Bottenbehandling?


Blur hade vit Trilux första säsongen men sedan bytte vi till VC17.

Man skall aldrig underskatta bottenfinishens betydelse för fart! Och för den som är riktigt seriös så leder detta till ett evigt lyftande, dykande och våtslipande (läs förresten Jimmy Hellbergs utmärkta artikel i ämnet).

Men för den som kappseglar lite mer sporadiskt, eller råkar ha ett liv vid sidan av seglingen, så kanske man behöver ha en lite mer praktisk approach? Här är en fråga som damp ner i mailboxen här om dagen:

Nu när våren känns i luften skulle jag tycka det vore intressant om du kunde publicera en notis/debatt kring bottenbehandling för kappseglande familjebåtar.

Hur behandlar man botten för bästa resultat på en familjeracer som ”ligger i” hela säsongen?

Vilken grundbehandling skall göras?
Vilken bottenfärg användas?
Med vilken rulle får man bäst resultat vid påstrykning?
Skall den målade ytan efterbehandlas på något sätt?
Skall propellern vara polerad, vattenslipad, eller behandlad med något annat?

Uppdatering 090403 – här är fler insikter från Jimmy Hellberg:

Vilken grundbehandling skall göras?

Plastbåtar tål inte vatten, det låter sjukt men så är det. Det beror på att plastskrov inte är helt vattentäta, faktum är att nästan inga material är helt vattentäta, vatten kan till och med tränga igenom glas om tillräcklig tid ges. En 30-fotare sägs väga ca 80kg mer på hösten, så mycket vatten tränger alltså in i skrovet under sommarmånaderna! Förr eller senare så påverkar detta laminatet negativt och man bör därför skydda skrovet så gott det går, bästa sättet är förståss att torrsegla båten, dvs att inte ha den in vattnet men det är inte så praktiskt alla gånger. Om båten ligger i vattnet så de flesta båtar gör så bör man lägga på några lager epoxigrundfärg som då bildar ett bra skydd mot vatteninträngning i skrovet då epoxi är mycket mer resistent mot vatteninträngning än tex gelcoat. Beroende på vilken produkt man använder så rekommenderar tillverkarna olika många lager men vill man dessutom ha en bra finish och inte sprutar på epoxin så kommer man att behöva slipa en del efter att man har lagt på alla lager, detta innebär att man måste lägga på några extra lager som man alltså kommer att slipa bort. Jag har provat en del olika metoder att påföra epoxi och om man inte sprutar så kan jag rekommendera att rolla med skumgummiroller, nackdelen med detta är att rollern löses upp efter ett tag och man måste byta, men resultatet blir klart bättre än med en fin hårig rulle. Ofta kan man köpa epoxigrund i olika färger, detta underlättar då man lätt ser att varje lager täcker. Sista 2-3 lagren bruka jag lägga med samma färg för då ser jag tydligt när jag har slipat igenom dessa sista lager och då får man inte gå djupare. Allt slipande gör jag med en stor oscillerande slipmaskin med damsugare, jag börjar med 230 papper på och avslutar med 400 papper. Normalt har man då en mycket slät och fin botten men det kan finnas några små gropar kvar, dessa spacklar jag då med epoxispackel och slipar igen med 400 papper. På Köl och roder går jag ett steg längre och polerar med polermaskin med svamp och Autosol. Ska man ha bottenfärg så hoppar man över polerandet och slipandet med 400 papper då dessa steg görs efter att man har applicerat bottenfärgen.

Vilken bottenfärg användas?

Glöm polerade bottenfärger om båtfart är av intresse. Endast hårda bottenfärger kan gen den finish som behövs för att minimera friktionsmotståndet. Problemet med dessa liksom epoxi är att de är svåra att stryka ut vilket brukar resultera i att en massa slipjobb krävs. VC17 är väl den färg som ger bäst resultat med rulle och då förhållandevis lite slipning behövs. Dock är denna färg väldigt tunn så det ställer höga krav på grundarbetet. Har man varit noga med detta så krävs normalt bara att man våtslipar med så fint som 1200 papper.

Med vilken rulle får man bäst resultat vid påstrykning?

Ju finare rulle desto bättre resultat, av denna anledning använder jag skumgummiroller till epoxi, detta fungerar ett tag då det inte är så mycket lösningsmedel i epoxigrundfärg men efter ca en halvtimme så måste man byta rulle. Det går inte att använda skumgummiroller till bottenfärg.

