Bottenjobb
Veckans bottenjobb. Slipa, slipa, slipa + grå Gelshield…
Sedan den gröna Gelshielden. Många kommenterade just den här kulören; “skall du verkligen ha den färgen”… Lite Miami Vice”-feeling?
Sedan grå Gelshield igen innan bottenfärgen kom på. Mycket jobb för att få botten vit igen :-)
Finns det någon som vill bidra med bra tips kring vattenslipning?
Jul 16, 2007 @ 22:09
Trodde du skulle ha en snabb båt som inte är bottenmålad utan bara vaxad ;-) Må hända att den behöver lyftas en gång i veckan, men det kan det väl vara värt att vara snabbast
Jul 16, 2007 @ 22:12
Ja, vi funderade faktiskt på det (i typ 30 sekunder).
Jul 16, 2007 @ 22:53
Till våtslipningen finns det inga direkta genvägar, börja med grovt sandpapper/eller vad du slipar med, och arbeta dig till finare och finare papper. Var på med vatten ofta… Akta dig för att färg torkar in som du slipat bort.. Samt slipa inte för långt in..
Per Tengå (X-35 Go Green) visade runda “kuddar” med kardborrband att sätta ett handtag på som gjorde det lättare än att stå med vanligt papper + kloss.. (fanns på en järnaffär i Bromma)
Jul 16, 2007 @ 23:58
Ring mig så ska du få några hemliga råd…
Jul 17, 2007 @ 00:12
Jag spanade in målararbetet idag.
Behövs ingen vattenslipning, den är fin som den är :)
/ Jonas
Jul 17, 2007 @ 09:12
Ett tips är att använda en mjuk kloss typ neoprene då får man inga punktbelastningar och pappret håller mycket längre.
//Calle
Jul 17, 2007 @ 10:43
Det finns ledade slipklossar för slipning av väggar denna sätts på ett förlängningsskaft för rollers (modell:vägg- och takmålning).
Till “bevattning” använd en blomspruta eller nåt munstycke på slangen som ger en stråle typ “surbulleregn” för blombevattning. Gärna av och på funk, så slipper man bli så blöt om fötterna :)
Jul 17, 2007 @ 15:33
Här skrivs så många små praktiska tips i slipningsärendet. Jag har dock ett mer övergripande råd, som jag själv i år med stor fördel utnyttjat. Ordet är helt enkelt – polacker.
Jul 17, 2007 @ 16:28
bottenslip, skoj!
Mina “tips” är mycket vatten, långbrädor, flexibla, gärna vadderade, mycket papper, 400, (600), 800. slipa roder och kölblad i korsade rörelser, annars finns risk att shapen ändras. Ganska basic men jag känner inte till någon som kommit på nåt revloutionerande. En jäkla massa slit helt enkelt.
Viktigast, en back bärs och en (duktig) stereo med hårdrock
Kuriosa. Under Farr40 VM i Sydney häromåret var det två killar som tog 10 000 Aus$ per F40. De gjorde sig en förmögenhet… Jag gör din J för 5… ;)
ha så kul!
Emil W
Jul 17, 2007 @ 19:16
Slipa är inte min grej. Dock tycker jag att trots MV varning, så passar grön botten bra på just J båtar – vet inte varför?
/j
Jul 17, 2007 @ 20:03
Grönt passar framförallt på mörkblå J/100. Mycket klassiskt. Finns en i Stockholm och sedan nån vecka så seglar en i Fiskebäckskil. Sweet…
Jul 18, 2007 @ 00:13
Abralon och en massa timmar.
/pt
Jul 19, 2007 @ 11:36
Glöm inte friborden, de ska väl va sådär lagom matta !
Svenne
Sep 27, 2007 @ 11:04
Vill gärna ha din kommentar om hur bra den vita bottenfärgen varit. Jag seglar på ostkusten men har inte hittat någon vit färg som fungerar bra (hittar nästan ingen vit färg över huvud taget). Har hört att tillverkaren inte kan ha lika mycket växthämmande medel i vit färg då den i sådana fall inte blir vit utan får en sjaskig nyans.
Det känns trist att få bottenfärger (inga vita?!) håller en hel säsong över huvud taget. Inte ens västkustfärger verkar hålla måttet på ostkusten.
Tomas
Sep 17, 2008 @ 15:45
På tal om vita bottenfärger så har jag hittat en vit antifoulig(kopparbaserd) hos ett franskt företag som heter Nautix antifoulig “Googla” på det så kommer ni till deras hemsida.
De rekomenderar A4 Tspeed till kappseglingsbåtar..
Såg att någon hade använt den här på sidan.
Ta gärna upp fler antifoulig koppar baserade bottenfärger.
Mindre upptagning för att tvätta av blir det i alla fall..
Bottenbehandling? | blur
Apr 2, 2009 @ 09:21
[…] hade vit Trilux första säsongen men sedan bytte vi till […]