Skip to content

21 Comments

  1. Jan
    Oct 8, 2007 @ 11:21

    Lite siffror härifrån
    Helsinki-Tallinn Race ökande de senaste åren
    LYS 1 LYS = 1,24 –
    LYS 2 LYS = 1,17 – 1,23
    LYS 3 LYS = 1,11 – 1,16
    LYS 4-6 LYS = – 1,10
    ORC1
    ORC2
    http://www.koivusaarenpursiseura.fi/kilpailut/helsinki-tallinna/ilmoittautuminen/ilmoittautuneet.php
    Volvo Suursaari Race(170NM) sakta ökande
    LYS 1 1.26=>
    LYS 2 1.21=>1.25
    LYS 3 1-15=>1.20
    LYS 4 =>1.14
    IMS1 => 625
    IMS2 625 =>665
    IMS3 665=>
    http://www.kilpapurjehtijat.com/volvosuursaarirace.fi/vssr_lopullinen_2007.htm

    Reply

  2. Roland
    Oct 8, 2007 @ 11:56

    http://www.vedbaek-sejlklub.dk/
    Se länk MUM Stelton cup i Vedbeak. Små klasser med ungefär lika båtar. Många vinnare .

    Roland

    Reply

  3. Anders
    Oct 8, 2007 @ 13:26

    Ang Mumm Stelton Cup.
    Det var inte många båtar i klassen, men det var hela tiden tajt mellan oss få. Kul att hela tiden ha närkontakt.

    Väldigt många båtar på havet, och vi riktigt katalogväder med 3-6 m/s och en strålande sol. JAZZ på bryggan och kalla öl. När vi lite senare anlände i Råå var det grått och svinkallt…det är bättre väder i Danmark…

    Tanken i Danmark är att inte bara ha samma mättal inom klassen utan även ochså enbart ha båtar med liknande egenskaper. typ planande eller ej mm

    Reply

  4. Anders Nilsson
    Oct 8, 2007 @ 22:00

    I DH2007 använder man sig av ett accelerationstal för att göra klassindelningen. I Malmö SS har detta använts på Saltholm Runt för att få till samma typ av klassindelning. Detta har inte fungerat eftersom det varit för små startfält vilket gjort att spannet blivit för stort. Resultatet har blivit att sportbåtar kört i LYS sport 1.04-1.33, LYS flerskrov 1.27-2.14, LYS klass 1 0,97-1.00, LYS klass 2 1.13-1.26, LYS klass 3 1.05-1.14, LYS klass 4 1.15-1,34, LYS klass 1,01-1,08 och LYS klass 6 1.11-1.33. Gå gärna in för att kolla resultatet på http://www.mss.m.se och försök förklara för mig vad som gör denna klassindelning roligare. I mitt tycke helt vansinnig klassindelning men gjord enligt DH2007 som användes i Vedbäck på Mumm-Stelton Cup.

    Reply

  5. Hansen
    Oct 8, 2007 @ 22:52

    När det gäller klassindelning tycker jag att när klasserna är delade så att båtar med samma egenskaper seglar i samma klass är att föredra.
    Lystalet/DH-tal/IMS/ORC/IRC….. återspeglar bara den seglande regelns idé om hur fort en båt går inte dess egenskaper i olika vindstyrkor. Inte helt sant de regler som beräkna sina båtar i en VPP-beräkning (DH / IMS) kan sätta olika mätetal i olika vindstyrkor, men det finns innanför skalet på regeln. Om vi tar ut mätetal för många vindstyrkor skapar det problem för arrangören att välja mätetal vid resultatberäkning.
    De flesta båtar har fördel i någon speciellt vind/sjö spectra.
    Om vi då klassindelar efter mätetalet så tar vi inte hänsyn till båtarnas individuella egenskaper i olika förhållanden, vilket kan göra att två båtar med samma mätetal seglar i samma klass fast de har helt olika egenskaper. Och det känner de flesta igen då man står på bryggan och tittar i startlistan och konstaterar att vissa båtar bli omöjliga att slå i dagens segling pga. ett visst väder.
    Om vi istället tar hänsyn till båtarnas egenskaper får vi jämnare klasser och slutgiltiga resultatlistan är inte klar innan vi gått ut till start. Om nu deltagarantalet är klent på tävlingen så anser jag att det viktigaste är att båtar med liknande egenskaper seglar i samma klass. Detta kan ge stort spann på mätetalen i de fallen men det blir ändå bättre än en traditionell indelning. Om tävlingen sen har större antal deltagande båtar kan man även dela klasserna efter mätetal.

    Detta är enda sättet att få respitsegling att komma lite närmre entypsegling.