Skall den målade ytan efterbehandlas på något sätt?

Ja om man vill ha en ur kappseglingssynpunkt perfekt botten. Jag brukar göra det ganska lätt för mig och slipa med oscillerande maskin och 400 papper, detta ger en hydrodynamiskt slät botten för ensiffriga farter på loggen och snabbare än så seglar aldrig min båt. Går din båt fortare så krävs det bättre finish. Se http://samst.se/?p=43 för mer info om detta. Roder och köl polerar jag till så bra finish som möjligt och med en hård bottenfärg så innebär detta ett spegelblankt resultat!

Skall propellern vara polerad, vattenslipad, eller behandlad med något annat?

Allt som fungerar som någon typ av vinge (i vatten) bör ha en polerad finish för bästa effektivitet. På segelbåtar är man dock oftast inte ute efter att slå fartrekord för motor och därför räcker det med samma finish på propellern som övriga skrovet, då gör den i alla fall inte mer motstånd när man seglar. Det finns speciella bottenfärger för drev och propellrar, ”Trilux Prop O Drev” är en sådan, men jag har ingen erfarenhet hur bra den fungerar. Själv har jag ingen färg och inte heller någon offeranod. De flesta propellrar är gjorda av någon typ av kopparlegering (mässing) vilket innebär att om man inte har en offeranod så kommer den att ”läcka” lite koppar och då växer det inte heller, men det kanske inte är så värst nyttigt för varken propeller eller motor så det är inget jag rekommenderar… ;)

More from our site

45 Comments

  1. Mattias Apr 2, 2009 Reply

    Kan du inte berätta varför du bytte Trilux till VC 17? Vad var anledningen?

    (Nyfiken i en strut)
    mattias

  2. Author
    Peter Gustafsson Apr 2, 2009 Reply

    Triluxen måste våtslipas ganska rejält efter att man har målat. Hela besättningen lade kanske 40 mantimmar vilket inte var hållbart. Dessutom var den stenhård från början, så rekommendationen var att måla, sjösätta och sedan lyfta upp och våtslipa efter att den hade legat i ett tag. Sedan fick vi ändå lyfta mitt i sommaren för att slipa av en vända till. Totalt >50 mantimmar.

    Med VC17 så målar jag & våtslipar själv + lyfter i slutet av juli & spolar av + våtslipar. Totalt <20 mantimmar.

    Summa 30 timmar extra som kan läggas på träning på havet!

    Visst växer det på VC17, men det gör det ju på alla andra snabba färger också?

    • Henrik N Aug 6, 2009 Reply

      Ja, det växer så in i h-vete på VC17 har jag fått erfara!

      Köpte ny båt i våras. Olyckligtvis är den målad med VC 17, så nu sitter jag här med såriga händer efter att ha lagt 1,5h i vattnet, iförd cyklop och beväpnad med isskrapa och borste. Sjösatte 23/4 och har nu tvättat och skrapat botten för fjärde gången i år, det var tre veckor sedan sist…

      • Team Dehlerdoris Aug 7, 2009 Reply

        Hej, vilken VC-17 använder ni? Den som heter VC-17-NT har ett väldigt lågt läckage av Cu-joner, och är tyvärr bara tillåten på västkusten och där fungerar den dåligt (Sjöfartsverkets test som jag väl känner till). Däremot så är den OK på öststkusten men fortfarande inte tillåten där. Kopparfärger är tillåtna överallt i hela världen utom på Sveriges östkust i insjöar. Kemister och miljöexperter inom t.ex. Kryssarklubben hävdar att hårda kopparfärger är det mest miljövänliga sättet att förhindra beväxtning (bortsett från att ha båten på land eller mekanisk rengöring av ett helt obehandlat skrov). Troligtvis så kommer kopparbaserade färger att tillåtas igen. Tyvärr så blandas koppar ihop med tenn i olika TV och tidningsartiklar a av okunniga journalister. Tennbaserade färger (TBT) har varit förbjudna på fritidsbåtar i över 20 år och tyvärr så finns det folk som då får tag i s.k. “Fartygsfärg” som ofta är TBT. Snälla sluta med detta tok! Skicka burkarna direkt till SAKAB för destruktion. Koppar finns naturligt i haven och är en förutsättning för allt liv. Tenn är bara ett trist gift som inte ska finnas ihop med vatten.
        En bekant till mig som hade båten i Oxelösund målade sin Nova med vit självpolerande färg(International) som skulle vara “miljövänlig”.
        Efter något år så kunde man tydligt se båtens form på botten. Man kan ju undra vad det är för trevliga substanser som släpper från båtbottnarna? Är det månne “plaster” som man nu också hittat i fiskar o växter? Själv så skulle jag aldrig måla Doris med dom här skitjobbiga och självpolerande “kladdfärgerna” som ger en ytfinish modell “rollat betongtak”.
        StefanK

