Bottenbehandling?


Blur hade vit Trilux första säsongen men sedan bytte vi till VC17.

Man skall aldrig underskatta bottenfinishens betydelse för fart! Och för den som är riktigt seriös så leder detta till ett evigt lyftande, dykande och våtslipande (läs förresten Jimmy Hellbergs utmärkta artikel i ämnet).

Men för den som kappseglar lite mer sporadiskt, eller råkar ha ett liv vid sidan av seglingen, så kanske man behöver ha en lite mer praktisk approach? Här är en fråga som damp ner i mailboxen här om dagen:

Nu när våren känns i luften skulle jag tycka det vore intressant om du kunde publicera en notis/debatt kring bottenbehandling för kappseglande familjebåtar.

Hur behandlar man botten för bästa resultat på en familjeracer som ”ligger i” hela säsongen?

Vilken grundbehandling skall göras?
Vilken bottenfärg användas?
Med vilken rulle får man bäst resultat vid påstrykning?
Skall den målade ytan efterbehandlas på något sätt?
Skall propellern vara polerad, vattenslipad, eller behandlad med något annat?

Uppdatering 090403 – här är fler insikter från Jimmy Hellberg:

Vilken grundbehandling skall göras?

Plastbåtar tål inte vatten, det låter sjukt men så är det. Det beror på att plastskrov inte är helt vattentäta, faktum är att nästan inga material är helt vattentäta, vatten kan till och med tränga igenom glas om tillräcklig tid ges. En 30-fotare sägs väga ca 80kg mer på hösten, så mycket vatten tränger alltså in i skrovet under sommarmånaderna! Förr eller senare så påverkar detta laminatet negativt och man bör därför skydda skrovet så gott det går, bästa sättet är förståss att torrsegla båten, dvs att inte ha den in vattnet men det är inte så praktiskt alla gånger. Om båten ligger i vattnet så de flesta båtar gör så bör man lägga på några lager epoxigrundfärg som då bildar ett bra skydd mot vatteninträngning i skrovet då epoxi är mycket mer resistent mot vatteninträngning än tex gelcoat. Beroende på vilken produkt man använder så rekommenderar tillverkarna olika många lager men vill man dessutom ha en bra finish och inte sprutar på epoxin så kommer man att behöva slipa en del efter att man har lagt på alla lager, detta innebär att man måste lägga på några extra lager som man alltså kommer att slipa bort. Jag har provat en del olika metoder att påföra epoxi och om man inte sprutar så kan jag rekommendera att rolla med skumgummiroller, nackdelen med detta är att rollern löses upp efter ett tag och man måste byta, men resultatet blir klart bättre än med en fin hårig rulle. Ofta kan man köpa epoxigrund i olika färger, detta underlättar då man lätt ser att varje lager täcker. Sista 2-3 lagren bruka jag lägga med samma färg för då ser jag tydligt när jag har slipat igenom dessa sista lager och då får man inte gå djupare. Allt slipande gör jag med en stor oscillerande slipmaskin med damsugare, jag börjar med 230 papper på och avslutar med 400 papper. Normalt har man då en mycket slät och fin botten men det kan finnas några små gropar kvar, dessa spacklar jag då med epoxispackel och slipar igen med 400 papper. På Köl och roder går jag ett steg längre och polerar med polermaskin med svamp och Autosol. Ska man ha bottenfärg så hoppar man över polerandet och slipandet med 400 papper då dessa steg görs efter att man har applicerat bottenfärgen.

Vilken bottenfärg användas?

Glöm polerade bottenfärger om båtfart är av intresse. Endast hårda bottenfärger kan gen den finish som behövs för att minimera friktionsmotståndet. Problemet med dessa liksom epoxi är att de är svåra att stryka ut vilket brukar resultera i att en massa slipjobb krävs. VC17 är väl den färg som ger bäst resultat med rulle och då förhållandevis lite slipning behövs. Dock är denna färg väldigt tunn så det ställer höga krav på grundarbetet. Har man varit noga med detta så krävs normalt bara att man våtslipar med så fint som 1200 papper.

Med vilken rulle får man bäst resultat vid påstrykning?

Ju finare rulle desto bättre resultat, av denna anledning använder jag skumgummiroller till epoxi, detta fungerar ett tag då det inte är så mycket lösningsmedel i epoxigrundfärg men efter ca en halvtimme så måste man byta rulle. Det går inte att använda skumgummiroller till bottenfärg.

Skall den målade ytan efterbehandlas på något sätt?

Ja om man vill ha en ur kappseglingssynpunkt perfekt botten. Jag brukar göra det ganska lätt för mig och slipa med oscillerande maskin och 400 papper, detta ger en hydrodynamiskt slät botten för ensiffriga farter på loggen och snabbare än så seglar aldrig min båt. Går din båt fortare så krävs det bättre finish. Se http://samst.se/?p=43 för mer info om detta. Roder och köl polerar jag till så bra finish som möjligt och med en hård bottenfärg så innebär detta ett spegelblankt resultat!

Skall propellern vara polerad, vattenslipad, eller behandlad med något annat?

Allt som fungerar som någon typ av vinge (i vatten) bör ha en polerad finish för bästa effektivitet. På segelbåtar är man dock oftast inte ute efter att slå fartrekord för motor och därför räcker det med samma finish på propellern som övriga skrovet, då gör den i alla fall inte mer motstånd när man seglar. Det finns speciella bottenfärger för drev och propellrar, ”Trilux Prop O Drev” är en sådan, men jag har ingen erfarenhet hur bra den fungerar. Själv har jag ingen färg och inte heller någon offeranod. De flesta propellrar är gjorda av någon typ av kopparlegering (mässing) vilket innebär att om man inte har en offeranod så kommer den att ”läcka” lite koppar och då växer det inte heller, men det kanske inte är så värst nyttigt för varken propeller eller motor så det är inget jag rekommenderar… ;)

187 Comments

  1. Mattias Apr 2, 2009 Reply

    Kan du inte berätta varför du bytte Trilux till VC 17? Vad var anledningen?

    (Nyfiken i en strut)
    mattias

  2. Author
    Peter Gustafsson Apr 2, 2009 Reply

    Triluxen måste våtslipas ganska rejält efter att man har målat. Hela besättningen lade kanske 40 mantimmar vilket inte var hållbart. Dessutom var den stenhård från början, så rekommendationen var att måla, sjösätta och sedan lyfta upp och våtslipa efter att den hade legat i ett tag. Sedan fick vi ändå lyfta mitt i sommaren för att slipa av en vända till. Totalt >50 mantimmar.

    Med VC17 så målar jag & våtslipar själv + lyfter i slutet av juli & spolar av + våtslipar. Totalt <20 mantimmar.

    Summa 30 timmar extra som kan läggas på träning på havet!

    Visst växer det på VC17, men det gör det ju på alla andra snabba färger också?

    • Henrik N Aug 6, 2009 Reply

      Ja, det växer så in i h-vete på VC17 har jag fått erfara!

      Köpte ny båt i våras. Olyckligtvis är den målad med VC 17, så nu sitter jag här med såriga händer efter att ha lagt 1,5h i vattnet, iförd cyklop och beväpnad med isskrapa och borste. Sjösatte 23/4 och har nu tvättat och skrapat botten för fjärde gången i år, det var tre veckor sedan sist…

      • Team Dehlerdoris Aug 7, 2009 Reply

        Hej, vilken VC-17 använder ni? Den som heter VC-17-NT har ett väldigt lågt läckage av Cu-joner, och är tyvärr bara tillåten på västkusten och där fungerar den dåligt (Sjöfartsverkets test som jag väl känner till). Däremot så är den OK på öststkusten men fortfarande inte tillåten där. Kopparfärger är tillåtna överallt i hela världen utom på Sveriges östkust i insjöar. Kemister och miljöexperter inom t.ex. Kryssarklubben hävdar att hårda kopparfärger är det mest miljövänliga sättet att förhindra beväxtning (bortsett från att ha båten på land eller mekanisk rengöring av ett helt obehandlat skrov). Troligtvis så kommer kopparbaserade färger att tillåtas igen. Tyvärr så blandas koppar ihop med tenn i olika TV och tidningsartiklar a av okunniga journalister. Tennbaserade färger (TBT) har varit förbjudna på fritidsbåtar i över 20 år och tyvärr så finns det folk som då får tag i s.k. “Fartygsfärg” som ofta är TBT. Snälla sluta med detta tok! Skicka burkarna direkt till SAKAB för destruktion. Koppar finns naturligt i haven och är en förutsättning för allt liv. Tenn är bara ett trist gift som inte ska finnas ihop med vatten.
        En bekant till mig som hade båten i Oxelösund målade sin Nova med vit självpolerande färg(International) som skulle vara “miljövänlig”.
        Efter något år så kunde man tydligt se båtens form på botten. Man kan ju undra vad det är för trevliga substanser som släpper från båtbottnarna? Är det månne “plaster” som man nu också hittat i fiskar o växter? Själv så skulle jag aldrig måla Doris med dom här skitjobbiga och självpolerande “kladdfärgerna” som ger en ytfinish modell “rollat betongtak”.
        StefanK

  3. krister Apr 2, 2009 Reply

    Jag har kört en miljövänlig färg. Mille självpolerande. Växer så det knakar men är ganska lätt att tvätta bort.

    Är det inte synd att slipa på bottenfärgen efteråt? Då försvinner den ju?
    vilket papper slipar ni med? Helt slätt utan appelsinyta överhuvudtagit?
    Eller sprutar ni på färgen?

    Jag har barat rollat med en skumroller och sedan har det dugit…+ dyka o borsta rent botten 2ggr / år

  4. Martin Apr 2, 2009 Reply

    har ingen en bra ide med propellern ?

    • Author
      Peter Gustafsson Apr 2, 2009 Reply

      Högblankpoleras. Hjälper inte – men det är förbannat snyggt :-)

  5. Johan Apr 2, 2009 Reply

    Kört med VC17 i 20 år. Bara tvättat av med högtryck på hösten och målat på nytt precis innan sjösättning. Aldrig slipat. Nu har jag visserligen inga kappseglingsambitioner men måste säga att det är helt fantastiskt vad slät hon är. Inga lager alls att tala om efter 20 år. Det enda jobbiga numera är att man måste åka till tyskland eller norge för att få tag på den sorten som det inte växer på..

