Close
Skip to content

13 Comments

  1. Hans
    Sep 25, 2007 @ 19:16

    Det är inte du som seglar sämre. Du har bara fått ett svårare lystal. Jag tror det hela ordnar sig i vinter. Lyskommitten har, vad jag hört ryktas, lovat en stor översyn av både nya och gamla båtar.
    Genackerstraffet ska också ses över etc.

    Du har gjort ett bra val. Håll ut.

    Reply

  2. Patrick Lindblom
    Sep 25, 2007 @ 19:30

    LYS-tal hit eller dit skall jag låta vara osagt, för det kan jag inget om. Men oavsett det tar det väl lite tid att lära sig en helt ny båt med andra egenskaper…

    Looking good – keep it up!

    Reply

  3. Claes Hiersemann
    Sep 25, 2007 @ 20:11

    Peter!

    Välkommen in i gänget, bra insikt idu fått om vad som är viktigast!
    Lys 1.0 eller upplevelser för livet…..!

    Vi fick samma känsla när vi byggde om Kracer år för år och LYS åkte upp till nuvarande 1.34, på 30 fots båt.
    Se t ex. på http://www.kracer.org just nu, när Anders mkt proffsigt berättar i text, bild och youtubefilm om vårt äventyr på Garda sjön.

    Seglarhälsningar
    Claes

    Reply

  4. Leif
    Sep 25, 2007 @ 21:38

    Det var någon som sa till mig – lugn resultaten kommer.
    Undra vem det var……?

    Reply

  5. Backe
    Sep 25, 2007 @ 21:51

    LÅter som ett rätt ok lystal för en hottad 30 fotare själv sitter man i en orginal mumm 30 från -96 och får ett lys på 1.37 en likadan svensk mumm som mätt in med samma entyps mått vad gällande rigg segel mm fick 1.36. För några år sedan fanns det en mumm 30 i helsingborg (den enda i sverige då) den såldes dock utomlands då var dess Lys 1.35 alltså på de åren det inte funnits några Mumm 30 i sverige har de osynliga Mummarna seglat så bra i Lys så att man varit tvungna att höja några pinnar.
    Det är bara att snurra på tombolan ta en lott och hålla tummarna!

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Sep 25, 2007 @ 22:08

    Ångrar jag att detta blev ytterligare en LYS-diskussion?

    Ja.

    Det enda jag sa var att jag hade ett bra LYS på Novan ;-)

    Backe, är man på väg till Sardinien för att köra VM i Mumm 30 har man svårt att få några sympatier. Se till att skicka hem några bra rapporter & bilder!

    Reply

  7. pnt
    Sep 25, 2007 @ 22:45

    Enda anledningen till ånger skulle väl vara om du plötsligt kom på att utrymmena räcker till i en J/100. Hade jag råd skulle jag köpa en 109:a om så lystalet vore 3,00

    Reply

  8. jollen
    Sep 26, 2007 @ 07:24

    Håll ut!TIllfälligt avhopp från prispallen men du är snart där igen.Båten är topp och som alla nya tar det sin tid att trimma in allt – båt och besättning – och kanske lägre lystal till på köpet.

    Reply

  9. ?????
    Sep 26, 2007 @ 09:15

    Du måste börja med att se till att gubbarna railar riktigt och inte sitter med relingen i knävecket innan du börjar fundera över vad rätt lys är.
    J-109 är snabb och du kommer säkert att hitta farten när du vant dig med båten.

    Reply

  10. M
    Sep 26, 2007 @ 09:21

    Väldigt konkurrenskraftigt LYS på Novan men skulle vi alla tänka så så skulle vi alla börja segla upphottad Stortriss (vilket visst en gamma duktig seglare på V-kusten gjort…). Ve och fasa!

    Reply

  11. Johan
    Sep 26, 2007 @ 21:18

    Novan åker upp i år ;-)

    /wm

    Reply

  12. Peter Gustafsson ( Skallkroken)
    Sep 27, 2007 @ 08:08

    Rätt intressant att läsa alla inlägg.
    ALLA tror att dom är världsmästar seglare och är själv-skrivna vinnare på banan om man tyder deras läsning rätt. :))))).

    Vi får köra vidare med våra Lys seglingar och skippa vem som vinner och segla för att det är roligt.

    Sen klipper vi alla upp oss på varsin Laser och lägger som dinge efter våra skönheter för att kunna göra upp om vem som är bäst seglare på respektive hamn vi gästar under regattorna.

    Där är konceptet som gäller om man vill veta om man är duktig seglare eller inte…….

    //pg

    Reply

  13. Emil Wiberg
    Sep 27, 2007 @ 14:29

    Det här med handikappsegling är ju lite speciellt och det finns ju många sätt att förhålla sig till det. Som jag ser hdk segling så handlar det först och främst att få ut 100 procent av båtens potential, addera några smarta taktiska drag och sedan efter målgång se hur resultatet blev. Lyckas man med dessa två ingredienser brukar det bli ganska bra i slutändan…

    En sak till är dock ganska viktig nämligen att, i jämförelse med fältet (på bankappsegling), ha en båt som är snabb i sig, alltså en hög potential, då är det betydligt enklare att segla på banan. Du är först till skiften, loss i starten osv… Det betyder oftast mer än att ha ett lägre hdk.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.