Caribbean 600 (eller Fastnet) på Celeste?

Jag tror alla har en så kallad “Bucket list”. Saker som man vill göra innan mana blir för gammal (eller dör). Det kan vara ställen man vill besöka, hav man vill korsa eller race man vill segla.

Några av dessa (fler än man tror) kan man göra i egen båt. Visst var det ett stort projekt för oss att segla Fastnet, men det går definitivt att göra. Men andra är det betydligt enklare att segla i en chartrad båt eller som besättning hos någon annan.

En av de båtar på Västkusten som gör mest sjömil varje år är Farr 65R Celeste of Solent. Är man inte på Svalbard, så åker man fram och tillbaka till Skottland. Många är intresserade av att segla med som besättning på dessa äventyr och det är ju ett perfekt sätt att komma lite längre än man brukar, och segla tillsammans med andra.

Steget från dessa turer till de lite tuffa racen är ju inte så långt, och jag tror det till stora delar är samma saker som lockar; att göra något utöver det vanliga, komma utanför komfortzonen och utmana sig själv.

Under 2017 och 2018 så kommer Celeste att kombinera sina långseglingar med ett antal klassiska race: Fastnet Race (26 juli–12 augusti), ARC till hösten och sedan RORC Caribbean 600 den (10-25 februari) och Heineken Regatta på St Martin den (26 februari–11 mars) 2018.

Vem vill inte vara med på det här:

Jag har lovat att vara coach för Fastnet Race, och hjälpa till med förberedelserna. Jag kommer också att segla med på Caribbean 600 och Heineken Regatta, och hoppas få med mig kul gäng på bägge de här regattorna.

Farr 65 är en design från 1999 (Celeste är byggd 2003) från Bruce Farr med målet att segla The Millenium Round the World Race.
LOA: 19.67 m
DWL: 16.90 m
Beam: 5.17 m
Draft: 3.05 m
Displ: 27,500 kg
I: 25.48 m
P: 22.83 m
J: 7.52 m
E: 8.29 m

Naturligtvis blir det svårt att hugga på topp-placeringarna som nybörjare i racet och i en båt som man inte har seglat massor tillsammans (och där kanske inte fokus är på att lätta varje detalj). Men det viktiga här är att genomföra racen på ett utvecklande, säkert och framförallt kul sätt.

Eventen omfattar två veckor; träning/uppladdning innan, och lite cruising efteråt.

Under våren kommer vi att ha några träffar inför Fastnet, där jag skall dela med mig av våra erfarenheter. Det finns fortfarande platser kvar (här). ARC är redan fullt.

Är ni sugna på att hänga med på racen i Västindien, gör intresseanmälan här eller här. Har ni frågor eller funderingar så får ni gärna kontakta mig på peter@blur.se

Utöver dessa race finns många fina äventyrsseglingar där man kan hänga på, både i Europa och Västindien. Se mer hos Sjösportskolan. Kalle och gänget där har bra koll har ordnat äventyrsseglingar i 25 år.

3 Comments

  1. Pelle Pedersen Jan 9, 2017 Reply

    Anmälan t Fastnet; 340 st (max) på 4 min och 24 sek!… = fullt!!

  2. Author
    Peter Gustafsson Jan 9, 2017 Reply

    Grattis alla som kom med på listan…

    Vilka svenska båtar finns med?

    It’s a Record! Exceptional take up for 47th Rolex Fastnet Race

    The entry limit (340 boats) for the 2017 Rolex Fastnet Race was reached
    at 12:04:24 today n a time of 4 minutes 24 seconds!

    Entry into the Royal Ocean Racing Club’s flagship event, the Rolex Fastnet Race surpassed expectation today in record-breaking time. The 340-boat limit was reached in just 4 minutes and 24 seconds setting a new record.

    Within the first minute of the REMUS online entry system opening at midday today (Monday 9 January), the London and Cowes-based organising club had received a massive 222 entries. The frenetic trend continued for the next hour and into the afternoon, with entries streaming in from all around the world. Within an hour, nearly 400 boats had signed up for the biennial 603-nautical miler, which has been an established fixture on the ocean racing circuit since 1925.

    Nick Elliott, RORC Racing explains his reaction to the phenomenal demand to enter this historic race:

    “The take-up of entries for the 2017 Rolex Fastnet Race has been incredible. We expected to better the time it took to reach the limit in the last race of 24 minutes, but this is amazing. It just exemplifies how sought after the places in the race are and confirms that it is a real sporting institution; one which every sailor wants to tick off their personal ‘bucket list’.

    “Seven boats raced in the first race in 1925 and the founding members of the RORC and its flagship event would have been in awe of their creation with 340 boats signing up so quickly today. With all this interest, we expect a record-sized fleet to start from the Royal Yacht Squadron line, making the Rolex Fastnet Race by far the largest of the world’s classic 600-mile offshore races, in terms of participation. One not to be missed,” continues Elliott.

    The First 40, Lancelot II was the first boat to enter the race, signing up just 12 seconds after the online entry system opened. The next four boats entered shortly after: Arthur Logic, Pelgrim, Jolly Jack Tar and Moana. Entries from 28 different nations have signed up and include; Great Britain, France (who have dominated the event in the recent years), Netherlands, Germany and USA, with an entry from Korea as well as from Australia and New Zealand. The race has attracted the usual diverse fleet of yachts, from beautiful classics to some of the world’s fastest racing machines – and everything in between, racing in IRC or selected offshore classes such as IMOCA60, VOR65, Class40 and MOCRA Multihull.

    The 47th edition of the Rolex Fastnet Race organised by the Royal Ocean Racing Club will start in the Solent from Cowes, Isle of Wight, on Sunday 6th August, finishing in Plymouth via the Fastnet Rock, the symbol of the race located off the southern coast of Ireland.

    For more information on the 2017 Rolex Fastnet Race please go to: http://fastnet.rorc.org/

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.