  6. Mattias Apr 2, 2009 Reply

    #2 – bra argument. Funderar så det knakar på vilken färg vi skall måla med. Har en själv polernande på idag som jag vill byta till något hårdare.

    Skall jag måla med Trilux så kan jag måla direkt ovanpå den gamla färgen. Skal jag byta till VC 17 så skall all den gamla färgen av + ny grundfärg skall på (VC Tar) så det är lite skillnad i tid.

    mattias

  7. Nordh-O.S.T.en Apr 2, 2009 Reply

    Vad gäller propellern så har jag för många år sedan köpt ett rengörings-/polermedel på båtmässan som jag inte kommer ihåg vad det heter. Det är ett tyskt fabrikat och består till största delen av tvålflingor. Säljs i gröna burkar. Användes på rostfritt mm så som t ex diskbänkar. Det är endast naturliga ämnen och miljövänligt. När jag gjort rent propellern och polerat med detta medel och sköljer av med vatten så blir det som på en nyvaxad bil. Vattendropparna glider omkring utan att få fäste. När jag tog upp i höstas tror jag jag hade 4 små havstulpaner på. Seglar på Ostkusten så det kan ju ha betydelse också förstås.

  8. Erik Apr 2, 2009 Reply

    På den gröna burken står det Universal-Stein.
    Skulle vilja ha svar på varför många fortfarande använder VC-Tar?
    Vad är det som gör den bra?

  9. Sam V Apr 2, 2009 Reply

    Ett trick om man använder hård färg och är två pers:
    En rollar på färgen, den andra går efter med planstrykare (stryker i längsled förstås).
    Man får en slätare yta som inte kräver lika mycket slipning.

  10. David Apr 2, 2009 Reply

    Bottenfärg? Är inte det lite old school?
    För använde vi också såndant, företrädelsevis VC Offshore Extra white. Utan bottenfärg får man dock den allra bästa ytan och med båten på land mellan seglingarna håller den sig torr och fin. Tänk på miljön i våra vackra skärgårdar och skippa bottenfärgen helt.
    :-)

    /David

  11. Hans Apr 2, 2009 Reply

    Angående VC 17 och primer – VC Tar behövs inte om det finns ett befintligt epoxy-skikt.
    Hempel har en kanonbra “underwater” primer som är lättmålad och funkar som bra underlag för VC 17.
    Den “binder” även andra färger som annars hade lösts upp av VC 17.
    Men har man en mjuk färg måste den naturligtvis tas bort först.

  12. Gonz Apr 2, 2009 Reply

    We have been using VC-17 for years on a First 40,7 in Spain. The best!!! Sure.
    This year we are going to prove white Nautix A4 T speed.We need to be sure that the hull is absolutely clean.
    Someone has tested nautix A4?
    In spain “white VC-17” is not for sale. Problems with the sea temperature and the antifouling.

  13. Fab5 Apr 2, 2009 Reply

    Hans: antar att du pratar om Hempel Light Primer?

    Någon som har erfarenhet av Coppercoat i såna här sammanhang? Är det svårt att få till en slät yta vid påstrykning och hur väl stämmer såna här uttalanden från marknadsföringsmaterialet:

    “Coppercoat is increasingly used by professional racers. The hard, metallic epoxy coating can be burnished with fine ‘wet and dry’ paper to achieve an incredibly smooth and fast finish.”

  14. Micke Apr 2, 2009 Reply

    Efter polera VC17 med tidningspapper för att få bort ojämnheter blir kanon yta.
    Micke

  15. Hans Apr 2, 2009 Reply

    #14, Nej det är inte Light Primern jag menar – det är ju en tvåkomp epoxyprimer.
    Hempel har en enkomp primer (grå) som är ruskigt lättarbetad och ett bra underlag för bla VC 17

  16. Tormod Apr 2, 2009 Reply

    #4, #5
    Polera propellen med autosol.

    Alt. 1 Smør inn hela propellen med Vinsj fett, funkar bra.
    Alt. 2 Penol sprit tusj har ett gift stoff som hidrar all groe.
    #9, VC TAR2 primer flyter bettre ut och gir sletare yta enn de andra primer på marknaden.

    Gul missfarging av gelcoat:
    TD- Rent, for fliser och badrom (akta aluminiumen)

    Tormod

  17. Calle P Apr 2, 2009 Reply

    Sprutmålade bottenfärgen i år.
    http://www.exilia.se/Diverse2009/dsc00008.html

  18. tool Apr 2, 2009 Reply

    Propellen blankpusser jeg med 400 våtslip og stryker på et veldig fint lag med syrefri vaselin. Jeg kan ikke forklare hvorfor det fungerer, men det gjør det. Ingen groer.

  19. Niclas Apr 2, 2009 Reply

    #13 Gonz: Nautix A4 can not be bought in Sweden as far as I know. VC17 is the most commonly used teflon-based antifouling up here.

    White VC17 is not sold here either – we used it once but had to buy it from Germany.

  20. krister Apr 2, 2009 Reply

    #18. Vilken färg sprutar du på?Triluxen?
    efterslipar du?

  21. Johan O Apr 2, 2009 Reply

    VC17 Extra, finns i vit färg funkar bra på v-kust.
    Finns att beställa på nätet från bl.a. tyskland.
    Om det fanns vit tunnskiktsfärg med teflon som är miljövänlig skulle jag välja den istället och blanda i cayenepeppar.

    Annars är lyft bra prestandahöjare, kostar några tusen men vad kostar inte segel…
    Att använda nya segel och skitig botten är ingen bra ekonomisk kombination.

    Tack för tipset med autosol och syrefri vasselin.

  22. Bamse Apr 2, 2009 Reply

    Svar till inlägg nr 4.

    Lithium fett….

  23. Patrik Apr 3, 2009 Reply

    #7 – Var i kontakt med International senast igår och enligt dem går det, vilket de inte säger i sin handbok, att måla VC17 på Trilux. Se bara till att det är en riktigt slät och hel yta innan.

    Ni som kör på VC17 – är det Offshore, Extra eller den “svenska” varianten ni använder? Någon som gjort en studie på om det är värt att beställa från Tyskland/Danmark?

  24. Björn N Apr 3, 2009 Reply

    Angående propellern så är det avgörande om man satt på offeranod eller inte på axeln. Det sliter ju på propellern att köra utan, men man slipper havstulpanerna. (Misstänker att bronslegeringen släpper en del koppar, som förhindrar påväxt.)

  25. Hans Apr 3, 2009 Reply

    #24: Extra!
    Den svenska varianten är tyvärr att jämföra med blomstra växtnäring.
    #25: Du slipper beväxning på propellerna, men den tar mycket stryk. Om du dessutom har en Penta-propeller så är deras legering extra ömtålig. Närmast att jämföra med en offeranod….
    Kompisen körde utan offeranoder på foldingproppen ett år (av misstag) och propellern blev alldeles anfrätt och gropig – men det växte iofs inte på den.
    Känns både enklare o bättre för plånboken att dyka några gånger under säsongen o göra ren propellern.

  26. Dehlerdoris Apr 3, 2009 Reply

    Hej!
    Hård kopparbaserad bottenfärg modell VC-17 (Finns även som vit “VC-17 Extra Bright White som Johan nämnde i #22) är den miljövänligaste bottenfärgen. Svenska Kryssarklubben med flera organisationer anser detta. Koppar är ett mineral som är nödvändigt för allt liv. De flesta vattenledningar som vårt dricksavatten kommer ur är gjorda av koppar. Norrlandsälvarna “vräker ut” koppar i Bottenviken. Att måla båtar med “självpolerande” bottenfärger som ska släppa ut diverse mystiska kemiska substanser (dock inte Cu) i naturen är inte miljövänligt. Högtrycksspolar man en båt med Mille eller International självpolerande färg på “spolplattan” och sedan jämför med VC-17 så inser man problemet.
    Att Kemikalieinspektionen har “låst fast sig” på just koppar är mycket olyckligt. Det finns hundratals andra “okända” substanser i de s.k. miljövänliga bottenfärgerna som tyvärr far ut i naturen istället. Sjöfartsverket genomförde för ett antal år sedan ett test (via Stockholms Universitet) som visade att de av KemI godkända s.k. “miljövänliga” bottenfärgerna var betydligt giftigare än de förbjudna kopparbaserade färgerna. Kopparfrågan ligger nu på EU-nivå och det är högst troligt att det lokala svenska förbudet/begränsningarna kommer att tas bort.
    Sedan har miljöförvaltningar i olika kommuner undersökt bottensediment i båthamnar och hittat TBT(tennföreningar), och som i artiklar har blandats ihop med koppar. Tenn har inget på våra båtar att göra och har dessutom varit förbjudna i bottenfärger för fritidsbåtar i 20 år!
    Hårda kopparbaserade bottenfärger är det som gäller. VC-17 har dessutom en finish som är helt oslagbar. Och varför skulle botten på båten vara ett dugg ojämnare än friborden? Vissa färgtillverkare verkar uppenbarligen inte ha förstått detta när man säljer bottenfärger som bygger tjocka lager och som ser ut som “rollat betongtak”….
    Dessutom krakelerar skräpfärgerna efter några år och folk “sliter ont” timtals med detta. Dessutom tok-timmar av vår dyrbara fritid som borde läggas på seglingsträning på havet istället.
    Vill man ha slät botten och ha båten i sjön så är VC-17 enda alternativet.
    Propellrar som är gjorda i brons behöver inte målas alls eftersom de till 70-80% består av koppar. Sitter det en Zinkanod på propellern så minskas tyvärr antifoulingeffekten.
    //StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  27. Johan O Apr 3, 2009 Reply

    Länk till Tyska siten med VC17 Extra i Vit färg.
    Vit färg=snabbare båt :)

    (får man länka till förbjudna färger? snart ringer väl IPRED eller FRA)

    http://www.svb.de/index.php?sid=0eb8af0b2e1bcdcfc4bbccf9c48ce1a7&cl=details&anid=1129&tpl=&lang=1&listtype=search

  28. seglarn Apr 3, 2009 Reply

    Lefant TF fungerar utmärkt på ostkusten är lättare att måla, billigare och snyggare än VC. ytan blir lika bra finns i vitt också vad jag vet, använder själv deras grå/blå i 4år med perfekt resultat

  29. Calle Apr 3, 2009 Reply

    Hej

    Har beställt från svb.de i några år nu, 4 liter VC 17 m extra (vit) till dörren 2700 sek. Har kört med kopparfärgen på en annan båt, men resultatet är lika, men som på all VC 17 är underarbetet allt. Precis klar med 600-papper över hela botten (pust). Måla i morgon.

