Soloträning Skagen T&R

Eftersom det var fantastiskt seglingsväder bestämde jag mig för att solträna.

Och eftersom HH Skagen Race skulle gå imål i Skagen under torsdagen, så var det också ett bra tillfälle att hänga med lite glada norska seglare. Vi vann ju klassen förra året, men var tvungna att dra hem inan kalaset. Så kanske kunde man fortsätta där vi slutade…

Det är möjligt att jag har blivit lite skadad, men jag älskar att komma utanför skärgården. Att inte hela tiden behöva ha koll på öar, prickar och andra båtar – utan bara att segla båten så snabbt det går i någorlunda rätt riktning. Även om sträckan till Skagen inte är så klurig, så bjuder ändå ström och högtrycksväder på en del utmaningar.

skagen-practice-2

Det blev också ett bra tillfälle att köra tester med nya lilla J0-coden. Både på lite öppnare bogar upp till TWA 100 men också på ren kryss. Jag gissar att 8 knops vind är max, och då kränger man mest. Den är optimal i 4-6 knop när man kan gå på fart.

codesheeted-1

Nu har jag mycket bra data för att uppdatera vår shorthanded-polar. Jag skulle vilja göra mer tester mot Code 0 i TWA 70-100 men troligtvis är det så att yta är det som är snabbt så länge man kan hålla båten upprätt :-)

solo2-1

Jag landade i Skagen lite senare på kvällen, och där var det som vanligt fullt drag. Kul att se Rune Aasbergs nya Solo 2.

thereshegoes-1

På vägen hem mötte jag gamla flytdockan. Det kommer att se tomt ut i hamnen…

codebag

3 Comments

  1. Mattias May 8, 2016 Reply

    ‘Solträna’ var ordet ? -härlig helg!

  2. Pelle Fälth May 8, 2016 Reply

    Låter som du haft det jäkligt gött!

    • Author
      Peter Gustafsson May 8, 2016 Reply

      Det var det.

      Men också ganska intensivt.

      Det som på pappret ser enkelt ut blir alltid massa byten mellan jib, code och A2. Stiltje. Gippar. Justering av autopilot. Testa olika trim. Nytt väder. Routing. Ström. Men det är precis det här som är så kul med solosegling – framförallt om man gör det under race-liknande förhållanden.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.