Skip to content

7 Comments

  1. Peter
    Jul 9, 2007 @ 10:43

    Det var ju inte ens nära…segla express eller 606 så är det nära.

    Reply

  2. PutteK
    Jul 9, 2007 @ 15:36

    Är det tävling eller semestersegling?

    Reply

  3. Patrick Lindblom
    Jul 9, 2007 @ 17:11

    Hahaha… en 606 eller Express möter jag gärna så där nära eller närmare vilken dag som helst… :-) :-) Det framgår kanske inte riktigt på filmen men deras bogspröt är långt och bra nära i den farten. Enligt AIS:en höll vi ca 7 knop och de ca 10.

    Nåja, frågan vi ställde oss innan de faktiskt passerade var om de hade sett oss – med tanke på dimman. Men det hade de ju och attityden var det inget fel på, (liksom inte heller hos Peter och PutteK här ovan). ABN AMRO gick som sagt på grund sedan och det är ju inte förvånande, men framförallt känns det ju inte helt betryggande att de kapade ner marginalerna mer än de klarade av…

    Reply

  4. Magnus H
    Jul 10, 2007 @ 11:14

    Gissar att detta ägde rum strax innan rundningen av Salvorev. ABN pojkarna kan ju inte precis varit stressade. Vid tillfället måste de varit 20 NM för Ericsson.

    På tal om nära så tror jag killarna på nya A40’an tyckte att Ralf Aspholm var lite närgången i starten…

    Reply

  5. Patrick Lindblom
    Jul 10, 2007 @ 14:12

    Detta var strax efter rundningen, vi hade slagit ut från revet och gick på ostlig kurs medan ABN gick sydlig kurs ungefär mot Tornbullshällan (N Fårö fyr).

    Närgångna starter har jag förstått att det var gott om på årets EGR…

    Reply

  6. Johan B
    Jul 11, 2007 @ 20:42

    Läckert filmat!
    Men allvarligt, AMBRO förlorar ju 10 meter i den här manövern. Vi brukar försöka ducka i god til och lätta på skoten, för att sedan komma riktigt nära i upplovningen och komma ut i full fart på full höjd precis bakom aktern. Här gör ju AMBRO tvärtom, de ser ut att hålla undan i fallningen. Är det snabbt?

    Reply

  7. Patrick Lindblom
    Jul 12, 2007 @ 13:23

    Först tror jag kanske att de såg oss ganska sent i dimman och så är fortfarande frågan om den där vinklade kölen inte utredd. Sedan är frågan hur mycket mer höjd de hade att ta. Min bedömning vid detta tillfälle var att de gick högt i vind.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.