    Madam blå First 40.7 swe 521

  30. Dehlerdoris Apr 3, 2009 Reply

    Hej Seglarn #29. Le Fant finns inte i vitt. Dessutom måste den målas i två skikt vilket inte gör färgen billigare än motsvarande VC-17. En burk på 0,75 liter Le Fant TF räcker bara till 8 kvm.
    Vid Sjöfartsverkets test så växte det havstulpaner på färgen Le Fant TF . Jag vet det eftersom jag var en av de tre personerna som gjorde SjöV testet.
    Den normala “kopparbruna” VC-17 är superslät och den vita VC-17 Extar White Bright är tyvärr inte riktigt lika slät i och med att den innehåller färgpigment. VC-Offshore är tyvärr ännu mer lik en vanlig trist “kladdfärg”. Le Fant TF är nästan lika slät som den vanliga VC-17 “kopparbrun” (som “BLUR-Peter” tycks ha valt…. )
    Nu får vi se om en J-109 kan gå lite fortare än en Arcona 370 (med sänkt SRS..)
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  31. Joakim Apr 4, 2009 Reply

    Funkar det bra att måla vc17 på Hempels Light primer?
    Mvh Joakim

  32. Mikael Vesala Apr 4, 2009 Reply

    J-80 tappat kölen.
    Behöver tydligen lite mer än färg i sin bottenbehandling,
    kanske några lager epoxi och väv…
    Läste på sailing anarachy att en J-80 tappat kölen och vänt upp o ner i USA. nåt å tänka på för j-80 seglare kanske ?
    http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=88193

  33. JZ Apr 5, 2009 Reply

    Är det nödvändigt att epoxibehandla botten. Den blir ju aldrig lika slät och snabb som när skrovet kom ur formen. Modern gelcoat är väl tätare än äldre?. Alternativt kanske det går att spruta / rolla epoxin i formen ? Någon som vet.

  34. Patrik Apr 5, 2009 Reply

    #34 Tyvärr måste epoxin sluthärda ordentligt samt därefter slipas för att Polyestern skall fastna så vid båtgjutning i form är det inget som är möjligt om du inte gjuter helt och hållet i epoxi förstås…

  35. Patrik Apr 5, 2009 Reply

    I Norge säljs VC17Extra i både White/Graphite.
    Jag gjorde den intressanta iaktagelsen ifjol med Offshore som var hyfsat slät vid sjösättning men vid upptagning såg ut som ett månlandskap och det rådde ingen tvekan om att båtens prestanda försämrades under säsongen då detta även verifierades med GPSfarten vid totalstiltje och strömfritt vatten vid samma motorvarvtal.
    I år blir det VC17 igen och tack för tipset att Graphite är snabbare:-

  36. Allan W Apr 5, 2009 Reply

    LeFant TF fungerar ej, i alla fall inte efter midsommar. Dessutom riskerar du att VC17/glashield släpper fast det står motsatsen på informationen. Har du båten i närheten av en hästgård så kommer du att ha en fin matta av sjögräs, mina båtgrannar undrade om jag hade använt blomstra så nog är det miljövänligt.
    Små snäckor som släpper lätt (ca 10-20st) men det väsrta är att inte få fart och bli nästan omseglad av båtar med 0.15 lägre lystal.

  37. tollstoj Apr 5, 2009 Reply

    #33
    Såg på internatioal class j/80 associaton
    notice
    inspect your keels
    notice to j/80 owners from J-boats
    http://WWW.j80.org

  38. Dehlerdoris Apr 6, 2009 Reply

    Hej JZ i #34!
    Moderna båtar har s.k. “hydrolyssäker” NPG-gelcoat och ska vara 50% tätare än tidigare. Förutsatt också att båten är tillverkad på ett seriöst varv som har koll på tillverkningstemperaturen så är risken för s.k. böldpest betydligt mindre än tidigare. Vissa säger att risken är =0 med NPG-gelcoat. Det får väl framtiden utvisa.
    Jag har iallafall inte målat någon epoxyprimer på vår Dehler 34DD, förutom på kölen som också har fått den övre delen i järn blästrad och sprutförzinkad. Skrovet är acetontvättad och sedan finrollad med VC-17. Känner ingen oro alls för att båten ska drabbass av osmos.
    //StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  39. S-256 Jul 14, 2010 Reply

    VC17 – Till min stora besvikelse så är det fullt med påväxt på botten är i full gång och havstulpanerna växer som ogräs. Vad har gjort för fel? Seglat för lite…? Fel bottenfärg?

    • Hansa Jul 14, 2010 Reply

      Du har troligen köpt Vc 17 i Sverige, bättre med Vc 17 från Tyskland eller Norge…..

  40. Anders Jan 31, 2015 Reply

    Gammal tråd men ändå… Har slipat hela botten och tänkte göra det grundligt i år. Dock så har jag inte bestämt mig ännu vilken färg. Jag vill ha en hård färg som är vit. Antingen Hempel Hard Racing Copper eller International Trilux.
    Någon som har erfarenhet av dessa?

    • Sebastian Jan 31, 2015 Reply

      Problemet med Trilux, förutom att den blir brun, är att den blir hård. Båten måste ligga i vattnet en tid för att sedan kunna slipas, vilket är omständigt. Slipas måste den dels för att den bygger på och dels för att den inte är jämn efter målning.

    • Anders B Jan 31, 2015 Reply

      Här får du en länk som handlar bottenfinishen på en Scampi.
      http://piano-swe27.blogspot.se/search/label/Scampi

      • Dan Jan 31, 2015 Reply

        Anders,

        Har läst den redan, har inte läst allt på din blogg men nästan :-)..

        Är själv uppväxt i en Scampi, kommer ihåg motorlukten i förpiken som det vore igår..

  41. Dan Jan 31, 2015 Reply

    Efter att ha provat det mesta kör jag på nedan med mycket bra resultat. Vet inte om det följer alla regler men med tanke på att jag gjort så på minst 10 båtar är jag säker på att det fungerar bra.

    På båt utan epoxigrund:

    -slipa ner hela båten på höst/vinter med excenterslip och 40 papper. Ner i gelcoaten men helst inte igenom. Fuktmät och kontrollera att båten är torr nog att ligga utomhus
    -“finslipa med 100 papper.
    -tvätta av hela botten med aceton.
    -stryk på VC tar epoxi med skumrulle i ena handen och skumgummiskrapa i andra för att släta ut bubblorna , skall helst vara riktigt varmt när detta görs så färgen flyter ut. Våtslipa med 400 papper efter epoxin torkat. Och skölj av damm med vatten.
    -spackla vid behov, gärna med biltemas epoxispackel, bra att slipa på.
    -kör på resterande 4 varv VC tar epoxi på samma sätt som tidigare och kom ihåg att det skall ske i ca 20 graders värme för bra resultat.
    -på med VC 17 för bästa resultat och lågt behov av slipning kommande år.

    Vit bottenfärg är snyggt, men inte optimalt med de färger som finns idag. Trilux etc kräver efterslipning och merjobb för att vara ok.

  42. Anders B Jan 31, 2015 Reply

    Det trista med VC17 är att det som idag säljs med namnet VC17 är en helt annan färg än VC17 för några år sen. VC17 är inte längre en tunnskiktsfärg!

    • Dan Jan 31, 2015 Reply

      Visste jag inte, trodde den var lika tunn nu som förr. Har inte märkt någon skillnad genom åren på hur den är att arbeta med. Att den skiljer sig mellan åren i “giftighet” har man märkt…

    • Pelle Pedersen Jan 31, 2015 Reply

      Känner ingen skillnad heller; kan du utveckla dina erfarenheter Anders B?!

      • Anders B Jan 31, 2015 Reply

        VC17 var tidigare en riktigt tunn färg, snabbtorkande och det gällde att undvika att rulla redan målade ytor. Jag la på 2 lager och andra lagret fick läggas på snabbt så att första lagret inte lyfte. Det blev förstås överlappningar, men dom slipade jag bort med 1000 papper, Arild i Norge använde tidningspapper. När jag la på VC17 i våras var färgen helt annorlunda. Tjockare, byggde mer, inte lika snabbtorkande, iochmed att den byggde mer blev det ojämnare och vattenslipning krävdes för att det skulle bli racingfinish. Den färg som jag vid höstupptagningen tidigare enkelt hade kunnat spola bort med varm högtryckstvätt fick jag slipa bort i höstas med 60/80 Abralon papper. Den VC17 jag köpte i våras var inte längre en tunnskiktsfärg. Fördelen med tunnskiktsfärgen var att det var väldigt enkelt att få superfinish. Jag målade den direkt på acetontvättad gelcoat och fick därmed samma blanka yta. Ny byter jag till en hård bottenfärg (men inte så hård som VC17), den kräver epoxigrund, jag rollar och slipar till finish. Mer jobb, kommer det nån ny tunnskiktsfärg så byter jag tillbaka. Vi är i händerna på färgfabrikanterna, dom ändrar i recepten utan att säga nåt, när man väl lärt sig en färg sabbar dom produkten och man får ta fram ett nytt alternativ. Finns det nån bottenfärgsombudsman?

        • Andreas Jan 31, 2015 Reply

          Jag har samma erfarenhet av WC 17 offshore som var svår att få att flyta ut ordentligt som förr.. I år blir det enbart lättslip och ingen bottenmålning alls, har investerat i dykarutrustning istället, bättre investering än bottenfärg..
          Då slipper man tjafset på varvet och miljöknuttarna som hänger över målarburken..

          • seglaren Jan 31, 2015

            VC17 offshore är inte att jämföra med VC17 och har väl aldrig varit det heller. Jag hade samma erfarenhet att det inte flyter ut ordentligt frö ett antal år sen. Den var även svår slipad då kopparkletade ihop sig i slippappret. Annars tyckte jag att färgen var halt i vatten men ingen eller lite beväxning.

