Nyfiken på… Jonas Claesson
Jonas Claesson i sin Humpreys 30 “Need Speed” har på kort tid blivit en av våra mesta shorthandseglare. Bilderna är från Simrad OneStar. Foto: Asbjørn J. Thorup/SEILmagasinet.
Jonas Claesson kommer från Mönsterås och är i seglarkretsar mest känd från Corel 45:an “Investor”, VO60 “Silk Cut” och som skeppare på “Royal Blue”. Jonas var också en av våra absolut bästa bandyspelare innan han skadade ryggen.
Här kommer några snabba tips från Jonas kring shorthand. Jag har nu lagt till en speciell kategori kring artiklar med shorthandfokus.
Preparera båten så att du minimerar tiden på fördäck. Det jag gjorde och som jag tycker fungerat bra hela sommarn är. Tog bort genuan dels av mättekniska orsaker men viktigaste orsaken jag ville bara ha 2 st olika
försegel. En 110% fock på rulle längst fram på förstaget samt en hårdvinds focl på rulle. Denna rulle satt med snabbschakel i paddeay ca 20 cm innanför förstaget. Förstaget på detta segel är insytt i seglet vilket medför att jag bara hissar en rullad fock från masten, sedan rullar ut den nya och rullar in den gamla från sittbrunn. Har satt 2 st skothorn i varje segel så jag kan skota det för reaching men fortfarande kunna segla med toppen i seglet. Fungerar kanon.
Undanvind segel?! Jag valde att sätta gennaker på fast peke. Jag har den topphissad men jag tog bort ganska stor yta genom att sy den smal men hög. Jag har 2 st gennakrar. en slör gennaker (stor ca 80kvm) och en reaching hårdvind (liten ca 50kvm). Jag har sytt snakes till båda vilket underlättar sättningarna jätte mycket. Manövermässigt är det svårt att göra några perfekta manövrar själv när det blåser mycket. Man gör till slut som de stora Franska pojkarna man gippar gennaker så gott det går slänggippar storen, håller sig i något som sitter fast broachar reder ut allt därefter och börjar segla igen. Blåser det riktigt mycket får man helt enkelt överväga att ta ner gippa och sätta igen. Man ska veta att det tar lång tid och städa på båten när man seglar själv samt det tar mycket energi.
Vad jag sett på andra båtar och som jag kommer testa själv under hösten och förmodligen köra med nästa år är spinnaker. Det man gör är att man fäster 2 st block på spinn bommen och därmed båda lovartsgajarna satta hela tiden sedan dippjippar man bommen. Detta har jag sett fungera mycket bra i vindar upp till 14 ms. Skall man kunna manövrera båten på undanvind kan man inte ha en båt med raka spridare och backstag. Detta förstår nog alla men det måste påpekas för ev X99 ägare och övriga båtägre med den riggtyp. det kritiska momentet är om du behöver göra manövern med båda händerna och är tvungen att sätta autopiloten.
Autopilot. Den är ett måste i singelhanded men helt ointressant i double handed. Jag har haft en vanlig tiller pilot med inbyggd kompass. Den fungerar i lättvind utan vågor. Jag måste byta upp mig till nästa år. Det enda som fungerar är pilot med gyrokopass. Detta är entydigt hos de flesta. Men förstora inte upp detta problem börja med det du har alt köp en billig variant. Detta för att se och lära.
Navigation. Jag har kört med en hand gps med plotter som drivs med vanliga AA batteri. Detta fungerar kanonbra. Dock blir det lite dålig översikt men har man läst in banan i förväg samt lärt sig navigera i maskinen så fungerar detta mycket bra. Har inte haft papperskort i sittbrunnen på 3000 nm.
Mat och sömn. När det gäller mat har jag alltid allt färdiglagat uppe i sittbrunnen. Planera alltid för att du av olika anledningar inte kan springa ner i båten. Detta gör det smidigt vilket medför att du äter när du sugen! Inte väntar till ett bättre läge vilket medför att du får vänta i timmar. Detta gör att du håller enrgin upp på bättre sätt. Sömn. Planeraför att du inte får någon sömn alls. Hur? Sov innan och efter. För er som tänker köra Östersjömaran så måste ni sova men detta är double handed vilket i shorthanded anses som full crew, och då är detta mycket lättare.
Jörgen
Aug 27, 2007 @ 21:21
“Man gör till slut som de stora Franska pojkarna man gippar gennaker så gott det går slänggippar storen, håller sig i något som sitter fast broachar reder ut allt därefter och börjar segla igen. ”
Inget för fegisar…
Johan
Aug 27, 2007 @ 23:51
Gäelning! :-D
/j
Shorthanded « Condevor Sailing Team
Aug 28, 2007 @ 08:55
[…] Hela intervjun finns på blur.se […]
Peter Gustafsson
Aug 28, 2007 @ 09:29
Som sagt,
man behöver ju inte börja med solosegling direkt :-)
Doublehanded är mycket enklare och jag tror vem som helst kan kappsegla på två. Jag skall försöka sammanfatta våra erfarenheter som relativa nybörjare på området. Stay tuned.
