Skip to content

13 Comments

  1. x
    Jul 13, 2007 @ 11:19

    FARR 40 OD är otroligt coola båtar, men det onekligen en begränsande faktor att det är ägaren som måste styra. Hur fungerar det om det är flera ägare? Kan inte Russel Coutts gå in som delägare?

    De där owner-driver reglerna/klasserna är ganska fashinerande. Jag läste någonstans att när de reglerna infördes i FARR40 klassen så ökade försäljningen av båtarna direkt. Hur skall man tolka det?

    Nu tror jag i och för sig att många av ägarna är ganska duktiga seglare, men det måste vara otroligt jobbigt att segla på en båt med en oduglig rorsman som dessutom är den enda personen ombord som får styra. (Men det är kanske inte är ett isolerat FARR40 problem …)

    Reply

  2. Mats
    Jul 13, 2007 @ 13:07

    T.ex. har X-35 liknande owner-driver-regel. Enbart ägare eller ISAF grupp 1-seglare (amatörer) får styra båten i sanktionerade entypssammanhang. Dock verkar Gotland Runt inte ha varit ett sådant sammanhang trots att det var entypssegling.

    / Mats

    Reply

  3. Mats
    Jul 13, 2007 @ 13:09

    Reply

  4. Pelle P
    Jul 13, 2007 @ 13:18

    Vi gick igenom den här processen i vintras och jag kan lugnt säga att dom är stenhårda på detta. Som tex segelmakare-designer kan du inte styra men jobbar du på samma segelmakeri men jobbar med ekonomi (dock ej försäljning) så var det OK!!

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Jul 13, 2007 @ 13:38

    Är X-35 på Gotland Runt “entyp light”? Hur avgörs det i så fall?

    Reply

  6. Peter Pohl
    Jul 13, 2007 @ 16:07

    Peter – tack för en lysande blogg!
    Som en av X-35 deltagarna i Gotland Runt har jag följande synpunkter.
    1) Det är kanon att vi har fått in så många duktiga seglare i klassen = mycket bra PR
    2) Jag har kollat ett urval av rorsmännen från GR – ingen har Group 2 eller 3 status. Mig veterligen är ingen formellt seglingsproffs.
    3) “Stjärnorna” i klassen skapar ett sug från andra seglare att ansluta sig. Det var ett antal duktiga seglare från andra klasser som kom fram i Sandhamn och var sugna på att byta.
    Dvs – inget problem med att ha med killar som Jonas Häggbom, Leffe Carlsson och “Ryggen” Ahlström i klassen.

    Reply

  7. Arthur Arnell
    Jul 13, 2007 @ 17:11

    Tolkar jag det hela rätt: Att ägaren till båten Måste styra, inga inhyrda proffs som får styra då?

    X-35 OD
    Det finns ingen “entyp light”, om det nu finns en regel som hävdar att enbart ägaren till X-35:an får styra, ja då kan man ju undra om rätt X-35 vann i Eurocard GR 2007!

    Denna regel som ni skriver om, gäller den OD skenerellt?

    Mvh
    //Arthur Arnell

    Reply

  8. Mats Landervik
    Jul 13, 2007 @ 22:48

    Jag vet inte om den gäller för Gotland Runt, men den borde väl det eftersom det seglas entyp. Jag kom att tänka på regeln p.g.a. första kommentaren. Så till någon som är insatt: gäller C.2.3 i entypsregeln under Gotland Runt och har den efterlevts?

    Reply

  9. Magnus H
    Jul 13, 2007 @ 22:55

    Gilla det eller ej men “owner driver” är det som gäller för denna sorts racing :-). När storseglen börjar kosta kring 100-tusingen så vill nog killen som tar räkningen styra :-).

    Gällande Farr 40 har jag grym respekt för rorsmännen i den övre halvan av tabellen. Det är bara att titta på våra norska vänner som gett sig in i klassen. Det är seglare som gör livet enormt jobbigt för oss svenskar i normala fall.

    Arthur:
    Bra fråga :-). Några av X-35’orna så seglades med både ett & två proffs ombord samt 8 välväxta besättningsmedlemmar vilket gör att man, om man vore konspiratorisk, kan fråga sig hur maxvikt mm. klarar sig gentemot reglementet.
    Nu tänker jag dock inte gnälla. Det var skitkul att se så många båtar på startlinjen.

    mvh
    /m

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Jul 15, 2007 @ 21:14

    Hej Peter & grattis till en flygande start som klassförbund!

    Hörde att det var grymt tätt hela varvet på GR. Antar att alla har ungefär samma fart såhär första året. Är det så att tyskar & holländarare kan kräma ut lite extra (som det verkade på VM)?

    Intresserade spanar in http://www.x-35.se.

    Reply

  11. Peter Pohl
    Jul 18, 2007 @ 17:30

    Peter – tack.
    Det är riktigt – det var mycket tätt runt hela (GR) banan. Dock tycker jag att vissa av båtarna verkar ha bättre fart i vissa förhållanden. Tror nog att det beror på att alla håller på att lära sig båten. Kunde iallafall konstatera att man inte skall segla båten som en 11:a (som vi seglade under första hälften av -90 talet). Tror att tyskarna och holländarna lärt sig mer än vi om hur man trimmar båten.

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Jul 18, 2007 @ 19:09

    Så, vad är “topp tre” lärdomar så här långt?

    Reply

  13. Peter Pohl
    Jul 22, 2007 @ 17:54

    Topp 3 lärdomarna (enligt min mening) avseende X-35:
    1. Båten är mycket känslig för trim (både på kryss och undanvind) – får aldrig slappna av
    2. Skota focken rejält långt in i lättvind
    3. Kör med lutning och rodertryck i hårdvind
    /Peter

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.