    Att göra en klassindelning efter båtarnas egenskaper kräver mer av arrangören. De som gör klassindelningen måste ha verktyg och erfarenhet för att kunna bedömma vilka båtar som skall segla ihop. I DH finns ett beräknat tal, SV, som anger en faktor som kan hjälpa till vid klassindelning. SV=(LOA x Bmax x S^0,5)D.

    Ni som är nyfikna på Dansk Handikap som ett alternativ istället för LYS gå in på nedanstående länk.
    http://www.sejlsport.dk/graphics/ds/DSKapsejlads/regler/DH2007.pdf

    /Hansen
    www. kracer.org
    www. activesailing.org

    Reply

  6. jollen
    Oct 9, 2007 @ 07:40

    Hansens kommentar är förstås rätt – liknande egenskaper seglar mot varandra.
    I avsaknad av det så är väl så litet spann mellan lystalen i samma klass att föredraga – som Blur själv skriver.
    Glöm totalen.
    Ciao

    Reply

  7. Bengt Falkenberg
    Oct 9, 2007 @ 08:19

    Jag tycker att man skall koncentrera sig på båtarnas egenskaper mer än lystalen.
    Jag anser att en Accent kan segla mot en gecco 39 och en Express mot X99, istället för att dela klasserna efter lystalen.
    Visst kan vädret påverka resultatet, men jag anser att vädret påverkar ännu mer om man enbart går på lystalen, och låter båtars olika egenskaper avgöra.

    Bengt Falkenberg

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Oct 9, 2007 @ 08:38

    Bengt, hur skulle du vilja lösa detta på våra lokala race?

    Idag orkar ju knappt arrangörerna hålla isär två klasser :-)

    Reply

  9. Patrick Lindblom
    Oct 9, 2007 @ 08:43

    Att klassindela efter “egenskaper” är väl en tämligen svår övning då ingen klassificering av egenskaper finns? Man brukar väl säga att det jämnar ut sig över en säsong eller åtminstone över flera säsonger?

    Reply

  10. Calle P
    Oct 9, 2007 @ 08:53

    Alla båtar får ett LYS tal och 0 – 100 % sportbåts tal där man klass indelar efter % sport båt och korrigerar med LYS talet.

    Eller är det någon annan egenskap som är viktigare?

    //Calle

    Reply

  11. Bengt Falkenberg
    Oct 9, 2007 @ 10:01

    Man jobbar redan på detta vis i Norge. Hur dom gör vet jag inte exakt men jag tror att dom har ett tal som grundar sig på segelyta/depl. i kombination med en bedömning av varje enskild båt.
    Jag tror att man kan dela upp båtar i tex sportbåtar, Deplacement och Classic.
    Det kan inte vara svårt att grunda ett system som skulle fungera ok samt att man med Lystalet på varje båt anger vilken grupp man hamnar i. Tex S,D eller C (J-109 har tex lys: 1,32D)
    Jag tror att du och jag skulle kunna dela upp 90% av båtarna i SWELYS tabellen på en kväll.
    Antagligen så behöver man ha flytande gränser på lokal nivå för att det skall bli jämnstora klasser, vad vet jag. Eller så struntar man i det vilket kanske gör att seglare väljer mer lika båtar som klubbkompisarna redan har. (det är ju dumt att köpa en IF om alla kör Express i klubben redan, eller tvärt om)
    Jag tror att detta skulle kunna lösa många av de problem som det bloggats om nu i höst/sista 30 åren.

    Bengt Falkenberg

    Reply

  12. SWE140
    Oct 9, 2007 @ 14:04

    Det kan blir knepigt för vissa typer av båtar som kanske inte finns så många i trakten om indelningen skulle blir av enligt båtarnas egenskaper. Under 90-talet var det strikt med att sportbåtar (ULDB) inte skulle segla med kölbåtar osv. Lokalt betydde det dock att seglare med sådana båtar var inte välkomna på de lokala regattor. Samma gällde för flerskrov. För indelning enligt nära LYS-tal gäller samma sak. Ska vi utesluta seglare från att kappsegla pga. de har “fel” båt? Är fälten tillräckligt stora så blir det en annnan sak och man kan börja fundera i redan nämnda banor.

    Hur många LYS-tävlingar samla mer än 50-60 båtar i Sverige? Hur står skulle vara enlämplig klass? Jag tycker inte att en klass ska kunna vara hur lite som helst. 5 båtar känns för lite 10-20 mer lagom men visst får de även vara större.

    Reply

  13. Hansen
    Oct 9, 2007 @ 14:34

    Ni skall inte hänga upp er på Sportbåtar, Flerskrov och depl.båtar som olika grupper. Variationerna i egenskaperna inom de olika grupperna är väldigt stora också.

