J/111 Blur³ | shorthandedfock

Med full besättning har vi tre fockar, J1 (0-10 knop), J2 (8-20 knop och en J3.5 (heavy weather jib 18-30 knop). Läs mer om vår setup här.

När vi har seglar doublehanded har vi gått direkt från J1 till J3.5 vilket har fungerat bra i platt vatten. Vi behöver inte ytan så länge det blåser >8 knop. Bohusracet förra året var ett bra exempel där vi bytte försegel 2-3 gånger på den långa kryssen ut till Hätteberget. Där ledde vi klassen trots ett ganska undanvindsbetonat SRS-tal.

J2SHb-blog-3

Det vi har saknat har varit lite mer punch i vågor och en bredare överlapp mellan de två seglen i 6-10 knops vind. Här känns det som att vi har ungefär samma shape som i vår J2 fast med mindre yta.

När jag seglar solo så behöver jag klara mig på en enda fock som skall gå att rulla in på undanvindarna.

Så det var många saker vi ville åstadkomma på samma gång.

Vi var på jakt efter en allroundfock som tar oss igenom hela registret när jag seglar solo, men där man kan komplettera med lättvindsficken när man kör två.

Materialet är 3Di 760M (Aramid/Dyneema) 19,600 Dpi. Att jämföras med J2 medium/heavy (3Di 780 (Dyneema/Carbon) 14,700 Dpi) och J3.5 heavy weather jib (3DL Marathon 600 (Aramid) 22,400 Dpi).

Revet finns där för att kunna klara mycket vind utan att behöva göra ett helt försegelbyte. Då går vi från 28 m2 till 22,5 m2, plus att vi får en lägre profil. Med ett djupt andra revi i storen så borde man kunna klara bra mycket vind.

Själva revningsmanövern är något som jag håller på att träna på. Idealet vore ju “soft hanks”, men jag tror jag har hittat ett sätt att göra det skyggt i profilen också.

Lattorna är horisontella RBS rullattor, så att vi både kan köra den i vanlig profil för enkla byten i skiftande väder, eller på rulle när man vet att det blir blåsigt.

J2SHb-blog-4

Det går också att använda det övre skothornet för reachning i överlevnadsväder. Då blir seglet lättare att trimma än en högsmal fock.

Vi har bara testat seglet på träning i mindre vind. Första testen blir SeaPilot 2star i Norge om en månad. Då får vi se hur det funkar i skarpt läge (det brukar ju alltid bli en kryssbog i 17 m/s på det racet).

J2SH-blog-1

J2SH-blog-2

J2SH-blog-3

J2SH-blog-4

J2SH-blog-5

J2SH-blog-7

J2SH-blog-8

J2SH-blog-9

J2SHb-blog-1

20 Comments

  1. Johan Wickman May 21, 2014 Reply

    Hej Peter, har du någon bild motsv den översta bilden men tagen från lä eller framifrån där det framgår hur du halsat focken revad? Jag har också en revbar North-fock, ny för säsongen. Dock ännu ej testat revat men funderar på lämpligt beslag/schackel. Det behövs kanske en del plats mellan normal halsning och rev med tanke på att duken är ganska grov och bygger en del när den viks/rullas (3DL aramid/kol 19600).

    • Author
      Peter Gustafsson May 21, 2014 Reply

      Detta är en av de saker jag experimenterar med. Eftersom det sitter en rulle så har vi provat lite olika varianter.

      Min senaste test, och så som jag skulle vilja göra är:
      – släppa skot
      – släppa fall till en markering
      – springa fram, lossa ordinarie halshorn på rullen (snabbschackel)
      – kroka i revets halshorn på rullen
      – springa bak, sträcka fallet 5 cm
      – ta hem i nya skotet
      – rulla in underdelen

      Man behöver tänka till kring införare och eventuell nån temporär lina/stropp, men initiala tester funkade bra – i alla fall i 5 m/s :-)

      En fördel här är att man antagligen skulle kunna panikrulla in hela skiten (blir antagligen inte så snyggt). Har inte testat detta dock.

      • Per J Nov 7, 2015 Reply

        Har skaffat fock med liknande rev. Min segelmakare (North Lidingö) säger “jag använder klätterhake” mellan ordinarie halshornsschackel och revhalsen. Vi testade det och det ser ut funka bra – givet att hals-schacklet (det ordinarie) är stort nog.