  3. krister Apr 2, 2009 Reply

    Jag har kört en miljövänlig färg. Mille självpolerande. Växer så det knakar men är ganska lätt att tvätta bort.

    Är det inte synd att slipa på bottenfärgen efteråt? Då försvinner den ju?
    vilket papper slipar ni med? Helt slätt utan appelsinyta överhuvudtagit?
    Eller sprutar ni på färgen?

    Jag har barat rollat med en skumroller och sedan har det dugit…+ dyka o borsta rent botten 2ggr / år

  4. Martin Apr 2, 2009 Reply

    har ingen en bra ide med propellern ?

    • Author
      Peter Gustafsson Apr 2, 2009 Reply

      Högblankpoleras. Hjälper inte – men det är förbannat snyggt :-)

  5. Johan Apr 2, 2009 Reply

    Kört med VC17 i 20 år. Bara tvättat av med högtryck på hösten och målat på nytt precis innan sjösättning. Aldrig slipat. Nu har jag visserligen inga kappseglingsambitioner men måste säga att det är helt fantastiskt vad slät hon är. Inga lager alls att tala om efter 20 år. Det enda jobbiga numera är att man måste åka till tyskland eller norge för att få tag på den sorten som det inte växer på..

  6. Mattias Apr 2, 2009 Reply

    #2 – bra argument. Funderar så det knakar på vilken färg vi skall måla med. Har en själv polernande på idag som jag vill byta till något hårdare.

    Skall jag måla med Trilux så kan jag måla direkt ovanpå den gamla färgen. Skal jag byta till VC 17 så skall all den gamla färgen av + ny grundfärg skall på (VC Tar) så det är lite skillnad i tid.

    mattias

  7. Nordh-O.S.T.en Apr 2, 2009 Reply

    Vad gäller propellern så har jag för många år sedan köpt ett rengörings-/polermedel på båtmässan som jag inte kommer ihåg vad det heter. Det är ett tyskt fabrikat och består till största delen av tvålflingor. Säljs i gröna burkar. Användes på rostfritt mm så som t ex diskbänkar. Det är endast naturliga ämnen och miljövänligt. När jag gjort rent propellern och polerat med detta medel och sköljer av med vatten så blir det som på en nyvaxad bil. Vattendropparna glider omkring utan att få fäste. När jag tog upp i höstas tror jag jag hade 4 små havstulpaner på. Seglar på Ostkusten så det kan ju ha betydelse också förstås.

  8. Erik Apr 2, 2009 Reply

    På den gröna burken står det Universal-Stein.
    Skulle vilja ha svar på varför många fortfarande använder VC-Tar?
    Vad är det som gör den bra?

  9. Sam V Apr 2, 2009 Reply

    Ett trick om man använder hård färg och är två pers:
    En rollar på färgen, den andra går efter med planstrykare (stryker i längsled förstås).
    Man får en slätare yta som inte kräver lika mycket slipning.

  10. David Apr 2, 2009 Reply

    Bottenfärg? Är inte det lite old school?
    För använde vi också såndant, företrädelsevis VC Offshore Extra white. Utan bottenfärg får man dock den allra bästa ytan och med båten på land mellan seglingarna håller den sig torr och fin. Tänk på miljön i våra vackra skärgårdar och skippa bottenfärgen helt.
    :-)

    /David

  11. Hans Apr 2, 2009 Reply

    Angående VC 17 och primer – VC Tar behövs inte om det finns ett befintligt epoxy-skikt.
    Hempel har en kanonbra “underwater” primer som är lättmålad och funkar som bra underlag för VC 17.
    Den “binder” även andra färger som annars hade lösts upp av VC 17.
    Men har man en mjuk färg måste den naturligtvis tas bort först.

