Nybygge… Celeste 34 Sport

Det har ju skvallrats ett tag om att det är båtbygge på gång på Tjörn. Att Garbriel Heyman har ritat något som blir lätt, sportigt och där beställaren faktiskt har en tydlig linje… Då blir man ju nyfiken.

Jag fick tag i Torbjörn Hurtig, som efter att ha kappseglat i familjens större båtar hittade massor av seglingsglädje i sin J/80. Denna känsla ville han ta med sig i en större båt, och det slutade med att Garbriel Heyman fick ta fram en skiss.

Nu är bygget i full gång, och man har fått ut ett skrov som väger drygt 600 kg. Med koll på varenda pryl som sätts i, så ligger prognosen just nu på strax under målvikten på 3 ton. Detta i kombination med vattenballast och en A2 på 132 kvm borgar för en sportig båt med liknande egenskaper som jag sökte på J/111.

Även inredningen hålls enkel och stilren, sået
det skall bli kul att se hur det blir när det är klart.

Superkul för alla inblandade; Torbjörn som vågar ta steget, Garbriel som får testa sina forskningsrön och Johan Berggren som får visa att han kan bygga lätta & snabba båtar.

Skall vi hoppas på segling i juli?

Torbjörn diskuterar detaljer med Johan.

Längd 10,45 m
Bredd 3,49 m
Djupgående 2,23 m
Deplacement 3 tonet

Segel (North Sails):
Storsegel 40,8 kvm
Fock J2 32,6 kvm, softhanks, rulle under däck
Kutterfock 20,3 kvm, lös rulle, fallås
Code0 55 kvm, rulle på fast peke, fallås
Gennaker A2 132 kvm, utskjutbart peke
Gennaker A3 108 kvm, utskjutbart peke
Stormfock på samma rulle som kutterfock

Celeste 34 Sport

Nu byggs den första segelbåten som fötts ur ett forskningssamarbete mellan Heyman Yachts, Chalmers och SSPA. Forskningen har handlat om vilka skrovformer som är snabbast.

Egentligen började vi det här samarbetet med Chalmers redan 2004, med en studie som jämförde två segelbåtar, en konventionell som de såg ut då, och en med ett skrov som vi hade utvecklat. Det var en markant skillnad i VMG, säger Gabriel Heyman.

Men med massor av datorkraft kan man idag studera i detalj hur segelbåtar hanterar verkliga förhållanden – i vågor. Så under 2015 och 2016 gjorde man två fördjupade studier, med både datorsimuleringar och tanktester.

Resultaten är intressanta och hela forskningen är ny, vi hittar inga användbara referenser i internationell forskning. Jag ville se hur båtar med olika form på förskeppet beter sig, där finns små skillnader och vi har kunnat ta ytterligare ett litet steg framåt i vårt designarbete, säger Gabriel Heyman.

Celeste 34 Sport är på ytan en ganska enkel och tidlös design. Några detaljer skvallrar om att det kanske inte är någon alldeles vanlig konstruktion – vecket i akterspegeln, det skarpa förskeppet och några detaljer under vattenlinjen.

Kunden, Torbjörn Hurtig, ville ha en båt med fokus på fart, men utan hänsyn till mätregler. Den skulle dessutom fungera för semestersegling med familjen. Vikten skulle vara högst 3 ton, både för att ge en enkel hantering och för att få en snabb båt på öppna bogar. Utmaningen var att hitta en så effektiv och snabb båt som möjligt med den vikten. Han tittade på allting som fanns på marknaden. Och hittade ingenting.

– Det var naturligt att vända sig till Heyman Yachts för att beställa en såpass annorlunda båt. De är ovanliga med inriktning på forskning och nya lösningar. Jag har kappseglat en del tidigare och kommit med en del förslag, och det har tagits väl om hand, säger Torbjörn Hurtig.

Den nya 34-fotaren kommer att ha en enkel inredning. Det som inte behöver finnas permanent i båten kan lyftas ut. Garderoberna t ex är i form av väskor som hängs upp i akterhytterna.

Kylboxen tas med hemifrån laddad och placeras i sin låda under navigationsbordet. Båten har en elmotor med Li-Fe batterier och en räckvidd på upp till 40 sjömil.

Hela interiören är i sandwich och är en bärande del av konstruktionen. Det är en rätt avancerad byggmetod, men med enkla och okomplicerade materialval. En första prototyp till båten byggs nu av Johan Berggren, som är bland de mest erfarna på avancerade kompositbyggen i Sverige.

32 Comments

  1. Morten Apr 11, 2018 Reply

    Er det en one off eller kommer der en reel produktion af båden. Og hvad kommer den til at koste?

    • Pelle Fälth Apr 11, 2018 Reply

      Som jag har förstått så kommer det till att bli produktion.

  2. Johan Söderström Apr 11, 2018 Reply

    Kul! Av den korta beskrivningen verkar båten ligga väldigt nära det jag länge sökt, och skissat på genom diverse mer eller mindre genomförbara ombyggnadsprojekt.