Johan
Aug 28, 2007 @ 12:39
“Man gör till slut som de stora Franska pojkarna man gippar gennaker så gott det går slänggippar storen, håller sig i något som sitter fast, broachar reder ut allt därefter och börjar segla igen.”
Ungefär som vi brukar göra med Expressen utan vindex i byig skiftande hårdvind med spinnaker.
M
Aug 28, 2007 @ 12:44
Skall bli kul att se Claesson & co i expressen dom inköpt i år(429), tyvärr han dom inte med SM..
Alexander
Aug 28, 2007 @ 17:04
Med assymetrisk spinnacker kan man säkert använda spinnackerbommen som ett fast peke (pad-eye framför förstaget), och köra.
Dr. Cunningham
Aug 29, 2007 @ 14:13
Stabiliteten i båten påverkas naturligtvis av att man inte har ordentligt med folk i lovart. Hur kompenserar man för det ?
Dr. Cunningham
Peter Gustafsson
Aug 29, 2007 @ 14:46
Vår erfarenhet är att man gör allting lite tidigare; planar ut, twistar, revar, plockar ner :-)
Vissa båttyper har bättre stabililitet och är inte lika beroende av 8 man på railen, men detta faktum verkar inte vara avgörande när man tittar på vilka båtar som vinner i shorthand?
Scampimicke
Aug 29, 2007 @ 15:28
Varför inte en X34 för solo segling
Bilder http://www.x-yachts.com/seeems/32582.asp
Micke
Peter Gustafsson
Aug 29, 2007 @ 15:38
Ett utskjutbart peke på den där så hade den varit lite innovativ ;-)
Peter Gustafsson
Aug 29, 2007 @ 15:57
En iaktagelse jag har gjort är att folk (men några få lysande undantag) inte kappseglar med sina “performance cruisers” från X-yachts?
Det borde finnas ett antal X-37, X-40 och X-43 i svenska vatten. Fina båtar med 3DL på. Och på våra större race kom det: GR=4, TR=1 (!) och LR=
02 båtar av dessa typer.Færderseilasen fick iallafall ihop 7 båtar av dessa modeller. Kanske beror på att man har egen brygga i Horten :-)
Alexander
Aug 29, 2007 @ 20:14
LR = 2, Vi och Matrisen. ;)
Peter Gustafsson
Aug 29, 2007 @ 20:44
Sorry Alexander, tittade på “IMS enl LYS” och då fanns ni inte med. Ni två är väl de lysande undantagen. Cred för det!
Alexander
Aug 29, 2007 @ 21:16
Hehe, tack tack! Men jag håller med dig, det vore kul om fler som har X-43’or, 37’or osv kappseglar! X-43 går väl helt ok i lys också vad jag förstår.
Peter Gustafsson
Aug 29, 2007 @ 21:39
Det är nog inget fel på båtarna…
Östersjömaran 2008 « Condevor Sailing Team
Jan 19, 2008 @ 13:59
[…] Data Communication, 60-fotstrimaranen HiQ, First 47.7:an “Seventh Wave” samt förstås Jonas Claesson i sin Humphreys 30:a. Christer och Robert Carenfelt ställer upp med sin nya Landmark 43:a […]
Storthandträff på båtmässan | blur
Jan 19, 2008 @ 19:25
[…] och Jonas Claesson kommer att försöka samla alla shorthandintresserade i samband med båtmässan i […]
carla
Jan 19, 2008 @ 21:50
samt 2st class40…….i maran alltså.
Shorthandträff på mässan | rapport | blur
Feb 3, 2008 @ 17:41
[…] Jonas Cleasson berättade om hur han hade börjat med shorthand och att fokus nu låg på solosegling. Jonas menar att det faktiskt inte är så stor skillnad att segla på två eller med full besättning, men när man kör själv så blir det massor av kompromisser som måste göras. […]
Fler shorthandedracers | blur
Aug 5, 2008 @ 16:48
[…] är ganska lik Jonas Claessons Humphreys 30, så den lär väl landa på +1.25 i LYS utan […]
OneStar | Claesson bryter | blur
Aug 6, 2008 @ 12:15
[…] Jonas Claesson, som till sist var den ende svensk som kom till start i Simrad OneStar, har brutit rodret. Bilden är från förra året. NEED SPEED har mistet roret […]