“Det är en klass för familjer och så vidare”
Nu pågår efterspelen efter America’s Cup (hur blev egentligen spanjorerna “challenger of record”?) och Gotland Runt (båt utan mätbrev vann efter misstag). Seglarna verkar ha lackat ur på regattamiddagen, och diskussionerna går heta här.
Här är en kul artikel från DN. Äntligen är segling en mediasport!
Finsk båt vann efter misstag
Den finska båten Wafi från Finland vann i LYS-klassen under Gotland Runt nu i veckan. Men det kanske de inte borde ha gjort om den gått efter ett svenskt LYS-mätbrev. Wafi fick istället dispens att ställa upp med ett finskt mätbrev.– Den borde ha hamnat fyra timmar längre bak än den gjorde, säger Lars Meijer, skeppare för båten Sofia XV som kom tvåa i samma klass.
Ett mätbrev för båtar är ungefär som ett handikapp för en golfare. Man gör en bedömning av hur stor båten är, hur smidig den är att segla och så vidare innan man bestämmer hur båten ska få segla med hjälp av ett så kallat LYS-tal.
Tävlingsledningen har uppmärksammat misstaget, men har inte strukit finländarna som segrare. Däremot har ledningen bestämt att förstaplatsen ska delas mellan Wafi och Sofia XV.
– Jag tycker de borde ha strukit Wafi ur resultatlistan och bett finländaren om ursäkt, säger Lars Meijer.Tävlingsledaren Fredrik Feltreich förklarar:
– Det är jag som har gjort ett fel och det står jag för. Det är en klass för familjer och så vidare. I och med att seglingsförbundet inte hade möjlighet att ge något svenskt mätbrev sa jag “ok, ni får vara med ändå”, säger Feltreich, som inte tänker stryka någon ur resultatlistan.
– Nej, det är larvigt. Jag gav dem tillstånd från början. Det finns ju inga prispengar. Men prestigen kan vara nog så åtråvärt för en vissa, säger Fredrik Feltreich.
Backe
Jul 5, 2007 @ 13:56
Undrar vad SSF har att säga om saken!?
Svenne
Jul 5, 2007 @ 13:58
Fredrik Feltreich hoppas du har blivit fel citerad
annars avgå!!!
M
Jul 5, 2007 @ 14:14
Nu har väl Fredrik skitit i det blå skåpet..Två gånger också..
Kristian
Jul 5, 2007 @ 17:10
Lys ?
Jag undrar om Fredrik tycker Tjörn Runt också är en Familje segling och om en Mumm 36 är en bra familjebåt.
Hade varit rätt roligt med ett svar.
Svenne
Jul 5, 2007 @ 17:15
Japp där hör ni alla som har seglat och kommer segla TjörnRunt ta med familjen för det är ingen Kappsegling!!!
Jan
Jul 5, 2007 @ 21:06
Och vad var det för fel pa det finska lysmätebrevet?
Patrick Lindblom
Jul 5, 2007 @ 21:16
Jag såg att SSF har tagit bort IMS-mätbreven från hemsidan och skriver att de “p.g.a tidsbrist inte kan ha servicen att tillhandahålla mätbrev där”. Så det är nog som Fredrik säger, att SSF åtminstone inte i tid till EGR kunde få fram ett Swe LYS-mätbrev till Wafi.
Håller för övrigt helt med om att Wafi inte borde ha fått något resultat.
Jan – det var nog inget fel på mätbrevet, men de finska, norska och svenska LYS-systemen skiljer sig åt vilket innebär att 1,31 i Finsk LYS och Svensk LYS motsvarar helt olika prestanda.
Jan
Jul 5, 2007 @ 21:39
Det vore da konstigt om de inte motsvarar varandra da vi använder den svenska lystabellen…
Jan
Jul 5, 2007 @ 21:40
Och varifràn hittar man pa fyra timmar som egentlig differens mellan batarna?
Patrick Lindblom
Jul 5, 2007 @ 23:24
Jan,
Jag kan inte det finska systemet men Swan 46 finns inte i den svenska LYS-tabellen. Jag känner inte heller till den aktuella båten men jag måste hålla med om att det låter väldigt lågt för en så pass ny 46-fotare.
Mathias skriver i ett annat inlägg här att den är konstruerad 2004 och byggd 2007. Den har aldrig mätts in och enligt det finska certifikatet har alla uppgifter lämnats av varvet. Att det skulle vara 4 timmars skillnad påstås komma ifrån SSF som menar att båten torde ha ett LYS-tal som ligger nära Sofia XV som är en mindre båt. Om detta är sant eller ej har jag inte kompetens att bedöma. Men redan det faktum att en båt som blir klassvinnare i en stor tävling som EGR inte ens är inmätt är ju en halv skandal.
