Gotland Runt 2007

Nu skall det väl vara klart. Ingvar Hertzman med “Du Soleil II” vann totalt efter att ha varit tvåa förra året. En besättningsman blev sjuk före start, och personen som ryckte in måste vara ganska nöjd! KSSS hjälper knappas pressen med följande nyhet på sin web:

Skärgårds 95:an ”Britt-Marie” med Ulf Zschüttig som skeppare blev första båt över mållinjen i årets Eurocard Gotland Runt.

Förresten… skulle inte X-35:orna räknas in i IMS? Verkade inte så aktuellt så här i efterhand. Var det bara ett PR-stunt?

LYS1

  1. WAFI Jesse Aarnio, Swan 46, 1.31, 74:12:17
  2. SOFIA XV Lars Meijer, J/133, 1.42, 74:24:57
  3. MODINTRYCKOFFSET Carl Johan Marnell, Gambler 40, 1.31, 74:28:59
  4. MELTEMI Harald Graf von Saurma-Jeltsch, Comfortina 42, 1.32, 74:47:34
  5. ANTHEM, Sune Fogelström, Bill Trip 54, 1.47, 74:57:07

“Sofia XV” såg länge ut att knipa detta men en Swan 46 snodde segern i sista stund. Så nära… hade varit kul med en J/båt i topp. Men skitbra seglat av Meijers pojkar. Fräcka A35:an “Krut” slutade till sist 6:a.

LYS2

  1. NORDIMAR Lennart Eriksson, Maxi 95, 1.07, 61:54:35
  2. TRASSEL Bertil Tobiasson, Maxi 95, 1.07, 62:03:06
  3. MOLNET Peter Svanberg, Cumulus, 1.08, 62:14:28
  4. BOJ-BOJ Magnus Forslund, Scampi, 1.09, 62:42:49
  5. NOCTILUCA Pär Lindforss, Albin Nova, 1.14, 63:38:45

Även här har vi “the usual suspects” i topp. Dubbelt Maxi 95 (det verkar vara det som gäller i år). Stor klass med 71 båtar från LYS 1.07 till 1.29, och i år gynnades de små båtarna. Starkt jobbat av Pär & gänget – fortare än sådär kan man inte segla en Nova.

IMS1

  1. DU SOLEIL II Ingvar Hertzman, IMX 40, 36:19:12
  2. H Q BANK Gutta Johansson, Grand Soleil 42, 36:29:05
  3. DATA COMMUNICATION Ralf Aspholm, Sinergia 40, 36:46:42
  4. ALFA ROMEO Jani Lehti, Grand Soleil 42R, 36:58:56
  5. IMPRINTALBATROSS Bengt Falkenberg, First 40.7, 37:01:32

Lågoddsare i topp. Tight racing. Duktiga gäng allihop och en värdig segrare? Jag skall inte skriva nåt om typiska IMS-racers :-)

IMS2

  1. FORTINA FUN Tom Finell, Comfortina 32, 31:33:33
  2. XANTHE Sami Penttilä, Siesta 32, 31:45:09
  3. LADY X Mikael Algvere, X-332, 32:19:53
  4. VALPURI Timo Vesalainen, Inferno 31, 32:24:23
  5. AXILE Harald Axling, X-332, 32:27:15

Snabba finländare i topp. Inte helt oväntat.

ORC1

  1. UK SYVERSEN Anders Nordström, Arcona 400, 55:19:09
  2. CÉST LA VIE Jan Knutsen, Arcona 400, 55:21:42
  3. ASPECT 40 Rolf Tannergård, Aspect 40, 56:40:59
  4. BLÅDÅREN Torgny Jansson, Arcona 460, 56:46:45
  5. WHO VALLEY Petter Holmberg, Swan 65, 58:37:54

Anders spikar igen. Men hade det inte varit roligare att segla LYS? Han hade iallafall vunnit LYS1 på sin seglade tid.

ORC2

  1. NOTRE DAME Per Olof Sahlström, Brise 34, 48:15:51
  2. MY WAY Michael Sundblom, X-332 sport, 48:23:08
  3. WALENNA II Carl Wale, One off, 48:25:14
  4. ELLVANN Lars Billström, Pronavia 38, 48:34:11
  5. HÖNAN AGDA Kurt Taxell, Omega 34, 48:52:10

X-35

  1. AUDI R 8 Jonas Häggbom
  2. ROXANNA Kimmo Vähätalo
  3. ESCAPE Peter Pohl
  4. AUDI R 10 Per-Olof Söderberg
  5. SONY ERICSSON II Anders Karén

Alla resultat här.

51 Comments

  1. Klas Jul 4, 2007 Reply

    Hur hade de toppbåtar i ORC Club 1 placerat sig i IMS1?

    Hur tillämpas resultatberäkningen i resp. klass?

  2. Author
    Peter Gustafsson Jul 4, 2007 Reply

    Nån som är en fena på IMS-beräkningar?