    Ser fram emot att se inredningsritningar, och såklart bilder från hur bygget fortskrider.

  3. Mikkel Petersen Apr 11, 2018 Reply

    Rigtig fint koncept – og meget flotte linjer. Hvad bliver B/D- og S/D-ratio?

    Umiddelbart ser cockpitbænkene dog meget korte ud for familiesejlads, hvad er længden på dem?

  4. Dan Apr 11, 2018 Reply

    Verkligen trevlig läsning! En målvikt på 3 ton innebär att det äntligen blir en båt som byggs som de borde byggas och inte något som bara ser fräsigt ut men väger 2 ton för mycket.

    Ser att fathead är bort valt, det är annars ett attribut som kopplas till moderna snabba båtar nuförtiden. Varför är ett konventionellt storsegel valt? Nyfiken fråga och inte alls menad som negativ!

    • Anders Dahlsjö Apr 11, 2018 Reply

      Dan, du börjar bara bli nervös. Var inte det. Celest 34an ser superfin ut och behöver inga delade häckstag e.d vilket ju komplcerar det med fat head.

      • Dan Apr 11, 2018 Reply

        Hej Anders,

        Nejdå, jag är inte alls nervös eftersom jag vet fathead är rätt för mitt trögdjur till båt :-). 95:an alltså, inte Specialen.

        Vi är ett gäng som debatterar det här med fathead lite fram och tillbaks (vet att du vet :-)) och tills nu är min ståndpunkt att om man konstruerar en båt från början för våra förhållanden bör man sikta på vanligt storsegel och inte fathead. Fathead är endast att föredra om man redan har en båt som saknar segelyta men har rörande moment tillräckligt.

        Men det har kommit lite spännande teorier som säger att en rätt konstruerad fathead topp kan användas som rätande moment genom att invertera toppen.

        Känns som många tycker och tror men det finns få vetenskapliga bevis på något.

        Därav mitt intresse av en ny prestanda skapelse som konstrueras utan fathead konfiguration.

        • Dan Apr 11, 2018 Reply

          Rätande monent, inte rörande :-)

  5. Pierre Apr 11, 2018 Reply

    Alltid kul med båtar med prio på “fart” och Heyman med sin personliga “stil”

  6. Anders Dahlsjö Apr 11, 2018 Reply

    Juli? hur många jobbar på bygget? Hur gamla är bilderna? Ser ut att vara däckspluggen man jobbar på och om inte inredningen står färdig någonstans att stoppa i så tror jag det blir tufft att segla innan båtupptagningarna börjar ta fart. Fast jag är kanske pessimistisk för att jag själv märker att allt tar mer tid än beräknat när man har med båtar att göra.
    Jag gillar designen av akterspegeln. Undrar om skissade sprayhooden skall finnas som hard top?

  7. Jocke_R Apr 11, 2018 Reply

    Hade varit mycket intressant med en uppgift på kölvikten, finns det?

  8. Patrik Apr 11, 2018 Reply

    Har själv en båt där målvikten/konstruktionsvikten sattes till någonstans 2,5-3ton men när båtarna var klara visade det sig att de låg mellan 3,5-4,5ton.
    Det är väl alltid så att det har glömts och adderas utrustning löpande under byggfasen.
    Det som orsakar problem är om bärigheten blir fel i form av spantrutor samt scoop/rocker kurvor, då börjar båten dra vatten.
    Hoppas verkligen de räknat rätt, då kan detta bli en riktigt intressant båt.

  9. Author
    Peter Gustafsson Apr 11, 2018 Reply

    I de noteringar jag såg låg bulben på ca 900 kg.

    Vikten skall man nog pricka. Torbjörn verkar lika nördig som jag och hans stora Excelark så fanns vikten för både stereo och fylld gasolflaska med :-)

    • Patrik Apr 11, 2018 Reply

      Gasolkök!? Låter inte seriöst, mycket tyngre än sprit.. 🤔😉

  10. Anders Nyberg Apr 11, 2018 Reply

    Verkar kanonfin. Kul att det äntligen kommer en skandinavisk båt med ruta framåt! :-)

    Påminner mycket om JPK38 fast med lite nedskalat och proportionellt smalare skrov men med lika mycket segelyta. Undrar hur man får till stabiliteten med så lätt köl, JPK’n har 1,9 ton och en totalvikt på över fem ton och anses väl inte direkt underriggad?

    Blir det ett eller två roder, vattenbarlast?

    • Fabian Lyman Apr 12, 2018 Reply

      Greppar nog inte riktigt heller hur man tänkt sig få tillräckligt rätande moment för att bära den segelytan. Jämför ex med J/111 så har man med 20 cm bredare båt lagt på ytterligare någon m2 i krysstället fast minskat deplacement med 1.5 ton varav 700 kg lägre kölvikt som bara sitter 4 cm längre ner (ballastratio Cellest 30% vs J/111 35%).

