Favorit i repris – bottenfärg?

I helgen satt jag och funderade på hur mycket det egentligen hade växt under Blur på en månad sedan vi lyfte i samband med Tjörn Runt… och om det var det som gjorde att vi inte fick ut det där sista procenten…

Så, här kommer frågan alla ställer sig.

Hej Peter

Jag har köpt en Dufour 40 Performance som är målad med VC 17. Nu är det dags att måla om inför nästa säsong och båten har alltid varit målad med VC 17. Jag köpte båten i Stockholm men har flyttat den till Bohuslän där den kommer att ligga. Tyvärr fastnade en del havstulpaner under säsongen, vilket får mig att tvivla att VC 17 fungerar på västkusten, trots att det ska vara “Extra”.

Vad ska jag välja för bottenfärg om jag vill segla snabbt och samtidigt slippa växter och havstulpaner i Bohuslän? Fungerar siliconbaserade miljövänliga färger så som Hempel Silic One, Scrubbis eller liknande, där man enkelt kan spola bort växter och havstulpaner med högtryckstvätt eller borsta bort dem enkelt “enligt marknadsföringen”? Eller är det tunna kopparbaserade färger som gäller även om det svider i mitt miljöhjärta?

Vad finns det för möjligheter att lägga ut en tråd till alla dina följare och ställa denna fråga? Jag tror fler är intresserade av denna eviga debatt?

Med vänliga hälsningar
Joakim Victorin

48 Comments

  1. Jonas Dyberg Sep 26, 2017 Reply

    Peter, om du haft vit bottenfärg så hade du inte behövt sitta och fundera, då hade du sett allt slem som växer fram på bara några dagar nu i slutet på säsongen och steget därefter kommer snabbt, dvs litet smått sjögräs.
    Jag har vit färg och ser eländet så det taggade mig att dra på våtdräkt/cyklop och dyka.
    Med vit färg ser man var skiten sitter när man jobbar under båten så då går jobbet snabbare.
    Jag använder böjd borste, Scrubbis och svamp.
    Alltså, VIT färg!
    …och nu har jag även fattat LITEN båt…. :)

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 26, 2017 Reply

      Jonas, jag har haft vit färg… låt oss ta den här diskussionen efter att du målat din båt till våren och sedan slipat den till race-finish. På J/109 hade vi Trilux och 6 man lade en helg = 100 mantimmar på att få den superslät.

      Det var när vi gjorde bedömningen att dessa timmar var mer värdefulla på vattnet som vi bytte till VC17 ;-)

      http://www.blur.se/2007/07/16/bottenjobb/

      • Jonas Dyberg Sep 26, 2017 Reply

        Jag vet. Har kört vit Trilux i 12 år. Botten blir som en hyfsat slät apelsin efter målning. Frågan är om slem eller nytvättad “slät apelsin” glider bäst.
        Dragprov i skeppsränna vore intressant.

        • Author
          Peter Gustafsson Sep 26, 2017 Reply

          Lite som att fråga om “för plana” eller “för djupa” segel är snabbast :-)

  2. Jonas Sep 26, 2017 Reply

    Vc17 finns i Vit “isch” i Tyskland, bara att beställa kommer med posten för en hundralapp. SVB.de

    • Jens Oct 2, 2017 Reply

      Kan inte hitta “vit” VC17 på svb. Medveten om att mer växer på en ljus yta så är det fantastiskt mycket enklare att tvätta då du ser vart du skrubbat, speciellt om det är dålig sikt.

      • Peter Oct 2, 2017 Reply

        jag kollade lite på olika hemsidor för international både tyska och engelska. Det verkar att de har slutat med VC17 och VC17 extra i vit. VC-offshore finns i vit.

  3. Pelle Lindell Sep 26, 2017 Reply

    Jag tycker nog VC17 funkar rätt bra. Lägger man på tillräckligt mycket växer inga tulpaner och högst måttligt med slime. Jag vet att många är besvikna men tror det beror mest på att dom lagt på för lite färg.