    Man kan konstatera att Ingvar med LYS 1.38 hade vunnit LYS1 med 7 minuter. Eller att vinnarna i IMS/ORC/LYS hamnar inom 10 minuter i mål omräknat på LYS :-)

  3. Author
    Peter Gustafsson Jul 4, 2007 Reply

    BARA PÅ KUL!!! Man kan kolla hur det hade sett ut under LYS på långa banan:

    ORC LA GANADORA Johan Kull 56:32:14 1,31 74:03:50
    IMS DU SOLEIL II Ingvar Hertzman 53:40:47 1,38 74:04:41
    ORC UK SYVERSEN Anders Nordström 56:11:04 1,32 74:09:48
    LYS WAFI Jesse Aarnio 56:38:42 1,31 74:12:18
    IMS H Q BANK Gutta Johansson 52:18:37 1,42 74:16:50
    LYS SOFIA XV Lars Meijer 52:24:20 1,42 74:24:57
    IMS DATA COMMUNICATION Ralf Aspholm 53:32:12 1,39 74:24:57
    IMS IMPRINTALBATROSS Bengt Falkenberg 55:32:24 1,34 74:25:25
    LYS MODINTRYCKOFFSET Carl Johan Marnell 56:51:27 1,31 74:29:00
    IMS ALFA ROMEO Jani Lehti 52:33:38 1,42 74:38:10
    LYS MELTEMI Harald Graf von Saurma-Jeltsch 56:39:41 1,32 74:47:35
    ORC CÉST LA VIE Jan Knutsen 56:42:00 1,32 74:50:38
    LYS ANTHEM Sune Fogelström 50:59:16 1,47 74:57:07
    ORC CHRISTINA Lars Duvander 57:32:14 1,32 75:56:57

    ORC ASPECT 40 Rolf Tannergård 53:03:51 vad har en sån för LYS?

  4. Author
    Peter Gustafsson Jul 4, 2007 Reply

    OBS! BARA PÅ KUL!

    Samma sak på korta banan. Varför är mixen sämre här?

    LYS NORDIMAR Lennart Eriksson 57:51:35 1,07 61:54:36
    LYS TRASSEL Bertil Tobiasson 57:59:32 1,07 62:03:06
    LYS MOLNET Peter Svanberg 57:37:51 1,08 62:14:29
    LYS BOJ-BOJ Magnus Forslund 57:32:08 1,09 62:42:50
    LYS NOCTILUCA Pär Lindforss 55:49:47 1,14 63:38:45
    ORC XANTHE Sami Penttilä 55:41:23 1,15 64:02:35
    IMS FORTINA FUN Tom Finell 56:22:34 1,14 64:16:08
    IMS LADY X Mikael Algvere 52:42:45 1,23 64:50:11
    IMS AXILE Harald Axling 52:44:43 1,23 64:52:36
    IMS VALPURI Timo Vesalainen 56:35:09 1,15 65:04:25
    ORC MY WAY Michael Sundblom 52:58:03 1,23 65:09:00
    ORC HÖNAN AGDA Kurt Taxell 55:48:23 1,17 65:17:37
    ORC ELLVANN Lars Billström 50:48:38 1,31 66:33:43

    Saknar LYS…
    ORC NOTRE DAME Per Olof Sahlström 56:32:31
    ORC WALENNA II Carl Wale 54:37:34

  5. SWE140 Jul 4, 2007 Reply

    Det borde vara fler LYS-båtar på korta banan. Ludvig Axling (Dehler29) på 8:de i LYS2 har beräknad tid på 64:24:30. Därmed slog han farsan hans (Harald Axling) med en halv minut. (Bara på kul!!!)

    /Peter

    Vad har NOTRE DAME och WALENNA II i GPH????

  6. David Jul 4, 2007 Reply

    Undanflykternas Julafton kan börja…:-)
    När tid ges skulle jag vilja räkna på vad som händer om man splittar den nedre fullständiga listan i två klasser.
    Delning bör kanske ligga någonstans kring 1,20?

    Maxi95, Cumulus, Scampi, Nova med fler har absolut seglats mycket väl. Men i min värld jämför man inte resultat när båtar seglar i olika vädersystem och passerar rundninsmärken med flera timmars mellanrum.
    Det har ofta talats om dessa för segelsporten ganska unika problem. På Tjörn runt exkluderades ett tag åtminstone sportbåtar och flerskrov från totalresultatet och ja är inte säker på att Stortriss och Albin Viggen hanteras extra väl de år lätt vind övergått till frisk fram åt kvällen.
    Enligt uppgift på den här bloggen har bla Pär L påtalat klassindelningsmisstaget för KSSS utan reaktion.

    Det är kanske dags att satsa en smula på att få till bra klassindelningar i större kappseglingar med Tjörn Runt, och danska seglingar som förebilder. På detta vis bör även handikappsystemen komma i lite bättre dager.

    /David

  7. EP Jul 4, 2007 Reply

    Gnällspikar!

    Det är väl kul att man med bra besättning men med äldre båt kan komma högt i resultatlistorna, drägg med mycket pengar och dyra båtar finns det alldeles för gott om i seglings sammanhang..

  8. David Jul 4, 2007 Reply

    Jag förstår nog inte riktigt hur EP menar.

    Skall man ta med parametrar som lynne och ekonomi i resultatberäkningarna?
    De olyckliga omständigheter jag nämner ovan kan slå åt precis andra hållet också EP.

    Detta upplever nog många med långsamma båtar (alltså de som inte har mycket pengar eller är drägg) under sommarhalvårets kvällsseglingar, då vinden ofta mojnar i takt med att mörkret lägger sig. Detta får till följd att dräggen med mycket pengar kanske orättfärdigt ofta vinner.

