Skip to content

55 Comments

  1. Nicklas
    Sep 17, 2006 @ 15:32

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Sep 17, 2006 @ 15:52

    Rysk olja för 5 miljarder dollar per år. Nice!

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Sep 19, 2006 @ 16:43

    So close…

    2. ARTEMIS Torbjorn Tornquist SWE, 1/2/1/2/1/2/(2)/9.0

    http://www.sailingworld.com/article.jsp?ID=44091&typeID=400&catID=590&exclude=

    “The 601 regatta, which included four buoy races and three distance races, quickly turned into a match race between Moneypenny, with Dee Smith calling the shots, and Torbjorn Turquist’s Artemis, with Russell Coutts acting as tactician. While Nautor president Leonardo Ferragamo’s Cuor Di Leone was able to win Race 2, neither it nor Spirit of Jethou was able to grab first or second in an individual race for the remainder of the regattah.

    Artemis took the early lead, but Moneypenny moved into striking distance with a win in Saturday’s sole buoy race, necessitating a winner-take-all showdown in the final race—though there was one little hitch, Moneypenny had to win the race or put a boat between it and Artemis.

    With the wind gusting upwards of 25 knots at the start, neither tactician was too keen to mix it up at the start of a 25-mile point-to-point race. Nonetheless, the opening minutes of the race proved decisive.

    “We had them at the start,” said Smith. “They got rolled and had to tack and we dumped on them and sent them back into the fray. That was it. We were clean the whole time and they had traffic. There was a couple of times we directed them onto wrong shifts and opened up even more.”

    Reply

  4. blur » Blog Archive » Upgrade?
    Dec 8, 2006 @ 15:55

    […] Kommer ni ihåg Torbjörn Törnqvist, hans som körde Swan 601 med Russel Coutts som taktiker. Ryktet säger att det är en TP52 på gång! Man skulle kunna bli lite avis? […]

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Nov 9, 2010 @ 23:18

    Nu är det ingen som undrar längre :-)

    http://www.blur.se/tag/torbjorn-tornqvist/

    Reply

  6. Team Styrbord
    Nov 9, 2010 @ 23:28

    Bra med någon som vågar satsa och sticka ut……

    Reply

  7. o
    Sep 8, 2011 @ 07:10

    Reply

    • Patrik A
      Sep 8, 2011 @ 07:42

      Kändes som att det var mindre viktigt vem han var och jätteviktigt hur han gjort sin förmögenhet och Gunvors historia, ursäkta mig men det andades ren skär Svensk avundsjuka om programmet !

      Reply

      • o
        Sep 8, 2011 @ 08:13

        Visst, för det spelar ju ingen roll hur man gör pengar.

        Reply

        • Patrik A
          Sep 8, 2011 @ 08:49

          Tycker du att man fick svar på det ?

          Reply

          • O
            Sep 8, 2011 @ 08:55

            Han gör pengar på rysk olja, pengar som ryska folket bör få del av. Det framgick. Och han framstod som en sprätt. Det framgick. Är det vad som är “nice”, eller är det nice att någon har pengar, oavsett var de kom ifrån? För Pecunia non olet som Vespasianus så pedagogiskt förklarade.

            Och släpp det där avundsjukeargumentet, försök hitta bättre, det blir så tjatigt annars.

    • Peter Gustafsson
      Sep 8, 2011 @ 08:52

      Skall man göra sig en förmögenhet måste det väl vara på lotteri eller som idrottsproffs. Alla andra sätt är mer eller mindre suspekta :-)

      Reply

      • O
        Sep 8, 2011 @ 08:56

        Tycker du?

        Reply

        • stefan P
          Sep 8, 2011 @ 09:47

          Försök att glädjas åt andras framgång det mår man bra av. Arbetet att utvinna naturresurser medför att pengar kommer de som deltar i utvinnandet till del. Men kanske det är bättre med det system som förgick det nuvarande då alla resuser tillhörde folket eller hur det nu var.

