Close
Skip to content

6 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Mar 25, 2020 @ 09:27

    Enklast är väl att köra gennaker-peke… :) :)
    Men vänta nu; det HAR skett legendariska vurpor där också!!

    Reply

  2. Fredrik L
    Mar 25, 2020 @ 14:40

    Bara för att lära sig ngt av Blurfilmen, hur skulle man ha tänkt för att undvika den kraschen?

    Gått lite högre, haft tightare tack line och kanske tightare gennakeraskot, samt mer kick? Då kanske man skulle riskerat en broach? Eller tänker jag fel?

    Hur hade man kunna rädda upp det när det väl börjar gå snett?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 25, 2020 @ 14:49

      Saker vi gör annorlunda idag:

      1) Seglar våra vinklar. Man kör inte 180 grader TWA utan man kör TWA 165 och lägger en gipp när det behövs. Framförallt när det är vridit som här. Vi hade liknande förhållanden med J/111 några år senare, och då körde vi planing på TWA 150 när det trallade och TWA 165 sakläge mellan byarna.

      2) Har prioriterat upp den som kallar byar. Nu står Pelle oftast på rufftaket eller bakom mig och tittar bakåt. Då ser han byar och kan styra mig som rorsman mycket bättre. Det är viktigaste rollen ombord.

      3) Man kunde kickat hårdare, men det hade inte hjälpt när puffen ändå kom från lä 😃

      När det väl släpper så släpper det… man skall inte ligga så här nära gränsen! Fast till vårt försvar så visste vi inte att detta kunde hända 😃

      Reply

  3. srsseglaren
    Mar 25, 2020 @ 14:53

    Kanske finns fler ideer men jag bedömer det som att både Farr 40 och Blur J109 seglas obalanserade båda visar för mycket yta av undanvindsseglet mot lovart.
    Möjligt att Farr 40 förstärker obalansen med sin styrning.

    Om man ser 2.29 sek in i filmen beskriver dom blå pilarna undanvindseglets huvudriktning dom gröna pilerna är storseglets huvudriktning och dom röda pilarna är summan av grön och blå pil dvs kraften från både försegel och storsegel.

    Reply

  4. srsseglaren
    Mar 25, 2020 @ 14:55

    borde vara undanvindssegel och storsegel på slutet. sorry

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.