, 2013 @ 08:36

          Vilka folksporter du exemplifierar med. Hur kunde det bli så?

          OBS, dina exempel.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          May 2, 2013 @ 08:59

          För att detta var arr där framförallt proffs/elit var med och tävlade. Men det funkar på samma sätt i Vasaloppet, på Göteborgsvarvet eller Vätternrundan.

          Jag ber dig återigen att förklara vilka arr där frivilligt arbete är ok, och de där det inte är det?

          Reply

          • z
            May 2, 2013 @ 09:15

            Å, sorry var det mig du frågade, jag trodde det var signaturen Laserkillarna. My bad. Mitt förslag på gräns är där syftet är att göra vinst

          • Jessica
            May 3, 2013 @ 02:51

            Bara som side kick: Vasaloppet omsätter 100 miljoner och har 3000 ideella funktionärer, Vätternrundan omsätter 4 miljoner (låter lite men enligt Företagsfakta) och har 4000 ideella funktionärer.

  20. Stefan Aaröe
    May 2, 2013 @ 07:31

    Skulle ju vara kul att veta vad alla dessa människor, som gör fina ideologiska utspel på 1 maj, gör själva för att främja ungas inträde i arbetslivet? Med eller utan betalning.

    Himla lätt att vara anonym och sitta bakom sin skärm och och tänka och tycka att alla andra ska göra ditt eller datt utan att behöva visa vad man själv gör för att leva upp till sin moral och ideologi. Tror att Andres Lokko kallade det Champagne-socialist. (Mycket vanligt i Stockholms innerstad.)

    Om man nu har dessa fina och solidariska åsikter så är det väl bara att sno ihop en fet seglingskupp på fyra olika platser i Skandinavien där alla som jobbar får samma höga lön (ung som gammal).

    Lycka till med det!

    //S//

    Reply

  21. Laserkillarna
    May 2, 2013 @ 08:04

    M32 Cup finns inte med i seglarförbundets kalender, då är det väl bara ett komersiellt event som inte är sanktionerat? Det är ju arrangerande klubb som söker sanktion. Det är ju lite skillnad att jämföra med ditt hobbyprojekt Blur. M32 Cup handlar väl i första hand om att sälja M32, Berg propulsion och andra sponsorer gör ju inte detta av ideella skäl.
    Inget fel någonstans.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 2, 2013 @ 08:28

      Fakta är ju överreklamerat :-)

      Vi har en lokal arrangör på varje ort som söker sanktion hos nationell myndighet och genomför kappseglingarna på korrekt sätt. Nu är vi ju sent ute i år, men vår tävlingsledare har en dialog med SSF och arrangörskommittén. Helt by-the-book.

      Sedan säljer vi inte M32. Det gör Marström Composite AB. Vi har inga ekonomiska intressen i dem, och får inte ens rabatt när vi köper båtar eller reservdelar. De deltar i cupen med sin demobåt på samma villkor som alla andra.

      Berg Propulsion är titelsponsor för cupen. Precis som ÅF i ÅF Offshore Race, Avantime i sin Cup, Liros i sin. Alla sponsorer har så klart kommersiella skäl att aktivera sig.

      Reply

      • Oscar
        May 2, 2013 @ 08:49

        Förstår inte hur du orkar ta en diskussion på den här nivån med någon som är anonym.
        Detta är politik och det vill jag helst slippa höra här.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        May 2, 2013 @ 09:13

        Om någon har missuppfattat saker, så skall jag självklart hjälpa till att räta ut eventuella frågetecken.