    /David (enbart drägg)

  9. Author
    Peter Gustafsson Jul 4, 2007 Reply

    Min erfarenhet (framförallt från Norge) är att flera mindre klasser är roligare för alla. Att segla mot ungefär likvärdiga båtar med samma ambition (och i samma vädersystem) är roligare för alla inblandade.

    Men det verkar finnas ett motstånd hos många Svenska segelsällskap att ha flera mindre klasser. Kanske tycker man det är jobbigt att administrera.

    Vad är en “optimal” storlek på en klass?

  10. Johan Jul 4, 2007 Reply

    Min åsikt efter mitt första gotland runt är att man borde ändra lite i klasserna. Det känns väldigt fel att som vi gjorde tävla med 1.29 i lys mot båtar med 1.09. Man borde kanske satsa på att dela upp båtarna i endast 2 klasser, IMS och sen en till och sen ha finare gruppindelningar så att man tävlar mot likvärdiga båtar. Sen borde reglerna för flerskrov ändra så att det blir lättare att vara med. Får man tävla med en 717 i GR så borde villkoren vara lika (anmälningsavgift, etc..) för en dragonfly 25a

  11. Mathias Jul 4, 2007 Reply

    Måste bara informera om “vinnande” båten i Lys 1 Wafi, finsk Swan 46:a. Alla som är ute efter att vinna Lys kappseglingar -köp en ny Swan 46a, den har 1.31 i Lys! KSSS har satt sig över svenska seglarförbundet och godkänt ett utländskt mätbrev, kan inte vara riktigt rätt…
    Wafi är konstruerad 2004 och byggd 2007, den är aldrig mätt och på det finska Lys certifikatet står det att alla uppgifter är lämnade av varvet. Ingen som mätt alltså. Enligt Svenska seglarförbundet borde båten ha ett Lys tal runt Sofia XV, vilket betyder att man varit ca 4 timmar efter Sofia XV på beräknad tid.
    Trots att det är KSSS som gjort fel, tycker man kanske att skepparen på ovan nämda båt borde skämmas efter att ha tagit hem segern i Lys 1 på ren fusk. Men icke, det var klackarna i taket ute på prisutdelningen idag. Trist.

  12. Patrick Lindblom Jul 4, 2007 Reply

    Det är väl också så att LYS-systemen skiljer sig något åt mellan länderna? Jag vill minnas att svenskar som har seglat norskal LYS-regattor har fått nya LYS-tal som skiljer sig rejält från de svenska. Detta då mellan Nor-LYS och Swe-LYS. Är det lika stora skillnader mellan Swe-LYS och Fin-LYS?

  13. Anders Jul 5, 2007 Reply

    Suck!
    IMS båtarna är i många fall ballastade och har mindre segel då de seglar i IMS trim än när dom seglar LYS. DVS deras prestanda här speglar inte lys prestandarn. Att det lönar sig att “brommsa” båtarna på detta vis är ju problemet med IMS som annars är det bästa system vi idag har att jämföra seglare i olika båtar om dom har båtar som fungerar i reglerna….
    Om man skall få lys att fungera ens på skoj i GR sammanhang så måste man räkna “tid på distans” och inte “tid på tid”. Detta skulle göra att när det blir bleke och alla ligger stilla så “stannar” tävlingen tills vinden kommer igen. Man kan alldrig segla in ett bleke på några timmar med en stor båt. Små båtar ligger lika stilla som stora…..
    Jag tycker dock att det var mycket roligt att Lys gjort att “vanliga” båtar återvänt till GR.
    Att någon väljer att segla under ORC Club nu när det finns Lys var en total gåta för de flesta som var i Sandhamn.

  14. Anders Jul 5, 2007 Reply

    Mathias! (dumma djävla pucko)

    Tag reda på vad som har hänt innan du anklagar för fusk.

    Man förklarade på prisutdelningen att en funktionär (som jobbar gratis på sin fritid för att vi skall kunna segla) gjort ett stort misstag då han utan att veta reglerna sagt till finnarna att det var ok att segla på det mätbrev som dom hade då dom anmälde sig. Finnarna hade tagit sig hela vägen till Sandhamn för att vara med och tävla under dessa utgångsförutsättningar.
    När denna funktionärs misstag blev klarlagt så valde man att dela på första priset och flytta upp alla en placering.
    Funktionären bad om ursäkt för detta flera gånger under prisutdelning dessutom.

    Till saken hör att alla de mätbrev som gäller i de regler som GR tidigare seglats under någonsin varit internationella.
    Jag vet inte men om det är finnar som inte talade Svenska, och därav inte kan läsa Swe-Lys reglena så är det ännu mer förståligt. Vad jag vet så är GR en internationell segling som seglar i Lys klasserna med en regel som inte finns att tillgå på engelska?
    Kan vara ett problem?

    Din blogg är nog den i absolut särklass dummaste någonsin och en ursäkt är verkligen på sin plats både till KSSS och finnarna.

    Kom dessutom ihåg att seglare anser att Lys segling bara är på skoj!

  15. Ban Jul 5, 2007 Reply

    Tillåt fler småbåtar köra lys samma bana som classic båtarna, sannolikt dyker nog då upp ett antal expresser också..

