IOR-retro 2
“Outsider”. Tilmar Hansen har numera en Elliott 52 med samma namn.
“Jade”, Humphrey design
“Propaganda”, Farr design
I väntan på Fastnet 87
“Outsider”. Tilmar Hansen har numera en Elliott 52 med samma namn.
“Jade”, Humphrey design
“Propaganda”, Farr design
I väntan på Fastnet 87
Sep 17, 2007 @ 21:16
Doug Peterson ritade en en tonnare som lär har varit vass i början på 80-talet, som hette Legende. Är det någon som vet något om den?
Bosse
Sep 18, 2007 @ 14:14
Winsch-handtag som vägde bly, Line 7-ställ i pansar, virefall, mängder med teak-klossar som fotstöd mm, nos-trim=alla bak på undanvind, sittbrunnar stora som en skolåda…
Vad har jag glömt??
Sep 18, 2007 @ 14:38
Pelle P
Tror du glömde den gurglande ankformade häcken, vatten fram till masten, skångrande rigg istället för fart i en rökare, pansarspinnaker och lite annat smått å gott.
/ME
Sep 18, 2007 @ 15:12
Rätt ME,
ska vi lägga till den där f-bannade “flaggstången” = pinnen som satt i andra änden på tampen till frälsarkransen. den var alltid i vägen!
Vi slänger väl in några hydralpaneler också, kan inte vara ngn blomstrande buisness nu för tiden…
Sep 18, 2007 @ 15:17
Cantingkölarna har ju inneburit lysande tider för hydraulfirmorna…..
Sep 18, 2007 @ 15:29
Den uppdaterade verionen av din hydraulpanel: http://www.blur.se/images/barking03.jpg
Sep 18, 2007 @ 16:05
Pelle P
Den f-bannade flaggstången hade vi sedemera i ett “hål” i akterspegeln. Ett utmärkt vattenintag när rorsman missade surfen(vilket hände nu och då) . Hydraulpanel blev jag inte utsatt för (vilket d…a elände och sitta på durken och pumpa som en galning efter varje slag) förrän långt senare på moderna båtar. Var väl tvunget att finnas ngt annat att sysselsätta sig med när backstagen försvunnit
/ME
Sep 18, 2007 @ 16:11
Till PelleL;
Tänkte inte på det…
Sep 18, 2007 @ 16:25
Pelle P
Fast vi gjorde “myteri” efter ett tag. Segelmakarn fick sätta på slitskydd på akterliket och lattfickorna. Så istället för att släppa aktestaget släppte vi ledvagnen för att få över storen (typ fathead).
Förmodligen det bästa trim vi gjort eftersom det tog ca 1 min att pumpa hem akterstaget efter slag.
/ME