    Man skall ju inte utesluta båtar! Men man bör dela in klasserna i den mån det går efter egenskaper för att skapa kvalité på seglingen.

    Lek lite med siffrorna på båtar som ni tror er känna till med nedanstående formel.
    SV=(LOA x Bmax x S^0,5)/D

    SV: TA: BÅTTYP:
    36,13 753,1 ESQUIRE 29
    42,51 824,1 TRISS 600 MAGNUM
    45,91 603,7 NORLIN 37
    47,23 653,9 IW 31
    48,40 689,2 SPÄKHUGGER
    48,40 689,2 SPÄKHUGGER
    49,15 615,9 CONTRAST 362
    49,66 726,3 FENIX
    50,97 678,5 MAXI 909
    51,12 642,9 APHRODITE 101
    51,38 563,5 DIVA 38
    51,68 649,8 H323
    52,19 744,9 PETTERSON 767
    52,61 541,8 FIRST 44,7
    52,70 663,6 LINJETT 32
    52,91 646,0 MAMBA 33
    53,32 697,3 MAXI MAGIC
    53,94 578,1 FIRST 36,7
    55,46 598,6 X-332
    55,55 569,6 SK55
    56,06 557,9 FAURBY 424
    56,73 550,5 FIRST 40.7
    57,70 542,3 X-43
    58,05 590,9 DIVA 35
    59,19 597,9 LUFFE 37
    59,19 597,9 LUFFE 37
    59,56 608,5 FIRST 31,7
    60,15 701,6 H-BÅT
    60,81 613,9 BB 10-METER
    60,81 613,9 BB 10-METER
    60,93 569,8 MOLICH 10 M
    61,13 766,6 MINI MIZE
    61,69 557,6 X 119
    63,14 645,0 ELVSTRÖM 1/2 T
    63,73 577,3 FIRST 34,7
    65,43 509,1 J/133
    65,96 640,8 BANNER 30 MED MOTOR
    66,24 552,9 X 119
    66,34 563,8 X 35
    72,54 632,4 HUMPHREYS 30
    89,24 481,9 ONE OFF
    89,48 609,2 ONE OFF
    91,39 540,8 MUMM 36
    115,22 545,4 MUMM 30
    115,84 546,3 MUMM 30
    118,09 436,9 IMS 55
    119,98 562,6 KRACER 30
    148,24 608,8 MELGES 24
    148,24 608,8 MELGES 24
    148,24 608,8 MELGES 24

    Reply

  14. Bengt Falkenberg
    Oct 9, 2007 @ 14:38

    SWE 140!
    Självklart är det som du säger men mitt förslag var grundat på de seglingar som Peter grundat sina siffror på. Jag tror att det hade fungerat bra där. På mindre seglingar så får man nog klumpa ihop båtarna i klasser med olika egenskaper för att det skall bli intressant att delta.

    Bengt Falkenberg

    Reply

  15. Hansen
    Oct 9, 2007 @ 14:44

    Lek lite med siffrorna på båtar som ni känner till med nedanstående formel.
    SV=(LOA x Bmax x S^0,5)/D

    SV TA BÅTTYP
    36,13 753,1 ESQUIRE 29
    42,51 824,1 TRISS 600 MAGNUM
    45,91 603,7 NORLIN 37
    47,23 653,9 IW 31
    48,40 689,2 SPÄKHUGGER
    48,40 689,2 SPÄKHUGGER
    49,15 615,9 CONTRAST 362
    49,66 726,3 FENIX
    50,97 678,5 MAXI 909
    51,12 642,9 APHRODITE 101
    51,38 563,5 DIVA 38
    51,68 649,8 H323
    52,19 744,9 PETTERSON 767
    52,61 541,8 FIRST 44,7
    52,70 663,6 LINJETT 32
    52,91 646,0 MAMBA 33
    53,32 697,3 MAXI MAGIC
    53,94 578,1 FIRST 36,7
    55,46 598,6 X-332
    55,55 569,6 SK55
    56,06 557,9 FAURBY 424
    56,73 550,5 FIRST 40.7
    57,70 542,3 X-43
    58,05 590,9 DIVA 35
    59,19 597,9 LUFFE 37
    59,19 597,9 LUFFE 37
    59,56 608,5 FIRST 31,7
    60,15 701,6 H-BÅT
    60,81 613,9 BB 10-METER
    60,81 613,9 BB 10-METER
    60,93 569,8 MOLICH 10 M
    61,13 766,6 MINI MIZE
    61,69 557,6 X 119
    63,14 645,0 ELVSTRÖM 1/2 T
    63,73 577,3 FIRST 34,7
    65,43 509,1 J/133
    65,96 640,8 BANNER 30 MED MOTOR
    66,24 552,9 X 119
    66,34 563,8 X 35
    72,54 632,4 HUMPHREYS 30
    89,24 481,9 ONE OFF
    89,48 609,2 ONE OFF
    91,39 540,8 MUMM 36
    115,22 545,4 MUMM 30
    115,84 546,3 MUMM 30
    118,09 436,9 IMS 55
    119,98 562,6 KRACER 30
    148,24 608,8 MELGES 24
    148,24 608,8 MELGES 24
    148,24 608,8 MELGES 24