          Reply

          • o
            Sep 8, 2011 @ 09:58

            Eller kanske kunde det finnas ett system emellan sovjetism och råkapitalism?

          • Patrik A
            Sep 8, 2011 @ 10:14

            O…. du menar den perfekta föredömliga Svenska Socialdemokratin förstås..!?
            Trodde verkligen inte detta var ett politiskt diskussionsforum.
            Nu hoppar jag denna tråd.

          • o
            Sep 8, 2011 @ 10:23

            Eh, nej. Jag efterfrågar en lite kritisk hållning hos seglare. Varför måste seglare springa till nån som kan köpa en båt utan att fråga och fundera över hur, var och varför finansieringen kommer? Varför skulle segling inte kunna ha moral? Segling brukar sägas vara en miljösport, det seglas ju gubevars, vinden är fri och annat trams. Som om seglen framställs av vind, inte flygs fram mellan kontinenter (visst, det är ju så bråttom att frakta dem med båt, det går alls inte), som om kolfiber är vatten.

            Att göra dollarmiljarder på rysk olja, som tillhör vem, TT?, är givetvis något man borde diskutera moralen i, helst med något vassare instick än “avundsjuka”. Särskilt när de används till att profilera seglingen för ganska lång tid framåt. Vill seglingen det? Det är i alla fall för mig inte alldeles självklart, lika lite som det är självklart att ta emot sponsorpengar från till exempel Ciba Geigy, Walmart eller Lundin Oil.

  8. Gustaf Dyrssen
    Sep 8, 2011 @ 15:40

    Jag jobbade med metall Trading i Ryssland mellan 91 och 98. Har tittat på UG och förstår inte varför ni är så kritiska till hans framgång. Den ekonomiska framgången kom heller inte tidigt utan dom sista åren när olje priset har gått starkt. Många olje handlare tradar från en lång position och det är då naturligt att tjäna mycket när priset går up. Jag skulle gissa att TT har blivit inbjuden till kontrakts förhandlingar med hjälp av kontakter men olje marknaden är hård så tillslut behövs bra logestik och marknads förståelse för att man skall kunna vara med i spelet. Det finns också många andra traders som tjänat otroliga summor sista åren ( Glencore, Trafigura, vitol etc etc) så Gunvor är INTE one of a kind utan en av många mycket framgångsrika traders i olje marknaden.

    Mvh,

    Reply

    • (o)
      Sep 8, 2011 @ 17:34

      Dunk i ryggen käre bror! Ni är väl barn i samma anda? Saken var väl att Gunvor fick kontraktet utan upphandling/anbudsförfarande när Yukos såldes och oljerättigheterna gick till starten. Den som gjort business om stora kontrakt i Ryssland vet att detta gjordes upp på ministernivå. Rätt bra att vara kompis med Putin då! Skulle titta mig väldigt noga över axeln om jag gjort affärer med TT den dag ryska maffian vill ha sin del av kakan….

      Reply

  9. Johan N
    Sep 8, 2011 @ 22:16

    Det verkar vara många som vet precis hur det går till och fungerar.. =)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 8, 2011 @ 22:18

      Ja, det är skönt att det finns folk med bra koll när The Economist och Financial Times går bet :-)

      Reply

  10. Hannu
    Sep 9, 2011 @ 07:06

    Jag säger bara “Hatten av” för en som lyckats med sina affärer i en tuff bransch, lite fler såna affärsmän i Sverige tack! Tror alla försöker utnyttja dom kontakter man har för att få affärerna att gå smidigt och bra, eller??

    Reply

    • Tja
      Sep 9, 2011 @ 07:22

      Kanske vi ska fråga om han vill flytta hem. Kan inte riktiigt gå igång på den “Svenska” utmaningen, visst är det en Svensk flagg med i teamet och KSSS men jag ser det som ett av alla internationella team.
      Håller med om att segling på publik medianivå inte är särkilt miljöriktigt, fullt med helikoptrar i luften för att få bra vinklar för inspelningen.
      Det gäller för övrigt längdåkning, cykel mfl sporter.