  12. Gonz Apr 2, 2009 Reply

    We have been using VC-17 for years on a First 40,7 in Spain. The best!!! Sure.
    This year we are going to prove white Nautix A4 T speed.We need to be sure that the hull is absolutely clean.
    Someone has tested nautix A4?
    In spain “white VC-17″ is not for sale. Problems with the sea temperature and the antifouling.

  13. Fab5 Apr 2, 2009 Reply

    Hans: antar att du pratar om Hempel Light Primer?

    Någon som har erfarenhet av Coppercoat i såna här sammanhang? Är det svårt att få till en slät yta vid påstrykning och hur väl stämmer såna här uttalanden från marknadsföringsmaterialet:

    “Coppercoat is increasingly used by professional racers. The hard, metallic epoxy coating can be burnished with fine ‘wet and dry’ paper to achieve an incredibly smooth and fast finish.”

  14. Micke Apr 2, 2009 Reply

    Efter polera VC17 med tidningspapper för att få bort ojämnheter blir kanon yta.
    Micke

  15. Hans Apr 2, 2009 Reply

    #14, Nej det är inte Light Primern jag menar – det är ju en tvåkomp epoxyprimer.
    Hempel har en enkomp primer (grå) som är ruskigt lättarbetad och ett bra underlag för bla VC 17

  16. Tormod Apr 2, 2009 Reply

    #4, #5
    Polera propellen med autosol.

    Alt. 1 Smør inn hela propellen med Vinsj fett, funkar bra.
    Alt. 2 Penol sprit tusj har ett gift stoff som hidrar all groe.
    #9, VC TAR2 primer flyter bettre ut och gir sletare yta enn de andra primer på marknaden.

    Gul missfarging av gelcoat:
    TD- Rent, for fliser och badrom (akta aluminiumen)

    Tormod

  17. Calle P Apr 2, 2009 Reply

    Sprutmålade bottenfärgen i år.
    http://www.exilia.se/Diverse2009/dsc00008.html

  18. tool Apr 2, 2009 Reply

    Propellen blankpusser jeg med 400 våtslip og stryker på et veldig fint lag med syrefri vaselin. Jeg kan ikke forklare hvorfor det fungerer, men det gjør det. Ingen groer.

  19. Niclas Apr 2, 2009 Reply

    #13 Gonz: Nautix A4 can not be bought in Sweden as far as I know. VC17 is the most commonly used teflon-based antifouling up here.

    White VC17 is not sold here either – we used it once but had to buy it from Germany.

  20. krister Apr 2, 2009 Reply

    #18. Vilken färg sprutar du på?Triluxen?
    efterslipar du?

  21. Johan O Apr 2, 2009 Reply

    VC17 Extra, finns i vit färg funkar bra på v-kust.
    Finns att beställa på nätet från bl.a. tyskland.
    Om det fanns vit tunnskiktsfärg med teflon som är miljövänlig skulle jag välja den istället och blanda i cayenepeppar.

    Annars är lyft bra prestandahöjare, kostar några tusen men vad kostar inte segel…
    Att använda nya segel och skitig botten är ingen bra ekonomisk kombination.

    Tack för tipset med autosol och syrefri vasselin.

  22. Bamse Apr 2, 2009 Reply

    Svar till inlägg nr 4.

    Lithium fett….

  23. Patrik Apr 3, 2009 Reply

    #7 – Var i kontakt med International senast igår och enligt dem går det, vilket de inte säger i sin handbok, att måla VC17 på Trilux. Se bara till att det är en riktigt slät och hel yta innan.

    Ni som kör på VC17 – är det Offshore, Extra eller den “svenska” varianten ni använder? Någon som gjort en studie på om det är värt att beställa från Tyskland/Danmark?

  24. Björn N Apr 3, 2009 Reply

    Angående propellern så är det avgörande om man satt på offeranod eller inte på axeln. Det sliter ju på propellern att köra utan, men man slipper havstulpanerna. (Misstänker att bronslegeringen släpper en del koppar, som förhindrar påväxt.)

  25. Hans Apr 3, 2009 Reply

    #24: Extra!
    Den svenska varianten är tyvärr att jämföra med blomstra växtnäring.
    #25: Du slipper beväxning på propellerna, men den tar mycket stryk. Om du dessutom har en Penta-propeller så är deras legering extra ömtålig. Närmast att jämföra med en offeranod….
    Kompisen körde utan offeranoder på foldingproppen ett år (av misstag) och propellern blev alldeles anfrätt och gropig – men det växte iofs inte på den.
    Känns både enklare o bättre för plånboken att dyka några gånger under säsongen o göra ren propellern.