      Säker på att det inte är sänkköl med 2.23 i uppfällt läge och 3.80 i nedfällt :-)

  11. Thomas iermiin Apr 11, 2018 Reply

    👍

  12. Mattias Carlsson Apr 12, 2018 Reply

    Kul! Gillar akterspegeln också, skulle gärna vilja se den lite mer bakifrån för att se hur “hela” ser ut. Har funderat på varför det inte är mer modulbyggen i fråga om inredningar i båtar; borde ju inte vara partikelfysik att sätta fast skåp och annat på ett sätt som gör dem lätta att ta ur vid kappsegling. Gillar därför deras tänk med garderoberna. En annan detalj som jag reagerade på var motorns kapacitet – menar man att det är en elmotor till båten som kommer 40 distans, eller missuppfattade jag? Att frakta en tre tons segelbåt 40 nm kräver väl en rätt stöddig batteribank om man inte vill åka i två knop. Nyfiken på lite siffror kring det.

    • Mattias Carlsson Apr 12, 2018 Reply

      Hade missat den första bilden… :-). Där såg man ju akterspegeln rätt bra faktiskt.

    • Mikkel Petersen Apr 12, 2018 Reply

      Jeg er også nysgerrig på vægten af el-motor og batterier med kapacitet til 40 nm, kontra dieselmotor med tilsvarende effekt inkl. fyldt brændstoftank?

    • Johan Söderström Apr 12, 2018 Reply

      Själv har jag funderat på modulbyggen mer utifrån att de skulle kunna ge möjlighet till självbygge av moduler, att det när behoven ändras skulle kunna vara möjligt att byta moduler etc.

      När det gäller batterikapaciteten gäller det väl bara att hitta ett smart och säkert sätt att fylla kölbladet med battericeller…

    • Patrik Ström Apr 12, 2018 Reply

      Eller väldigt – VÄLDIGT – lång sladd till landströmmen :-)

  13. Torbjörn Hurtig Apr 12, 2018 Reply

    Tack för alla positiva kommentarer, ska försöka ge en del svar men mycket får vi återkomma med. Detta är delvis en prototyp som ska testas och utvärderas så pris blir nog inte klart förrän under 2019. Elmotorn är Oceanvolt SD6 med ett LiFe batteripack på 7kWh. Enligt beräkningar från Oceanvolt ska det ge en räckvidd på ca 40 M i ca 4-5 knop när det är vindstilla. Batterierna väger ca 75 kg och motor och kringutrustning ca 80 kg. Kölen får vi återkomma till men båten kommer att ha vattenballast på ca 400 liter per sida. Angående roder så kommer denna ha ett roder.

    • Johan Wetterlundh Apr 13, 2018 Reply

      Spännande med en elmotor. Jag vet inte om ni kommer att kappsegla enligt OSR Cat 3 men där står följande.
      “den motor som krävs av Spec Regs skall kunna framföra båten i en minimihastighet beräknad som 1,8 x kvadratroten av vattenlinjelängden i meter…..och att ge ovan nämnda minimifart under minst 8 timmar”.
      Kan kanske bli lite svårt att klara det kravet (om det inte är vindstilla)? Hur har ni resonerat här?

      • Torbjörn Hurtig Apr 14, 2018 Reply

        Den lösning vi räknar med att använda är att skaffa ett portabelt bensindrivet elverk, typ Honda eu20i, för att förlänga räckvidden. Effekten som behövs för att göra ca 5,5 knop bör vara ca 2 kW enligt Oceanvolt och då bör vi klara att gå i 8 timmar om man startar elverket direkt. Vi kommer även att ha ett 90 Ah LiFe förbrukningsbatteri som i huvudsak ska laddas via solceller. Sammanlagt kommer vi ha 170 W solceller. Vid cruisingsegling så kan motorn användas som generator, så då räknar vi med att i stort sett vara självförsörjande med el.

        • Johan Wetterlundh Apr 14, 2018 Reply

          Imponerande😀

    • Fabian Lyman Apr 13, 2018 Reply

      400 liter vatten ger bra bidrag till RM förklarar en del 😀

      Fantastiskt kul projekt!

    • Johan Söderström Apr 13, 2018 Reply

      Hoppas på en lyftköl, eller änu hellre en ”gtundstötningsvänlig” fällköl.

  14. Tomas Apr 12, 2018 Reply

    Härligt Tobben! :)

  15. Joakim Victorin Apr 14, 2018 Reply

    Elmotorer är framtiden! Kul att Heyman’s tar initiativ. Många pluspoäng från mig och våra barnbarn.

  16. Patrik Apr 18, 2018 Reply

    Är mest nyfiken på köl, roder och bottenkurvor men av det skymtas inget?

    • Author
      Peter Gustafsson Apr 18, 2018 Reply

      Vi siktar på att gräva djupare i projektet, och det finns en del intressanta resonemang. Stay tuned.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*