Skip to content

16 Comments

  1. Vaffe
    Aug 17, 2007 @ 10:07

    Smickrande ja men 1,29 hade känts bättre….

    Reply

  2. Jon Arnell
    Aug 17, 2007 @ 10:35

    Vilka faktorer tar dem med när man får sitt lys-mätbrev!?
    Segel etc ?

    Reply

  3. ME
    Aug 17, 2007 @ 10:40

    Helt normalt,

    D v s att SWELYS oftast är 0,01 mer än NORLYS tydligen på grund av att NORLYS har en annan riktbåt (LYS 1.0)
    ME

    Reply

  4. Bengt Falkenberg
    Aug 17, 2007 @ 11:42

    Peter!
    Det är ju inte så konstigt då du höjt J-109 till skyarna de sista månaderna.
    Det finns ju faktiskt några som tror på det du skriver. (humor)
    Vad hände igår? Ni tjuvade med 1 min och sedan så ligger ni och stör båtar som startat riktigt….hum hum.

    Reply

  5. Brede
    Aug 17, 2007 @ 12:00

    Klart dere skal ha 1.31! Der må gi norske seilere sjanse ;)

    Reply

  6. MN
    Aug 17, 2007 @ 12:01

    är det valutaskillnaden ;o)

    Reply

  7. jollen
    Aug 17, 2007 @ 12:01

    Grattis!Kanske 2 min diff på Tjörn Runt imorgon.Viktiga minuter.

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Aug 17, 2007 @ 12:40

    De flesta båtar har nog ändå samma i Sverige och Norge? Tittar jag på båtarna vi fajtas mot (nedan) så har de exakt samma i bägge länderna. Dessutom har J/109 inte vunnit något i Norge, medans andra båttyper nedan har vunnit ett antal större race både i Norge & Sverige.

    35-fotare
    A-35 = 1.32
    Bavaria 35 Match = 1,29
    CB 365 = 1,28
    Dynamic 35 = 1,28
    First 34.7 = 1.28 i Norge men 1,27 i Sverige
    First 36.7 = 1,29
    J/105 = 1,29
    J/109 = 1.30 i Norge men 1.31 i Sverige
    X-35 = 1,34
    X-362 Sport = 1,29

    40-fotare

    Arcona 400 = 1,32
    Dehler 39 = 1.31
    First 40.7 = 1,34
    IMX 40 = 1,38

    Men jag gnäller inte på vårt LYS, utan det är upp till oss att köra båten så bra det går. När vi får ut 100% av potentialen och ändå inte vinner kan vi börja gnälla :-)

    PS. Det ryktas om att det finns ett förslag till samordning av LYS mellan olika länder. Tydligen ligger det hos SSF nu. Jag tror det hade varit bra då statistiken från, och erferenheten av, nya båtar hade blivit större och det hade blivit enklare för oss som seglar i flera länder.

    Reply

  9. SWE140
    Aug 17, 2007 @ 13:01

    Peter, det kan väl skiljer mellan NORLYS och SweLYS. Norge gör väl sin bedömning och Sverige sin egen. Jag är mer förvånad att de pricka in så ofta på samma LYS-tal. Det var väl därför SSF döpte om LYS till SweLYS för att få fram att det finns skillnader mellan systemen. Men förvirrande är det när de olika länder kalla sina system likadan. Jag tänker i samband på den finska båten som seglade med finsk LYS-tal, vilket väl inte heller stämmer överens med SweLYS.

    Som jag förstodd så fanns det förut ett tät samarbete mellan länderna och ett gemensamt LYS-system. Vi får inte heller glömma bort att det finns en del svenska båtar (har hört även tabellbåtar) som får andra LYS-tal när de kappsegla i Norge….

    Reply

  10. Rummel
    Aug 17, 2007 @ 13:07

    Då blir det väl svårare för dig att vinna Septemberseglingen i år igen..

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Aug 17, 2007 @ 13:15

    Ja, två gånger får räcka :-) Kan förresten rekommendera detta anspråskslösa race. Mycket trevligt!

    http://www.gkss.se/templates/show_kalender.asp?id=446

    I år efter SYL och bara en bana? Men tre klasser. Wow!

    Kanske kan man tipsa GKSS om klassindelningen.

    Lilla klassen: LYS-tal 0.90 – 1.09
    Mellan klassen: LYS-tal 1.10 – 1.14
    Stora klassen: LYS-tal 1.15 –

    Kolla på listan från förra året. Det verkar konstigt att ha 2 båtar i mellanklassen och 19 i stora? Dessa klasser har ju körts på Pater Noster & Hermanö Runt i många år men förr eller senare måste man kanske se över dem? GKSS har ju ingen historia med vandringspriser i olika klasser så man kan troligtvis göra som man vill? <1.10, 1.10-1.25, >1.25?

    Reply

  12. Rummel
    Aug 17, 2007 @ 13:38

    Skall du ställa upp med nya hojjen i år?

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Aug 17, 2007 @ 13:52

    Såklart – bruttolistan framåt ser ut som:

    2007-08-18 = Tjörn Runt, StSS
    2007-08-30 = Polyropes Skagen Race
    2007-09-08 = GKSS September Segling, GKSS
    2007-09-15 = Höstknalten, LSS
    2007-09-22 = Sista Chansen, BkSS

    Sen snackades om att köra lite spontanrace med grillning i Långedrag.

    Reply

  14. ????
    Aug 17, 2007 @ 15:01

    Peter!
    Din sammanställning ovan stämmer inte helt. Du jämför båtar med kolfibermast med båtar utan samt att Arcona 400 har allt mellan 1,31 till 1,35. Tex så har UK-Arconan 1,33 i Norge då den skiljer sig från grundstandarden enligt Norska lyskommiten. Jag tror även att detta gäller en Bavaria 38 Match som seglas mycket väl här på västkusten, dvs högre lys i Norge.
    Men man har ett mycket bättre system där alla har mätbrev vilket gör att man får en helt annan budjet att jobba poffsigt med samt att man fångar upp tveksamma avikelser. Det gör att man kan aldrig jämföra med norska tabellen utan man måste gå in på http://www.seiling.org välj “båt” och kolla mätbreven på båttypen innan man kan jämföra. Det finns stora skilnader där mot tabellen. Samtidigt så får man tacka alla lysfunktionärer som jobbar 100% gratis för att vi skall kunna segla i Sverige.
    Jag måste dock lyfta på hatten för din ödmjukhet ang din egen förmåga kontra lystalet. Det finns ju många som seglar som skit men gnäller på sitt lytal.

    Lycka till imorgon.

    Reply

  15. Anders
    Aug 17, 2007 @ 15:57

    Ang Tjörn Runt och dina önskemål om video efter Härmanö Runt.
    Nu är det klart. Jag kommer att ha videokamera på huvudet under Tjörn Runt. Kommer att användas i TVfyrstads produktion som kommer att sändas på TV8.
    Men gobitarna kommer även att hamna på YouTube!

    Reply

  16. Pelle P
    Aug 17, 2007 @ 16:07

    Något helt annat innan ni försvinner i öl-ångorna!!!!!!;
    Vem vinner Tjörn R?
    Starbåt?
    Vad seglar Collis?
    Falkenberg?
    A Nordström?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.