Related Posts
Best ORC boat under €100K?
Choosing the proper boat for serious handicap racing in ORC or IRC is crucial if you want to do well. It’s a big difference between being the fastest boat in Class C (beating 35′ cruiser/racers) and the slowest boat in Class B (lining up against X-41, CS42, and Landmark 43). The X-35, either in OD- […]
J/109 vs X-35
This week’s reader question. As I might be a bit biased, I think it would be great to hear your opinion on this first!? I am a big fan and follow your sailing team. I am currently considering buying a boat and have a question, which I hope that you may be able to answer. […]
X-35 “Desafino” på Regata Copa Del Rey
Här kommer en rapport från X-35-gängen som testar vingarna i Medelhavet. 9:a efter första dagen. Utanför vattnen till Palma de Mallorca seglas med start 3 augusti 34 Regata Copa del Rey. Det är en av de mer prestige-fyllda regattorna i Medelhavet med deltagare från hela världen. Här tävlar heta TP52 Super Series med bland annat […]
6 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Pelle P
Dec 16, 2006 @ 12:03
Fantastiskt Peter!
Var hittar du allt detta? Imponerande!
Den här sajten är först i landet det det “viktigaste”!
Bugar och bockar.
bertil
Dec 16, 2006 @ 14:42
Var är nytänkandet? Vad är det egentligen som gör dessa båtar värda uppmärksamheten? Visst är de fina, men om man låter priset skena iväg är det väl inget svårt att göra en fin båt. X-35:an (som redan känns gammal) marknadsfördes effektivt, men det är ju i så fall x-yachts marknads-avdelning som förtjänar uppmärksamhet, inte båten i sig.
Essen har inte mer att erbjuda än vackra linjer…
Nä, det som skall till är rationella tillverkningsmetoder, som hos t.ex Bavaria, (kanske i ett låglöneland som för FT10 http://www.hiptrader.com/) men med en marknadsavdelning som har sett vatten och vet vad seglare “går igång på” Kunskap om hur man “skapar” en kappseglingsklass är också bra.
Pelle P
Dec 18, 2006 @ 09:58
Vem har sagt (på denna sajt) att det måste finnas nytänk i allt.
Blur lyfter fram det goa i seglingen. Spirit 54 (007´s lilla kärra) är en härlig mix av “tänk” utan att vara “ny”, men jag hade köpt en direkt om banken tillät mig…
Sydtyska segelbåtar är inte min grej…
Pelle P
Peter Gustafsson
Dec 18, 2006 @ 12:29
Det är lite grann som Porsche – inga stora överraskningar men snyygt & snabbt (och dyrt). Och nåt som entusiaster kan drömma lite kring…
Mest nytänkande just nu? Open 40 kanske? FT10 är rätt tänkt (om än lite tråkig). CB66 är bra marknadsförd (kolla annan blogg :-)… SeaCart är både cool & bra marknadsförd (men dyr).
Mean
Dec 18, 2006 @ 16:29
Allvarligt talat, borde inte CB66 heta SB66=Skitbåt66, nu skall tydligen vi ägare få modifiera båten för egna pengar också……Ursäkta att jag tog hit cb debatten men regatta.nu är totalt intjatad med lurade CB66..(flåt) SB66 ägare
Peter Gustafsson
Dec 18, 2006 @ 18:35
“Äntligen” (som Fylking hade sagt) tog sig CB-debatten hit :-)
Jag får väl skylla mig själv som tog upp det! Observera att det inte var som exempel på en nydanande eller bra båt, utan som exempel på briljant marknadsföring (det är inte fy skam). Det är dock en gåta var alla båtar håller hus – man borde kunna få 50 båtar på linjen?
MEN SOM SAGT: debatten om CB förs bättre i annat forum ;-)