        Om folk bara vill bete sig som idioter, så är det en bra påminnelse varför jag väljer att göra saker och ting på mitt eget sätt. Jag är mer intresserad av att åstadkomma skillnad än att ha oändliga principdiskussioner i konferensrum. Då får man nog räkna med att bli ifrågasatt :-)

        Reply

      • Laserkillarna
        May 2, 2013 @ 09:18

        Kan inte hitta sanktionsansökan hos SSF. Den skall ju vara inlämnad senast den 31 oktober året före arrangemanget:

        Utdrag ur SSFs tävlingsreglemente

        .3 Ansökan om sanktion
        a) Ansökan om sanktion ska lämnas senast den 31 oktober året före tävlingen via tävlingsadministrationsverktyget (IndTA).
        b) Sanktionsansökan ska innehålla de i tävlingsadministrationsverktyget (IndTA) obligatoriska uppgifterna samt funktionärskravet på Tävlingsledare för de tävlingskategorier som enligt tabell 2.9 har detta krav.
        c) Är sanktionsansökan ofullständig efter den 31 mars kan sanktionen upphävas.
        d) Ändring av uppgifter i godkänd sanktion kan endast ske i samråd med SSF eller det SDF
        som godkänt den inlämnade sanktionen.
        e) Byte av licensierad funktionär i godkänd sanktion får endast ske i samråd med SSF eller
        det SDF som godkänt den inlämnade sanktionen.
        f) Tävling, t.ex. MR Grade, VM och EM, som ska anmälas till ISAF:s kalender ska
        vara SSF tillhanda senast 15 juni året före tävlingen. Se: http://www.svensksegling.se
        Ansök via tävlingsadministrationsverktyget (IndTA).

        Reply

        • Pelle Pedersen
          May 2, 2013 @ 09:42

          “Laserkillar”; läser ni inte vad Peter skriver!
          “Nu är vi ju sent ute i år, men vår tävlingsledare har en dialog med SSF och arrangörskommittén. Helt by-the-book.”
          Kan man inte här förutsätta att SSF hjälper till och försöker lösa detta? Och borde ni inte ställa frågorna om sanktioneringarna direkt till SSF istället? Men det är klart; då syns det inte så mycket…

          Reply

          • Laserkillarna
            May 2, 2013 @ 09:47

            Du menar att ALLA andra klubbar skall följa reglementet men inte M32 arrangörerna? Finns det en gräddfil? “By The Book” är tävlingsreglementet, tråkigt men sant!

          • Pelle Pedersen
            May 2, 2013 @ 10:38

            Jag menar bara att frågan ska ställas till SSF.

          • Peter Gustafsson
            May 2, 2013 @ 11:27

            Världen är uppochner.

            Laserkillar hävdar paragrafer i stället för att vara seglingens rebeller. Och stiffa organisationer som SSF och VKSF gör tummen upp och agerar pragmatiskt.

            Det kanske bara är jag, men har man en bra ide i december, så kan man inte vänta 18 månader på att genomföra den.

            Du kan säkert skicka in någon form av formell protest för att vi inte följer reglementet. Ta med Marstrand Big Boat också, där vi också var sena med sanktionen förra året.

        • Laserkillarna
          May 2, 2013 @ 12:01

          Nej, självklart är man någon form av “motmänniska” när man hänvisar till de regler svenska kappseglare själva satt upp. Hela sanktioneringssystemet kom till för att skapa lite ordning och reda. Om jag och andra förväntas följa reglerna för våra arrangemang så borde väl det gälla för alla!

          Har förgäves försökt hitta mer info om M 32 cup, ingen av klubbarna KNS, XSS eller MSS har skrivit en rad om detta event, det finns ingen info alls, mycket “skrammel i tom låda” tycks det!? För ett så viktigt event borde det väl finnas en just sida med en massa filmklipp, pressreleaser, info om de tre teamen (Ffinns det fler?)

          Du brukar ju själv efterfråga detta.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            May 2, 2013 @ 12:16

            Japp – “skrammel i tom låda” är både min och Berg Propulsions grej.

