Björn Hansen i Farr 40
Björn Hansen är inhyrd för att köra taktik på “Wolfpack”, den norska Farr 40 som skall fajtas om VM. Med Björn följer hela hans matchracingbesättning. Det vimlar av båtar från Norde, Danmark och en finsk båt. Nu blev det iallafall några svenskar som är med. Kul!
Som taktiker ställs Björn mot bland andra Dave Ullman (finska “Siragusawa”) och Brad Butterworth (“Alinghi”).
SEILmagasinet skriver:
Wolfpack klare for Skagen
Når Farr 40 feltet starter på den andre Skandinaviske omgangen torsdag har de fått nok en norsk båt med på startlinjen. Grant Larsen, Sandefjord Seilforening, skal styre Wolfpack Racing Team. Med seg har han blant annet nybakt Match Cup Sweden vinner Björn Hansen som taktikker.
– Vi hadde en veldig bra treningsdag onsdag, så nå er vi klare for mesterskapet, sier Grant Larsen.
FERSK. Han er eier av Farr 40en Wolfpack, men det er første gang han står bak rattet på samme startlinje som 27 andre Farr 40er.
Tidligere i år seilte Larsen Wolfpack inn til en meget anstendig 2. plass i sin klasse i Færderseilasen. Nå er det imildertid et helt annet nivå på konkurrentene, og Larsen legger ikke skjul på at han har litt nerver foran torsdagens første seilas. Tre seilaser er planlagt på torsdag.
ELITE. Grant har fått med seg Björn Hansen og deler av hans mannskap. Forrige helg vant Hansen den prestisjetunge Match Cup Sweden, og han er ranket som verdens fjerde beste matchracing seiler. Han har også med seg Thomas Nilsson og Knut T. Sollid som seilte inn til en 3. plass i det nordiske Farr 40 mesterskapet om bord på på Struntje Light i forrige uke.
Wolfpack Racing Team er nykommere i Farr 40 klassen. De andre norske deltakerne er Eivind Astrups Norwegian Steam, som absolutt har noe å forbedre etter resultatet på Hankø, Team Bergen med Sverre Valeur og Happy Happy med Per Arne Nilsen ved roret.
Farr 40 stevnet i Skagen varer frem til og med lørdag.
- July 5-8 Nordic Farr 40 Championship Hanko, Norway Euro Circuit
- July 12-14 Skaw Farr 40 Race Week Skagen, Denmark Euro Circuit
- July 23-28 Marstrand Regatta Marstrand, Sweden
- Aug 17-19 Rolex Baltic Week Neustadt, Germany Euro Circuit
- Aug 24-25 Rolex Farr 40 Pre-Worlds Copenhagen, Denmark
- Aug 29 -Sept 1 Rolex Farr 40 World Championship, Copenhagen, Denmark
Jul 13, 2007 @ 11:19
FARR 40 OD är otroligt coola båtar, men det onekligen en begränsande faktor att det är ägaren som måste styra. Hur fungerar det om det är flera ägare? Kan inte Russel Coutts gå in som delägare?
De där owner-driver reglerna/klasserna är ganska fashinerande. Jag läste någonstans att när de reglerna infördes i FARR40 klassen så ökade försäljningen av båtarna direkt. Hur skall man tolka det?
Nu tror jag i och för sig att många av ägarna är ganska duktiga seglare, men det måste vara otroligt jobbigt att segla på en båt med en oduglig rorsman som dessutom är den enda personen ombord som får styra. (Men det är kanske inte är ett isolerat FARR40 problem …)
Jul 13, 2007 @ 13:07
T.ex. har X-35 liknande owner-driver-regel. Enbart ägare eller ISAF grupp 1-seglare (amatörer) får styra båten i sanktionerade entypssammanhang. Dock verkar Gotland Runt inte ha varit ett sådant sammanhang trots att det var entypssegling.
