Go for Speed | Instrumentsegling

Ikväll var det “Go For Speed” på KTH med Mathias Hellgren från Nexus. Mattias har ju varit med tidigare på blur.se under rubriken “Nyfiken på…“. 50 pers i en gammal hederlig föreläsningssal. Bra genomgång av hur man bäst utnyttjar sin elektronik ombord, hur man förstår sitt system och effektivisera sitt seglande. Presentationen här.

Saker som dryftades var bland annat kalibrering (såklart), wind shear (obligatorisk vinterläsning är “Wind Shear makes the difference“), roll & pitch (kanske i nästa version)…

Hittade också en gammal presentation från branschkollegorna: B&G Advanced Use Seminar

Sten Edholm från Svenska Havskappseglingsförbundet tog upp frågan om IRC (som debatterats nedan). Han säger att “man diskuterat frågan i olika forum, men att man kommer att avvakta – alltså inget IRC på Gotland Runt i år”. Olika besked alltså. Debatten går vidare. Vi väntar på den officiella storyn :-)

Man pratade också Sandhamn Open och Gotland Runt. Man vill ha runt de snabbaste båtarna i varje klass på typ 48 timmar (för att det skall bli en ordentlig havskappsegling). Då borde de flesta ha hunnit i mål fram tills onsdag lunch? Det blir 5 olika banor:

1. Classic Yachts.
2. Runt Hoburgen (båtar <1.27 LYS eller motsvarande i IMS, ORC).
3. Klassiska banan med Knolls (IMS, ORC1, LYS1).
4. Svenska Björn SeaCart + Grand Open.
5. 60-fots tri får åka 560′, bland annat till Riga angöring!

På skepparmötet kvällen innan skall man ockås avgöra vilket håll banan skall seglas. man har inte diskuterat klart hur man skall göra med totalsegrare. Kan man jämka banornna? En lista IMS + ORC club? Vi får väl se.