          • Laserkillarna
            May 2, 2013 @ 12:34

            Kan du inte svara istället? Jag hänvisade inte till dig eller Berg , utan till M32 Cup. Med drygt en månad kvar finns ju ingen info mer än här! Minsta klubb i viken brukar ju publicera inbjudan, eller åtminstone att man tänker genomföra en regatta! Inget av detta finns idag! SSF har ju heller inget på sin sida.
            Du representerar väl Berg Propulsion i detta?

          • Peter Gustafsson
            May 2, 2013 @ 12:59

            Jag vet inte, men det känns som du redan har bestämt dig för vad du skall tycka?

            Du inleder med att anklagat M32 Cup för att vara “ett marginellt event”, “mest party”, att det i “första hand handlar om att sälja M32”. Sedan är sanktionen ett problem för dig. Och du kan inte kan hitta inbjudan (den har gått till M32-ägare i Europa och de team som har anmält intresse). Enda anledningen att du vill läsa den är väl att hitta formella fel, så jag låter bli att publicera den här.

            Din slutsats blir att det är “skrammel i tom låda”.

            Mitt jobb, som projektledare för M32 Cup, är att hålla seglare, sponsorer, arrangerande klubbar, media och fans happy. Av dina påståenden och frågor att döma så verkar du inte tillhöra någon av kategorierna.

          • Oscar
            May 2, 2013 @ 13:15

            Varför ska Peter stå till svars inför Laserkillarna? Offentligt dessutom, ibland blir man så trött….

          • Laserkillarna
            May 2, 2013 @ 14:34

            OK!

            Helt konkreta frågor du kanske kan svara på;

            1) vilka team kommer segla Cupen?
            2) När får vi mer information på den officiella hemsidan?
            3) Vilka klubbar har sökt sanktion?

            Det borde väl vara klart så här nära första eventet?

  22. Gustaf Dyrssen
    May 2, 2013 @ 08:40

    Vilken lustig diskusion.

    Peter frågade om någon ville. Det var ju knappast ett krav under pistol hot.

    Jag drev förra året en regatta åt KSSS vilket kostade mig pengar (att flyga dit, transfers etc etc) och måste säga att mina seglar kompisar belönade mig väl med sin glädje och närvaro under regattan.
    Den som hjälper Peter under dessa regattor kan förvänta sig att bli introducerade till flera potentiella arbetsgivare och otroligt trevliga personer som man kan race med och mot i framtiden. Du kommer få en unik chans att arbeta hårt i utomhus miljö och inte bara få insyn i hur man driver en regatta och det sociala runt omkring utan också få seglarnas erkännande. Då utgår jag ifrån att du tar sociala vändor och hälsar på alla när du får en chans men samtidigt ser till att få mycket arbets uppgifter som du utför med gott humör. Du kommer under dagarna få lära dig massor av saker om väder, vind, banläggning och hur seglings ledaren måste tänka för att det skall bli bra. Alla dom frågeställningarna kommer i framtiden hjälpa dig att ta strategiska beslut på banan och hjälpa dig att bli en bättre seglare.

    Svenska seglar miljön är lite kärv men hjärtlig. Dom kontakter och erfarenheter du får kommer dock vara till glädje i hela ditt liv och jag kan varmt rekomendera arbets uppgifterna oavsett hur Peter delar upp dom.

    Mvh,

    Reply

  23. Pelle Pedersen
    May 2, 2013 @ 08:59

    En sak som slår mig är att de som kritiserar detta (och i andra sammanhang här på BLUR) ALDRIG ger kred tillbaka eller tackar för de fakta som läggs fram. Möts alltid med tystnad eller nya påhopp om något annat som retar upp personen/personerna.

    Reply

    • z
      May 2, 2013 @ 09:14

      Jag tror nog att mina inlägg saknar påhopp och att där finns cred.

      Reply

    • srsseglaren
      May 2, 2013 @ 10:09

      +1 Pelle P

      Att göra ngt eller skriva/säga ngt kan alltid tolkas på fler sett än ett.
      Det blir lite som att lägga ett mynt på ett bord, ngn kan alltid ifrågasätta varför den andra sidan av myntet inte visas ?