          • Dan Jan 31, 2015

            VC offshore är mer som Trilux, de fick inte sälja Offshoren några år och då tog jag Triluxen istället. Ingen av dem bra som jag ser det. VC 17 på VC tar är det bästa hittills. Men…vitt är fint att se på :-)

            Min son har en Aphrodite 22:a där fd ägaren lagt på vit Biltemas färg, ingen beväxtning alls och det i Öresund. Men man kan nu inte ha bilfärg på en båt, det kan inte vara snabbt ;-)

  43. Anders F Jan 31, 2015 Reply

    Någon som har erfarenhet av Hempel Mille Xtra?
    Eller Hempel Mille Xtra NCT från Norge eller Tyskland

    Jag tänker ljusgrå resp peppargrå

    Jag seglar syd och västkusten

    Anders F

  44. Peter A Jan 31, 2015 Reply

    Kör vit Jotun VK racing. Hård färg som blir fin finish efter slipning. Skyddar ganska bra mot havstulpanen men kräver löpande skrubb för att hålla det bruna slemmet borta.

    Är sugen på att byta till VC 17 men drar mig för jobbet…

  45. Anders Feb 1, 2015 Reply

    Kul att tråden lever vidare men fick tyvärr inge svar på om någon hade testat Hempel Hard Racing Copper eller International Trilux. Ev. kommer vi även spruta dessa färger. Båten ska i huvudsak användas som familjesegling men med några inslag av kappsegling men vi vill ha en botten med bra finnish och färg som är godkänd för östersjön och går att få tag i här i Sverige. Därför är VC17 offshore och EXTRA inte ett alternativ.

    • Pelle Fälth Feb 1, 2015 Reply

      Har kört med Trilux, på några båtar, tycker den varit måttligt effektiv. ytan blir ganska ok om man rollar med skumroller, som får bytas med jämna mellanrum. Tycker den är alldeles för svår att våtslipa, båten måsta ligga i ett par veckor innan det funkar hyfsat

  46. Johan W. Mar 11, 2015 Reply

    Jag har kört några säsonger med vit Trilux. Problemet att den är svårslipad har jag löst mha en bra maskin, Festool Rotex 150. Går bra att torrslipa, även med riktigt fint papper (1200). Inget damm tack var bra konstruktion på slipmasknen och en bra dammsugare. Alternativet med våtslipning kräver att båten lyfts efter några veckor när färgen blivit något mjukare. Jag tycker dock att Trilux skyddar halvdåligt här på västkusten/Öresund. Havstulpaner stoppar den fint men brunt slem kommer regelbundet från midsommar och resten av säsongen. Kräver dykning (eller lyft) och borstning var 4:e vecka, oftare i slutet av säsongen. Jag är därför också intresserad av att testa Hempel Hard Racing. Upprepar Anders N fråga, någon som har erf av den färgen? M v h Johan W.

    • SilverSurfer Mar 12, 2015 Reply

      Når du anvender Festool Rotex – er det så som roterende maskine eller som excentersliber ? Er rotationen afgørende ? – Funderer på at købe en sådan, også til polering, men hælder i retning af 125. Synes 150 er for svært håndteret.

  47. Johan W Mar 12, 2015 Reply

    Båda funktionerna är användbara. Även med ett och samma slippapper. Tex kan man med 180 och rotex fixa grovslip och sedan skifta till excenter för finare bearbetning. Vid användning av finare papper, tex 600, kör jag mest excenter men skiftar till korta rotexpass för att rensa pappret. Efter hand lär man sig hur jobba mycket effektivt. Jag har testat både 125 o 150. 125 bra men 150 mycket bättre och endast måttligt tyngre,

  48. mackidack Nov 19, 2017 Reply

    Försöker väcka liv i tråden igen! Nu väntar ju ännu en säsong med bottenfärgs grubbel. Vilken färg fungerar bäst på västkusten, är lätt att lägga på och skapar en slät yta med minimal beväxtning? Är färg från Tyskland och norge något att tänka på? Eller det är samma kvalitet som den svenska?

  49. Dan Nov 19, 2017 Reply

    VC 17 fungerar alldeles utmärkt och är enkel att lägga på. Skumrulle och lite känsla när man målar ger fin yta. Dock viktigt att underlaget är perfekt, allt syns med VC 17 ytterst…

    • Jan Nov 20, 2017 Reply

      Kan man lägga VC17 på interlux efter slipning?

  50. Hans Helgesson Nov 20, 2017 Reply

    Jag kör VC17m och lägger på med mohairrulle, men med den blir det lätt lite (dyrt) spill. Hade för mig att lösningsmedlet i VC17 löste upp skumrullarna…
    Var/vilken sorts skumrulle använder du Dan?

  51. Jan Nov 20, 2017 Reply

    Menade Trilux och inte Interlux förstås

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 20, 2017 Reply

      Så gjorde vi på J/109.

      • Jan Nov 21, 2017 Reply

        Perfekt, så man slipar triluxen extremt slät bara och VC17 på.

      • Author
        Peter Gustafsson Nov 21, 2017 Reply

        Japp. Den borde vara hyfsat lätt att slipa när den har legat i en säsong. Se till att få den riktigt slät då alla småsaker märks direkt genom VC17.

  52. Tomas Nordh Nov 21, 2017 Reply

    Tittade i går på hemsidan kemi.se. Där finns lista för ost- resp västkusten på vilka färger som är godkända. De flesta färger godkända på ostkusten (där jag seglar) blir förbjudna (godkännandet gäller fram till) maj 2018. Det finns på en två sidors lista endast två färger som är godkända fram till 2023. Känns ju sådär. Sedan har kommunernas miljöförvaltningar i Sthlmsområdet börjat bearbeta klubbarna om att alla giftfärger ska bort från båtbottnarna. Känner mig rejält brydd avseende vad jag ska måla med nästa vår och vilket förarbete jag måste göra (ta bort all gammal färg mm). Min båt har seglat de allra flesta åren på västkusten och har alltid målats med VC 17. Den måste jag förmodligen ta bort helt och hållet för att få godkänt av miljöförvaltningen.

    Sedan undrar jag om slutdatumen för de än så länge godkända färgerna är slutgiltiga och om dessa färger kommer utgå eller om det är så att färgtillverkarna får förnya sitt tillstånd för färgen i maj 2018 så att vi kunder har ett större sortiment att välja på än endast två färger när våren väl kommer.

    Jag seglar mest med familjen och kappseglar några ggr per år. Vill inte hålla på och dyka och tvätta och borsttvättar kommer ju inte åt hela botten. Känns lite uppgivet just nu. Kanske det klarnar under skidsäsongen ;)

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 21, 2017 Reply

      Detta kommer att bli en stor issue för vår sport. Både för majoriteten av breddseglarna som inte tycker det är vettigt att lyfta ett antal gånger per år, men också för klubbar som har båtar liggande i vattnet.

      Har SSF detta på sin agenda?

      • Tomas Nordh Nov 21, 2017 Reply

        Knappast!

        Det enda jag hittar på SSFs hemsida är länkar till pdf-filer som olika myndigheter har producerat. Det som stör mig är att det i diskussionen ofta förekommer tips om att tvätta i båttvättar eller att köra upp sin styrpulpetsbåt på ngn sorts duk som ligger mellan Y-bommar. Båtarna som avbildas är alla styrpulpetbåtar med utombordsmotor. Jag förstår att det nog är den vanligaste båtmodellen i det svenska fritidsbåtsbeståndet men man undrar om de ansvariga har varit ute längs våra kuster och tittat eller besökt gästhamnar under semesterperioden och sett vilka fler typer av fritidsbåtar som finns i Sverige.

  53. Hugo Norell Nov 21, 2017 Reply

    Kollade upp lite om detta idag och det är Transportstyrelsen som är formellt ansvarig för dessa frågor. De driver Båtmiljörådet där bland andra SSF, Kryssarklubben och Båtunionen är med. Transportstyrelsen har precis gett ut en skrift som heter ”Giftfri båtbotten- så här gör du”. Den finns på nätet men säger inte så mycket nytt utan bara att man ska använda godkända färger och hur man tar bort icke godkända färger från skroven för att sen använda båttvättar.

    Många har väntat på att det ska komma mindre giftiga färger som ändå förhindrar beväxning men det verkar vara svårt att lösa. Verkar som att mekanisk rengöring är det mest miljövänliga sättet. På Västkusten finns det båttvättar i Stenungsund och på Smögen. Där krävs det inte att båten är ren från färg och det blir då ett visst lokalt utsläpp just vid tvätten. Miljöförvaltningen i Göteborg tillåter inga båttvättar utan rening av tvättvattnet. Att lyfta i de kommunala hamnarna i Göteborg och få avspolat ovanför spolplatta kostar drygt tusen kronor och det finns inga säsongskort. Vad jag vet så har inga dykfirmor gått ut med att de tvättar båtbottnar. Skulle vara bra om den tjänsten fanns för de som inte vill måla längre.

    • Patrik Nov 21, 2017 Reply

      Tror ingen dykfirma åtar sig att tvätta en segelbåtsbotten över 25fot för under tusenlappen.
      Det är fruktansvärt jobbigt att skrubba botten på en båt då du trycker dig bort och samtidigt måste sprattla i benen för att hålla dig vid båten, enda enkla är köl och roder där du har något att hålla i med andra handen.
      Dessutom är inte dykregulatorer gjorda för fysisk ansträngning då du flåsar och därmed känner att du inte får luft nog, lite som svår astma.

      • Anders Nov 23, 2017 Reply

        Innan Teknova blev lättlyft så tvättade jag ofta botten mha dykning.
        40 fot tar sin lilla tid om det skall göras ordentligt.
        -ca 40 min för att göra iordning och plocka undan dykutrustning.
        -ca 60 min i vattnet.
        -skall man ha vettig säkerhet skall det finnas en (gärna dykkunnig) stanadby om något händer.
        -Luft, fylla luft kostar ca 100-200 kr, går inte åt en flaska per botten.

        Innan jobbet är klart så pratar vi nog om ca 4 mantimmar. Inte en chans att hitta någon som gör det under 1000kr. Det är inte speciellt roligt arbete att utföra. Oftast i hamnar med dålig sikt, dybotten som man lätt rör upp och gör sikten sämre. Inte ovanligt med skrot på botten med risk att skada sig.
        Skall man sedan få ut lön för tiden så skulle jag inte göra en 40-fotare under 3000kr.