  26. Dehlerdoris Apr 3, 2009 Reply

    Hej!
    Hård kopparbaserad bottenfärg modell VC-17 (Finns även som vit “VC-17 Extra Bright White som Johan nämnde i #22) är den miljövänligaste bottenfärgen. Svenska Kryssarklubben med flera organisationer anser detta. Koppar är ett mineral som är nödvändigt för allt liv. De flesta vattenledningar som vårt dricksavatten kommer ur är gjorda av koppar. Norrlandsälvarna “vräker ut” koppar i Bottenviken. Att måla båtar med “självpolerande” bottenfärger som ska släppa ut diverse mystiska kemiska substanser (dock inte Cu) i naturen är inte miljövänligt. Högtrycksspolar man en båt med Mille eller International självpolerande färg på “spolplattan” och sedan jämför med VC-17 så inser man problemet.
    Att Kemikalieinspektionen har “låst fast sig” på just koppar är mycket olyckligt. Det finns hundratals andra “okända” substanser i de s.k. miljövänliga bottenfärgerna som tyvärr far ut i naturen istället. Sjöfartsverket genomförde för ett antal år sedan ett test (via Stockholms Universitet) som visade att de av KemI godkända s.k. “miljövänliga” bottenfärgerna var betydligt giftigare än de förbjudna kopparbaserade färgerna. Kopparfrågan ligger nu på EU-nivå och det är högst troligt att det lokala svenska förbudet/begränsningarna kommer att tas bort.
    Sedan har miljöförvaltningar i olika kommuner undersökt bottensediment i båthamnar och hittat TBT(tennföreningar), och som i artiklar har blandats ihop med koppar. Tenn har inget på våra båtar att göra och har dessutom varit förbjudna i bottenfärger för fritidsbåtar i 20 år!
    Hårda kopparbaserade bottenfärger är det som gäller. VC-17 har dessutom en finish som är helt oslagbar. Och varför skulle botten på båten vara ett dugg ojämnare än friborden? Vissa färgtillverkare verkar uppenbarligen inte ha förstått detta när man säljer bottenfärger som bygger tjocka lager och som ser ut som “rollat betongtak”….
    Dessutom krakelerar skräpfärgerna efter några år och folk “sliter ont” timtals med detta. Dessutom tok-timmar av vår dyrbara fritid som borde läggas på seglingsträning på havet istället.
    Vill man ha slät botten och ha båten i sjön så är VC-17 enda alternativet.
    Propellrar som är gjorda i brons behöver inte målas alls eftersom de till 70-80% består av koppar. Sitter det en Zinkanod på propellern så minskas tyvärr antifoulingeffekten.
    //StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  27. Johan O Apr 3, 2009 Reply

    Länk till Tyska siten med VC17 Extra i Vit färg.
    Vit färg=snabbare båt :)

    (får man länka till förbjudna färger? snart ringer väl IPRED eller FRA)

    http://www.svb.de/index.php?sid=0eb8af0b2e1bcdcfc4bbccf9c48ce1a7&cl=details&anid=1129&tpl=&lang=1&listtype=search

  28. seglarn Apr 3, 2009 Reply

    Lefant TF fungerar utmärkt på ostkusten är lättare att måla, billigare och snyggare än VC. ytan blir lika bra finns i vitt också vad jag vet, använder själv deras grå/blå i 4år med perfekt resultat

  29. Calle Apr 3, 2009 Reply

    Hej

    Har beställt från svb.de i några år nu, 4 liter VC 17 m extra (vit) till dörren 2700 sek. Har kört med kopparfärgen på en annan båt, men resultatet är lika, men som på all VC 17 är underarbetet allt. Precis klar med 600-papper över hela botten (pust). Måla i morgon.