Rob
Jul 6, 2007 @ 07:16
Nya Swan 46 är en cruiser med “ganska dåliga” tävlingsprestanda. Ok att det är en modern konstruktion men den har faktiskt ett deplacement på 18 ton och ganska lite segelyta. Ev. har även Wafi centerbord vilket gör att blykölen endast sticker 1,35 meter.
Swe LYS och Fin Lys görs vad jag förstår helt enligt samma principer, åtminstone är mitt nya Fin Lys helt baserat på ett gammalt Swe Lysmätbrev.
reglaget
Jul 6, 2007 @ 07:25
Skärpning!
Först och främst har en dispens lämnats av KSSS som man där visste man inte fick lämna.
Båtägaren borde upplysts att SSF av praktiska skäl inte hade möjlighet utfärda svenskt mätbrev.Vi som har gått igenom processen med individuellt mätbrev vet hur diger den kan vara med mätningar etc.
Varvets uppgifter är ju inte helt säkert de stämmer in i minsta detalj – seglens mått kanske inte heller.
Han ( dvs båtägaren ) skulle därför uppmanats segla Orc Club och grejat sitt giltiga mätbrev den vägen.
46 fot – 1,31 – det har vi inte riktigt sett här så vad den egentligen fått i Sverige kan vi bara spekulera i.
KSSS har lurat Finländaren och KSSS skulle tagit sitt ansvar och diskat båten.
Läser man resultatlistan nu förleds man tro att SOFIA XV blev 2:a och det var ju inte juryns beslut.
DN´s artikel och Feldreichs uttalanden enligt den gör ju saken 100 gånger värre då jag är säker på att vi som kämpade om placeringarna där tyckt att vi kappseglat och inte familjeseglat – oavsett prispengar.
Låt någon knäppa Feldreichs på näsan – han säger han står för sitt beslut och tar ansvaret – men hur?
Finnarna påstår att Feldreich strax före protestbehandlineg uppmanat dom att dra sig ur!!
Vad tyder det på?
Stor och trist skandal.
Ciao
Robert Lidqvist
Jul 6, 2007 @ 11:08
Vad avser antalet fot kontra LYS-tal så kan man konstatera att i Lys2-klassen finns en svensk Bavaria 47 med Lys-tal 1,29. Ännu fler fot och ännu lägre lystal alltså så uppenbarligen är det inte automatiskt så att en 46-fots Swan måste ha ett felaktigt lystal om det är på 1,31.
Dessutom är det ju så att även i det svenska systemet så får man i normalfallet luta sig tillbaka mot tillverkarnas standarduppgifter om man har en standardbåt samt kan göra mätningen själv om båten avviker från standard eller man vill ha ett LYS-mätbrev utfärdat. Föga upprörande alltså.
Vad det gäller LYS-som familje/light/etc -klass så har det varit helt klart redan från första början att KSSS anser , rätt eller fel osagt, att LYS är en instegs klass. Självklart finns det många namnkunniga, duktiga och erfarna seglare i lys-klassen men de har ju trots allt själva valt att ställa upp i LYS av någon anledning trots att de måste ha vetat hur KSSS ser på klassen.
Sedan tycker jag att man inte får glömma bort det faktum att många av båtarna i LYS-klassen inte har några mätta data alls utan bara förlitar sig på kataloguppgifter. Likaså utgör de data som ligger till grund för individuella mätbrev egenhändigt uppmätta. Detta i sig anser jag gör att LYS måste anses ha en lägre status än IMS.
Om man ser lite seriöst på det hela och på kappsegling så tycker jag att det är självklart att båtar på en tävling som Gotland Runt har ett individuellt mätbrev med mått tagna av mätman.
T.o.m ett barn som vill tävla i sin optimstjolle måste ha ett mätbrev som visar att jollen och segel överensstämmer med klassen. Alla mått på jolle och segel måste tas av mätman. Detta är det få som upprörs över, säkert inte ens ni som har barn i den situation. Varför skulle det då vara upprörande att man ställer lika höga krav på oss vuxna när vi tävlar? I själva verket borde vi väl ställa högre krav!
Vad det sedan är för mätbrev som utfärdas utifrån de mätta data som tas är sedan mindre intressant. Det kan lika gärna vara LYS, IMS, IRC eller liknande.