      Tycker vi kan vara glada för denna hemsidas engagemang för all segling i Sverige, kunde lika gärna ha satsats på enbart entypssegling i utlandet ?(inget fel i det, men klart roligare som det är : )

      Som tidigare nämnts 1:a Maj kan det ju vara kul att visa lite kampintresse men nu är det 2:a Maj, låt gärna engagemanget flöda för fler inslag : )

      Försäsongstips för dom som har den kapaciten, 2:a plats har sina fördelar vid vårens vattentemp ?
      http://www.youtube.com/watch?v=FSbfGckJkA4

      Reply

  24. SWE256 - Johan
    May 2, 2013 @ 13:15

    Smyger en liten kommentar om att det är nog tuff och hårt om kampen om funktionärer i Göteborgsområdet i mitten av juni. Den 14-18 juni pågår som väl? är bekant JSM, det finns en poäng i, tycker jag, att anmäla tävlingar när sanktion ska ansökas.

    Reply

  25. SWE256 - Johan
    May 2, 2013 @ 13:25

    M32 verkar vara bra kul och det går säkert hitta funktionärer ändå.

    Reply

  26. von Bluring
    May 2, 2013 @ 16:38

    Nö verka stämmningen på forummet va denn räätta för TJÖRN RUNT 2013 – TRASH TALK!!! Lägg åpp tråden nu!

    ps. Ursäckta grammatiken. Sitter vid ett trasig tangenntbord

    Reply

    • Jessica
      May 3, 2013 @ 03:01

      Bara som side kick: Vasaloppet omsätter 100 miljoner och har 3000 ideella funktionärer, Vätternrundan omsätter 4 miljoner (låter lite men enligt Företagsfakta) och har 4000 ideella funktionärer.

      Reply

      • Jessica
        May 3, 2013 @ 03:05

        Den här har jag ju redan postat i ett annat sammanhang.. Även om det kan nämnas igen är det tur att jag inte är kirurg på mina nattpass :D

        Reply

    • Jessica
      May 3, 2013 @ 03:03

      +1

      Reply

  27. Feffe
    May 2, 2013 @ 17:42

    Gör nu inte något så positivt till något negativt. M32-cup är ju det alla “Blurare” efterlyst i åratal. Rolig segling nära land som publik kan förstå och följa. Hade jag inte seglat den aktuella helgen i Göteborg hade jag gärna hjälpt till som en kul grej. Tror det är precis detta som seglingen behöver just nu.

    Reply

  28. Lars Axelsson
    May 3, 2013 @ 09:22

    Hej,

    Jag är ganska ny här som läsare och fascineras över inläggen. Speciellt intressant är det att följa denna tråd. Om man som jag ser det hela med andra ögon kan jag konstatera att de flesta meningsskiljaktigheter är orsakat av att man tolkar in det som ej är skrivet. Väldigt vanligt.

    Sen till själva frågan om M32 cup.

    Som jag tolkar det hela så är detta ett helt komersiellt projekt, med avlönade team som fått en privat inbjudan, några har haft förmånen att under det senaste halvåret träna med de båtar som finns tillgängliga, andra har erbjudits plats men ännu inte fått en möjlighet att träna med M32. Det finns tre officiella team, Lööf, Rahm, Marström och något ungdomsteam (bra). Det finns en stor huvudsponsor, Bergs Propulsion, som också är Fredrik Lööfs sponsor.

    I inläggen finns det kritik mot att utnyttja frivilliga (ungdomar) för olika arbetsuppgifter. Andra gör jämförelser med andra arrangemang som Vasaloppet och Vättern Runt och de många frivilliga som ställer upp där.