  16. Ban Jul 5, 2007 Reply

    Kanske kan fler samsas på “classic” banan, möjligtvis kan vi få fler mindre båtar då om man nu vill det. Det finns många mindre typ comfort 26, express mflera som nog backar för att köra långa banan då man normalt inte hinner i land till prisutdelningen.

  17. Author
    Peter Gustafsson Jul 5, 2007 Reply

    Nu taggar vi ner ett snäpp :)

    Sitter alla på regattamiddagen i Sandhamn och skriver kommentarer? Kan inte vara nåt vidare party…

  18. Author
    Peter Gustafsson Jul 5, 2007 Reply

    Förr hette det väl “Baltic Race” och var en kortare variant av Gotland Runt? Nån som har koll?

    Kanske KSSS blev lite triggade av succén med LYS och jobbar vidare i samma positiva anda för att attrahera ännu fler båtar nästa år.

  19. Mathias Jul 5, 2007 Reply

    Anders, ledsen att jag gjort dig upprörd. Jag beklagar och hoppas att du har överseende med min ointeligens.
    /Mathias

  20. svenne Jul 5, 2007 Reply

    Fattar du inte Anders din dumma jävel att 1.31 i Lys på en ny Swan 46 med dubbla roder samt ett djupgående på 3.45 borde ha ett högre lystal!
    Om man sitter som ansvarig uppe på Ksss och lämnar dispans till ett ogiltigt mätbrev så borde man väl kolla om det är rätt!!!!
    Inte nog med det tävlingsledaren visste att han gjorde fel när han lät dem segla med ogiltigt mätbrev för han ville inte stöta sig med finnarna.
    Detta är fan skandal och detta kommer att dras vidare till SSF

  21. Author
    Peter Gustafsson Jul 5, 2007 Reply

    Heta känslor nu. Helt OK, om vi håller det på en bra nivå. Bloggen har hittils varit befriad från personanngrepp, och jag vore tacksam om det kunde förbli så.

    Kolla med KSSS om det finns “Sandhamn Rules” så kan ni ju göra upp det bakom Seglarrestaurangen :-)

  22. Klas Jul 5, 2007 Reply

    Tillbaka till frågan om placeringar. Bägge toppbåtarna har IMS-brev och därmed borde en placering i IMS1 kunna räknas ut?

  23. SWE140 Jul 5, 2007 Reply

    Seglare får gör hur många fel som helst men funktionärer inga alls. Inte undrar jag att det blir färre och färre som vill ställa upp och jobba (oftast helt ideellt med en spark i häcken som tack) så att vi kan ha kul och kappsegla.

    /Peter

  24. Backe Jul 5, 2007 Reply

    Ja men seglare får stå för sina misstag tävlingsledningen kan ju inte på måfå avgöra vem som ska vinna finns det regler så måste de ju följas annars kan man ju skita i allt och jag undrar hur många som ställde upp i Lys klasserna som håller med tävlingsledningen se DN idag http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=667833

  25. Author
    Peter Gustafsson Jul 5, 2007 Reply

    “Det är en klass för familjer och så vidare.” :-)

    Ja, frågar man KSSS så är det väl bara de 34 ekipagen i IMS1 som seglar Gotland Runt på allvar.

    Det blir bättre på EM i IMS 670 om ett par veckor. Då slipper man massa “familjebåtar” vid bryggan, utan 11 (!) riktiga kappseglingsbåtar. Det är verkligen nåt som hela seglarsverige ser fram emot? Eller inte…

  26. M Jul 5, 2007 Reply

    IMS 670 vad är det, låna en express och kom till Nynäs v32 istället och segla Express SM, just nu är det 45 anmälda expresser, 2 veckor kvar på anmälningstiden..

  27. Backe Jul 5, 2007 Reply

    Segla entyp och ha inte med KSSS att göra så blir det Mycket roligare!!!

  28. Patrick Lindblom Jul 5, 2007 Reply

    Jag seglar respit och har med KSSS att göra. Och har jätteroligt. KSSS arrangemang bakom Sandhamn Open Hav och Gotland Runt tycker jag har hållit mycket hög klass. En fadäs av det slag som nu diskuteras är väl en sak men att dra slutsatser av typen “segla entyp och ha inte med KSSS att göra” är lite väl magstarkt och obalanserat kanske.

    Ja, vi seglare tycks ha svårt att hålla ihop leden. “Med sådana vänner behöver man inga fiender”.

  29. Author
    Peter Gustafsson Jul 5, 2007 Reply

    Jag tror säkert KSSS kan arra bra race i både IMS, ORC Club, IRC eller LYS, men då måste man ta det på allvar. Det var ju jordens lyft att få med LYS i år, och det finns stora möjligheter att växa det ytterligare (verkar ju finnas mindre båtar som vill havskappsegla ockås). Om man vill. Men då får man inte dissa majoriteten av seglarna!

    KNS får över 1.000 LYS-seglare på Færderseilasen. Inte en båt kommer iväg utan NOR-LYS (tog två dagar för mig att få). “Båter som skal seile LYS skal ha gyldig norsk LYS-målebrev for å kunne starte. Båt uten gyldig LYS-målebrev flyttes til turklasse”. Inte så svårt.

    – – –

    Förresten hade jag fel… det var ju 4 (Svenska) båtar som skall slåss om EM i IMS 670!

