London Calling
Måndag i januari. Vad skall man hitta på? varför inte dra till London och spana in lite coola båtar? Mycket logistik, fram och tillbaka över dagen, men ändå 4 timmar på mässan. Och de 1.800:- jag sparade på att köpa min nya VHF till reapris på mässan räckte mer än väl till resor, mat & Guinness!
Överlägset coolast var J/122 som premiärvisades i Paris före jul och som sedan provseglades i England före mässan. En sjysst kombination av speed och inredning. Peke, endast fock, “tyskt” storskot under däck, kolfibermast/bom som option. Fler bilder på J/122 här.
De som visade båtarna på mässan (Key Yachting) hade koll. Man kappseglade aktivt på J/133 (Jump) och J/109 (26 båtar på J-cup) och hade gjort hemläxan på J/122. Man siktar ju på att göra bra ifrån sig under IRC (polardiagram/VPP/preliminärt mätetal). Man har sålt 5 båtar i England (ägarna kommer bland annat från J/109, J/133 och X-35!) och lika många på kontinenten.
Också J/109 är ju en cool båt trots att den har några år på nacken… lite mer lagom i storlek. Man seglar entyp i 8 av de 12 stora regattor som ingår i cupen (bland annat det Cowes Week och Fastnet). Verkar också framgångsrik som shorthandbåt. Lite fler bilder här.
En av huvudattraktionerna i förgrunden “Guinness & Tanqueray Bar” :-) Bakom det alla jollar. Laser hade 500 m2 fyllda med allehanda båtar, kläder och märkesprylar. En hel industri!
Mässan var snygg och bra upplagd. Förr om åren körde man på Earls Court, och det var tydligen mycket stökigare. Det gnälls en del på att det var bättre förr, men jag gillade ljuset och att man slapp trängas.
Alla stora varven var där, men ganska lite var nytt. Beneteau var där med First 31.7, 34.7 och 50. Jeanneau hade massor av båtar men den coolaste, SunFast 3200, kommer inte förrän till sommaren. X-yachts hade snobbiga säljare och ställde ut X-43 och X-50. Grand Soleil var ännu snobbigare och ställde bland annat ut nya Grand Soleil 40. Svenskar på Plats var Najad och Sweden Yachts.
BMW ORACLE Racing – USA 61.
Mycket kul att titta på. Och bra shopping! Förutom att alla leverantörer reade ut kläder, så fanns Mailspeed Marine och andra på plats. Elektronik var 30-40% billigare än hemma. Hur fånigt känns det att släpa hem Silva-prylar från London?
Mycket stora (då menar jag stora) motorbåtar. Man inser att London är Europas finansiella centrum och en och annan julbonus skall spenderas… Att folk ställde ut och försökte kränga Ferrari och Lamborghini på mässan indikerar också målgruppen :-)
På elektronik & navigationssidan fanns det en del smått och gått. Nexus (ja, ja… Silva då) var på plats med sina nya prylar, NX & NXR. Man hade fått bra respons och skulle bland annat få sätta prylarna i en TP52. Cool. Dessutom skulle mnan vara med i America’s Cup. I tenderbåtarna :-). B&G pushade framförallt nya H3000 och Deckman v8 (som vi får titta närmare på nån annan gång). I övrigt “the usual suspects” och inte så mycket upphetsande…
Man behövde inte skämmas för att vara svensk! Dagen innan hade Henke debuterat för Manchester United, och man behövde inte öppna tidningen för att få veta hur det gick :-)
Jan 9, 2007 @ 11:28
När arbetar du??
Och din familj??
Men tack för reportaget!
Jan 9, 2007 @ 11:30
Jag har upptäckt att man kan låta bli att sova. Blir många timmar över då!
;-)