    Låt oss vara helt klara när det gäller olika typer av arrangemang, M32 Cup är inte ett folkligt arrangemang som drivs av ett klassförbund/klubb. Det är ett 100% komersiellt projekt. Vasaloppet och Vättern Runt är i grunden drivet av folkrörelsen utan vinstintresse. Funktionärerna är till största delen knutna till den rörelsen. Vem som helst kan anmäla sig och deltaga på dessa arrangemang, ingen förfördelas, alla har en chans att vinna.

    Jag har onckså försökt få fram mer information om M32 Cup men hittar inget mer än vad som står här.

    Det är positivt att något sker i Svensk segling, även om jag inte tror att detta någonsin kommer att bli något folkligt arrangemang. Jag tror heller inte att M32 blir någon större klass, priset avskräcker.

    Personligen tror jag att vi behöver nya och attraktiva lösningar som är ekonomiskt gångbara, så att fler kan börja kappsegla.

    Om några blir inspirerade av att titta på M32 Cup och börjar kappsegla då är ju det väldigt positivt.

    Slutligen, jag blir lite förvånad över alla “åsiktpoliser”, och att svara med överlägsen fråga är inte särskilt trevligt för någon. Antingen svarar man vettigt, eller så låter man bli.

    Lars Axelsson

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      May 4, 2013 @ 01:10

      (Mr Lars.. du är då “förvånad” på dig själv)
      Blir så trött på jantelags landet Sverige, denna förbannade avund som mynnar ut i en massa bortskastad energi. Lite synd bara att använda BLUR för detta……men alla gör som dom vill. Snart kommer väl också en kommentar om könskvotering eller liknade.
      Tänk inte problem. Tänk möjligheter och lösningar. Blir liksom lite roligare då

      Kör hårt Peter och lycka till med cupen. Det kommer bli kanon bra! Du gör mkt bra för både segling och många människor. Tänk på att du blev “årets eldsjäl”, så får du tillbaka lite energi _/)_

      Reply

    • Peter Gustafsson
      May 4, 2013 @ 06:58

      Världen är inte så enkel! Massor av idrottsarrangemang drivs av bolag med eller utan vinstsyfte. Vasaloppet gjorde 18 miljoner i vinst och alla frivilliga rasar.

      Den största anledningen till att driva M32 Cup i bolag handlar om risk. Ingen klubb eller klassförbund vill ta den typ av risk som vi gör. Eller är beredda att hantera en eventuell förlust för att få igång projektet. Precis som med Marstrand Big Boat Race, där flera klubbar tackade nej till att arrangera och jag gladeligen tog räkningen för att komma igång.

      Vi kommer inte att kunna generera ett överskott under överskådlig framtid. Vi gör detta av helt andra skäl.

      En lite större spaning skulle kunna handla om att kappsegling och cuper i allt större grad drivs av andra än de traditionella klubbarna och klassförbunden. No-crew är väl ett underbart exempel där en organisation (?) helt frikopplad från traditionell föreningsstruktur drar igång fantastiska race. Cuperna för X-35, Drake och SeaCart är väl ett annat.