    Madam blå First 40.7 swe 521

  30. Dehlerdoris Apr 3, 2009 Reply

    Hej Seglarn #29. Le Fant finns inte i vitt. Dessutom måste den målas i två skikt vilket inte gör färgen billigare än motsvarande VC-17. En burk på 0,75 liter Le Fant TF räcker bara till 8 kvm.
    Vid Sjöfartsverkets test så växte det havstulpaner på färgen Le Fant TF . Jag vet det eftersom jag var en av de tre personerna som gjorde SjöV testet.
    Den normala “kopparbruna” VC-17 är superslät och den vita VC-17 Extar White Bright är tyvärr inte riktigt lika slät i och med att den innehåller färgpigment. VC-Offshore är tyvärr ännu mer lik en vanlig trist “kladdfärg”. Le Fant TF är nästan lika slät som den vanliga VC-17 “kopparbrun” (som “BLUR-Peter” tycks ha valt…. )
    Nu får vi se om en J-109 kan gå lite fortare än en Arcona 370 (med sänkt SRS..)
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  31. Joakim Apr 4, 2009 Reply

    Funkar det bra att måla vc17 på Hempels Light primer?
    Mvh Joakim

  32. Mikael Vesala Apr 4, 2009 Reply

    J-80 tappat kölen.
    Behöver tydligen lite mer än färg i sin bottenbehandling,
    kanske några lager epoxi och väv…
    Läste på sailing anarachy att en J-80 tappat kölen och vänt upp o ner i USA. nåt å tänka på för j-80 seglare kanske ?
    http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=88193

  33. JZ Apr 5, 2009 Reply

    Är det nödvändigt att epoxibehandla botten. Den blir ju aldrig lika slät och snabb som när skrovet kom ur formen. Modern gelcoat är väl tätare än äldre?. Alternativt kanske det går att spruta / rolla epoxin i formen ? Någon som vet.

  34. Patrik Apr 5, 2009 Reply

    #34 Tyvärr måste epoxin sluthärda ordentligt samt därefter slipas för att Polyestern skall fastna så vid båtgjutning i form är det inget som är möjligt om du inte gjuter helt och hållet i epoxi förstås…

  35. Patrik Apr 5, 2009 Reply

    I Norge säljs VC17Extra i både White/Graphite.
    Jag gjorde den intressanta iaktagelsen ifjol med Offshore som var hyfsat slät vid sjösättning men vid upptagning såg ut som ett månlandskap och det rådde ingen tvekan om att båtens prestanda försämrades under säsongen då detta även verifierades med GPSfarten vid totalstiltje och strömfritt vatten vid samma motorvarvtal.
    I år blir det VC17 igen och tack för tipset att Graphite är snabbare:-

  36. Allan W Apr 5, 2009 Reply

    LeFant TF fungerar ej, i alla fall inte efter midsommar. Dessutom riskerar du att VC17/glashield släpper fast det står motsatsen på informationen. Har du båten i närheten av en hästgård så kommer du att ha en fin matta av sjögräs, mina båtgrannar undrade om jag hade använt blomstra så nog är det miljövänligt.
    Små snäckor som släpper lätt (ca 10-20st) men det väsrta är att inte få fart och bli nästan omseglad av båtar med 0.15 lägre lystal.

  37. tollstoj Apr 5, 2009 Reply

    #33
    Såg på internatioal class j/80 associaton
    notice
    inspect your keels
    notice to j/80 owners from J-boats
    http://WWW.j80.org

  38. Dehlerdoris Apr 6, 2009 Reply

    Hej JZ i #34!
    Moderna båtar har s.k. “hydrolyssäker” NPG-gelcoat och ska vara 50% tätare än tidigare. Förutsatt också att båten är tillverkad på ett seriöst varv som har koll på tillverkningstemperaturen så är risken för s.k. böldpest betydligt mindre än tidigare. Vissa säger att risken är =0 med NPG-gelcoat. Det får väl framtiden utvisa.
    Jag har iallafall inte målat någon epoxyprimer på vår Dehler 34DD, förutom på kölen som också har fått den övre delen i järn blästrad och sprutförzinkad. Skrovet är acetontvättad och sedan finrollad med VC-17. Känner ingen oro alls för att båten ska drabbass av osmos.
    //StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  39. S-256 Jul 14, 2010 Reply

    VC17 – Till min stora besvikelse så är det fullt med påväxt på botten är i full gång och havstulpanerna växer som ogräs. Vad har gjort för fel? Seglat för lite…? Fel bottenfärg?

    • Hansa Jul 14, 2010 Reply

      Du har troligen köpt Vc 17 i Sverige, bättre med Vc 17 från Tyskland eller Norge…..

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>