(Och rätta mig den som vet säkert… är det inte så att man för att få ett NOR-LYS mätbrev måste vara inmätt? Eller räcker det med standarddata och ett individuellt mätbrev?)
Peter Gustafsson
Jul 6, 2007 @ 11:16
I NOR-LYS måste båten vara inmätt. Har man en entypsbåt kan man klara sig med att kontrollmäta vissa riggmått + skicka in bilder på mätmärken i seglen.
tool
Jul 6, 2007 @ 20:42
Två Swan 46’or är inmätta i NOR-Lys. En byggd i 93 som har 1,27 och en byggd i 2005 som har 1,30.
Inte så väldigt sannolikt att den finska båten skulle ha så mycket högre LYS att dom skulle haft 4 timmar längre segeltid än dom fick med 1,31.
reglaget
Jul 7, 2007 @ 06:33
Du, tool,du refererar nog till SWAN 46 – Sparkman & Stephens.Du såg inte den aktuella SWAN 46:an – det gjorde jag.
Konstruerad 2004 av German Frers och sannolikt en cruiser/racer version av racern SWAN 45.
1,31 för den båten måste vara långt från verkligheten även om hon har centerbord etc.
Svenska Seglarförbundet uttryckte spontant att hon borde ha ett tal på 1,42 eller högre.Därav de 4 timmarna.
Ciao
SWE140
Jul 7, 2007 @ 09:26
Vilket LYS-tal det skulle ha blivit för Wafi är en ren gissning av enstaka individer. SSF lämnar inga förhandbesked innan man ger ut ett mätbrev. Hur stor skillnad det skulle ha blivit kan därmed inte sägas. Tittar man dock på de nordiska LYS-systemen så skiljer de sig men i de flesta fall endast marginellt (det finns dock undantag!).
Personligen tycker jag att KSSS gjorde felet iom de sade att berörd båt skulle få segla me det finska LYS-talet vilket strider mot seglingsföreskrifterna (åt andra sidan missade KSSS även att LYS bytte namn till Swe-LYS för att undvika sådana saker).
Sedan tycker jag dock att tävlingsledning gjorde det bästa ur situationen. Den finska båten borde i detta fall inte belastas för misstak som KSSS begick. Beslutet att delar på första platsen och flytta upp samtliga andra i deltagarlistan ger ett resultat som även utan den finska båten hade uppnåtts. KSSS får dock stå för ett pris till. En annan sak är att LYS seglas visserligen av många mycket allvarligt (och av många på skoj) men utformning av systemet gör att den klassas som handikappsystem för breddsport och inte lika seriös som t.ex. IMS.
Jocke_R
Jul 7, 2007 @ 12:14
Jag tycker “folk” fokuserar alldeles för mycket på vad som står i resultatlistan. “Finnen” vet med all säkerhet att han fått en bjudseger och hur bra skulle det kännas om man sätter sig in i hans sits. Skulle man själv stå där på prisutdelningen och ta emot förstapriset med känslan “fy fan vad bra jag är på att segla”. Skulle inte tro det, ALLA vet ju hur det ligger till.
Man får acceptera att handikappsegling “bara” är ett sätt att umgås. Man kan kriga på vattnet och själv bedöma sin prestation, men väl i hamn får man prata om nåt annat än resultatet.
Rob
Jul 7, 2007 @ 15:21
Jag läser här ovan att om Lys tal för norska Swan 46or. Låt säga att jag har lite insyn i byggandet av dessa båter. Den norska båten från -93 är den gamla Frers 46:an. Den andra som är byggd 2005 är “systerbåt” till omtalade Wafi. Det här är en utpräglad tung cruisingbåt, (ritad av Frers). Den här båten har ingenting med cruiser racern Swan 45 att göra. 18 tons deplacement mot 10,5. Dessutom betydligt mindre segelyta, aluminium mast, endast gennaker mm. Om man jämför Wafi med den norska båten som har 1,30 i Lys så har den normal köl som sticker 2,4 meter när Wafi har grundköl på 1,3 meter och centerbord.
Jag uttalar mig inte alls i om det är rätt eller fel att båten seglat med ett finskt lystal. Vad jag vill påstå är att med alla uppgifter lämnats till SSF för ett Swe Lys skulle båten knappast få något högre tal än just 1,31. Därför anser jag att de seglat bra, klarat sitt Lystal och rättvist vunnit sin klass (ingen bjudseger). Sen har KSSS tabbat sig om de låtit dem segla med finskt tal om det är stadgat att så inte är tillåtet.
