Class 40 Le Conservateur till Norge

Det är superkul att Rune Aasberg och NOR Challenge skaffat en ny Class 40.

Och det är inte vilken båt som helst, utan Yannick Bestavens #142 Le Conservateur. Verdier-designen är en av de nyaste och vann senast Transat Jacques Vabre. Båten var tvåa på rankingen 2015.

Personligen gillar jag designen jättemycket. Framförallt cockpit tycker jag man har lyckats mycket bra med.

Stort grattis!

Class40LeConservateur-cockpit

Etter at «Solo» ble solgt besluttet Rune seg for å kjøpe en ny Class40. Etter en gjennomgang av de som var for salg, for det var ikke aktuelt å bygge en ny denne gang, falt valget på den vel råeste av de alle, Tizh (Le Conservateur).

Dette er en 2014 modell Verdier design, bygget av BG Race i St. Malo i Frankrike. Båten har allerede rukket å vinne Le Sables – Horta – Les Sables og Transat Jacques Vabre! Verdier står bak de fleste råeste regattabåter i verden i dag.

Målet for NOR Challenge er å delta i de fleste viktige race for klassen internasjonalt neste årene: Normandy Channel Race i 2016, Rolex Fastnet Race og Transat Jacques Vabre i 2017 og Normandy Channel Race og Route du Rhum i 2018. I tillegg vil vi seile de ledende regattaene her hjemme, som Shetland Race, TwoStar, Færderen og Hollenderen.

Nå er det bare å GI GASS! Mer enn noen gang!

Class40LeConservateur-top

8 Comments

  1. Bosse F Jan 10, 2016 Reply

    Intressant att detta är den råeste av Class40 båtarna. Regeln är ju rätt strikt när det gäller bredd, längd, djup, dpl, segelplan etc. Skrovdesignen tycker jag nog är mer intressant än cockpit. Följer klart trenden och den nya design som kommit de sista åren.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 10, 2016 Reply

      Duktiga designers har ju lärt sig manövrera ganska bra i box-regeln, och de nya båtarna ser lite olika ut beroende på vad seglarna prioriterar. T.ex. så nya Owen Clark-ritade Longbow rejält annorlunda ut eftersom fokus där är lättare väder i nordöstra USA.

      Men för ett klassiskt upplägg med Route de Rhum som viktigaste mål så tror jag den här, Mach 40.3, Botin (Tales II) och nya Ker-designen är state-of-the-art just nu. Det syns också på priserna på begagnat .-)

      Skall bli spännande att se vad som händer på designsidan under de kommande två åren.

      Sedan är det så att man som duktig amatör i en ok båt kan placera sig helt ok även med en båt som är en generation gammal. 80% av proffsen är bara intresserade av att vinna, och många satsar alldeles för hårt. Att göra ett gediget jobb i en Pogo S2 eller liknande kan mycket väl räcka till topp 20.

      Det som är svårast är (som vanligt) att komma up to speed, vilket kräver mycket tid i Frankrike.

  2. Anders B Jan 10, 2016 Reply

    Efter att ha spanat på bredhäckade båtar i flera år och kanske börjat tycka att så här ska det kanske se ut för att vara snabbt så väntar jag på stunden när dom gör entre i våra vatten. När kommer Mikael Rykings Pogo till Sverige? Är det nån annan på gång?

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 10, 2016 Reply

      Allt är ju relativt.

      Class 40 är en grym klass, och det är fina båtar om man skall sträcka ut på havet och det blåser lite mer. Men det är inga kul båtar på skärgårdskryss i 4 m/s oavsett om man försöker tweaka designen.

      Jag tror både Rune och Micke har siktet inställt på de stora racen. Gästspel på hemmaplan är nog mest på kul (eller för att sponsorerna kräver det).

      Horses for courses.

  3. Mats V Jan 10, 2016 Reply

    Efter ett par veckor i en Pogo S2 över atlanten, bitvis lite blåsigt, kan jag hålla med om att cockpit med dess extralånga kapp ser ut precis som man själv önskat. Class 40 (Pogo S2) är en förbaskat kul undanvindsbåt men farten gör den ordentligt blöt och efter några ihållande dygn är det skönt med lite skydd.

    Talanta kommer nog aldrig till Sverige. Trivs bättre på blåsigare (och varmare) hav…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.