Related Posts
J/40 – ny performance cruiser från J/boats
När J/boats lanserade J/45 för ett par år sedan var det första gången på ett tag som man utmanade Arcona, Grand Soleil och X-yachts på deras hemmaplan. De flesta tillverkare har väl gått mot tyngre och mer bekväma båtar så finns det utrymme för modeller där seglingen är mer central. Nu kommer en modell som […]
Sweet… J/9
Det är sjukt kul att provsegla nya båtar. Framförallt när de är annorlunda, och det är tydligt varför de finns till. Som i det här fallet, när man inte maximerar fart eller antalet kojer. Utan bara vill göra en enkel och bekväm dagseglare. With the J/9, we set out to reimagine how to make sailing […]
J/9 seglar
Love perfect sailing conditions to take the J/9 daysailer out for a spin with friends aboard? A northerly breeze of 6-12 kts, clear deep blue skies with puffy white clouds, temps in the mid-60s, a tour of picturesque Newport harbor, the Jamestown shoreline, what could be any nicer? Well, sporting the living room couch-like “love […]
19 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Leif
Oct 3, 2007 @ 19:03
Dags att börja drömma om nästa år….
Anders Nilsson
Oct 3, 2007 @ 19:57
Du kunde ju kört Mumm-Stelton Cup i Vedbäck på söndag – 275båtar
Mouton Cadet Cup i Rungsted helgen efter.
Är ni alltid så tidiga i Bohuslän?
Peter Gustafsson
Oct 3, 2007 @ 20:17
Det hade varit jättekul, men får inte till logistiken. Det finns de som tycker att man måste vara på jobbet efter långhelger sedan mitten av maj :-)
Men nästa alla kör DH (även om man flaggade för IMS och LYS i inbjudan). Föredömligt små och tajta klasser förresten.
På Seguin Cup (gamla Mouton Cadet Cup) var bara Bengt Falkenberg och Drakenbergs anmälda till IMS. Det ryktades att SKI.IT också skulle åka.
Tomas (Nordh-O.S.T.en)
Oct 3, 2007 @ 20:48
Har haft svårt att hitta en bra vit bottenfärg. Din ser ju bra ut på bilden. Satt det mycket beväxtning på eller såg den ut som på bilden när du tog upp? Vad har du använt för färg?
Peter Gustafsson
Oct 3, 2007 @ 21:08
Hej Tomas, jag har missat att besvara din fråga på annat ställe. Sorry.
Den har legat i sedan sista veckan i juli och varit avtorkad med svamp/borste av badande besättning (mest skepparen faktiskt) vid två tillfällen. Nu hade den ganska mycket grönt slem men endast ett fåtal havstulpaner.
De kör av den med högtryck när de lyfter upp den.
Det är 2 lager International Trilux.
Men den är ett helvete att våtslipa när den är ny. Nu är den mjukare så nu funkar det nog bättre – till vilken nytta.
Jag är inte säker på om jag skall behålla den. På Novan hade vi VC17 vilken blev superslät utan slipning. Då fick man lyfta ett par gånger på sommaren, men det verkar som om man måste det i vilket fall… svårt!
Christian
Oct 4, 2007 @ 08:34
Hej,
Om du är sugen på vit VC 17 extra eller VC offshore som är riktigt bra bottenfärger! =>gå in och beställ på http://www.svb.de så får du en leverans hem till dörren!
/Christian
Bosse
Oct 4, 2007 @ 09:38
Christian, är VC17 Extra och VC offshore vattenslipbara? Vilken av dom skall man välja?
Kört med vit trilux, i två år, förbaskat trött på grönt slem och havstulpaner……
Lyft och vatten slipade i augusti osv ständig kamp.
Kör Ekotänket runt köksbordet, men det får vara slut med det på bottenfärgen.
Bosse
Richard
Oct 4, 2007 @ 10:06
Jag använd Nautix A4 Tspeed på min. http://www.nautix.com
Nu har båten legat still i flera vecker och ser helt nymålad ut.