      • Per Nov 23, 2017 Reply

        Tvättar man regelbundet typ varannan vecka tar en 30 fotsbåt inte mer än 10-20 min utan särskilt mycket ansträngning med en vanlig/stor scotchbrite i Sthlms skärgård. Väntar man 4 v eller mer speciellt från juli o framåt ökar tiden och ansträngingen exponentiellt…speciellt när havstulpanerna sätter sig. Kanske går det att få ihop ett attraktivt paket för dykare om man går ihop en massa båtar- helst på samma marina och gör ett upplägg för kontinuerligt underhåll.

        • Dan Nov 23, 2017 Reply

          Om det finns en lokal fridykar (apnea) klubb så kolla med dem. De kan träna och tjäna pengar samtidigt.

        • Anders Nov 23, 2017 Reply

          På ostkusten är det en helt annan grej, där räcker det nästan att nysa bort skiten.
          På västkusten är det gnugga med borste eller scotchbrite.

          • Tomas Nordh Nov 23, 2017

            Nja, det beror ju på vilken bottenfärg man har. Jag har sett båtar i min klubb som när de tas upp är helt fulla med havstulpaner. De har använt tillåten bottenfärg men har inte tvättat under säsongen. Det är ju inte alla förunnat att kunna dyka eller ha kraften att skrubba bort skiten nere i vattnet.

          • Tomas Nordh Nov 23, 2017

            Men jag förstår helt och fullt att ni på Västkusten har det värre. Jag avundas er inte.

          • Anders Nov 24, 2017

            Visste inte att det fanns havstulpaner i grodhavet?
            Har aldrig sett det!

            Man lär sig alltid något nytt!

  54. Hugo Norell Nov 23, 2017 Reply

    När jag själv dykt för att rengöra har jag löst ”mothållet” med att ha en tamp i vattenytan på vardera sidan från för till akter och tampar under båten vid vanten och skotvinscharna.

    Det växer och sitter hårdast fast i vattenlinjen och tio centimeter ner. Är det någon som provat att ta det uppifrån med högtryck på något sätt?

    På västkusten behöver man nog göra ren botten var fjortonde dag om man inte använder bottenfärg. Skulle kunna vara smidigt att åka in om en automatisk flytande båttvätt då när man ska ut och segla. Hur bra fungerar båttvättarna? Har väl funnits en tid nu i Stockholmstrakten så det finns lite erfarenheter.

  55. Erik Nov 24, 2017 Reply

    Det kommer inte att räcka att ta upp var fjortonde dag om man inte har någon bottenfärg alls på västkusten. Snarare varje vecka eller vissa somrar flera gånger per vecka. Någon infrastruktur eller personella resurser för att hantera detta för alla segelbåtar på västkusten finns inte och kommer sannolikt heller aldrig att finnas.

    • Hugo Norell Nov 25, 2017 Reply

      Jag använde ingen bottenfärg under några år för cirka tio år sedan och fick då göra ren botten var fjortonde dag. Nu är havet mer övergött också beroende på kväveoxidutsläppen från de ökade antalet dieselfordonen som går ut med dagvatten, bäckar och åar. Kanske behövs nu rengöring varje vecka på västkusten. En automatisk båttvätt tar 15 min. Med att ta in och ut båtarna kan man nog räkna på två båtar i timmen. Om båttvätten är öppen från kl 8 till kl 21 sju dagar i veckan så blir kapaciteten 180 båtar per vecka. För en medelstor hamn med 500 båtar och där hälften av båtarna på några års sikt slutar med bottenfärg behövs då 2-3 båttvättar för att det inte ska bli kö på mer attraktiva tider. Det får väl ses som en ganska möjlig infrastruktur att bygga upp. Andra alternativet med att hamnägare, bryggföreningar eller båtklubbar erbjuder bottentvätt med dykare har också varit uppe i den här tråden. Det är väl de två mest realistiska alternativen nu. Att i längden fortsätta med bottenfärg som innehåller gifter kan väl inte ses som realistiskt med den kunskapen vi har idag och med tanke på att det är fritidsbåtar det gäller.

      • Erik Nov 25, 2017 Reply

        Du förutsätter alltså att man skall vara beredd att ta ledigt från arbetet varje vecka under sommaren för att tvätta botten? Vidare blir man fjättrad till sin båt då man måste vara hemma varje vecka. Vem orkar eller kan detta i längden? Varför är förresten t ex ett alternativ som coppercoat inte realistiskt? Beskriv gärna hur den förorenar våra hav. Sådana alternativ som coppercoat är enligt min mening förbjudna av politiska skäl snarare än miljömässiga.

        • L-B Gustafsson Nov 25, 2017 Reply

          Tror snarare ekonomiska än politiska skäl. Kostnaden att få den godkänd i Sverige i förhållande till försäljning.

          • Erik Nov 26, 2017

            Transportstyrelsen arbetar med att ta fram gränsvärden för hur mycket av olika metaller som får finnas på en båtbotten. I det läget kommer knappast copper coat att vara tillåten. Det blir verkligen inte lätt att vara seglare på västkusten om gränserna sätts så att all biocidfärg i praktiken blir förbjuden. Att så sker är “inte uteslutet” enligt transportstyrelsen.

          • Bosse Nov 26, 2017

            Var går gränsen för att koppar ska bli biocid? Finns ju naturligt men allt blir väl giftigt i för stor konsentration? Kan man ställa frågan så?

      • Bosse Nov 25, 2017 Reply

        Läst en del om Coppercoat. Varför är den inte godkänd i Sverige? I Danmark, Tyskland är den ok, även i Östersjön. Epoxi blandad med kopparpulver, sista epoxilagret utan koppar men släpper igen kopparjoner som håller snäckor borta. En behandling funkar i minst 10 år. Inga övriga gifter. Koppar finns naturligt i de vattendrag som rinner ut i våra hav! Vad är problemet?
        Dyka, båttvätt, lyfta och spola är inget alternativ om man har en 46 fotare som väger 15 ton. Närmaste båttvätt ligger 50 distans bort.
        Alternativet är att sälja båten och köpa husbil…..

        Så någon, kunnig, insatt, expert, förklara varför Coppercoat är farligt för Sverige men ok i Bodensjön!

        Att mängder av båtar fortfarande har spår av TBT är ett problem. DET är ett riktigt miljöproblem! Rekommendationen att blästra och slipa är enligt arbetsmiljöverket förkastligt. Måla över med spärrfärg löser inte problemet på sikt, förr eller senare måste det bort.

        Jag kommer att torrslipa med dammsugare bort min gamla mjuka bottenfärg som har rester kvar sedan -99. Innehåller med all säkerhet TBT.

        Sedan då? Vad finns det för alternativ? Husbil eller Coppercoat?

        • Kåre Nov 25, 2017 Reply

          En behandling av Coppercoat innehåller ca 500g koppar per kvm enligt tillverkaren. Detta motsvarar ca 130 lagar Lefant Nautica Copper. Så jag misstänker att det i det närmaste omöjligt att få denna behandling godkänd i svenska östersjön med dagens regler. Om de Svenska reglerna är bra eller dåliga är en annan fråga.

          • Calle P Nov 25, 2017

            Om man sätter kopparplåt på en träbåt hur mycket koppar är det då per kvm?
            Jag tror det blandas ihop ren koppar och kopparföreningar. Dom har väldigt olika egenskaper…

          • Kåre Nov 25, 2017

            Hej Calle P, KEMI godkänner i dagsläget ingen bottenfärg i Östersjön som innehåller metallisk koppar.

        • Pelle Lindell Nov 25, 2017 Reply

          Vad jag hört från den tyska generalagenten är det en ren kostnadsfråga att coppercote inte är godkänd i Sverige. Enligt hans uppfattning uppfyller den svenska regler men processen för att få den godkänd är så dyr att det inte lönar sig på en så liten marknad som den svenska.

        • FL Nov 25, 2017 Reply

          Jag har haft coppercoat i 7 säsonger. Absolut ingen påväxt av snäckor. Dock en hel del (lättvättat) slem. Dyker ett par ggr och borstar av.

          Problemet är att det krävs en hel del våtslipande inför varje säsong för att få bra finish. Det förväntade jag mig inte. Det är mycket koppar och kan inte dra annan slutsats än att det blir smått ojämn yta när den oxiderar. För det gör den, botten blir helt illgrön efter en säsong. Inför varje säsong går det åt 10 talet våtslipsvampar för att ta bort oxideringen.

          Så visst för coppercoat att man slipper målningstimmar och miljösamvetet är hyfsat rent, men det kräver arbete både inför och under säsong för att hålla racefinish.

          • Per Nov 26, 2017

            Hur kan miljösamvetet vara rent när du slipar bort så mycket koppar varje vår? Får inte ihop logiken…

          • srsseglaren Nov 26, 2017

            He who is without sin may throw the first stone
            Alla kör el bil eller cyklar året runt :-)
            Semester och arbetsresor sker med tåg ?
            https://www.icao.int/environmental-protection/CarbonOffset/Pages/default.aspx

          • Per Nov 26, 2017

            Vet inte riktigt vem du syftar på srsseglaren, men om detta var riktat till mig så är mitt miljösamvete inte alls rent (även fast jag kör helt utan bottenfärg). Det är många områden jag kan bättra mig på, men sjukdomsinsikt är ju första steget till en möjlig förbättring heter det ju också…

          • srsseglaren Nov 26, 2017

            Var det som avsågs med inlägget.
            Tror det mesta med miljöhanteringen är och har varit rätt usel och vi är allesammans rätt goda kålsupare beroende på hur man ser det ?

            Tror inte VC17 bidragit så mycket till avlagringar på botten som den självpolerande färgen men vem har koll ?

            Vem föreslog den självpolerande färgen som miljöfärg, gissar på färgtillverkarna ?
            Som räknade med att sälja mycket mer färg eftersom mycket av den försvann varje år ?
            Nu hängs båtägarna ut som miljöbovar med röster om att dom skall sanera bottnarna ?

            Sverige har inget beslut om avgaskrav idag 2017 två taktare som tillför 70% mer koldioxid en fyrtakt är fortfarande OK, Bodensee införde sina 4-takts krav på 80-talet ?
            Varför har inget hänt ?

          • Anders Nov 28, 2017

            Räknade på miljösamvetet.

            Familjens senaste charterresa (Kreta) släppte ut lika mycket CO2 som familjebilen skulle göra på en trip som var 7 050 000 km.