  4. Joakim Sep 26, 2017 Reply

    Jag la på tre lager Vc17 Från svb i våras. Tvättade ordentligt inför Pater noster, Faerder, hermanö och Tjörn. Riktigt slemmigt varje gång även på våren. Efter Tjörn har jag kört scrubbis regelbundet men ändå haft tydlig beväxning varje helg.
    I helgen körde vi hem båten till Vänern och hade bråttom iväg och hann ej tvätta. Låg riktigt lågt på loggen vid standardvarvtalet När vi sen kom in i älven blev det riktigt tråkigt.
    Jag ligger i Wallhamn och upplever att det i år har växt extremt trots flitigt seglande. Jag gillar Vc17 men i år har den ej funkat för mig. Jag kanske rollade för snålt, kör alltid skumrulle som ju lägger tunt.

  5. Andreas i HP Sep 26, 2017 Reply

    Vi sprutar vc17 3lager på botten.
    Har bara lyft en gång iår och det var nu inför Öckerö shorthanded.
    Givetvis har vi borstat botten ett par ggr.
    När jag lyfte var den i princip helt ren förutom drevet som var angripit av massor tulpaner.
    Tror det är 5e säsongen med vc17 och blir nog det nästa år oxå👍

  6. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Northside Sep 26, 2017 Reply

    VC 17 är det vettigaste alternativet. Om man sprutar eller rollar så försvinner mycket i luften. Ett tips är följande: använd en enliters sportdrycksflaska med dragkork ( en sådan man öppnar och stänger) och en planstrykare. Häll på färgen på planstrykaren och måla. Kör helst 3 varv. På vår 42- fotare räckte 2,5 liter till två bra varv på hela botten.

  7. Johan Wickman Sep 27, 2017 Reply

    Jonas, Trilux måste slipas om du jagar tiondelar. Behövs ingen skeppränna. Dessutom bättre rodergrepp. Men tyvärr blir den snart förbjuden trots att den idag är godkänd även för ostkusten. VC17 är väl huvudalternativet trots en del kritik. Och betydligt mer lättslipad än Trilux som kräver tid och/eller riktigt bra slipmaskiner.

    • Jonas Dyberg Sep 27, 2017 Reply

      Trilux har jag använt alla år, eftersom X-Yachts målade med den från början. Jag är hyfsat nöjd med den och speciellt som den inte släpper så mycket då jag skrubbar botten. Men, visst, nu har jag ju kommit på att det är väldigt skoj att kappsegla så då är en slät botten av intresse förstås.
      Att Trilux ska förbjudas visste jag ej. Tacksam om du kan informera om var du fått denna info och om det finns någon web länk om detta.
      Mitt önskemål är alltså:
      VIT kulör
      Slät botten
      Undvika påväxt av havstulpaner men annat kan jag polera bort själv

      Någon “raceputte” här som kör med vit färg som man kan få slät lätt och som behåller en slät yta under säsongen?

      Tänk om man kunde lyfta båten själv med det centrumlyft som finns…

      • Mikael Vesala Sep 28, 2017 Reply

        Har använt vit Jotun VK racing Hard sedan 2010 på cheetah och nu Paugern. Sprutmålar två tre lager och slipar med oscillerande maskin med abralon 400-600. Sparayar med svart bitlemafärg och slipar tills det svarta är borta. då vet jag att alla porer är borta utan att jag slipar igenom. Blir mycket bra finish men är mycket jobb. tar ca en vecka att göra på helgerg o kvällar. Simmar ner och tvättar botten med en abralonskiva två tre gånger/år. har bara sett slem ej tulpaner. seglar på västkusten och båten ligger i byfjorden, Uddevalla.

        • Jens Oct 8, 2017 Reply

          Är det en veckas jobb på Paugern så är det ju tre veckors jobb på en 40fotare och svår muskelinflammation i axlarna på köpet.

  8. Peter Sep 27, 2017 Reply

    någon som har erfarenhet av silic one?