    Eller för att citera SHFs web: ”IMS 670 kommer bli den roligaste klassen i Östersjön under ett antal år”.

  30. Patrick Lindblom Jul 5, 2007 Reply

    Om detta kan vi vara överens. Men som jag skrev – slutsatsen att det är respitsegling *per se* det är fel på p.g.a ett misstag från tävlingsledningen i ett enskilt fall – det är väl att gå lite väl långt?

    Sedan är det väl allmänt känt att du och andra inte direkt älskar IMS, men vad har det med saken att göra? Hade vederbörande båt haft ett IMS-brev och seglat i IMS hade ju problemet aldrig uppstått. Jag antar att det hade varit samma sak med IRC. Det är nu första året LYS är med och jag är säker på att detta kan komma att utvecklas väl! Men att en helt ny LYS-klass på EGR inte får “toppstatus” direkt första året är väl inte så konstigt? De flesta jag har talat med tycker för övrigt att det är lite “shaky” med LYS på ett så långt race som EGR. Vi gjorde ett kasst resultat i IMS1, men vi hade kommit typ 5:a om vi hade kört LYS1 istället. Det torde inte råda något tvivel om att det än så länge är skillnad på konkurrensen.

    Att endast 11 båtar är anmälda till IMS SM är givetvis ett problem för oss som vill kappsegla. Frågan är vad det beror på. Vissa är snabba att dra slutsatsen att det beror på ointresse att segla IMS, men utvecklingen på både Lidingö och Gotland Runt talar ju för motsatsen. IMS-fälten är ju rejält större i år än förra året trots allt snack om IMS död. IMS670-klassen var driven av en efterfrågan från seglarna att ha tightare fält. När det så arrangeras ett mästerskap i klassen sviker istället seglarna. Jag tror helt enkelt att det är den helt sjuka placeringen mitt i semestrarna som gör att endast några få av oss seglingsidioter kan tänka sig att köra ett dylikt projekt. Jag tror uppslutningen hade sett annorlunda ut om seglingarna hade legat i anslutning till GR eller så. Och jag vet att den relativt sett höga anmälningsavgiften har skrämt bort några stycken.

    Det jag var ute efter med min kommentar är att vi seglare borde hålla ihop istället för att slåss så förtvivlat. Det räcker väl med att det smäller i starterna… :-)

  31. Author
    Peter Gustafsson Jul 5, 2007 Reply

    Jag har fattat att KSSS och GKSS arrangerar LYS-segling utan att ge det “toppstatus” ;-)

    Vill man känna sig respekterad som LYS-seglare får man åka till vårt grannland i väster. Där man tar LYS på blodigaste allvar, både från KNS och Norska Seglarförbundet. Och där har de duktigaste seglarna inga som helst problem att segla LYS… konstigt.

    Debatten handlar inte om att det ena är bättre än det andra. Det handlar om att ge seglarna det de vill ha. På Gotland Runt ville majoiriteten segla LYS. Då skall de få göra det, utan att bli förlöjligade från seglingsledning eller medtävlare.

  32. David Jul 5, 2007 Reply

    Patrick, jag tror att du riskerar att uppfattas som lite självgod då du drar slutsatsen att konkurrensen i LYS-klasserna är lättare än i IMS?
    Jag såg många tämligen namnkunniga besättningar i diverse flytetyg seglandes LYS. Många med ofattbart många GR, GOR, Skaw Race, Själland Runt, IMS-SM, VM, framstående entypsplaceringar etc i ryggsäcken.

    Under alla omständigheter var det himla kul att segla GR för första gången. Varvet får nog betraktas som extremt publikfriande och komfortabelt.

    /David

  33. Patrick Lindblom Jul 5, 2007 Reply

    David,
    Säkerligen kan man uppfattas som självgod i alla möjliga och omöjliga sammanhang när det gäller segling. Jag kom på 27:e plats av 35 i IMS1 men säkert kan jag ändå uppfattas som självgod… :-)

    Men det är jag inte. Jag är ytterst ödmjuk inför den stora seglingskompetens som finns i alla klasser och tycker f.ö att det är riktigt kul att själv ha kommit igång med kappseglandet igen.

    Men det är du – inte jag – som drar slutsatsen att jag skulle påstå att konkurrensen är “lättare”, d.v.s du antar att jag menar att det skulle vara kvalitetsskillnader på seglarna. Men det är inte alls vad jag säger. Jag säger enbart att LYS-systemet är trubbigt och det särskilt på långa race. Jag säger inte att LYS-talet på min båt är helt orättvist utan bara att resultatet för mig skulle ha blivit helt annorlunda om jag hade seglat LYS istället för IMS. Jag hade hamnat bland de första istället för bland de sista. Är man självgod bara för att man påtalar att detta tyder på någon typ av skillnad i konkurrens mellan klasser?

    Jag minns dessa diskussioner redan när jag körde Linjett 32 – “vanliga människor” upplevde ha svårt att segla upp den till sina 1,12 som Mats Gustavsson och några till lyckades med, samtidigt som vissa andra båtar hade betydligt “lättare” mätetal för vanliga seglare att kunna nå upp till. På korta race var det väl ingen katastrof men på en 360 M-bana blir det ju väldigt stora skillnader. Det är väl detta som gör att LYS i Sverige inte har fått samma status som i Norge. Där kör man väl f.ö mätbrev på båtarna? Jag har i alla fall fått uppfattningen att Nor LYS upplevs som mer stabilt. Vad säger du om detta Peter, som har lite praktisk erfarenhet?

