Skip to content

8 Comments

  1. Bosse F
    Jan 10, 2016 @ 11:03

    Intressant att detta är den råeste av Class40 båtarna. Regeln är ju rätt strikt när det gäller bredd, längd, djup, dpl, segelplan etc. Skrovdesignen tycker jag nog är mer intressant än cockpit. Följer klart trenden och den nya design som kommit de sista åren.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 10, 2016 @ 12:13

      Duktiga designers har ju lärt sig manövrera ganska bra i box-regeln, och de nya båtarna ser lite olika ut beroende på vad seglarna prioriterar. T.ex. så nya Owen Clark-ritade Longbow rejält annorlunda ut eftersom fokus där är lättare väder i nordöstra USA.

      Men för ett klassiskt upplägg med Route de Rhum som viktigaste mål så tror jag den här, Mach 40.3, Botin (Tales II) och nya Ker-designen är state-of-the-art just nu. Det syns också på priserna på begagnat .-)

      Skall bli spännande att se vad som händer på designsidan under de kommande två åren.

      Sedan är det så att man som duktig amatör i en ok båt kan placera sig helt ok även med en båt som är en generation gammal. 80% av proffsen är bara intresserade av att vinna, och många satsar alldeles för hårt. Att göra ett gediget jobb i en Pogo S2 eller liknande kan mycket väl räcka till topp 20.

      Det som är svårast är (som vanligt) att komma up to speed, vilket kräver mycket tid i Frankrike.

      Reply

      • Bosse F
        Jan 10, 2016 @ 12:24

        Owen Clark vet nog vad de gör men att Longbow skulle vara designad för lättvind har jag svårt att tro. Bred platt häck tyder väl inte på det?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 10, 2016 @ 13:17

        Jag har pratat en del med Merf Owen om denna, och det finns också ett par bra artiklar i Seahorse flör nåt år sedan.

        Båten är ritad för att prestera som bäst i 8-12 knops vind, men ändå hänga med andra Class 40 på kryss i 15 knop och undanvind i 17 knop. För att få fram dessa siffror så har man analyserat vädret på östkusten och fram och tillbaka till Bermuda.

        Båten måste ju fortfarande vara bred för att få stabilitet, men man tror att man har 2 kvadratmeter mindre våt yta än de andra moderna båtarna och dessutom en masthead-rigg för bättre prestanda i det lättare registret. baksidan är ju att det inte är nån vidare båt för Atlant-racen.

        https://www.youtube.com/watch?v=gdvGUp1YktM

        http://www.owenclarkedesign.com/new-class-40-for-2015-from-owen-clarke-design
        http://www.owenclarkedesign.com/lcustom-class-40-open-2014-born-in-the-usa

        Reply

  2. Anders B
    Jan 10, 2016 @ 13:42

    Efter att ha spanat på bredhäckade båtar i flera år och kanske börjat tycka att så här ska det kanske se ut för att vara snabbt så väntar jag på stunden när dom gör entre i våra vatten. När kommer Mikael Rykings Pogo till Sverige? Är det nån annan på gång?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 10, 2016 @ 14:19

      Allt är ju relativt.

      Class 40 är en grym klass, och det är fina båtar om man skall sträcka ut på havet och det blåser lite mer. Men det är inga kul båtar på skärgårdskryss i 4 m/s oavsett om man försöker tweaka designen.

      Jag tror både Rune och Micke har siktet inställt på de stora racen. Gästspel på hemmaplan är nog mest på kul (eller för att sponsorerna kräver det).

      Horses for courses.

      Reply

  3. Mats V
    Jan 10, 2016 @ 14:12

    Efter ett par veckor i en Pogo S2 över atlanten, bitvis lite blåsigt, kan jag hålla med om att cockpit med dess extralånga kapp ser ut precis som man själv önskat. Class 40 (Pogo S2) är en förbaskat kul undanvindsbåt men farten gör den ordentligt blöt och efter några ihållande dygn är det skönt med lite skydd.

    Talanta kommer nog aldrig till Sverige. Trivs bättre på blåsigare (och varmare) hav…

    Reply

  4. Teasing Machine | Sydney Hobart race 2015 - BLUR
    Jan 14, 2016 @ 12:00

    […] byggs av BG Race i Saint-Malo, som ju också bygger Class 40 Tizh 40 (som Conservateur som nu kommer till Norge). Kalaset kostar mellan 4 och 5 miljoner (inkl moms men utan elektronik […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.