            Källor:
            https://www.icao.int/environmental-protection/CarbonOffset/Pages/default.aspx

            http://www.utslappsratt.se/berakna-utslapp/berakning-av-utslapp-fran-bilar/

            Sen är CO2 inte enda boven, men den ger lite perspektiv.

          • Kåre Nov 28, 2017

            Hej Anders

            Jag tror du räknade fel med en faktor 1000. Ena beräkningen är i kg och den andra i ton. Ett flygplan förbrukar ca 3l/100km/pax i snitt på en flygning.

        • Bosse Nov 25, 2017 Reply

          Som det är nu är de halvgiftiga alternativen godkända av kemikalieinspektion. Det giftfria alternativet är förbjudet för att det kostar för mycket att få det godkänt, 1-2 miljoner.
          Om miljön hade varit prioriterat hade en produkt som är ok för Bodensjön och håller borta tulpaner kunnat testats oavsett ansökningar.
          SXK eller någon annan båtorganisation kunde ha drivit på men det är som vanligt, pengar som styr.

  56. mackidack Nov 24, 2017 Reply

    Många som pratar om tvätt och dyl. under året men vilken färg är det som gäller om man vill ha det bästa skyddet mot påväxt? Är det en fördel att handla i Norge eller Tyskland? Hård eller mjuk? International eller Hempel? Bästa ytan förutom VC-17?

  57. srsseglaren Nov 25, 2017 Reply

    Kanske ett tips för Happy Yachting ?

    Att ansöka om ett “tillstånd för parallell handel” vilket kan både underlätta att få igenom samt sänka kostnaden för ansökan om den redan är godkänt i annat EU land:
    https://www.kemi.se/hitta-direkt/bekampningsmedel/biocidprodukter/tillstand-for-parallellhandel
    CAS nr 7440-50-8 Approved i frankrike.

    Ensam leverantör av Copparcoat i Sverige ?
    Årsavgift tillkommer 5.5 % av årsförsäljningen till Kemikalieinspektionen.

    Lista på ämnen Godkända för Antifouling Produkter i EU, ECHA
    lägg till 21 under Type:
    https://echa.europa.eu/sv/information-on-chemicals/biocidal-active-substances?p_p_id=echarevbiocides_WAR_echarevbiocidesportlet&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=2&_echarevbiocides_WAR_echarevbiocidesportlet_javax.portlet.action=searchBiocidesAction

  58. Mats V Nov 26, 2017 Reply

    Någon som är insatt i om färgtillverkarna kommer söka nya godkännanden i vår? Kikar man runt på båtklubbens hamnplan så är det väl annars – snällt räknat – 1 av 10 som är godkänd.
    Vad gäller båttvättar så är de jag sett ganska brutala för någon som kappseglar och jobbar hårt med att försöka ha en slät botten. Alla diskussioner om 400-, 600- eller 800-papper (eller ännu finare) blir totalt irrelevanta om man sedan kör båten i tvätten med de mycket grova borstarna. Då blir det handtvätt som gäller.

  59. Tomas Nordh Nov 27, 2017 Reply

    Jag förstår inte att det ska vara ett oöverstigligt hinder för en färgleverantör om det kostar 1-2 Mkr att få tillstånd. Har hört för många år sedan att det då fanns ca 50 000 beboeliga segelbåtar i Sverige. Om det fortfarande stämmer och 1/5 av dessa skulle använda en sådan ny godkänd färg som håller måttet så är det en initial kostnad på 200 kr per båt. Det skulle ju färgproducenten lugnt kunna lägga till på priset utan att vi seglare skulle höja allt för mkt på ögonbrynen.

    Sedan är jag helt okunnig avseende det kemiska men jag har målat med VC17 och det ser i alla fall ut som om all färg sitter kvar på hösten när jag tar upp. Det lossnar ingen färg när jag högtryckstvättar på hösten. Endast fint slem som lätt går att tvätta bort när man tar upp. Inga havstulpaner (seglar på Ostkusten). Är den färgen verkligen så dålig för miljön?

    • Peter Nov 27, 2017 Reply

      det är koppar som lakar ur från färgen för att det ska fungerar som anses som ett problem…. resten av färgen sitter ju kvar.

  60. Hans Helgesson Nov 28, 2017 Reply

    Om koppar är ett så kraftfullt gift – varför är då våra vattenledningar av koppar…?
    Borde ju vara livsfarligt att dricka vatten.
    Men visst, självpolerande mjuka färg släpper säkert ut ganska stora mängder koppar.
    Men i hård färg så borde väl urlakningen inte vara värre/större än från ren koppar i tex vattenledningsrör?

    • Erik Nov 28, 2017 Reply

      Coppercoat släpper inte ut någonting förutom när man slipar men det kan man ju samla upp. Det är via jonavgång man håller beväxning borta. Precis som i vattenledningar.

      • Kåre Nov 28, 2017 Reply

        Detta skriver Coppercoat själva “Coppercoat is the combination of a specially developed two-pack epoxy resin and 99% pure copper. Each litre of Coppercoat contains 2kg of ultra fine copper powder, the maximum allowed by law. On immersion, sea water attacks the exposed pure copper, causing the formation of cuprous oxide. This highly effective anti-fouling agent deters growth until the surface degrades further to become cupric hydrochloride. This final copper form is highly unstable, and is washed away by the movement of the yacht, thereby removing any accumulating silt or slime. This automatically reveals a fresh copper-rich surface whereby the process recommences.” Enligt denna beskrivning så fungerar den på liknande sätt som andra hårda kopparfärger.

        • Martin Nov 28, 2017 Reply

          Samtidigt skriver de “Classified as non-leaching” längre ned i FAQ:en. Så man undrar hur mycket läckaget egentligen är…

          • Kåre Nov 28, 2017

            Bra fråga, jag vet inte vilka regler de har i Usa för att färgen ska klassas som non-leaching, Godiset Tic-Tac räknas som “Sugar free” i Usa trots att det innehåller 95% socker. Zink i bottenfärger räknades som fria från metaller och biocider under många år i Sverige och alkoholfri öl får innehålla 0,5% alkohol. :)

  61. Kåre Nov 28, 2017 Reply

    Jag lyckades hitta oberoende tester på kopparläckage gjorda i NZ. Coppercoat låg på samma nivå som andra färger, ska inte förvecklas med “Coppercoat Extra”, se sida 33. Jag ursäktar om det blev några inlägg men med dessa siffror går ekvationen ihop.
    http://www.epa.govt.nz/Publications/Antifouling%20paints%20reassessment%20Preliminary%20Risk%20Assessment.pdf

    • Kåre Nov 28, 2017 Reply

      Rättelse tabellen bygger på ISO standard för beräkna kopparläckage.

  62. Erik Dec 1, 2017 Reply

    “Det började som en skakning på nedre däck” skrev Mikael Wiehe. Det blir nog litet mer aktivitet på forumen i denna fråga när det börjar gå upp för folk att det med viss sannolikhet kommer ett totalförbud mot antifoulingfärger på fritidsbåtar i hela Sverige efter 2020. Den som inte tror mig kan ju kolla med Transportstyrlesens kontaktperson för “skrovmålet”.

    • srsseglaren Dec 1, 2017 Reply

      Har hört samma sak via tredje hand ?
      Kappseglarna hittar nog en metod för att hålla rent så länge dom kappseglar.

      Resten av båtägarna blir antagligen mer sparsam både av ekonomiska och tidsmässiga/praktiska skäl så tvättas det mer sällan.
      Vilket kan innebära fler båtar mer skitiga bottnar som behöver mer motor/gas för att förflytta sig samma sträcka så länge båtar använder förbränningsmotorer med diesel/bensin.
      Flest antal av båtarna utgörs av motorbåtar så kan det innebära en sämre utveckling för miljön en att ha hårda färger med koppar ?

      Dvs samma miljöbeslut som polerande färger då man försöker göra ngt bra men det blir sämre ?

      • Erik Dec 1, 2017 Reply

        Och förutom de mest inbitna kappseglarna? Paradoxalt nog så är ju i praktiken breddseglarna hänvisade till ostkusten alternativt till att byta till motorbåt eller kanske lägga av med båtliv helt och hållet.

      • Author
        Peter Gustafsson Dec 1, 2017 Reply

        Det är ju därför det känns lite viktigt att bäde klubbar och SSF börjar fundera i de här banorna?

        Har man en vision av att segling skall vara en sport man håller på med hela livet, och att kappsegling är funkis som breddsport, så behöver man förhålla sig till dessa frågor på något sätt. Oavsett om vi skall fortsätta segla med familjebåtarna eller om det plötsligt är 200 trailerbara båtar som vill stå på land i Göteborgstrakten.

        Jag har svårt att se att fotbollsklubbarna skulle sitta still om konstbevattning skulle förbjudas, eller att hockeyförbundet inte skulle göra sin hemläxa om det blev för svårt att bygga ishallar? Alla sporter har ju någon form av impact på miljön.

        RF skriver:

        Specialidrottsförbund (SF)
        SF uppmanas att ha en mer detaljerad miljö- och klimatpolicy med utgångs- punkt i den egna idrottens behov och möjligheter. De uppmanas även att ha en ansvarig person/grupp för frågorna. Förutom att personen ansvarar för miljö- och klimatfrågor när det gäller förbundets egen verksamhet, svarar personen också för att ge vägledning och stöd till förbundets SDF och IF.

        Vem äger denna fråga på SSF?

        • Bosse Dec 1, 2017 Reply

          Svenska seglarförbundet? Tror du på fullt allvar att de ska kunna lösa framtiden för båtlivet i Sverige? Miljön?
          Vidga blicken lite, allt är inte kappsegling. Kappsegling kommer från breddsegling inte tvärtom!

          • Author
            Peter Gustafsson Dec 1, 2017

            Nej, det tror jag inte.

            Men om det finns en risk att 90% av “motionärerna” mellan 25 och 65 kan lägga av, så borde det kanske finnas med på agendan?

            Framför allt om man har den här typen av inspirationstalare, där ord som “spontanidrott” och “bredare målgrupp” är centrala i ambitionen att öka antalet utövare.

          • Author
            Peter Gustafsson Dec 1, 2017

            Det vore t.ex. intressant att testa en dispens för “tävlingsredskap” vilket kunde kopplas till ett ökat engagemang både på kappseglingsbaonrna och i klubbarna…

            I min värld går det nästan alltid att vända ett externt hot till en bra möjlighet.