    Peter, vi är f.ö helt överens om att ingen skall bli förlöjligad. Feldreichs uttalande var inget vidare om det nu är korrekt citerat. Jag tycker det var jättekul med många båtar och jag seglar (som jag har sagt många gånger) IMS, LYS, IRC eller vad som nu blir framtiden. Det är därför jag också har tagit ut ett LYS-brev. Men om man nu på allvar vill hävda detta kanske man i konsekvensens namn heller inte bör förlöjliga IMS och det tycker jag sker betydligt oftare. Därför tyckte jag inte att reaktionen var helt trovärdig.

  34. Author
    Peter Gustafsson Jul 6, 2007 Reply

    “man i konsekvensens namn heller inte bör förlöjliga IMS”

    Touche :-)

  35. Stefan Jul 6, 2007 Reply

    Hej
    Jag tänker inte ge mig in i LYS diskussionen även om det finns mycket att säga där. Vad jag vill kommentera är att jag finner det lite konstigt att diskussionen kan vara så stor utan att ta hänsyn till årets speciella förutsättningar. Att de bloggande på Sveriges baksida :-) inte känner till det är förståligt. Jag gjorde mitt 20:e Gotland Runt i år och har inte varit med om värre undanvinds åkande. Efter en kryss i avtagande vind till Alma gick vi för babord till Hoburgen gippade och gick för styrbord hem. Detta gäller “lilla” banan. I en sådan segling blir det konstiga resultat inte ens den värsta LYS entusiast kan hävda att LYS är anpassat för sådana förhållanden och inte IMS heller. Att tävlingsledningen gjort en groda år olyckligt men de har bett om ursäkt. Över vädret råder vi inte ännu. Så jag håller med Patrik om att det vore bättre om seglare höll ihop istället för att ständigt hamna i internt tjafs. Att inte fler ställer upp i IMS SM/EM är mycket trist om vi skall kunna få igång segling med täta fält i Norden så måste vi ställa upp och tävla. Man kan inte som Peter verkar tycka kasta in handuken direkt utan jag hoppas fortfarande att vi kan få igång en aktiv klass med båtar under 40 fot om den sen heter IMS 670, IMS 2 eller något annat i framtiden är mindre viktigt.

    Hälsningar
    Stefan

  36. Anders Jul 6, 2007 Reply

    Svenne!
    Det är klart att jag och alla andra fattar att finnarna hade fel Lys.
    Jag tycker dock att det är helt fel att anklaga finnarna för fusk när det är en arrangör tavla.
    Läs näst sista meningen i “Mathias” inlägg så förstår du nog vad jag menar.
    Jag skulle inte vilja bli kallad fuskare när tävlingsledningen gjort fel! Men av ditt inlägg så verkar det som om du tycker att det är ok eller var du bara sugen på att få skriva hårda ord?

  37. Author
    Peter Gustafsson Jul 6, 2007 Reply

    Helt enig med dig Stefan!

    Jag kastar inte in handduken – på måndag får jag faktiskt min lite snabbare 36-fotare och vill vara med och fajtas. Jag kan dock inte modifiera den så att den passar i IMS670 för att slåss mot en handfull andra båtar…

    Det jag vänder mig mot är motviljan mot att lyssna på seglarna. Det gäller framförallt SHF, som skulle göra en enkät i maj för att ta reda på vad svenska seglare ville ha. Istället har man bestämt sig för vad som är rätt (IMS670). Gapet mellan officiella instanser (SHF & KSSS) och vanliga seglare får inte fortsätta växa.

    Detta är ingen stor issue för mig. Jag har inte så hög ambitionsnivå, utan kappseglar bara för att det är kul (precis som 95% av båtarna på GR). Jag kan leva med att bli kallad “familjeseglare” och ha lägre status än andra. Men jag tycker vi borde kunna vända trenden för (havs)kappsegling i Sverige, och enda sättet är att få ut fler båtar på havet…

  38. reglaget Jul 6, 2007 Reply

    Anders – sätt dig in i situationen innan du går på som i ditt inlägg nummer 14.
    SSF hade påtalat för KSSS att man inte hann med att utfärda svenska LYS-brev,att det inte ges enligt regeln någon som helst möjlighet till dispens från detta och att KSSS borde uppmana WAFI att segla Orc Club.
    Så,herr Feldreich visste mycket väl att han agerade i strid med reglerna när han utfärdade nån slags dispens till finnarna.
    Till yttermera visso försökte enligt rykten ( finnarna själva ) herr Feldreich få finnarna att dra sig ur.
    Detta efter hans felaktiga handlande uppdagats,före protestförhandlingen men efter en assistent skickats ut på bryggan för att fotografera båten så herr Feldreich kunde se om det möjligen fanns rim och reson i 1,31.
    Vad säger du om det,Anders?
    Nej – regelverket är till för att hållas.
    LYS-hanteringen är inte densamma i de olika nordiska länderna – inte minst för att olika människor är inblandade och olika referensramar.
    Diska båten – tyvärr för dem p gr av herr Feldreichs medvetna och felaktiga handlande.
    Ciao