  2. Ulf Johansson May 21, 2014 Reply

    Stöd sökandet av Cheeki Rafikis besättning

    http://www.change.org/en-GB

  3. Pelle Pedersen May 21, 2014 Reply

    Några tillägg;
    Den är inte tänkt att segla delvis inrullad, vare sig segel eller rulle är konstruerad för det.
    Designtänket var att likna J2:an, därför är den ganska djup och tittar man på nedersta bilden (focken revad) så ser man att “exiten” (=bakre delen av seglet) är rak och lätt kan twistas när det piper i.

  4. Arild Heldal "frøkna" May 21, 2014 Reply

    Har seilt med slik fokk på frøkna i flere år. Brukte revet i fokken blandt annet i Bohsracet for noen år siden, når vi hadde 35 knop + fra Stenungsund og ut til Hetteberget. fungerer utmerket. Det eneste jeg ser som du kan ha et problem er at den kan hoppe ut i toppen. Jeg bruker svielen på rullesystemet helt inn til fokken.

  5. Jussi Heikonen May 21, 2014 Reply

    I have considered a similar system for my First 31.7 G3. One comment: I think that the “panic furl” (=with a reefed jib) shouldn’t be tried as the halyard may end up being wound around the foil due to the almost zero angle between the halyard and the foil when the swivel is down. This is why there is a strop at the top in the first place …

    jussi

    • Author
      Peter Gustafsson May 21, 2014 Reply

      Good thinking!

    • SilverSurfer May 22, 2014 Reply

      Rulning med rebet fok kan vel ikke lade sig gøre under nogen omstændigheder. Det rebede sejldug kan jo ikke rulles om forstaget forneden ? I hvert fald næppe uden at ødelægge sejlet….

  6. JIMMY May 21, 2014 Reply

    Jag knyter i en skothake i rullens halshornsinfästning, då slipper man momentet med att koppla loss halsen för att koppla i revhalsen.

  7. Joakim Lindholm May 21, 2014 Reply

    Jag löste det problemet genom att ha en tunn lina fäst i fallet över svirveln – ner till ett block i mastfoten och bakåt till en råtta. Bara att ta hem lite i tampen innan man rullar in så förhindrar man risken för uppsnurrning (körde en genua med kortare förlik).

  8. Lars May 22, 2014 Reply

    Ser fint ut!
    Hur tycker du att de rullbara lattorna fungerar?

  9. Hans Helgesson May 22, 2014 Reply

    Vi har dubbla lattfickor på en av fockarna – antingen korta rullbara typ de på Peters fock här ovan eller långa genomgående om focken inte rullas in.
    Båda funkar bra men de rullbara lattorna tenderar att “sticka ut” lite när seglet är inrullat.
    Så det är lite stökigt att dra på ett kapell i hamn – så vi river oftast ner seglet o packar det i en säck istället

  10. sture smth May 22, 2014 Reply

    Har provat flera av de beskrivna lösningarna och tycker att horisontella rullbara lattor fungerar bra med nackdelen att längden på lattan och livslängden är begränsad. Samt att lattfickan tycks slitas mer än för en “fixerad” latta.

    Brukar även mixa, översta lattan satt i vertikala fickan och de nedre i horisontella. Kan då rulla in seglet en meter eller så, vid brall och spi/gen sättning.

    Detta användes vid samma brall kryssben i Hakefjorden Under Bohusracet som Harald med “Frökna”. Kombon ett rev och lite inrull på trean klarade 30 knop plus utmärkt. Detta ger bra range i övre registret.
    I princip seglar man då på focken som blir väldigt stabil med horisontella lattor och djupet kan lätt trimmas.
    Storen helt platt, tvistad och ventilerar lite.

  11. Lars May 23, 2014 Reply

    Jag har en revbar fock med horisontella lattor med mjuka hakar, fungerar perfekt, de horisontella lattorna ger mycket bättre tryck i lätt och mellanvind jämfört med min rullbara fock med stående lattor.

  12. SilverSurfer Apr 24, 2016 Reply

    Hej Peter. Et spørgsmål og 3DL kontra 3DI. Du nævner de enkelte sejls DPI, Mener du at det giver mening at sammenligne DPI på tværs af teknologi ?

    Jeg har kig på en 3DL-fok i 14.700. Det svarer jo umiddelbart til din J2 Med/Heavy i 3DI. Hvis det altså giver mening at sammenligne.

    Tacksom for svar.

  13. Skoglund Jul 17, 2019 Reply

    Vad är erfarenheten av rullattorna efter några säsonger? Hiss eller diss?

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 17, 2019 Reply

      De gjorde jobbet, men 2015 gick vi till Harken Carbofoil för full besättning, och till naket förstag med soft-hanks för shorthandedfiocken. Då fick den också vanliga horisontella lattor.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.