      Reply

  11. Jonas
    Sep 9, 2011 @ 08:49

    Det kan vara så att TT är jätteduktig i sin roll och ger mervärden till både ryssland och sverige. MEN Cypernbaserad och, får jag lov att säga, rätt tunn i retoriken… Ger mig helt fel signaler.
    Nu kan jag fullkomligen strunta i det men hade JAG fått välja så hade jag inte valt en sådan personlighet att representera sverige i någon gren.
    Karln verkar ju för tusan korkad?
    Eller så är han en sprattelgubbe som styrs av andra, då kan ett visst mått av trångsynthet vara en tillgång…

    Reply

    • Hannu
      Sep 9, 2011 @ 13:12

      Mjaaa, korkad är nog inte ordet, tror tvärtom att han är riktigt skärpt, reportern där emot verkar ju inte fatta att det är ett privat bolag och inte ett noterat, varför skulle/ska han släppa nån info överhuvudtaget, det är inte många som begriper vad ordet privat är verkar det som…..

      Reply

      • (s)
        Sep 9, 2011 @ 13:50

        Men att reagera som TT gör på vissa lite mer närgångna frågor om hans connection till rysk politik får publiken att börja fundera på hans trovärdighet.
        Har han inget att dölja så finns det smidigare sätt att bemöta detta på än att upprört med höjd röst hänvisa till att information är privat och att kalla människor för tyckare.
        Han ger ett obehagligt intryck som är helt onödigt då hans skäl att hemlighålla är helt ok. Bolaget är privat och man kan tycka vad man vill om det men så är det.

        Det är fantastikt att TT är svenskfödd och beredd att satsa en miljard på segling, men att inte kunna bemöta frågor på ett ok sätt kommer alltid att gynna hans skeptiker….

        Reply

  12. FIN
    Sep 9, 2011 @ 16:45

    Kom igen, TT har bra koll!
    Reportern har inte ett rätt, hon ifrågasätter han som affärsman och person.
    Hans intelligens överstiger hennes och dom flestas här inne, så lugn.
    Han tillhör toppskiktet av världens kanske bästa förhandlare/ affärsmän, finns nog inte ens 20pers i Sverige på samma nivå.

    Och O, är du själv affärsman i samma bransch?

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Sep 9, 2011 @ 17:23

    Att gilla att framträda i media och vara bra på business är två olika saker.

    Några kanske hellre hade sett en charmör som Victor Muller som ansvarig i ett AC-projekt? Det hade varit underhållande att se honom i protestrummet i alla fall :-)

    Sverige har aldrig haft så stor chans som nu att vinna America’s Cup. 100% proffsighet är det som gäller och det kännetecknar både Törnqvist och Zennström (när vann en svensk Fastnet två gånger på raken senast). Visst finns det charmigare miljardärer – men är det det som är viktigt?

    Och vill man hojta om etik och moral, så är ju America’s Cup-historien (även den svenska) full med tvivelaktiga affärer och verkliga problem med rättvisan (den riktiga – inte media). Att då haka upp sig på att Torbjörn Törnqvist “framstår som en sprätt” känns otroligt småaktigt.

    Reply

    • Hannu
      Sep 9, 2011 @ 22:55

      Då kanske det rentav kan gå vägen denna gången, är det nånstans det behövs vassa armbågar och rävspel så är det väl i AC, heja TT. Ja och en och annan slant då.

      Reply

    • o
      Sep 9, 2011 @ 23:41

      Mmm

      Reply

    • Pelle P
      Sep 10, 2011 @ 15:09

      Och i förlängningen kan alltså cupen kanske hamna i Svedala och det hade inte varit fel…

      Reply

    • Team Styrbord
      Sep 13, 2011 @ 13:27

      Jag tyckte han framstod som en ganska vanlig affärman, dock lite mer vältränad än den normalt. En person som inte gillar närgågna frågor. Han har inte gett så många intervjuer med svenska medier och det finns väll en anledning till det. Killen tjänar, med rätta hellre pengar, än sitter och snackar med UG journalister dagarna i ända.