    Reply

  16. Lasse
    Oct 9, 2007 @ 21:10

    Faktum är att om man lyckas väl med klassindelningen så kommer förmodligen varje grupp ändå att upplevas som ganska stor. Om båtar med snarlika egenskaper och prestanda seglar mot varandra (även om antalet är ringa) kommer nämligen fälltet att vara mycket samlat och många täta situationer uppstår. Då varje start innehåller likvärdiga båtar kommer dessa dessutom att spridas mindre som en följd av att vissa t ex blir störda av större båtar etc. Seglade nyligen en regatta där vi bara var tre större båtar med identiska egenskaper. Det var aldrig mer än några få båtlängders avstånd. Snacka om intensiv segling trots det ringa antalet….

    Reply

  17. Anders Nilsson
    Oct 9, 2007 @ 22:44

    Bara som en liten kommentar med viss risk för att upprepa vad som sagts tidigare.
    Anders och Hansen har rätt. Klassindelningen på Mumm-Stelton cup är kanon. Det fungerar för att det är många båtar. På Saltholm runt blir det för få båtar för att göra detsamma.
    Jag vet inte heller om Bengt Falkenbergs Accent besättningen tycker det känns meningsfullt att se Geccon försvinna i horisonten. Komma in 1 timme efter i mål och ha seglat ett helt annat race. Det känns nog meningsfullare för besättningarna om man kör samma race med olika men lika snabba båtar.

    Reply

  18. Bengt Falkenberg
    Oct 10, 2007 @ 09:11

    Anders Nilsson!
    Självklart så räknar jag med att det är fler än två båtar. Det gör nog Peter i sitt förslag oxå.
    Kan du förtydliga “olika men lika snabba båtar”!?
    Jag hoppas att du inte menar CB66 och Sweden Yacht 36 bara för att dom har samma SweLys.

    Du hänvisar till Selton Mumm cup där man just delar klasserna enligt mitt förslag.
    Dvs. efter egenskaperna. Tack vare att det var med nästan 200 båtar så kan man dessutom göra många tajta klasser.
    När vi frågade några danska seglare om vad dom tycker om detta (när vi seglade där i helgen) så sa dom som vi talade med att det som var viktigaste att segla om var fortfarande totalpriset för startgruppen då det var många fler som seglade om detta.

    Bengt Falkenberg

    Reply

  19. Andreas
    Oct 10, 2007 @ 12:46

    Kan man tänka sig att lys med jämnförbara segelyta mot deplacement (formel finns) seglar i samma klass? Detta säger en del om snabbheten i olika vindstyrkor och därmed reducerar man väderförhållande påverkan.

    MVH Andreas

    Reply

  20. Anders Nilsson
    Oct 10, 2007 @ 20:18

    Bengt
    Om du går in och tittar på MSS hemsida http://www.mss.m.se på Saltholm runt resultat 2007 så förstår du säkert vad jag menar. Nog har en J-24 mer gemensamt med en Express än en First 36.7 även om accelerationstalen säger annat. Likadant så borde väl en J-24 besättning förmodligen ha närmre kappsegling med Expressen än en Luffe 44 eller Luffe 37a. Jag tycker också att en First 36.7 har närmre egenskaper med en Luffe 37.
    Vi körde också Mumm-Stelton cup i en First 31.7 och det var alldeles kanon race. Detta fungerar när det är stort antal anmälda. Problemet kommer i de så vanliga 40 – 70 båtars fälten. Då blir klassen för liten eller så har den ett alldeles för stort spann.
    Planande båtar har som du säger helt olika egenskaper jämfört med deplacement båtar men det vet väl alla att det inte går att jämföra.
    Mvh
    Anders

    Reply

  21. Bengt Falkenberg
    Oct 11, 2007 @ 08:13

    Ok Anders Nilsson!
    Jag trodde inte att någon skulle dela upp ett fält på det sättet!? Jag började faktiskt skratta när jag såg det och självklart så har du rätt att det är helt galet.
    I mitt förslag så skulle nog alla de båtar som du nämner ovan hamna som Deplacement båtar i en stor klass, och finns det bara tillräckligt med båtar så kan man göra flera klasser med deplacement båtar.

    Bengt Falkenberg

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.