    • Pelle Lindell Sep 27, 2017 Reply

      Foul-relase färger som Silic One funkar enligt min erfarenhet hyfsat på båtar som används mer eller mindre dagligen och gör minst 15 knop. På segelbåtar……nja ….får tulpanerna fäste så ramlar färgen av när man tar bort dom och det går knappast att få racefinish på färgen.

    • Fredrik H Sep 28, 2017 Reply

      Hej, fick dessa bilder, i länken nedan, från bekant CB365. Har också sett, och känt vid bad på kompis båt i Åhus (bara östersjön..) med STOR odling under häcken. Minst 15 knop gäller nog för SilicOne!
      (Hoppas länken fungerar, det är en sluten FB grupp.)
      https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1218552314916930&set=gm.10154838345596517&type=3&theater&ifg=1

      Kör själv Hempel hard, fungerar bra. På båda sidor om Öresund.
      Körde tidigare Trilux som var bra men jobbig att slipa. (Dessutom ville jag nu ha ljusgrå färg..)

      • Johan Wickman Sep 29, 2017 Reply

        Slipar du Hempel hard?

  9. Hans Helgesson Sep 27, 2017 Reply

    VC17 Extra funkar bra om man inte snålar – dvs minst två lager och inte för tunt.
    Gjorde om roderprofilen i våras så där fanns det bara två (tunna) lager VC17 och resultatet blev lite tulpaner främst på just rodret.
    VC17 M Extra funkar bättre (dvs den Norska varianten) – samma mängd koppar men har tillsatser för att förhindra påväxt av slem.
    Brukar göra ett lyft och minst ett dyk under säsongen.

  10. Kalle Sep 27, 2017 Reply

    Känns som detta är en icke diskussion på ett sätt. Göteborg som marknadsförs som Sveriges seglarhuvudstad etc har inget bra ställe där båtägaren själv kan lyfta båten och förvara den på land under säsongen. Långedrag ja men det är inte så många båtar och landytan är minimal.

    Båtar under ett visst antal ton kan lika lätt lyftas i med centrumlyft när de ska seglas. Färgtillverkarna håller på och utvecklar mer eller mindre miljöfarliga färger när lösningen egentligen inte är färg utan utrustning som gör att båtar kan förvaras på land när de inte används och lätt sättas i med centrumlyft när de ska användas.

    GREFAB som är ägt av skattebetalarna borde lobba för att båtar förvaras på land under säsong och sätts i med centrumlyft när de ska användas och erbjuda möjligheten. Det går att göra i andra delar av Sverige så varför kan det inte lösas i Göteborgstrakten. Det finns givetvis båtar som pga sin storlek och vikt blir krångliga att lyfta varje gång och då är det givetvis bra med bottenfärg men det stora flertalet är mindre båtar. Även motorbåtar under en viss storlek kan förvaras på släp när de inte används.

    • Martin Sep 29, 2017 Reply

      900 kr/lyft för en 29e fotare lirar inte riktigt med GREFABs miljöpolicy att minska användningen av bottenfärger

  11. Peter Sep 28, 2017 Reply

    det är inte bara problem I Gbg. Jag fått intryck att den minoriteten som skulle vilja ha sina kölbåtar på land (kappseglare) glöms bort allt för ofta. I V-ås är det inte en fråga om möjlighet utan en fråga om vilja att organisera den typen av möjlighet.

  12. Johan Wickman Sep 28, 2017 Reply

    Min uppgift om att Trilux kommer förbjudas hämtade jag från följande länk: http://minbaad.dk/nyhed/archive/2017/20/september/article/nye-eu-regler-goer-bundmalinger-ulovlige/

    Jag har ej faktakollat. Men stämmer detta så är det tydligen det slemstoppande som är problemet för EU. Därmed borde även extra-versionen av VC17 vara tveksam. Men koppar är tydligen inget problem längre. 180 grader alltså.

