Danskt Singlehanded-DH

OK.

Den senaste tiden har vi lärt oss några saker.

Bland annat att Færderseilasens nya enkla klass, turGLEDE, samlade nästan 100 båtar. Många helt nya kappseglare. Silverrudder slår också nya rekord med över 400 båtar med sitt superenkla koncept.

Vi har också sett att både seglare och arrangörer har svårt att hantera en mer avancerad regel. I helgen var det ORCi där man på flera håll har haft svårt att räkna fram korrekta resultat, och förståelsen för vem som vunnit och varför var minimal. Ingen fattade. Uppenbara felaktigheter har funnits i mätbreven sedan tidigt i våras, men ingen är tillräckligt insatt för att ta upp frågan.

Så vi vet att de flesta seglare gillar när det är enkelt.

Då är det en gåta varför danskarna skall göra det så otroligt krångligt att segla Danmark Rundt Singlehand.

Först skall man bli godkänd för att få en inbjudan, sedan skall man ha med sig en “shore crew” som “psykologiske livline”, bägge skall gå en speciell kurs och en del annat som vi inte sett i andra solos-seglingar förut.

Och nu har man kommit på att man vill räkna resultat på ett helt nytt sätt…

Performanceline-systemet gør, at den enkelte båds korrigerede tid bliver korrigeret forskelligt, alt efter hvor hurtigt man har sejlet strækningen. Performanceline-systemet udmærker sig ved, at i stedet for at banelederen skal beslutte, hviken vindstyrke der er den fremherskende, bliver det beregnet som funktion af sejltiden. Altså et automatgear i stedet for et manuelt gear.

– Man kan sammenligne det lidt med, at hvor LYS, GPH og Triplenummer-systemet er som at køre i en bil med manuelt gear, hvor man skifter mål alt efter hvilken vindstyrke der gættes på (let vind, mellemluft og hård vind), er Performanceline-systemet som at køre bil med automat-gear, siger Kasper Wedersøe.

– Skipperne i Quantum Danmark Rundt Singlehand kommer til at opleve meget varierede vindforhold i løbet af den uge sejladsen varer, samtidig vil bådene være meget spredt og vil derfor også opleve de enkelte etapers forskelligt vindmæssigt, derfor passer Performanceline-systemets ”automatgear” rigtig godt her, siger Jan Møller, en af arrangørerne af singlehandsejladsen Quantum Danmark Rundt.

Läs mer på Minbaad.

Don’t get me started.

För det första. Det som är ritat på bilden är inte en “performance line” utan en “performance curve”. Det är ganska stor skillnad.

För det andra så bygger dessa metoder på några fundamentala saker:
– att tävlingsledningen har bra insikt i bansträckning och förhålladen,
– att båtar seglar banan vid samma tidpunkt/vind,
– att båtar seglas ganska nära sitt VPP (som ligger till grund för beräknad vindstyrka).

Metoden funkar fint på bana, där en välseglar IMX-40 seglar en bana på 45 minuter. Baserat på dess VPP och banans längd kan man få fram en vindstyrka, som sedan kan användas fär att räkna fram resultatet för andra båtar som är på banan samtidigt. Dvs alla har ett mätetal för den specifika vind som rått under racet.

Men, i en solosegling över flera dygn så kommer på måndagen en X-35:a i mål efter 100 distans i mörker, dimma och ström. De kanske har ankrat eller gått på grund. Och solo seglar man kanske en X-35 på 75-90% av dess fulla teoretiska prestanda. Dess seglade tid ger ingen ledtråd till hur mycket det har blåst. Tittar man bara på sin “performance line” så kommer det att indikera en alldeles för låg vindstyrka.

Dvs en soloseglad X-35 med lite motflyt i 10 m/s kommer att indikera att det blåst 5 m/s.

Ett dygn senare kommer en Maxi 77 i mål på samma ben. I en helt annan vindriktning och styrka. Och utan sin spinnaker som gick i bitar redan vid start.

Hur skall tävlingsledningen kunna ge dessa båtar ett vettigt resultat baserat på en avancerad formel? Hur skall seglarna kunna förstå hur deras placering är uträknad?