  39. reglaget Jul 6, 2007 Reply

    I rubriken över Själland Runt står bl.a. att 5 båtar diskvalificerats i år på grund av “ogiltigt mätbrev”.Tänk vad dom kan,danskarna.
    Var det inte så att WAFI hade ogiltigt mätbrev och att detta uppdagades efter protest?Vad skulle då skett? Diskvalificering!
    Skärpning KSSS

  40. PelleL Jul 6, 2007 Reply

    Såvitt jag förstår lämnades det in en protest mot finnarna och jag är lite förvånand att juryn inte hade “guts” nog att diska dom för regelmässigt tycker jag situationen är solklar. Båten ifråga informerades i rätt god tid att dom inte skulla hinna få svenskt LYS-brev och uppmandes segla ORC-club istället vilket tydligen inte var intressant.

  41. Anders Jul 6, 2007 Reply

    Reglaget!
    Visst stämmer det som du säger om vad som hände. Men! “Mathias” anklagar finnarna för fusk vilket är fel då det är en arrangörs miss.

  42. reglaget Jul 7, 2007 Reply

    Anders,
    Tror Mathias avser att om SSF´s spontana kommentar om att båten borde fått ett lystal över 1,40,man måste fråga sig om WAFI seglat på 1,31 i god tro.
    Kanske var det det låga talet som gjorde att dom inte seglat ORC Club.
    Nej det finns anledning i detta fall att fråga sig vad finnarna visste och inte visste och i vissa stycken kan det ju då lukta fusk.
    Ciao

  43. Svenne Jul 7, 2007 Reply

    Enligt säkra källor så har Wafi ett färskt ORC mätbrev men valde att segla på sitt ogiltiga Lys brev varför?????
    Jag tror jag vet!

  44. Pär Lindforss Jul 8, 2007 Reply

    Först vill jag tacka KSSS och alla funktionärer för ett fantastiskt kul och väl genomfört Gotland runt. Jag vill också passa på att gratulera Ingvar Hertzman med besättning till en kanon bra insats och samtidigt gratulera Nordimar som vann vår klass.

    Jag är inne på på Peter Gustafssons linje, att det viktigaste är att få ut så många båtar som möjligt. Att försvåra och krångla till deltagandet är knappast något som gör att fler kommer med. I detta perspektivet är naturligtvis LYS helt överlägset. Jag kan hålla med om att det finns brister i LYS-systemet men detta är något som kan rättas till. Min erfarenhet är att båtar som är väl dokumenterade har LYS-tal som är helt OK, sedan är det naturligtvis så att vissa båtar passar bättre i olika förhållanden, vilket visade sig i år på lilla banan där det var de små båtarna som vann. Det lustiga var att det hände i alla klasser på lilla banan även IMS, som man kan tycka borde kunna hantera detta.
    Nu när KSSS har infört LYS hoppas jag att SSF lägger mer energi på att vårda systemet så att det kan bli ännu bättre. En idé kan vara att införa ytterligare en decimal på LYS-talet eller halva steg så att handikappet blir mindre trubbigt. När det gäller problemet med båtar som inte följer Lys-standard så tror jag att det nästan uteslutande beror på okunskap, jag är helt säker på att toppbåtarna i vår klass följer båtdatabladen eller klassregler. Här borde dock arrangörerna underlätta för deltagarna med någon form av information om detta och var man kan finna de regler som gäller. ORC-club lider förmodligen av precis samma problem då det är båtägarna själva som mäter sina båtar, jag har sett en del fel i olika mätbrev men jag tror att problemet är mindre bland toppbåtarna där seglarna är mer insatta.

    Jag har lite svårt att förstå poängen med att dissa LYS-klasserna som jag tycker KSSS har gjort. Det vore smartare att kalla LYS för breddklass och IRC/IMS eller vad man nu hittar på, för elitklass. I min besättning ingick en fd världsetta i Finnjolle, en totalsegrare på GR flera Svenskamästare och flera seglare med mästerskapsmedaljer allt från VM, NM, SM och RM i olika klasser. Dessutom vet jag att vi var före såväl tidigare SM-vinnare i Stare och E-jolle som tidigare Fastnet race vinnare. För mig känns det lite knasigt att kalla en sån klass för nybörjar eller familjeklass där man får uppleva tjusningen med att segla nonstop runt Gotland. Jag tror att de flesta toppbåtarna i LYS drevs lika hårt som i de andra klasserna. Att sedan LYS också är en inkörsport till havskappsegling för de som inte varit med tidigare tycker jag bara är positivt, samtidigt leder det till en större spriding resultatmässigt men det gör det antagligen inte lättare att slå de bästa besättningarna.

    Hoppas KSSS tar lärdom av årets EGR och ser till att göra LYS-klasserna så bra som möjligt till nästa år vad det gäller klassindelning mm. Ett sätt att påverka är att maila KSSS och HKK med sina synpunkter. Jag är övertygad om att man faktiskt lyssnar. Under regattamiddagen kom Fredrik Feldrich över till oss för att höra våra synpunkter, något vi verkligen uppskattade. Vi tänker köra EGR nästa år om det blir LYS, IRC eller IMS får vi se. Valet av klass beror förmodligen på vilken båt vi kör med nästa år. Att det finns ett stort intresse och att det var rätt att öppna för LYS segling visar sig inte minst i eftersnacket. Där det känns som om det är i LYS det stora engemanget hos seglarna är.