Sägs att många open 60 har den. Den är hård så det hjälper om man kan spruta.
Bengt Falkenberg
Oct 4, 2007 @ 10:14
Hej Peter!
Vi kommer att köra i den regel som bjuder på hårdast motstånd i Danmark.
Att vi står i IMS är att KDY hoppades på att det skall komma fler IMS-båtar, då denna seglingen tydligen är den första i 2008:s IMS ranking?
Vi har mätt in i DH så att vi kan välja när vi vet vilka som kommer, men allt talar för DH.
Vi ser dessa helger som ett perfekt tillfälle att testa nya designer som vi vill köra på Albatross Segel 2008.
Vi har ju siffrorna på årets segel och nu kan vi jämföra dom med våra nya rön.
Häls. Bengt Falkenberg
Peter Dahlsten
Oct 4, 2007 @ 13:10
Slut…Nej!
I helgen seglar X-382:orna Chamsiin och Triple X tillsammans med X-362 Pixel till Skagen med Luffe 40:an Totte som “Hare”.
Ser ut att bli löjromsväder på fredagen och X-2000 hem på söndag.
Lördagen ägnas åt layday med långcykling, stierneskud o några pilsner.
Ric.
Oct 4, 2007 @ 15:57
Peter,
en tråd om bottenfärg under vintern (kanske där man kan rösta) hade varit finfint. Har kört WC 17 (miljövänliga varianten) sista två åren men håller med Bosse om att det får var nog nu med dykande och lyftande med täta mellanrum.
Jag söker ngt. som går att få lika underbart slätt med lite 4-, 8- och 1200 våtpapper som WC 17, men som inte drar på sig så mkt. skal och växtlighet..
Lars Sjöman
Oct 4, 2007 @ 21:27
Tyvärr är original Extensors VC 17 ett minne blott,
i brist på denna så använder vi på nya Finn Flyer båtarna Internationals interspeed ULTRA som finns i t,ex, ljusgrå variant.
Med denna klarar du med ett tunnt rollat skikt en hel lång säsong på ostkusten utan beväxtlighet ! Färgen är halvhård och kan slipas jämn om så önskas. Har ej sett den i svenska butiker men kan köpas på nätet, mao förvånansvärt bra för att komma från International.
Claes Hiersemann
Oct 5, 2007 @ 02:03
Hej Peter.
Grattis till din nya fina båt, den ser ju helläcker ut, både utanpå samt inuti om man skall kombinera familjesegling och kappsegling.
Fin hall du har hittatm, var ligger denna? Vad kostar en vinterplats för ca 10m båt?
Jag håller med Herr Nilsson, varför lägger ni av och segla 1 Okt?
Vi på Kracer skall slänga in shortsen från Italien och ta fram fleecen att ha under våra fina, lätta och täta men Breathable Henri Lloyd ställ nu fär tuffa seglingar med många delrace samt en massa rundningar i tre kommande helgerna.
Först kommer Thiele-Cup, detta som på 90-talet kallades Öresundsmästerskapen i kända danska entypsklasser såsom X-79+99+119, Luffe-37, Afrodite-101, Spaeckhugger, sportbåtar osv. 2-3 Bankör utanför Rungsted hamn. Läs mer på:
http://kapsejlads.kdy.dk/viewer.php4?uniq_id=1010770&cfgMenuVer=regatta_23_dk
Sen på Söndagen skall vi sticka ned till Vedbaeck och delataga i den stora och mycket kända ex. Gordon Gin Cup som i årtionden dragit ned båtar från Stockholm, Finland, Tyskland (upp) samt Norge, brukar vara ca 3-500 st. Numera heter den Mumm-Stealton Cup. Inte många från Väst(bäst) kusten??
Läs ner på:
http://www.vedbaek-sejlklub.dk/Kapsejlads/Mumm-%20Stelton%20Cup.aspx
———————-arb vecka————————–
Sen bär det av till KDY filialen i Rungsted igen, helgen 13-14 okt.