Man kan ju argumentera för att enklare system inte heller är rättvisa.

Men just i det här fallet så kan det bli så att man introducerar en medveten orättvisa – en segling som genomförs i 10 m/s kommer ju att avgöras baserat på mätetal för en lägre vindstyrka. Detta gynnar så klart de båtar är hårdvindsbetonade.

Arrangörer gör så klart hur man vill med sina race – men jag har svårt att förstå varför man skall krångla till någonting som skulle kunna vara så enkelt, roligt och lättillgängligt.

Om seglarna gillar Silverrudder – varför göra precis tvärt om?

8 Comments

  1. srsseglaren Jun 16, 2016 Reply

    Det verkar helt fel tänkt från början?
    Vad vill man ha mer ensamsegling ? då bör man fokusera på det.
    Det gör man inte genom att lägga flera på varandra långa banor i trafikerade vatten (nattsegling)att det enda sättet att genomföra på ett säkert sätt är att lägga till en säkerhets navigatör som man placerar iland ?
    Det funkar en natt jmf Silverrudder.
    Är det ett krav på två man placera bägge ombord eller korta benen så att det är genomförbart på en ?

    Vore kul med en deltagarlista även om det blir förändringar senare:
    http://danmarkrundtsinglehand.dk/da/opslagstavlen/deltagerne-2016/

  2. Göran/Xusidus/X-382 Jun 16, 2016 Reply
  3. Author
    Peter Gustafsson Jul 31, 2016 Reply

    Nu har jag tittat igenom resultaten och förstår helt enkelt inte hur resultaten kan bli som de blir…

    Resultaten finns här.

    I race 1 så slår Aphrodite 101 en Dehler 38 (en 8% snabbare båt) med över en timme på seglad tid. På korrigerad är man istället 5 timmar efter?

    För att göra det enklare så har jag plockat ut två båtar. En Aphrodite 101 och en Maxi 999. Dessa är i stort sett lika snabba på vattnet, och har liknande mätetal i både DH och SRS.

    Men trots att Aphroditen under dessa etapper seglas mellan 10 och 18% snabbare, så vinner Maxin på korrigerad tid (enligt “DH Performance Line”) med mellan 2 och 23.5%. Detta är enorma skillnader.

    Räknar man time-on-time i DH eller SRS så vinner Aphroditen med en marginal i proportion till hur mycketr snabbare man var på vattnet. Vilket känns ytterst rimligt för mig som seglare.

    Danmark-Runt-resultat

  4. JIMMY Jul 31, 2016 Reply

    :)

  5. Peter Aug 1, 2016 Reply

    jag saknar uppgifter om förhållanden på banan. Sen tror jag att det helt inte gå att “räkna om” ett en-siffer-system till ett system med performance-kurva. I något förhllande kan den ena båten vara snabbare än den andre men sen kan det vara omvänd. SRS kommer bara visar teoretiskt förhållande i mellan registret.

    Är det tävlingsledning som uoppskattar förhållenden på bana? I så fall har det väl ingen betydelse om första båt har ankrat eller ej eller om den rent av seglat dåligt. SRS har väl den nackdelen att den inte fungera så väl i mer extrema väderlekar. Mao. en lättvindsbåt har klara fördelar i extrem lättvind medan en hårdvindsbåt har klara fördelar i hårdvind.

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 1, 2016 Reply

      Ett grundläggande krav på en resultatlista är väl att den känns någorlunda rimlig.

      I det här fallet är båtarna väldigt lika, och har liknande egenskaper i alla vindregister. Om båt A är 2 timmar före i mål, men båt B vinner med 5 timmar på korrigerat, så känns det ju inte rimligt. Oavsett omständigheter.

      • Peter Aug 1, 2016 Reply

        jag är tveksamma att dessa båttyper förhåller sig lika i hela vindregistret. Längd vikt och djupgående är ganska lika men det skiljer en hel del i bredden och även ytan i storen. sen sklijer ett antal år i konstruktion.

        För att vara petigt så skiljde ju inte heller 5 timmar på omräknad.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.