Happening Hong-Kong
För ett tag sedan så skrev jag en notis om “J/109 vinner i Hong-Kong“. Nu visar det sig att en svensk, Peter Backe, är med och rattar…
J/109 är relativt ny båt för mig med. Jag har bara seglat den sen i augusti förra året (dock seglat hela vintern). J/109an är ganska enkel att trimma, speciellt under kryss. Bara att skota hem o köra. Storseglet har vi väldigt centrerat med vagnen oftast ovanför mittpunkten i båten. Focken och genuan kan trimmas relativt plant strax utanför toppvantet. Enligt vår B&G ligger jag oftast runt 6.8 Kn på kryss. Snabbare än det tappar man bara höjd. När man seglar med fock så gäller det dock att man inte stannar i vågorna. Den stannar väldigt lätt.
Undanvind är det svåraste. Jag tror man ska bara släppa ut så mkt det bara går och dyka ner med stor vinkel. Man tappar massvis på att pressa fart. Personligen tycker jag det är en båt som borde ha en spinnaker, men det har den inte och då gäller det att segla efter det.
Tydligen har man något nytt projekt på gång och skall bygga en båt. Mer ville han inte säga…
Vad seglas det annars i Hong-Kong? Det kappseglas med tre TP52, några 70-fotare, Hick 31 (canting), Farr 52, två Corby (29 fots samt 41,5) och det skall vara en Ker 43 på gång. Sen naturligtvis Maiden HK:
Vilken jävla båt det e… Ser helt felkonstruerad ut. Men jag antar att om de någonsin får ordning på den så kan den nog gå ganska fort.
Vi väntar på fler rykten… kanske om VOR?
Ja ni fattar trenden… Hamble, Höllviken, Höviksnäs, Halmstad & Hong-Kong :-)
Sweet… Full Metal Jacket | blur
Oct 19, 2007 @ 09:20
[…] Corby 43:an “Full Metal Jacket” premiärseglats. Byggd på Salthouse Boats i NZ till en ägare från Hong-Kong som tidigare hade en J/109 (bra smak). Första regattan blir Kings Cup i Phuket, […]