Då seglas den nästa lika kända ex. Mum Champagne Cup, som numera heter Seguin Cup. Två tuffa bankör på Lördagen sedan ett distanse race med Chikan där det blir “VM” i rundningar på Söndagen, tufft med Gennakerbåt och peke och ev bommat halshorn. Läs mer på: http://kapsejlads.kdy.dk/regattaMain.php4?id=38&
Efter dessa helger hoppas vi på en väderlucka så vi kan fixa till ett ellr två bra speed rekord på Öresund Speed Challenge som har klasser för både kölbåtar samt flerskrov. Läs mer på:
http://www.activesailing.org/Oresund%20Speed%20Challenge%202007.pdf
Så Direktör Bengt, stanna kvar i Sundet och gör oss sällskap med din fina 40.7, fram och tillbaka Limhamn-Helsingborg-Norra! Vi kan ju stanna och ha kul i HBG på lördag kväll alla seglare, sen tillbaka till Limhamn på Söndag!
Som sagt, packa väskorna ni som redan tagit upp, det finns säkert fina vakanta gastplatser kvar, och bo fint på t ex. Skovshoved Hotel eller Marina hotel i Vaedbaeck. Bara att titta från stranden blir ball!
God natt!
Claes
Claes Hiersemann
Oct 5, 2007 @ 02:19
Här kommer en bild på Chikanen på Söndagens 14 okt race.
kul grej de kört i minst tio år, nära hamnen!
http://kapsejlads.kdy.dk/uploads/Seguin-Cup-2007.pdf
Claes
Peter Gustafsson
Oct 5, 2007 @ 07:46
Claes, låter som ni har fullt upp. Jättekul & lycka till!
Hallen tillhör vårt komunala hamnbolag GREFAB. 10×3 meter kostar 10.300:- per säsong. Dyrt, men ganska skönt när båtar utomhus blåser bort eller om man vill mecka mitt i vintern.
Sedan brukar man ändå vara avundsjuk på folk som står med bar överkropp och vaxar i vårsolen :-)
Tomas (Nordh-O.S.T.en)
Oct 5, 2007 @ 09:02
Spinner vidare på min fråga om bottenfärg.
Jag seglar på ostkusten och har kört med Hempel Mille White SE (inhandlad på västkusten). Den håller inte måttet trots att jag rollat två lager. Botten har nu mycket grönbrunt slem. Någon har sagt att den inte är lika “giftig” som de mörkare kulörerna då större mängd “gift” gör att färgen inte blir vit utan får en mörkare nyans.
Tack för tipsen, ni andra. Det kan vara värt att undersöka. International interspeed ULTRA verkar ju intressant.
Anders Nilsson
Oct 5, 2007 @ 20:34
Hej Peter
DH är ganska billigt desutom. 450 spänn för ett brev med inmätning lyft etc ca 1000kr. Helt okay.
Kom ner nästa säsong då kör vi nya Dehler 34. Gennacker straffas inte heller som i LYS.
Sundet är roligare.
Hälsningar
Anders
Peter Gustafsson
Oct 5, 2007 @ 20:58
:-) kul att bo i Göteborg när den bästa seglingen finns i Norge (NORLYS) och Danmark (DH). Måste ändå mäta in till NORLYS till våren så då kan man ju ta alla mått samtidigt…
Anders Nilsson
Oct 5, 2007 @ 21:19
Helt rätt.
Vi ska se om vi får in Dehler 34an inom ramarna för IMS 670 till Marstrand 2008 också. Blir väl till att sy en lätt fock då.
DH är självklart. Sedan måste vi fixa ett SWELYS brev.
Du är inte ensam.
Angående racen så är Kiel är inte heller så tokigt. Då blir det kanske IRC som tyskarna lär ha annamat.
Glöm inte heller Fyn runt den är nog bäst just nu.
Själland runt har flippat ur tyvärr. Omstart på riktigt krävs där.
Watski Two star ToR Anholt och Ven runt är andra alternativ.