/ Mats
Jul 13, 2007 @ 13:09
Länk till X-35s klassregler: http://www.x-yachts.com/press/X-35/doc/x-35%20class%20rules%20141106.pdf
Jul 13, 2007 @ 13:18
Vi gick igenom den här processen i vintras och jag kan lugnt säga att dom är stenhårda på detta. Som tex segelmakare-designer kan du inte styra men jobbar du på samma segelmakeri men jobbar med ekonomi (dock ej försäljning) så var det OK!!
Jul 13, 2007 @ 13:38
Är X-35 på Gotland Runt “entyp light”? Hur avgörs det i så fall?
Jul 13, 2007 @ 16:07
Peter – tack för en lysande blogg!
Som en av X-35 deltagarna i Gotland Runt har jag följande synpunkter.
1) Det är kanon att vi har fått in så många duktiga seglare i klassen = mycket bra PR
2) Jag har kollat ett urval av rorsmännen från GR – ingen har Group 2 eller 3 status. Mig veterligen är ingen formellt seglingsproffs.
3) “Stjärnorna” i klassen skapar ett sug från andra seglare att ansluta sig. Det var ett antal duktiga seglare från andra klasser som kom fram i Sandhamn och var sugna på att byta.
Dvs – inget problem med att ha med killar som Jonas Häggbom, Leffe Carlsson och “Ryggen” Ahlström i klassen.
Jul 13, 2007 @ 17:11
Tolkar jag det hela rätt: Att ägaren till båten Måste styra, inga inhyrda proffs som får styra då?
X-35 OD
Det finns ingen “entyp light”, om det nu finns en regel som hävdar att enbart ägaren till X-35:an får styra, ja då kan man ju undra om rätt X-35 vann i Eurocard GR 2007!
Denna regel som ni skriver om, gäller den OD skenerellt?
Mvh
//Arthur Arnell
Jul 13, 2007 @ 22:48
Jag vet inte om den gäller för Gotland Runt, men den borde väl det eftersom det seglas entyp. Jag kom att tänka på regeln p.g.a. första kommentaren. Så till någon som är insatt: gäller C.2.3 i entypsregeln under Gotland Runt och har den efterlevts?
Jul 13, 2007 @ 22:55
Gilla det eller ej men “owner driver” är det som gäller för denna sorts racing :-). När storseglen börjar kosta kring 100-tusingen så vill nog killen som tar räkningen styra :-).
Gällande Farr 40 har jag grym respekt för rorsmännen i den övre halvan av tabellen. Det är bara att titta på våra norska vänner som gett sig in i klassen. Det är seglare som gör livet enormt jobbigt för oss svenskar i normala fall.
Arthur:
Bra fråga :-). Några av X-35’orna så seglades med både ett & två proffs ombord samt 8 välväxta besättningsmedlemmar vilket gör att man, om man vore konspiratorisk, kan fråga sig hur maxvikt mm. klarar sig gentemot reglementet.
Nu tänker jag dock inte gnälla. Det var skitkul att se så många båtar på startlinjen.
mvh
/m
Jul 15, 2007 @ 21:14
Hej Peter & grattis till en flygande start som klassförbund!
Hörde att det var grymt tätt hela varvet på GR. Antar att alla har ungefär samma fart såhär första året. Är det så att tyskar & holländarare kan kräma ut lite extra (som det verkade på VM)?
Intresserade spanar in http://www.x-35.se.
Jul 18, 2007 @ 17:30
Peter – tack.
Det är riktigt – det var mycket tätt runt hela (GR) banan. Dock tycker jag att vissa av båtarna verkar ha bättre fart i vissa förhållanden. Tror nog att det beror på att alla håller på att lära sig båten. Kunde iallafall konstatera att man inte skall segla båten som en 11:a (som vi seglade under första hälften av -90 talet). Tror att tyskarna och holländarna lärt sig mer än vi om hur man trimmar båten.
Jul 18, 2007 @ 19:09
Så, vad är “topp tre” lärdomar så här långt?
Jul 22, 2007 @ 17:54
Topp 3 lärdomarna (enligt min mening) avseende X-35:
1. Båten är mycket känslig för trim (både på kryss och undanvind) – får aldrig slappna av
2. Skota focken rejält långt in i lättvind
3. Kör med lutning och rodertryck i hårdvind
/Peter