    • T Sep 28, 2017 Reply

      ” Lille Danmark kan ikke redde verden ved at have særregler.” Ingen fara, sånt sköts om av lilla Sverige…

      Är det nån som vet (tror sig veta) om det här nya EU-reglerna betyder nåt i Sverige? Som det verkar nu, låter sig kommunala beslutsfattare (längs ostkusten) inte påverkas av vare sig EU-regler eller Kemikalieinspektion. Koppar är på många håll ett ‘jätteproblem’. På tal om 180 grader.
      /T

    • Jonas Dyberg Sep 29, 2017 Reply

      Jag frågade International i Sverige, yachtpaint.com, och fick följande svar via e-mail:
      “Tack för ditt mail, Trilux Hard kommer absolut att finnas kvar nästa säsong!”

    • Claes Sep 29, 2017 Reply

      180° – låter som Livsmedelsverket

  13. Hugo Norell Sep 28, 2017 Reply

    Vi målade med två lager VC 17 i år och har lyft en gång och dykt med tuber två gånger och varje gång har det varit rejäl påväxt med slem på hela ytorna och sjögräs under vattenlinjen. Vid lyftet var det havstulpaner på drevet och propellern.
    Undrar om det är någon på västkusten som kört utan bottenfärg och använt båttvättarna i Stenungsund och Smögen eller som har rengjort på annat sätt?
    Skulle vara en bra känsla att komma ifrån målningen med färger som innehåller koppar och andra gifter.
    Miljöförvaltningen i Göteborg har inte velat tillåta den nuvarande typen av båttvättar där det inte är ett slutet system så man har fått fortsätta måla som seglare i Göteborg.

  14. Johan Wetterlundh Sep 28, 2017 Reply

    Jag har änvänt HEMPEL’S HARD RACING PERFORMER i två år nu och jag tycker att den fungerar utmärkt. Lyfte och spolade innan Bohusracet och därefter endast borstat för hand och med scrubbis. Har målat med svart färg på skrovet och rött på roder och köl. Den röda är för att jag lättare skall se om det börjar bildas slem. Mig veterligen så är vi två i Hovås som använder denna färg och vi är båda väldigt nöjda med motståndet mot beväxtning.Vi tycker också att ytan blir lagom hård och inte allt för svår att få en fin yta på.

    • D35 Aurora Sep 28, 2017 Reply

      Håller helt med, Hard Racingen är lättjobbad och håller bra samt lätt att slipa av knottrorna på. Bygger inte tjocklek nåt nämnvärt efter 7 säsonger, slipar bara lätt. Målar ett lager per år. Inga tulpaner alls och lite slem får man räkna med. Båten ligger på Tjörn.

      Vill man ha ännu slätare går det säkert med denna färg också, tar bara mer tid, som Mikael V beskriver ovan.
      /Mats

      • Edvard Oct 2, 2017 Reply

        Jeg har brukt Hard Racing (sort) i noen år, og synes den fungerer ganske bra. Sliper ned både før og etter påføring.

    • Martin Oct 2, 2017 Reply

      Hempel´s Mille Performer är också suveränt bra men jag antar att självpolerande är no-go för den seriöse kappseglaren.

  15. Jocke Oct 3, 2017 Reply

    Jag har 7-8 burkar 2L Hempel Hard racing vit till salu om någon behöver. Vi kör bara epoxi i Mälaren och lyfter två gånger per säsong. Har även gjort keramisk lackbehandling av botten så kvalitén under är bättre än ovanför vattenlinjen.
    Hör av er om någon vill köpa! 0702667003

  16. J-mannen Oct 5, 2017 Reply

    Intressant diskussion. Mina erfarenheter av VC17 Extra är väldigt varierande mellan olika år. HAr även målat med norsk VC17m Extra och även då har resultatet (=påväxningen) varierat mellan åren.
    Är VC17m Extra exakt samma färg som VC17m Extra från Tyskland (svb.de), någon som vet?

    • Hans Helgesson Oct 6, 2017 Reply

      Diskuterade just detta med International på båtmässan för några år sedan och de påstod i vart fall att VC17 Extra är samma oavsett marknad och så även VC17m Extra. Faktum är att innehållet i kopparpåsen är samma oavsett “m” eller “m Extra”. Det skall vara den “våta” delen som skiljer sig och innehåller något som skall förhindra påväxt av brunt slem.
      Det som gör mig lite skeptisk till detta påstående är att de Norska burkarna är prydda av en fin Norsk Flagga.
      Kanske bara ett knep för att locka de nationalistiska norrmännen att köpa :)

      • Bjørn V Oct 9, 2017 Reply

        Och vad skal de icke nationalistiske normännen kjöpa? Om de är riktigt nationlistiska så är det väl Jotun som gäller.