Jan
Jul 7, 2007 @ 21:01
Jag håller helt och hållet med Rob… Jag förstår mig egentligen inte på de som säger att det var en bjudseger överhuvudtaget.
Svenne
Jul 7, 2007 @ 21:51
Enligt säkra källor så har Wafi ett ORC-Club mätbrev varför seglar man inte på det??????
Jag tror jag vet!!!!!!!
Men visst är det KSSS fel, detta uppdagades av en slump hur mycket skit vet vi inte om, finns det flera båtar som seglade med ogiltiga mätrev?
Jag är 100% på att så är fallet
Patrick Lindblom
Jul 7, 2007 @ 22:08
Frågan är hur vi som har fått våra SWE LYS mätbrev från IMS data behandlas i LYS i förhållande till de som har kataloguppgifter till sina mätbrev…
Peter Gustafsson
Jul 7, 2007 @ 22:33
FIN-46 WAFI SWAN 46 DB NJK = 598.1
http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.ph?option=com_wrapper&Itemid=106
I IRC mäter en sån där 1.056 vilket motsvarar lite drygt 1.32 i LYS.
Verkar ju vara en hit att veva upp centerbordet när man åker undanvind: http://www.sailingworld.com/sailboats/boat-reviews/the-swan-46-a-true-performance-cruiser-42891.html
Sedan spelar ju spekulationerna ingen roll, eftersom de inte hade nåt Swe-LYS.
reglaget
Jul 8, 2007 @ 07:33
Ok att hon enligt IRC skulle haft 1,32 i SWE-LYS.Hon hade ju då inte vunnit.
Men då hon hade ett giltigt ORC-Club brev,varför insisterade man på att segla efter sitt finska mätbrev,tro….?
Varför krävde inte tävlingsledningen att hon anmälde sig till SWE-LYS utan gav dom någon slags egen påhittad dispens.
Fel har begåtts av tävlingsledningen och möjligen/sannolikt har WAFI inte seglat helt i god tro med sitt tal.
Detta har drabbat alla de andra som satsat,satsar och tycker att dom seglar efter de regler som gäller.
Allt smakar illa.
Varför har vi inte fått någon dementi från tävlingsledningen på det beramade “familjeklass”-uttalandet i DN?
PelleL
Jul 8, 2007 @ 09:31
WAFI’s ORC-GPH tal motsvarar enligt min uppfattning ett LYS på 1.34-1.35 så det är ju rätt uppenbart varför dom hellre ville segla LYS på sitt finska LYS-mätbrev. Vad dom skulle fått för LYS på ett svenskt LYS-mätbrev kan vi ju bara spekulera i. Jag måste oxå säga att jag inte tycker att WAFI’s besättning kan anklagas för något…det är naturligt och helt riktigt att vilja segla efter det handikappsystem som är fördelaktigast för båten när det nu finns flera att välja på. Möjligen kan dom anklagas för klantighet när dom litade på KSSS som lät dom starta i LYS. Däremot tycker jag det är det otroligt klantigt av KSSS att låta dom segla LYS utan svenskt mätbrev och jag tycker det är svagt av juryn att inte diska dom för reglerna är solklara.
reglaget
Jul 8, 2007 @ 15:24
Oavsett vad vi tycker och tror om WAFI´s eventuella lystal och om man där hade anledning känna till att det borde vara högre,så är väl Feldreichs agerande i samband med artikeln i DN värt att förvåna.
Där ringaktade han hela problemställningen för att det ju ändå bara är en familjeklass och att det är lite trist att sådana seglare har prestige och gör en grej avdet.
Jag vet att Feldreich utlovat en dementi och hävdat att han inte sagt så.
Är det nån som sett en sådan?
Vet ni egentligen vad WAFI står för?Nej,trodde inte det.
What A Fucking Industry!!Jo,det är faktiskt sant och kommer från en av besättningsmännen.
Återigen – diska båten.Ge den seglad tid utom tävlan.
Valpuri fjärde i GR2007 « FIN6863
Jul 8, 2007 @ 22:59
[…] att KSSS hade missat med att dom deltog med finskt lysbrev. Detta diskuteras flitigt på Blur.se här och här. Tydligen svårt med lystal i Sverige, läs här. I IMS1 klarade sig Alfa Romeo hyfsat med […]
Protester m.m. i Suursaari « FIN6863
Jun 9, 2008 @ 23:23
[…] m.m. i Suursaari Wafi som var fjolårets “hotta” samtalsämne efter att ha vunnit Gotland Runt med ett finskt LYS-tal och därefter fick en protest mot sig […]