  45. Patrick Lindblom Jul 8, 2007 Reply

    Hej Pär och grattis till ett bra resultat i EGR!

    Tyckte ditt inlägg var kanon och helrätt fram till sista meningen. Tycker också det var rätt att öppna för LYS. Men kan det vara så att du tycker att det stora engagemanget är i LYS för att det var där du seglade själv? Personligen mötte jag ett stort engagemang bland de som seglar IMS och inte minst var jag extremt engagerad själv. Trist att bli dissad så där ;-)

  46. Pär Lindforss Jul 8, 2007 Reply

    Hej Patrik,

    Så kan det naturligtvis vara att man mest pratar med de seglarna som man seglat mot under racet. Samtidigt tycker jag att de snacket som varit här och på Skota både före och efter seglingen mycket handlat om LYS.

  47. David Jul 8, 2007 Reply

    Ett mycket bra inlägg Pär.

    Dock tror jag att det är svårt att införa ytterligare decimaler i LYS, vilket för övrigt torde vara en uppgift för SSF och inte för KSSS.
    Denna extra decimal är förvisso tillämplig mellan två välkända båttyper som seglas aktivt. Men det blir ett för fint mått när mätbrevsbåtar skall bedömmas osedda, när det finns principer för bedömning av fock v.s genua, när verklig och uppgiven vikt kan variera med flera hundra kilo etc.

    Arbetet med LYS-talen skulle nog kräva ett litet departement.

    Jag brukar roa mig med att analysera kappseglingsresltaten i efterhand. I detta fall saknas lämpliga resultatlistor i exempelvis xls-format, varvid jag bara tittat flyktigt.

    Det brukar vara intressant att på de större entypsfälten räkna om deltagarnas lys efter att ettan antagits segla up till sitt LYS-tal.
    I år haltar dock jämförelsen då seglingen inte bjöd på några större vägvalsvariationer. Trots detta ligger spannet i ex X-35-klassen mellan 1,31-1,34.

    Sett över åren visar det sig att på längre rundbanor i Sverige och Danmark är spridningen i klasserna ofta 5-10 lyssteg!

    Slutsatsen av detta innebär för mig att fokus läggs på att försöka få båten att gå fort i på någorlunda rätt del av banan då detta påverkar resultatet så himla mycket mer än ett något ofördelaktigt handikapptal.

    /David

  48. Jan Jul 8, 2007 Reply

    http://www.seiling.dns2go.com/baat/finnBaatId.do?baatId=9090
    http://www.kilpapurjehtijat.com/volvosuursaarirace.fi/lys1maali.htm
    För att en gång för alla få slut på klagandet på mätbrevet och på att det skulle vara något konstigt med det kan ni ju begrunda det norska mätbrevet och resultatet från en 170NM havskappsegling i Finland. Den norska båten är av samma typ men enligt vissa kommentarer här har den en annan köl, jag känner dock inte till detta mera exakt. Dock är det ju helt klart att KSSS har gjort dumma uttalanden, för det första att dom lät dom delta, sedan att dom sade att det är ju mest på skoj, familjeklass o.s.v. och sedan att de förnedrade WAFI med att säga att de egentligen skulle ha varit 4 timmar efter(utan att kolla t.ex. NORLYS på båten, tog 3 minuter för mig). Hursomhelst så kan man väl anta att man lärt sig något till nästa år.
    Sen kan ju seglarna fråga sig om man t.ex. för att delta i Gotland runt borde ha lysmätebrev eller inte. Det är väl dock klart att om man vill ha mera deltagare kan man inte införa mätebrevskrav. Däremot kunde man ju också se till att SSF har kapacitet att fram till tävlingen utfärda mätbrev i tillräcklig takt, speciellt om det finns ORC-Club/IMS mätbrev för båtarna i fråga.

  49. Patrick Aug 8, 2007 Reply

    Wafi har min djupgående 1.35m, o daggerboard som väger 120kg.
    Ballasten ligger mellan 1.10 – 1.30m…
    Båten själv väger c 18t. Jag känner en kille från besättningen (vunnit GR med maxi etc). In i båten finns allt från platt tv, till mikroung….. Att någon tycker den borde segla med samma lystal som en J/133 som väger hälften o har någon slags ordentlig köl är litet konstigt. Tag reda på båten innan ni anklagar för fusk. Båten har mätts i Finland. Det ser ut att det finns en hel del här som borde skämmas o be om ursäkta om allt sagt inkl. kommentarer i DN. Det kan vara jobbigt att inte alla kan vinna o även finnar kan segla.

  50. Author
    Peter Gustafsson Aug 8, 2007 Reply

    Patrick – det du säger stämmer säkert, men har man inte svenskt mätbrev så får man inte kappsegla i Sverige. På samma sätt kan jag inte komma med mitt svenska LYS-cert till Finland eller Norge.

    De som skall skämmas är KSSS, som lät båten starta tvärt emot SSF:s regler. WAFI hade ett giltigt ORC Club-mätbrev (GPH= 598,1) och borde naturligtvis kört i den klassen!

    http://www.avomeripurjehtijat.fi/certlist/?content=pdf&club=L-0046C

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.