  17. Andreas i HP Oct 7, 2017 Reply

    Hur ofta behöver man lyfta båten med enbart polerad epoxibotten på västkusten?
    1ggn/mån? Eller oftare?

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 7, 2017 Reply

      Det beror säkert på var man har den, men min känsla är att den skulle vara “o-kappseglinsgbar” efter ett par veckor.

      Prova att lägga i en bit plast bredvid båten och spana in den med jämna mellanrum. Vore kul att göra det på några olika ställen längs kusten.

    • srsseglaren Oct 8, 2017 Reply

      På Ostsidan är det kört på en vecka och två veckor helkört.

    • Andreas i HP Oct 8, 2017 Reply

      Det hade varit intressant att prova med en plastbit.(1/3 epoxi/1lager vc17/3lager vc17) men är det inte just detta international gör?
      Musslorna fortplantar sig vid 12 grader på våren. Det är väl en känslig period.
      Sen har vi tulpanerna som jag inte har koll på,flera perioder under sommaren/sensommaren?

      Lyft o tvätt kostar 700kr där jag har båt
      Vc17 kostar för mig 2700 kr med 3 lager
      Sedan lyfter jag 1 ggr/år samt borstar den 1-2ggr ytterligare.
      Det blir 3400kr/år.arbetstid blir liknande som att tvätta den oftare.

      Hade 6 lyft räckt samt ett antal borstningar varit tillräckligt?
      För oss innebär det då då teoretiskt
      Lyft 1 1a veckan maj
      Lyft 2 slutet maj/början juni
      Lyft 3 slutet juni
      Borsttvätt på semestern
      Lyft 4 början aug
      Lyft 5 slutet aug
      Lyft 6 mitten sept

      Någon av er borde väl ha provat?

      • Thomas Wiberg Oct 8, 2017 Reply

        Andreas, som Peter skriver ovan så beror det på ett antal faktorer. Var båten ligger är en sådan faktor där det kan skilja rejält bara beroende var man ligger i samma hamn. Det är tyvärr en våt dröm att kunna köra en kappseglingsbåt utan bottenfärg på västkusten med mindre än att man förvarar den på land, tvättar eftervarje segling och bara har båten sjösatt när det seglas. All påväxt börjar med bioslem som etablerar siog efter ett par dagar. Sedan är det fritt fram för diverse andra organismer som olika sorters sjögräs och som Du nämner musslor och havstulpaner. Väljer Du att ha båten på land i juni och september slipper Du havstulpanerna eftersom dom har två föryngringsperioder per säsong, just i de månaderna.

        Det är väldigt lätt att få dåligt samvete för att man har bottenfärg på sin båt med den propaganda som hela tiden matas ut till oss båtägare. Tyvärr har ju propaganda sällan ett syfte att iformera objektivt, utan man önskar med informationen uppnå något annat. Tittar man på exempelvis VC 17 som ju är en tunnskiktsfärg med koppar bundet i färgskiktet, så kan jag förstå att det kan vara idé att ta bort gift som minskar slemtillväxten. Kopparn i sig anses ju bara “giftig” om man bor i ett land där myndigheterna väljer att se det så. Våra kära älvar som mynnar ut runt våra kuster transporterar ut väldigt mycket mer kopparpartiklar och oxider i havet än vad som någonsin frigjorts från båtbottnar under alla år, varje år!

        • Hans Helgesson Oct 9, 2017 Reply

          De två föryngringsperioderna gäller för ostkusten där havstulpanerna sätter sig fast två gånger per säsong. På västkusten sker detta oftare, med ett snitt på ca 4ggr (finns dessutom 4 olika arter på västkusten).

