

Related Posts

💧J/99 Blur i vattnet💧
Efter en produktiv meck-vecka på Eole Performance så är nu båten i vattnet. Varvet drivs av bröderna Marcel och Benjamin Dutreux, där den senare är känd som Vendee Globe-skipper på Guyot som också ligger här. Nästa vecka skall båten vägas och alla segel mätas om. Sedan skall båten ta sig till Trinité sur Mer för […]


J/111 DaCapo till salu
Som några av er vet, så har vår seglarvän Jørgen G Heje gått bort. Vi är många som kommer att sakna honom. Det betyder också¨att vi behöver hitta ett nytt hem för hans fina J/111 DaCapo. J/111 DaCapo – #85 2013 Sails Price: 2 MNOKContact: paal.birkedal@gmail.com, +47 901 41567 Ett av mina finaste minnen med […]
7 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Jan 22, 2007 @ 09:59
Är det inte Gullholmen?
Jan 22, 2007 @ 10:35
Anders! Vi andra slipade botten….
Jan 22, 2007 @ 12:14
Ehh..
Det gjorde inte jag…
Fast jag vet vem som snart får en halv kilometer tågvirke att skala och splitsa…..
Patrik!
Det är Gullholmen/Härmanö sett från ön Tvestjärten.
/Anders
Jan 22, 2007 @ 12:38
Tar chansen här och hoppar till något helt annat;
Patrik E!
På bilderna av GER-89 (Valencia Sailing) så ser man i toppen på storseglet några små “extra lattor”. På segel med mer jämn akterprofil så förstår jag idéen med dom men här där profilen så kantig hänger jag inte med.
Långa är dom också = adderad tyngd. Hur har “tänket” gått?
Nu lutar jag mig tillbaka och hoppas på ett (som vanligt) utömmande och intresant svar!!!!!!!!!!!
Känn ingen press Patrik…
Jan 23, 2007 @ 02:44
Härliga bilder.
De ger mig en nostalgiresa med minnen från många snabbturer mellan Hållö/Smögen och Ellös i motorbåt mitt i vintern, ensam ute på havet med en och annan nyfiken säl. Ibland över ett rykande upprört hav, ibland helt spegelblankt. Efter några gångers övning snabbt zick-zackande in från havet mot Islandsberg (innan det fanns GPS!), mellan böar och bränningar som jag glömt namnen på, med Gullholmen i söder …
Med risk för att komma ur stämningen, Pelle:
GER89 har fortfarande akterrunda i övre delen av akterliket för att ge lite bättre styr/kontroll av tvisten. Intermediate-lattorna ökar ytan lite samt ger en jämnare akterliksprofil. Inte är det mycket men ändå. Längden på dem är utprovat eftersom kortare har givit veck i framkant.
Anledning #2 till att lattorna sitter tätt i toppen är att man måste vara försiktig med snörplinan på dessa square-toppar.
Snörpen måste sitta fäst vid fallhornet och följa hela akterlikets längd, men i praktiken har vi sytt fast den vid fullatta #4 (räknat uppifrån) så att den bara har funktion därifrån och neråt. Ovanför är den endast permanent men löst spänd. Eftersom lattorna sitter tätt slipper man fladder ändå. Spänner man för hårt “krullar” sig akterliket, och går snörpen över toppen böjer man mest topplattan neråt, vilket inte ser så kul ut.
Sorry Pelle, längre eller roligare än så här blir inte svaret så här dags på dygnet. Har Du inga härliga bilder från Din 14fotar karriär att dela med dig av istället?
____(\(\_(\__(\(\(\________
Jan 23, 2007 @ 14:42
Patrik
Du snackar med en som alltid blir lika glad när han ser att hans inlägg kom fram.
Att rota fram dom gamla glasplåtarna och lyckas få in dom här är lika lätt för mig som att ta upp 14ft-seglingen igen = det skulle ta ett tag, milt sagt…
PS
Såg en annan bild på (Valencia S) Pradas stor, där den har “krull”-viruset!!
Dr Krull har inget med detta…
Hoppas vi får krama ur mer kunskap av dig senare, Patrik!!
Pelle P
Dec 11, 2008 @ 01:04
Hej! Vad kul att se Tvestjärten på bild! Halkade in på denna sidan och såg vår sjöbod och vår båt på land, vi har hus på ön. Jättevacker vinterbild över bohusländska skärgården. Ha en riktigt god jul och ett gott nytt 2009. Mvh Anders Ekberg