Close
Skip to content

7 Comments

  1. Jocke_R
    Jul 23, 2007 @ 10:51

    Hur fick du fast genomföringen för loggen. Ser ut som att du sågat bort flänsen, men hur “kläms” den fast då?

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Jul 23, 2007 @ 11:06

    Borra hålet för genomföringen (som vanligt).

    Sätt i genomföringen, markera med tushpenna på utsidan.

    Med vinkelslip (!) fasa ut i skrovet i för och akterkant så att hålet i genomföringen kommer kant i kant med skrovet. Flänsen på sidorna kommer då att sticka ut en del. Man kan ockås fasa själva hålet i skrovet lite för att få bättre hållfasthet (som om det skulle behövas).

    Sätt fast alltihop med nåt epoxis-spackel (jag körde Hempels Epoxi Filler, starkt men svårslipat). Se till att det fyller hålet och kommer upp på insidan.

    Spackla framförallt i för och akterkant. Plasta in dum-pluggen med gladpack och ha den i så skyddar man hålet. Här valde jag nåt mer lättslipat spackel.

    Slipa ner flänsarna på sidorna (blir tillräckligt kvar).

    Finspackla & slipa ner.

    Stoppa i transducern utan hjul och slipa till kanterna på den också.

    OBS Det finns de som avråder från att försänka “då det påverkar funktionen på loggen”. Vi fick dock till mycket bra noggrannhet på Novan (kalibreringsfaktor 1.51 att jämföra med orginal 1.3). Så man gör det på egen risk :-)

    Reply

  3. Oscar
    Jul 24, 2007 @ 17:12

    Hur gör du med lodgivaren?
    Sitter loggen framför lodet elller tvärtom?

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Jul 24, 2007 @ 17:18

    Lodgivaren sitter i den lilla burken framför loggen. Denna plastas fast på insidan och fylls med vatten, så slipper man göra hål i skrovet över huvud taget.

    Reply

  5. Oscar
    Jul 24, 2007 @ 23:23

    Smart!

    Reply

  6. Jocke T-son
    Sep 15, 2007 @ 14:41

    Mycket snyggt!
    Får se om detta är en lösning för Sprinten när hon kommer.

    Reply

  7. J/109 Blur | for sale | BLUR
    Aug 9, 2010 @ 12:15

    […] Log Transducer TH43 (flush mounted) […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.