          • Thomas Wiberg Oct 9, 2017

            Hans, jag har ingen lust att kasta argument fram och tillbaka kring marin påväxt. Men jag vill bara berätta om var jag fått uppgiften kring att havstulpanerna etablerar sig i två omgångar per säsong på västkusten. Under 1990-talet arbetade jag som utvecklingsingenjör på ett företag i Bofors-gruppen som hette Bofors SA Marine. Vi tillverkade vapen och utrustning för krigföring under vatten, minor, sveputrustning och en del annat. Så kallad försvarsmateriel. Naturligtvis är fenomenet med påväxt av intresse för utrustning som skapas för att kunna ligga länge under vatten. Vi gjorde massor av tester kring detta på Kristinebergs marina forskningsstation i Fiskebäckskil. Detta var regelrätta forskarstudier underställda marinbiologiska institutionen på Göteborgs universitet. Jag var den som var projektansvarig för detta från Bofors SA Marines sida och spenderade mycket tid i Fiskebäckskil. Uppgiften om att havstulpaner har två etableringsperioder på västkusten kom ur detta arbete. Om detta är korrekt eller inte kan jag inte bedöma, men min upplevelse av de deltagande forskarna och det jobb dom gjorde ger mig ingen anledning att tro att det inte skulle vara korrekt.

          • Hans Helgesson Oct 11, 2017

            Alla som har en gummibåt på Västkusten kan nog verifiera att havstulpanerna etablerar sig kontinuerligt under sommarhalvåret. Vi måste lyfta vår jolle varje vecka och skrubba bort småtulpanerna innan de blir alltför hårda.
            Men det är väldigt beroende på salthalten i vattnet
            Balanus improvisus eller slät havstulpan, förökar sig flera gånger per år på västkusten men oftast bara en eller två gånger per år i Östersjön.

      • Calle P Oct 8, 2017 Reply

        Stino körde utan bottenfärg ett i i Björlanda.
        Dom fick tvätta varje vecka… Eller varje gång som det skulle kappseglas

  18. Joakim Oct 9, 2017 Reply

    Jotun vk racing, hempel hard racing, trilux och vc offshore är de färger jag väljer mellan för en vit botten på en liten båt jag precis köpt. Triluxen har jag haft på annan båt och den var inte rolig att slipa vilket många konstaterat så den lär gå bort.
    Vc offshore hade jag på en annan båt för massa år sedan och som jag minns den var det en standard hård bottenfärg men jag minns inte hur slipbarheten var.
    Har någon en jämförelse med någon av de övriga färgerna om man sätter dem i relation till triluxen som är ett elände?
    Någon skrev att hempeln var lätt att slipa.
    Det estetiska kanske får stryka på foten till förmån för Vc17 men vitt vore snyggt.

    • Peter Oct 10, 2017 Reply

      Offshore minns jag att koppar klumpade ihop sig på slippappret/Abralonet och rev upp ytan. Det var därför jag undrade om färgen behöver sprutas för att man ska slippa slipningen men jag har förstått att andra lyckades med slipning. har färgen ändrats under senare åren för att få till bättre slpibarhet? Annars var jag nöjd med färgen.lite beväxning och ytan var halt i vatten.

    • Per Tengå Oct 11, 2017 Reply

      Vitt är snyggt och det syns tydligt när det är dags att göra rent. Både Trilux och vc offshore (som inte funnits på hemmaplan sedan 1900-talet?) är lätta att slipa och det blir snabbt kanonresultat – förutsatt att färgen är ordentligt genomhärdad.

      När (om) vi bottenmålar våra båtar på våren så är det ofta kalla nätter och härdningen av färgen tar lång tid. Så räkna inte med att någon av de färger du nämnt går bra att slipa direkt efter målning. Även när färgen “torkat” är den fortfarande för mjuk/seg för att vara slipbar. Det kan möjligtvis fungera hjälpligt med våtslip med rinnande vatten.

      Ska du få till en bra slipning innan nästa säsong är det läge att måla så lång tid innan sjösättning som möjligt, tex nu. Annars brukar det funka att slipa lite senare, om du lyfter någon gång under säsongen.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*