      Vilken Agenda styr UG? och vilka kopplingar till makten har de egentligen själva och var får de sina pengar ifrån…..

      Ganska kul när speakern läste upp vad som stog i WL dokumenten, det såg ut som han la till värde ord i speakertexten men som inte fanns i det ursprungliga dokumentet…Var det så och Varför?

      Kul för svenska segling att killarna med kulor satsar på segling, och inte trav eller någon trist motorsport.

      Frågan är också vilka företag som blir kvar, om man har som krav, att en sponsor ska vara helt fläckfri…..inte många, om ens någon…

      Reply

  14. large
    Sep 9, 2011 @ 17:52

    Luktar fisk tycker jag………

    Reply

  15. ESR
    Sep 10, 2011 @ 08:25

    Är den ingen av oss som köper billiga varor från demokratins högborg Kina? Lyssnade på en Vd och ägare till bolag med produktion i Kina, han tyckte det var högst tvivelaktigt och gillade det inte alls. Vad har det med TT att göra? Svenska kollektivet tycker tydligen det är okej att göra affärer med Kina, men när en kille gör affärer i Ryssland och blir miljardär då lyser avundsjukan rött! Fram med bevisen UG innan ni dömer! Vi hoppas även på pengar från Kina för att rädda SAAB är det okej?

    Reply

    • Peter Kross
      Sep 10, 2011 @ 16:24

      ..pengar från ryssland dög tydligen inte för att rädda SAAB…

      Reply

      • Anders Nilsson
        Sep 10, 2011 @ 16:44

        Rädda SAAB får väl inte gå hur långt heller som pengatvätt från kriminell verksamhet som vapen och droghandel.
        Ungefär som att köpa bokhyllan Kamprad börjar lukta support till en liten gapig tysk med mustasch.

        Reply

        • Göring
          Sep 11, 2011 @ 10:01

          Och att gå i kyrkan är det samma som att säga att man vill återinföra häxbränning, en av kyrkans bortglömda paradgrenar…

          Reply

    • Jonas
      Sep 12, 2011 @ 13:09

      TT får väl göra affärer var som helst i världen för mig. Om han nu gör det?

      Att Americas Cup kommer till Sverige tror jag inte på och struntar för den delen högaktingsfullt i. Jag vet inte var den gick för några år sedan. Ev Valencia? PR värdet diskutabelt som jag ser det.

      Men OM nu karln är en av världes bästa förhandlare, vilket ofta kräver både kunskaper och verbal förmåga att styra en konversation mot sitt eget mål inte minst. Nog borde han rimligen ha kunnat undvika att framstå som en, ja obehaglig och därtill dum typ? Men det kunde han inte, tvärtom, han körde ju ner i diket gång på gång. Han saknade förmågan att leda samtalet till ett ställe där han var säker, inga fakta kunde han framföra. Det enda fakta jag minns är att han inte ens hade räknat rätt på skärmarna framför sina anställda… Han kom heller inte på namnet på mer än typ två eller tre konkurrenter??
      Nej, jag tror inte ett skvatt på den här killen, gjorda miljarder eller ej.
      Sitta och vifta med en mapp och säga att detta är en hemlig koncernredovisning minsann.. PINSAMT!
      ” och alla beundrade kejsarens nya kläder, tills en liten pojke utropade: men Kejsaren är ju naken!”

      Zennström har ju sålt något han byggt upp, det är en jägarns skillnad det.