            Men så är jag ju lite skadad :-)

  63. Göran Dec 1, 2017 Reply

    Toppen, äntligen något konstruktivt.

  64. srsseglaren Dec 1, 2017 Reply

    Kita dom befintliga båtarna som kan med foiler som skjuts ned uppifrån så att foilerbladen hålls fria från beväxning.
    Skrota resten av flottan, förbjud förbrännings motorer.
    Nu finns det utrymme för nya företag/produkter:-)

    Ny generation Antifouling 2017 ngn som hört nått om den ?
    http://www.batliv.se/2017/01/05/ny-generation-antifouling-fran-seaboost/

    • Seglaren Dec 1, 2017 Reply

      miljöfascister i Köping vill ju kämpa för att alla förbränningsmotor på fritidsbåtar på mälaren ska förbjudas. sug på den karamellen. att det går stora lastfartyg från Södertälje till Västerås och Köping ska däremot inte ändras….

  65. Calle P Dec 1, 2017 Reply

    Totalförbud mot bottenfärg kommer fungera ika bra som motboken :-)
    Kul att det finns de som lever i en fantasivärld…
    Nu får den organiserade brottsligheten en ny inkomstkälla.

  66. Erik Dec 2, 2017 Reply

    Om du menar smugglare av fartygsfärg med annonser på blocket så finns ju redan den inkomstkällan. Det blir dock svårare att måla med något otillåtet i smyg då man inför gränsvärden för hur mycket av olika metaller som får finnas på ett båtskrov. Detta arbetar transportstyrelsen med i detta nu. Dessutom har man utvecklat en metod att mäta förekomsten med en röntgetflourescensmätare (XRF). Fantasivärlden blir nog snarare en mardrömsvärld. Fast fullt verklig. För oss som seglar på västkusten så får man nog fråga sig om det är värt att vara en jagad brottsling för att få utöva sin hobby.

    • Bosse Dec 2, 2017 Reply

      Ställde frågan till ordf i SXK, 40000 medlemmar, angående koppar och då främst Coppercoat med båt i Västervik. Han svarade inte direkt utan bollade min fråga vidare, svaret jag fick ses nedan. Tolkar svaret från SXK som att ståndpunkten i denna fråga är att koppar INTE är farligt för miljön! För ca 15 år sedan hade SXK en ordf som var marinbiolog, även hon menade att koppar var ok.
      Införs ett lagförbud i Sverige mot alla bottenfärger och då även koppar så är det en lag, ingen rekommendation.

      “Hej
      Tyvärr är coppercoat inte godkänd i Sverige och lär inte heller försöka få den godkänd heller.
      Jag har varit på dem flera gånger.
      Om du ändå tänker måla med den bör du klart för dig att det krävs många lager och ganska hög temperatur när du gör det.
      Glöm inte att slipa rejält före sjösättning
      Med vänlig hälsning”

  67. srsseglaren Dec 2, 2017 Reply
    • Erik Dec 2, 2017 Reply

      Vi får hoppas att de som företräder oss båtägare (båtunionen, SXK, SSF, mfl) står upp även för oss som bor på västkusten. Av någon anledning så har jag vissa tvivel om detta. SXK har legat väldigt lågt i denna fråga sedan Solgerd Björn-Rasmussen slutade som ordförande.

      • Bosse Dec 2, 2017 Reply

        Tvivlar på att detta inte är något annat än information till berörda om vad som kommer att gälla framöver…

        “Skrovmålet är ett samarbete mellan Naturvårdsverket, Havs- och vattenmyndigheten, Sjöfartsverket, Transportstyrelsen, Kemikalieinspektionen, Stockholms stads miljöförvaltning, Länsstyrelsen Stockholm, Länsstyrelsen Västra Götaland, Länsstyrelsen Västernorrland, Generalläkaren och Statens geotekniska institut”

  68. srsseglaren Dec 2, 2017 Reply

    Dag1″Syftet är att diskutera ämnet och samla in synpunkter för att på bästa sätt utarbeta framtida förslag.”

    Dag2″Genom att samarbeta med båtägare, båtorganisationer och myndigheter vill vi få till en förändring för att minska utsläppen av miljöfarliga ämnen från båtbottenfärger.

    Under denna dag kommer våra resultat från forskningen presenteras tillsammans med de fem rekommendationer vi kommit fram till. Dagen kommer avslutas med en workshop kring frågor om vägen framåt, nytt kunskapsbehov och vilka aktörer som är viktiga att involvera.”

    • Bosse Dec 2, 2017 Reply

      Jo, jag läste det.

      Tyvärr tror jag att representanter för båtägande typ SXK, Båtunionen, etc inte är tillräckligt starka, pålästa.

      Minns Solgerds enorma engagemang angående koppar när hon var ordförande i SXK. Satt själv då med i SXK styrelse i egenskap av ordf i en krets.

  69. peter Dec 3, 2017 Reply

    Såg denna länk som visar att vi bör tillåta hårda kopparfärger
    http://www.faktaomkoppar.se/koppar-och-miljo
    Det känns som om båtfolket inte är representerade hos de som fattar besult i Sverige.
    Har svårt att se någon annan idrottsrörelse som hela tiden jagsas för att förbättra miljön, när det i grunden är extremt miljövänligt att segla

    • Jonas Falk Dec 3, 2017 Reply

      Håller med. Haglar ju inte kritik mot elbelysta fotbollsplaner, konstfrysta hockeyrinkar och uppvärmda simbassänger… Och alla transporter av lag och huliganer kors o tvärs genom landet…

      • z Dec 3, 2017 Reply

        Ja, whataboutthem … vad är det som är så grunden ”extremt miljövänligt” med att segla? Plasten i skrovet? Plasten i seglen? Utsläppen? Färgen, färgborttagning, och andra kemikalier? Kläderna? Flytvästarna? Grillkolen? Transport till- och från? Eller, är det faunans glädje över tillskottet av människor där de lever?

        • srsseglaren Dec 3, 2017 Reply

          Plast i seglen samt sjökläder kanske är sämre, övrigt borde vara ganska lika med motorbåtar som idag måste lägga till en ganska stor miljöpåverkan för motorer vilket gör deras miljöpåverkan är sämre.
          Vilka är flest segel eller motorbåtar ?
          Foiling och elmotorer kan ändra detta i framtiden.

          Om man inte seglade i sitt hemland kanske en andel semestrar utomlands med ökad miljöpåverkan för flyg ?

          • z Dec 4, 2017

            Vadå jämfört med motorbåtar? Kan vi inte se till segelbåtars och segelsportens (både tävling och fritid) miljöpåverkan, utan att säga “kolla dom då, de gör värre”? Utgå från t ex, att ingen fritidsseglar, och lägg sen på miljöpåverkan för segling. Hur mycket är det då? Vad kan, bör, och vill vi ändra?

          • srsseglaren Dec 4, 2017

            Att använda vinden som framdrivning borde ha liten miljöpåverkan ?
            Vi slutar inte att leva/existera bara för att vi slutar segla (bara känns så).
            Det kommer att finnas en miljöpåverkan i alla händelser och visst behöver det uppmärksammas att segling har miljöpåverkan.
            Vore kanske bra om det kom förslag som minskade den påverkan istället för att bara påpeka så är det upprepade ggr ?
            Men det kanske var det som avsågs med inlägget ?

        • Jonas Falk Dec 4, 2017 Reply

          Jag var ironisk. Sorry… Men det är klart att om det gällt en betydligt större sport så hade det nog funnits lite mer lobbying som balanserade alla politiska påhitt.

          • Erik Dec 4, 2017

            Jo om du bara räknar kappseglare. Men trots att det uttalas dödsdomar över seglingsintresset med jämna mellanrum så finns det faktiskt rätt många som seglar. Inte minst på västkusten där dylika förslag vore som mest förödande. Det är därför det är så konstigt att väldigt få ens tycks känna till vad som är i görningen. Transportstyrelsen flyger mer eller mindre under radarn här. Prata med era seglar-vänner om detta innan det är för sent.

          • z Dec 4, 2017

            Det har ni nog rätt i. Men, lobba för vad? Rädda vad? Förödande för vad? Vad bör prioriteras högst, miljön eller seglingens rätt till obegränsad miljöpåverkan?

          • Bosse Dec 4, 2017

            Den här tråden startades 2009 och handlade då om vilken bottenbehandling som var bäst, eller snarare vilken färg som var bäst.

            Vad som troligen nu kommer att ske är att alla bottenfärger förbjuds i samtliga svenska farvatten för fritidsbåtar. Som det är nu används en massa bottenfärger som inte är bra för miljön och då är det väl enklast att förbjuda alla färger? Förbjuds vissa färger så kommer ändå importen av giftiga färger och fartygsfärger att fortsätta vilket gör det än värre.
            Hur ska man då kunna hålla koll på det? Jo, man förbjuder ALLT! Har du en bottenfärg, ja då är det olagligt, enkelt att kolla. Bara gå runt i hamnarna och bötfälla.
            Om det blir en lag, vilket det med all säkerhet kommer att bli så drabbar det inte bara kappseglare. De allra flesta av oss som kappseglar har inte båten för att enbart kappsegla vilket många här verkar tro. Jag är väl pessimist men jag tror att båtlivet skulle dramatiskt minska och då även kappsegling med kölbåt. Visst, man kan dyka, eller åka till en massa båttvättar som inte finns. Det kommer entusiasterna att göra men långt ifrån alla, man ger upp.

            Problemet med bottenfärger är att det har funnits så mycket turer fram och tillbaka. TBT, bly, zink, koppar, hårda, mjuka, östersjöfärger, västkustfärger, importfärger, och gud vet allt. Färgerna har dessutom ansetts för dåliga så man har bangat på med det värsta man har kunnat hitta. Det här sammantaget har gjort att vi nu står inför faktum att inget anses vara ok.

            Det kanske är så vi vill ha det? Vägs ände.

            Det som är det stora problemet för båtägare är havstulpaner. Det finns en metall som tulpaner inte gillar och det är koppar. De flesta här kör med en hård bottenfärg som innehåller koppar. Väldigt många anser att koppar inte påverkar miljön, det finns naturligt, mängder av koppar kommer ut i havet via vattendrag. Finns massor att läsa om koppar och miljön.

            Det finns alternativ med koppar men tyvärr så har det varit för dyrt att få godkännande från KEMI. Enligt KEMI hade dessa alternativ varit ok.

