Jonas Claesson i topp igen
Det ser ut som Jonas Claesson i sin Humpreys 30 “Need Speed” kom tvåa i klassen och fyra totalt i danska Watski2Star. Bilden är från Simrad OneStar där han också blev fyra. Foto: Asbjørn J. Thorup/SEILmagasinet.
När jag kollade tiden vid pitstop på Anholt såg det inget vidare ut för Jonas, men hans båt verkar ha trivts betydligt bättre i undanvinden söderut.
Vann gjorde Anders Dylov/Jon Knudsen i en Matcher 31. Bilden är från ett annat tillfälle. Båten verkar vara en lillasyster till DS-37 och byggdes av JS Denmark. Sweet…
Watski2Star 2007 er slut – på vandet. Kl. 15.04.20 gled sidste båd – XTASE – over målstregen.
Sejladsledelsen glæder sig over, at årets Watski2Star doublehanded race blev afviklet under sikre forhold – trods hårdt vejr. Sidste båd i mål blev fejret med champagne lørdag eftermiddag i Helsingør Nordhavn. Med til historien hører, at XTASE ikke var i stand til at gå i havn på Anholt og holde roligt pitstop og få forplejning – de lå og sejlede rundt uden for havnen i 13 sekundmeter i 3 timer indtil de kunne starte turen hjemover – sejt.
En anden sej præstatation blev leveret af gasterne på Nordstjernen, hvor skipperen fik trykket ribben ved Anholt, hvorefter han måtte overlade initiativet til sin gast, der klarede sagerne på den friske tur hjem – flot.
I aften fejres sejlerne med en hyggelig fest og flotte præmier – krydret med lidt røverhistorier fra sejladsen. Tak for nu til de seje sejlere.
Foreløbig Resultatliste kan Downloades – hvor sidste båd er kommet i mål – vær opmærksom på, at alle sejltider i den endelige Resultatliste bliver korrigeret for de 3 timers pitstop på Anholt, så der kan forekomme små forskydninger.
Aug 25, 2007 @ 20:44
GOOD WORK SKIPPER !!!
Hade GÖTT å glöm inte “SALT-VATTEN-HINKEN”.
Best regards
Haegern
Aug 27, 2007 @ 14:25
Hej alla shothanded intresserade!
Här kommer en kort resume på vad som hände.
Vi startade riktigt dåligt kom iväg ca sist efter ett debackel upp vi lovartmärket vilket resulterade i att vi ett tag stog och backade. Inte bra men vi kom iväg till slut. Lugn kryss i början vi gick ganska snabbt ifatt fältet då dom gick in på danska sidan, medan vi gick ut i medströmmen mitt i sundet. Efter ett tag vred vinden ner mot väst och vi kunde börja släppa lite i skoten för babord. Vår taktik var här att fortsätta att åka i stömmen för att sedan höjda upp mot Danska sidan. Vi gjorde inte detta av någon oförklarlig anledning. Vi tyckte det så ut som nord/väst vridet skulle utebli. När det var ca 20 nm kvar kom den nya vinden från N/V och vi var rökta. Vinden mitt i näsa och motström är inte bästa förutsättningar. Det blev en stökig sista kryss upp mot Anholt ca 15 ms och krabb sjö=blött på min båt. Dessutom förstog vi att vi tappat en hel del på de andra båtarna. vilket inte muntarde upp oss.
Efter lite mat och en del reparationer (kicken expolderade 10 nm innan Anholt.) var det sedan dags för start i Anholt vi startade bra denna gång kom iväg nästa på sekunden. Vi fick sträck upp till första märket. Efter detta började den roliga delen av racet. Vi hade vinden in ca 90 grader (väst) men vågorna som var underbara ca 140 grader. Detta innebar slör med lilla focken och ett rev i storen till en början. vinden låg mellan 15-17 ms. Vi körde ifatt den ena båten efter den andra och förstod ganska tidigt att vi fortfarande hade chans på ett bra resultat. Vi pressade båten bra slog ut revet och satte stora focken när vinden gick ner mot 12-14ms. Vi snittade här en fart på ca 11 knop och hade toppar på runt 17.
När vi kommer in i sundet igen så ser vi att vi kommit ifatt båtar på 37-40 fot. Vi gick imål vid 12 tiden och var på hela taget nöjda men kunde inte förlåta oss för vägvalet upp till Anholt.
Bästa hälsningar
Jonas C
Sep 3, 2007 @ 21:44
Tång på spridaren = hårdkörning:
Saxat från http://www.sejl.dk/news/2007/09/watski-2-star.html