Hur man undviker en kinesgipp
When sailing dead downwind in heavy air on a boat with a symmetrical spinnaker, control of the boat eventually will become a problem. One wrong wave, an unexpected puff or momentary loss of concentration by the helmsperson can lead to a gybe broach. This video will give you tips on how to avoid a dangerous, boat breaking gybe broach.
To start with, you can’t sail the boat the same way in heavy air as you do in more moderate conditions. You have to trim the sails tighter and sail as much as 10-20 degrees higher than dead downwind.
To reduce the chances of a wipe out, you need to prevent the boat from heeling to windward. When the boat heels to windward, the center of effort shifts to windward, forcing to boat to turn to leeward. At high speeds this can make the boat uncontrollable because an attempt to correct the course results in the rudder stalling. This video gives some tips to help prevent gybe broaches.
Mar 25, 2020 @ 09:27
Enklast är väl att köra gennaker-peke… :) :)
Men vänta nu; det HAR skett legendariska vurpor där också!!
Mar 25, 2020 @ 10:01
Man behöver inte googla så mycket för att hitta denna 😃
https://www.youtube.com/watch?v=QVQ44LodCX8
Mar 25, 2020 @ 14:40
Bara för att lära sig ngt av Blurfilmen, hur skulle man ha tänkt för att undvika den kraschen?
Gått lite högre, haft tightare tack line och kanske tightare gennakeraskot, samt mer kick? Då kanske man skulle riskerat en broach? Eller tänker jag fel?
Hur hade man kunna rädda upp det när det väl börjar gå snett?
Mar 25, 2020 @ 14:49
Saker vi gör annorlunda idag:
1) Seglar våra vinklar. Man kör inte 180 grader TWA utan man kör TWA 165 och lägger en gipp när det behövs. Framförallt när det är vridit som här. Vi hade liknande förhållanden med J/111 några år senare, och då körde vi planing på TWA 150 när det trallade och TWA 165 sakläge mellan byarna.
2) Har prioriterat upp den som kallar byar. Nu står Pelle oftast på rufftaket eller bakom mig och tittar bakåt. Då ser han byar och kan styra mig som rorsman mycket bättre. Det är viktigaste rollen ombord.
3) Man kunde kickat hårdare, men det hade inte hjälpt när puffen ändå kom från lä 😃
När det väl släpper så släpper det… man skall inte ligga så här nära gränsen! Fast till vårt försvar så visste vi inte att detta kunde hända 😃
Mar 25, 2020 @ 14:53
Kanske finns fler ideer men jag bedömer det som att både Farr 40 och Blur J109 seglas obalanserade båda visar för mycket yta av undanvindsseglet mot lovart.
Möjligt att Farr 40 förstärker obalansen med sin styrning.
Om man ser 2.29 sek in i filmen beskriver dom blå pilarna undanvindseglets huvudriktning dom gröna pilerna är storseglets huvudriktning och dom röda pilarna är summan av grön och blå pil dvs kraften från både försegel och storsegel.
Mar 25, 2020 @ 14:55
borde vara undanvindssegel och storsegel på slutet. sorry