      Reply

  29. Håkan Svensson, Berg
    May 5, 2013 @ 15:12

    Tack för alla kommentarer, det är nyttigt att läsa och förstå.
    Jag växte upp i Kristinehamn med segling som stort intresse. Fredrik Lööf, jag och en nära kompis till oss som inte hör hade allihop fäder som jobbade bredvid varandra på ett propellerföretag. Genom alla år så beundrade vi Fredriks anda och vilja att bli bäst. Vi andra två seglade olika jollar och hade väldigt kul men vi var inte ett ämne som Fredrik. När jag gick in i Berg 1999, så sponsrade vi fotboll och hockey ute på Öckeröarna, sedan blev det sponsring av Handikappidrottsförbundet och Sjöräddningen. Det har gett mig mycket som människa och jag har nog egentligen funnit den största inspirationen i att vara med och skapa en plattform för att människor ska lyckas med deras passion som det viktigaste i detta sammanhang. Då jag kan något om segling så har det blivit allt mer där vad gäller sponsring och valde att satsa lite mer då det också fanns en kommersiell vinning så därför VOR med först Green Dragon och sedan med Puma och Fredrik Lööf inför hans OS-satsning. Jag hade möjligheten och tog den, jag träffade en rad fantastiska människor som kommer förbli mina förebilder för all framtid, jag hade den stora äran och att få en del tid med Mange som var anledningen till att vi valde att kliva in i Green Dragon satsningen under stoppet i Singapore förra racet.
    Det finns säkert mycket som inte är rätt och rättvist sett från ett annat håll vad gäller vår satsning på segling, jag träffar dock en rad med grymt kunniga människor som vill mycket och jag tycker att just M32 blev en extra rolig grej som inte kräver kapital i storlek med ett VOR eller AC. En kolfiberbåt med alla de egenskaperna är självklart inte billigt men det är inte heller oöverkomligt för väldigt många företag som triggas av att gå in som sponsorer i segling. Jag tycker att vi varit med i så neutral anda som möjligt för att skapa klassförbund, båtar, besättningar, event och utgöra en plattform för så många seglare som vi kunde, det är självklart att Berg inte räcker till hela vägen och det har heller inte vara min mening att ta för stor plats utan faktiskt försöka få med andra sponsorer och seglare. Peter var ett naturligt val av kraft att få detta att fungera och en person jag hyser stor respekt för. Runt Berg blev satsningen framförallt med hjälp av Peter koncentrerad runt Mattias Rahm, Fredrik Lööf och Lotta Harrysson som drar ett stort lass i att göra klassen till en sportslig utmaning. Ken Read har också dragit ett lass på andra sidan pölen, Marström har producerat båtar och tagit ett bra ansvar som producent av något som förhoppningsvis blir roligt och givande.
    Vad gäller det kommersiella värdet fick jag en stor insikt huruvida sponsring ger något eller inte i samband med VOR, det är upp till bolaget och dess anställda och inte riktigt så beroende av storleken på pengen som man tror. Ska man få ut något av den marknadsplatsen handlar det mest om vilken upplevelse som man kan skapa, det handlar om insikten om samspelet mellan människor och för vår del så blev besättningarna, tillförlitligheten i produkten, prestandan i de bägge tillsammans det mest givande för vår sponsring. Brutna master fungerar som teambuilding aktivitet kan jag lova.
    I slutändan så känns det som att det viktiga är att faktiskt skapa möjligheter för varandra. Ett företags insats räcker inte långt, precis som en människas insats inte räcker så långt men trots all något, ekonomin är begränsande för alla men vi kan göra något och det är vad vi valde att göra, rätt eller fel beroende på var man befinner sig och vilken syn man väljer att ha på det men tillsammans kan vi göra stor skillnad om vi väljer att jobba lite mer tillsammans och låta helheten och överordnat mål få styra. För min del är Mange symbolen för vad segling kan skapa i form av kunskaper och positiv anda. Det finns många personligheter inom svensk segling som kan bli bäst på det som de vill, ett litet bidrag krävs och klapp på axeln. Vi är bara 9 miljoner människor men har bra förhållanden för vår sport, låt oss tillvarata de möjligheterna.

    Reply

    • Gerhard
      May 5, 2013 @ 16:36

      +1000

      Reply

    • Z
      May 5, 2013 @ 18:40

      Vad kul! Det låter verkligen som om ni har en bra ingång och en bra sponsorverksamhet på gång.

      Reply

  30. Jonas Jemt
    May 21, 2013 @ 08:59

    Satt precis och lyssnade på Radio Malmöhus som intervjuade en av volontärena som var med på Eurovision i Malmö. Som var superglad för att fått vara med på ett stort event.
    Nu är M32 Cup i och för sig ett lite mindre event. Men tror att de flesta som ställer upp som volontärer tar sitt uppdrag med stort engagemang.
    Lycka till Peter o co.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.