      I sverige hade vi OBOL rätt nyligen, i US en storbank och en spelaragenthärva, i Sverige en bank helt nyligen, SAAB håller ännu på… Exemplen är många.
      Min känsla säger att detta är något i den riktiningen.
      Tyvärr!!
      Dessutom trodde jag att den “adliga” hållningen att bli förorättad när pöblen ifrågasätter en rikemans gärningar var blott en visa, icke så tydligen!

      Men ni som behöver klappa och hurra för den nya kejsaren, gör föralldel det. Precis som med religonen fyller det en psykologisk funktion.
      Tyck även att jag och de andra tvivlarna är stollar och skriv elaka inlägg om det känns bättre.
      Ingen som gick i den katolska kyrkan för ett halvt milennium sedan betvivlade väl att jorden var platt som en pannekage?

      Kineserna kartlade världen redan 1421, då hade de RÄKNAT ut att den var rund…
      Trots att Påven SADE annorlunda, gång på gång!

      Reply

  16. Leino
    Sep 11, 2011 @ 18:46

    Pengar är väl pengar oavsett var de kommer ifrån, är det inte själva grundtanken med kapitalismen eller? Har man lyckats få tag i en betydlig mängd så är man väl en bra människa oavsett vilka lik man man kravlat sig över eller?

    Reply

    • ESR
      Sep 12, 2011 @ 16:45

      Så är det väl ändå inte Leino ? lagar och regler ska följas inom Kapitalism. Man ska väl inte döma TT innan brott är bevisat? Jag försöker inte försvara TT, men jag har svårt att blunda för Kinas ständigt pågående brott.

      Reply

      • Leino
        Sep 13, 2011 @ 20:36

        Går bra att följa lagar o regler medan man kravlar över lik. Värre med etik o moral. Fast det är väl så förlegat så de flesta minns inte vad det var…

        Reply

        • Patrick L
          Sep 13, 2011 @ 21:20

          Leino, jag tror alla fattar att du inte gillar kapitalism. Men du kan väl vara hederlig nog att hålla dig till definitionen. Den har inget med likkravlande, moral eller omoral att göra. Kapitalism handlar om privat ägande av produktionsmedlen och målet att skapa vinster. Fast det vet du ju redan.

          Reply

  17. Nicklas
    Sep 12, 2011 @ 13:22

    dags att flytta tråden till “off topic”??

    Reply

    • Aage
      Sep 12, 2011 @ 13:51

      Håller med Niklas

      Reply

      • Jonas
        Sep 12, 2011 @ 14:38

        Dags att lägga ner debatten.

        Men tråden heter vem är, och det är väl inte klarlagt? Omän mina historika irrelevanta paralleller fördunklade mer än belös frågan! :-)

        Reply

    • o
      Sep 12, 2011 @ 14:44

      hur då off topic, handlar inte tråden om TT? peter med flera kan ju tycka att det är nice med fem miljarder us om året på rysk olja. om det inte är off topic, hur kan det vara det att tycka tvärtom?

      Reply

  18. Jonas
    Sep 12, 2011 @ 14:52

    Jag lägger ner, men tråden heter: Vem är:?
    Och det är inte klarlagt, ännu mindre så via mina irrlevanta historiska och något dunkla paralleller. :-)

    Reply

  19. Gustaf Dyrssen
    Sep 12, 2011 @ 17:34

    Att hetsa mot en person (dessutom helt utan bevis) i medier är inte trevligt och därför borde denna tråd (alternativt alla inlägg) förpassas till Off topic.

    Tråden heter, Vem är…… och refererar till en person utifrån ett seglings perspektiv.

    Peter; jag vet att det är praktiskt (och ibland givande) att låta oss alla kommentera utan att logga in. Men det garanterar ändå en viss kvalitet och inriktning på inläggen att alla har sitt namn med.

    Jag har inget emot en politisk debatt om samhälls skick och om vilka som varit framgångsrika för respektive folk men kan vi inte lämna det till andra sidor på nätet och hålla oss till våra enkelspåriga hjärte frågor inom segling.

