Big Boat Series
Lite coola bilder från Big Boat Series i San Francisco. 34 båtar i J/105-klassen. Tydligen jättepoppis på “the bay”. Foto: Rolex/Daniel Forster
Ser inget vidare ut… Foto: Rolex/Daniel Forster
Tim Russel i “Aqvavit” först på undanvinden. Han vann klassen. Foto: Rolex/Daniel Forster
I IRC C vann David Kirby med sin J/122 “TKO”. Foto: Rolex/Daniel Forster
Sweet… Foto: Rolex/Daniel Forster
Foto: Rolex/Daniel Forster
Nya STP 65 “Rosebud”. Foto: Rolex/Daniel Forster
Som Rule 69 skrev: “Just as the TP52 circuit becomes a monster arms race, out come the new TP65 to make those tech billionaires and investment bankers really sweat over the running costs…” Foto: Rolex/Daniel Forster
Foto: Rolex/Daniel Forster
Foto: Rolex/Daniel Forster
Svenne
Sep 18, 2007 @ 07:50
Det där med peke och slörballong, tycker det ser lite skevt ut när vinden friskar och man vill segla plattare. Ser helt enkelt ut som man behöver en rörlig bom så man kan bra ut den åt lovart !
Skulle det inte passa bättre med spinnacker, ser ut som det finns gått om folk att klara av ett sånt segel ombord ?
Är det där med fasta peken, bogspröt eller vad det kallas bara ett nytt mode ?
Undrande
Hans
Sep 18, 2007 @ 10:00
Peke och gennacker har kommit för att stanna.
Nästan alla nya båtar ritas med detta.
Fördelar:
Båten vill lyfta, draget blir uppåt/rakt fram inte åt sidan, båten lägger sig inte ner så lätt.
Säkra gippar, inget folk på fördäck/ inga ofrivilliga farliga gippar
Samma segel kan användas vid familjesegling shorthand etc.
Roligare att segla fortare, trots att det blir längre väg.
Ric.
Sep 18, 2007 @ 11:51
Men Svenne, du har rätt i att det inte är lika bra som vanlig blåsa på mer platta vindvinklar. Så en combo är nog det bästa.. fast svårt att mäta in med i handikappssegling förstås. Fransmännen kör mycket med svängbara bogspröt så man kan peka ut dem i lovart, det är inte fel..
Peter, 105:an seglas inte med genua har jag för mig utan har bara skenor för fock.. men varför är den då inte byggd med breda spridare och vantinfästningarna i skrovsidan för lättare rigg/bättre styrka? Det kan väl inte vara för att man vill kunna få in gennakern närmare riggen?
Peter Gustafsson
Sep 18, 2007 @ 12:10
Jag tror J/boats har varit lite konventionella i konfigen på J/105 (och J/109). När man kör entyp så är det fock som gäller, men i PHRF så funkar genua bättre, framförallt i vindfattiga områden (som San Diego).
På samma sätt körs J/109 med 105% fock i entypskonfig i USA. Men i PHRF oftast med 155% genua. Engelsmännen tyckte att man skulle köra med genua också på entyp, så de har lagt med den i sin regel.
Vi har ju genua på vår eftersom det oftast är lättvind här på somrarna… YEAH RIGHT!!!
På nyare modeller som J/122 så har man vanten hela vägen ut och det är bara fock som gäller.
Jocke_R
Sep 18, 2007 @ 14:00
Nej Svenne det är en gammal retro grej. Se på engelska fiskebåtar (kutter) från 1800-talet, rak stäv, fasta peken och fathead storsegel (gaffel) :D Alltså inget nytt mode utan ett gammalt…
Pelle P
Sep 18, 2007 @ 14:08
SKÄMS på dig Peter!!!
Fruktansvärt tråkiga bilder, helt utanför din stil!!!!!!!!!
Samtliga på bilderna ser ut som dom var tvångskommenderade dit…
Handuppräckning; vem skulle inte vilja vara där?!
Vad kostar en biljett dit (one way…)?
Peter Gustafsson
Sep 18, 2007 @ 14:23
Det är kanske därför Arne säljer sin X-99? Man får många biljetter till SF, Key West eller Medelhavet för vad en X-99 kostar :-)
5 regattor per år x 10.000:- = 10 år.
J
Sep 18, 2007 @ 14:38
Det är värre än så, Jocke_R, de gamla fiskebåtarna hade t.o.m. ofta indragbara peken. De byggdes dessutom i likhet med nya båtar med ett extra bärigt akterskepp, även om de till skillnad från de moderna motsvarigheterna gärna trålade, och då för att få fisk och inte för att imponera på fotografer och sponsorer.
Vaffe
Sep 18, 2007 @ 14:40
Jag trodde att han skulle köpa en Neptunkryssare? Tyckte det var mycket tugg om placeringar efter TR.
MICKEY
Sep 18, 2007 @ 15:53
Eller varför inte en cb66 till om den första pajar….Skit nu var vi där igen…
Svenne
Sep 18, 2007 @ 16:45
Det var väl det jag undrade lite över, om det verkligen är så effektivt i hårda vindar.
Ska man segla längre väg för att få roligt och sen tråkigt när man upptäcker att det var nån gammal “majbrasa” som slog en på upploppet för de kunde segla korta vägen med bra gång och fint tryck i spinnen !
Men varför har man inte lösa bommar typ AC båtarna så att de går att anpassa bommen efter vindförhållanden ?
Ibland ser man ju hur många som helst på kanten så det finns väl folk nog att klara av en gipp…
Svenne
Hans
Sep 18, 2007 @ 17:18
Alla J-båtar har varit ett föredömme för framtidens segelbåtar.
Båtarna är konstruerade för att segla väl, fort och lätt i alla förhållanden. Man har inte tagit hänsyn till någon mätregel utan försökt göra det bästa med fra händer.
Peke som går att reglera ut och in är något som har kommit för att stanna. Enkelt, säkert, effektivt.
Grattis Peter till ditt fina val. Vi är nog många som gärna skulle vilja ha råd och köpa en sådan båt som din nya.
ls
Sep 18, 2007 @ 17:22
Enklare båthantering och roligare länstaktik med gennacker.
Enklare båthantering är ganska praktiskt om man har svårt att få ihop folk. (Jag tycker man alltid stöter ihop med folk massa trevligt folk som vill men inte kan, då är det ganska roligt att kunna erbjuda plats ombord som inte kräver för mkt. När man sedan väl kan, då är det ju ändå taktik och strategi som är det roliga. Ett bra sett att rekrytera nya seglare.)
Svenne
Sep 18, 2007 @ 18:04
Visst, ju enklare desto bättre !
Är det samma avdrag i LYS om man seglar utan gennackern som det är för spinnacker (0.03) ?
Svenne
Xet
Sep 18, 2007 @ 21:11
Kan tipsa om en ganska ny dansk onedesign racer, http://www.match28.dk
Kostar bara 100 papp mer än en känd svensk sommarstugeräcer.
Ingen gennaker utan Spinnaker.
Lite som en modern Express men utan inredning.
J/105 NA | blur
Nov 1, 2007 @ 00:19
[…] och man skall tydligen köra round robin och guld/silver-fleet. Poppis (precis som på bilden från San Francisco i september). Foto: Rolex/Daniel […]