            Vi får hoppas att förbudet kommer att gälla båtar under 10 meter på samma sätt som promillegränsen men det återstår att se.

          • srsseglaren Dec 4, 2017

            +1
            Fast under 10M eller kanske under 8M kan i många fall trailas både förvaras på land istället för vid brygga alternativ tas upp för tvätt ?
            Vad skulle hända om alla båtägare 822 000 beslöt att använda VC17 ?

          • Bosse Dec 4, 2017

            Jag vet inte vilka båtar som kommer att drabbas av förbudet, om det blir förbud? Blir det en gräns vid 8m så är det långt ifrån 822 000. Vet heller inte om just VC17 är ett bra alternativ. Själv skulle jag föredra koppar och epoxi utan några övriga biocider.

          • Peter Dec 6, 2017

            det finsn många båtar med fastköl under 8 meter. ytterligare en faktor att slå ut den minsta kölbåtar och då de billiagre båtar.

          • Erik Dec 6, 2017

            Om det blir en gräns baserad på skrov-längd så blir ju definitionen av detta begrepp extra intressant. Blir det en försäljningsboom av extra långa peken och badbryggor? :-)

          • T Dec 7, 2017

            Om man skulle gå på skrovlängd kunde man ju välja samma gränser som gäller 0,2-promilleregeln… Där vill man ju absolut inte räkna in peken och badbryggor. Intressanta avvägningar blir det… ;-)
            /T

      • Tomas Nordh Dec 6, 2017 Reply

        …Och just konstgräsplaner är tydligen en riktig miljöbov har jag läst någonstans. Men där finns visst inga miljökrav och nya anläggs hela tiden.

  70. peter Dec 4, 2017 Reply

    Vill vi rädda miljön, så ska vi fokusera på miljöbovarna. Såg nyheterna där Gaza släpper ut avloppsvatten direkt utan rening.
    Nej lista alla värstingar och börja halvera deras utsläpp, när vi kommer ner till var pottan ska tömmas då har vi kommit långt, men börja för tusan i rätt ände

    • Hans Helgesson Dec 4, 2017 Reply

      +1
      Men för våra politiker är det enklare att ge sig på grupper som inte har någon stark lobbyorganisation.
      Så det blir enkla politiska vinster att införa bestämmelser och lagar som slår mot i detta fallet båtfolket istället för tex rederinäringen eller lantbruket.

      • z Dec 4, 2017 Reply

        Så det är alla andra.

        • Bosse Dec 4, 2017 Reply

          En stor broombyggnad planeras i Mälaren. Om det blir så som många vill så kommer betydligt större oceangående fartyg att kunna angöra Västerås än vad som idag är möjligt.

          Visst, det är bra att bottenfärger förbjuds i Mälaren då de inte behövs. Men varför sila mygg och svälja elefanter??

  71. Erik Dec 4, 2017 Reply

    Tveklöst kommer segling på västkusten att vara stendött när förbudet införs. Om man tycker att det är bra så får man väl sitta nöjd då. De som inte tycker det gör nog bäst i att bilda opinion så gott det nu går. Sakargument biter inte när det gäller miljön. Är man inte för de mest drakoniska och illa genomtänkta förslagen så är man en buse som skiter helt i miljön tydligen. Klassisk stigmatiseringstaktik. Därför gäller det att visa att vi är många som gärna vill fortsätta segla.

    • Calle P Dec 4, 2017 Reply

      Verkar som om den bara kommer gälla Östersjön och insjöar

      • Erik Dec 4, 2017 Reply

        OK, hoppas du har rätt och att jag hört fel. Det kommer väl någon form av info snart från konferensen som pågår. Själv har jag börjat fundera på hur livet som motorbåtsägare kommer att te sig (trodde aldrig jag skulle skriva det) :-)

        • Kåre Dec 4, 2017 Reply

          Enligt “Fakta om båtliv i Sverige 2017” så ligger 68% av fritidsbåtarna som använder botten färg i Östersjön och 38% på västkusten. Även på ostkusten har man ett stort problem med havstulpaner så bra lösningar på problemet måste fram. Om det förbjuds på ostkusten så är det troligtvis bara en tidsfråga innan förbjudet gäller hela landet.

          • Bosse Dec 4, 2017

            Hur stor del av de 68% är båtar under 7 meter?

          • Kåre Dec 4, 2017

            Står inget om det.

          • Erik Dec 5, 2017

            Det finns ju redan en bra lösning framme: Färg med koppar. Inte minst Coppercoat.

          • Bosse Dec 5, 2017

            Nej, lösningen med Coppercoat inte ok som bottenfärg. Den är inte godkänd för användning i Svenska farvatten. Om förbud mot bottenfärger införs så kommer det givetvis också innebära att den aldrig blir ok. Hade hoppats kunna använda Coppercoat på min 46-fotare men som det ser ut nu kommer det troligen bli lagbrott.

            Å andra sidan så verkar ämnet bottenfärger inte nämnvärt intressera läsarna på denna blogg så det är väl ingen stor fråga.

          • Peter Dec 5, 2017

            det blir en större fråga när förbudet införs… ;-)
            ..och hur många bryter redan idag mot lagen? i min båtklubb informerades att det finns testutrustning som används på sina håll för test om man har fel färg på skrovet. Sant eller skrämseltaktik?

          • Erik Dec 5, 2017

            Nej inte lösning på det viset. Då hade jag själv copper coat idag vilket jag inte har. Men förmodligen den mest miljövänliga och realistiska lösningen.

          • Bosse Dec 5, 2017

            Att se om en båt har bottenfärg eller inte är hur lätt som helst! Bottenfärger är enkomponent och löses lätt upp med en trasa förtunning. Epoxi eller gelcoat påverkas ej av förtunning.
            Om man misstänker att det finns koppar så syns det med en vanlig fuktmätare. Mätaren går i botten direkt!

            Ja, ett system som coppercoat är troligen det som ger minst miljöpåverkan, minst skada.

            Något miljövänligt finns inte och kommer aldrig finnas.

          • Erik Dec 5, 2017

            Googla XRF.

  72. Kåre Dec 4, 2017 Reply

    En vidareutveckling av detta system borde kunna fungera även på segelbåtar.
    http://www.inflatableboatlift.com/Inflatable_Boat_Lift_Video.html

  73. Erik Dec 4, 2017 Reply

    Vilken fest det blir för miljön det blir när tiotusentals (eller hundratusentals rent av) båtägare skall slipa av all bottenfärg för att få sin båt certifierad av Docent Britta Eklund med sin XRF-mätare i högsta hugg. Då får det ske endast yrkesmässigt så att all färg samlas in invänder man. Jo tjena, det blir många varvsarbetare det som måste rekryteras. Det påminner om han som var så rädd för att dö att han begick självmord.

    • Kåre Dec 4, 2017 Reply

      Jag själv kommer inte tillåta någon sandblästrare att komma i närheten av min båt. Nej det finns ingen konsensus internationellt bland miljömyndigheterna om koppar i bottenfärger och ett förbud kommer ställa till stora problem för många. Så det gäller att hitta lösningar som underlättar båtägandet nu när det troligtvis blir ett förbud mot alla bottenfärger i Sverige.

    • z Dec 4, 2017 Reply

      Förbud är inte sällan kick-off för utveckling av nyare metoder. Som tex DDT, asbest, diesel

  74. Sam V Dec 4, 2017 Reply

    Finns det en kaj med tillräckligt djup och bärighet borde fler hamnar/klubbar investera i en fast kran. Enkelt för mindre båtar, gärna med centrumlyft, att ta upp och svabba av. S606K har den lösningen, och alla båtägare får köra kranen efter lite träning. Den kostar inte mycket i underhåll och är betald sedan länge. Nu väger våra båtar bara 550 kg men en kran som fixar två ton behöver inte vara större eller mycket dyrare.

    • seglaren Dec 4, 2017 Reply

      inte heller 4-5 ton för den delen… i V-ås togs dock hand om den kranen som var tillgänglig för de flesta med argument att det skall inte vem sim helst lyfta med kranen. idag blir det därmed 500 sek vid sjösättnings- och upptagningssäsongen och det dubbla däremellan…

  75. Mats V Dec 5, 2017 Reply

    Hade lite mailkorrespondens med en av de större färgtillverkarna. De meddelade att deras kopparbaserade bottenfärger redan fått fortsatt godkännande (i linje med EUs beslut) men att KEMI har som policy att uppdatera sina listor först när respektive tillstånd löper ut.

    • Bosse Dec 5, 2017 Reply

      Om det blir en lag som förbjuder bottenfärger så spelar det ingen roll vilka godkännanden som finns.

      • Mats V Dec 5, 2017 Reply

        Intressant i så fall att se om svenska myndigheter kan få igenom en eventuell lag i strid med EU-beslut. Det är inte möjligt inom en rad andra områden.

        • T Dec 5, 2017 Reply

          Om det kommer ett EU-beslut om bottenfärger kommer det inte innebära att det blir förbjudet att förbjuda bottenfärger. I bästa fall kan det innebära att det är ok att tillåta dom. Men inget krav på att man måste göra det.
          /T

          • Erik Dec 5, 2017

            Man skulle kunna hävda att det strider mot principen om fri rörlighet för varor och tjänster inom unionen. Det kommer man förbi genom att Östersjön och Västerhavet anses som särskilt skyddsvärda och därför kan man tillämpa den s.k. försiktighetsprincipen som gör att man kan förbjuda saker på blotta misstanken om att det har en negativ miljöpåverkan. Därför behöver man inte bevisa att koppar är skadligt, det räcker med misstanken. För några år (2005 tror jag) sedan kallade Solgerd Björn-Rasmussen detta för “oförsiktigehtsprincipen” i en artikel i Svd. Tyvärr är artikeln borttagen. Skulle vara intressant om någon drev frågan till EU-domstolen dock.

  76. Pelle Lindell Dec 5, 2017 Reply

    Var finns förslaget till ny lagstiftning? När jag läser de dokument som finns på transportstyrelsen och andra myndigheter ser jag ingenting om något sådant. Det som framgår är att man är (med rätta) bekymrade över att TBT fortfarande sprids från båtar och båtklubbar och man vill utreda hur vi skall komma tillrätta med det problemet men några konkreta förslag att förbjuda kopparfärger kan inte jag hitta varken på traansportstyrelsens eller riksdagens webbplats.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*