    Jag antar att du skapade tråden för att du gillar att en svensk som har råd kör ett team som har chans att komma till final. Det gillar i alla fall jag, tycker det är helt super.

    Reply

  20. Peppe
    Sep 12, 2011 @ 19:30

    En kille som behöver minst två livvakter när han föreläser på svenska handelskammaren i Geneve, som inte vågar besöka landet som gjort honom offantligt rik. En kille som köpt sig en position som en framstående seglare. Makalöst bra får jag säga. Kanske jag gjort samma sak om jag hade någon miljard som brände i fickan? TT är känd bland traders i oljebranschen, fram tills för ett dussin år sedan var han en av många, han har haft en sagolik tur som blev partner med rätt gubbe, några i branschen kallar honom världens högst betalda målvakt, uttalat bl.a av några av de som nu dansar runt guldkalven.

    Hoppas innerligt att detta utvecklas till något verkligt bra för alla stora och små seglare, för vad man än kan tycka så är TT en inbiten seglare, och såna gillar jag starkt!

    Reply

    • Hannu
      Sep 13, 2011 @ 15:15

      Bara för att man har livvakter är man skum…alla i Hollywood är nog brottslingar då eller? Kungen? Regeringen? Andra näringslivstoppar? jaja ni fattar…..

      Reply

  21. Feffe
    Sep 13, 2011 @ 08:18

    Intressant tråd. Personligen tror jag att man måste skilja på seglaren och affärsmannen. Den satsning som görs idrottsmässigt är anmärkningsvärd och fantastisk. Tyckte samma sak när Stenbeck flaggade Svenskt och la upp pengarna.

    När det gäller det affärsmässiga var det enklare att höja Stenbeck som ju arbetade under full insyn i sina bolag. Resan han gjorde från skog till tex telefoni saknar ju motstycke, i alla fall här i Sverige. Stenbeck fick ju mycket kritik för sitt sätt att vara när det begav sig. I min värld var han ett affärsgeni av sällan skådat slag.

    Jag tror inte man ska kalla reportern i kalla fakta för ointelligent. TT har ingen skyldighet att bemöta påståenden om hans verksamhet, vilket han ju också väljer att göra. Den springande punkten var ju egentligen moralen runt Yukos, dvs att bolaget plockades tillbaka till staten när huvudmannen började få politiska ambitioner.

    Ponera att situationen hade varit densamma men tex Ingvar Kamprad hade varit mannen som kommit över oljerättigheterna. Det hade uppdagats att inget anbudsförfarande ägt rum ( om så nu är fallet. ) vad hade reaktionen då blivit ?

    Satsningen på AC är kanon. När det gäller det affärsmässiga finns det frågetecken som TT inte verkar vilja räta ut i TV. ( vilket står honom fritt. ) var och en får väl lägga sin egen värdering på vad som är rätt och fel i affärer. Här skiljer sig nog uppfattningarna utifrån de värderingar man besitter. TT & Co. Fick chansen och tog den, många hade gjort detsamma, lika många hade kanske tackat nej beroende på hur den bakomliggande affären ser ut. Det är ju det ingen förutom Putin och TT vet och ingen av dem verkar ju vara jättesugna på att berätta.

    Reply

    • Hannu
      Sep 13, 2011 @ 15:07

      hehe……Stenbeck hade full insyn i sina bolag!!!! När menar du då? Snårigare och krångligare bolags sfär får/fick man nog leta efter, inte många som visste hur det såg ut där inte!

      Reply

      • Feffe
        Sep 13, 2011 @ 15:35

        Tycker du, de flesta bolagen var noterade ?

        Reply

        • Hannu
          Sep 13, 2011 @ 18:25

          Yes, och majoritetsägare i dessa noterade bolag var Stenbecks liiite mer slutna bolag…

          Reply

  22. fills
    Sep 13, 2011 @ 10:29

    IKEA är väl ett lysande exempel på ett företag med minimal insyn och en snårig/kamuflerad bolags struktur.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.