Skip to content

15 Comments

  1. Fredrik
    Oct 23, 2007 @ 00:20

    Det är inte första gången som SVT är kallsinniga till segling i TV. Vi är många som har stångat pannorna blodiga mot oförstående TV-chefer. Inte ens Whitbread och Volvo Ocean race har varit intressant. En dåvarande sportchef på TV 4 förklarade för mig för 10 år sedan att “Whitbread har inget riksintresse”. Att 200 miljoner TV-tittare runt om i världen följde Whitbread var liksom en annan sak.

    Den kanal som har visat mest segling i Sverige i år är TV8 med både America´s Cup och Tjörn Runt. (TV8 sände America´s Cup live tillsammans med Viasat). Tjörn Runt-programmet i TV8 hade 140 000 tittare. Faktiskt ganska bra för ett så smalt program som segling i svensk TV ändå är. Men TV8 hade varit en mycket bättre seglingskanal om de hade sänt Mästarnas Mästare också. Framtidens TV ligger antagligen på webben och bloggarna. Där är det enklare att styra utvecklingen och många av specialprogrammen kommer att styras om från TV till webben. Det finns idag lika många om inte fler datorer med internetanslutning än TV-apparater. TV-kanalerna själva, inte minst SVT, lägger över många program på webben.

    Om man spottar på en sten tillräckligt mycket och länge så blir den så småningom våt. Så det är viktigt att vi fortsätter att tjata hål i huvudet på tröga programchefer. Och hoppas att det så småningom anställs någon programchef som även gillar segling. Den siste seglingsreportern på SVT var Bengt Frändelius (se hans reportage på Wetsuff om “Henrik och Marcus på Marstrandsfjorden 1996”).

    Sedan får vi som jobbar med TV och seglingsprogram också ta åt oss av kritiken att segling i TV inte alltid är så kul att titta på. Speciellt för ickeseglare. Det är också en utmaning.

    Reply

  2. Stefan
    Oct 23, 2007 @ 11:41

    Tyvärr så är inte segling prioriterat på de nationella sportredaktionerna. Där prioriteras några stora sporter samt personliga profiler. Jag har en god vän som varit sportchef på en större dagstidning så jag känner mig ganska uppdaterad. Däremot lokalt kan man få genomslag om det finns lokala förmågor och tidningen erhåller nästan färdiga artiklar. Om detta kan man tycka mycket men segling är inte något som sportredaktionerna bryr sig mycket om. Om man lyfter blicken lite så framstår våra “nördiga” diskussioner kring olika respit system och klasser som bara krångligt. Jag kommer ihåg när KSSS placerade X-99:or på “fel” bana i GR. Det var 7 X:99or i mål först och Vinca var på första sidan i DI. Häftigt med bara 7 99:or i Sandhamn men vilket problem jag hade att försöka förklara för min vän att inte Vinca vann och vi inte var 4:a i GR bara för vi kom i mål som det. Jag tror att ända möjligheten att förändra är att arbeta från gräsrots nivå = lokala media istället för att jaga de stora redaktionerna, och där är Arne K ett föredömme.
    Stefan

    Reply

  3. stefan lj
    Oct 23, 2007 @ 12:42

    Håller med i ovanstående men jag förstår inte varför man alltid skall försöka förklara för personer om detta med handikapp system och att inte första båt imål vinner ? Det är ju det som oftast förs fram i diskussioner om varför segling är svårt att visa på tv, man vet ej vem som leder. Jag är inte ett dugg intresserad av alla kval inför fotbolls wm och struntar blankt i hur upplägget ser ut med alla teknikaliteter som finns så frågan är om vi måste visa segling med målet att alla som inte förstår skall förstå ? Dom kan väl i stället kolla på Harald Treutiger eller liknande mysprogram om segling.
    Tycker man kan visa segling för de som är intresserade och då tror jag man kan förstå att vissa seglingar bygger på ett handikappsystem men frågan är om det är de seglingarna som är mest intressanta ur ett mediperspektiv (med undantag av “folkfester” som GR och TR) ?
    Sen finns nog massa fordommar bland tv folk och ekonomiska aspekter att brottas emot samt man behöver säkert också seglingskunnigt tvfolk med (kanske det finns, vet ej) som kan jobba med detta.

    Stefan Lj

    Reply

  4. Tomas Berg
    Oct 23, 2007 @ 13:49

    Hasse Bauer verkar vara en skön kille som väcker flera frågor som vi seglare ofta ställer oss på temat “Varför får vi så orimligt lite utrymme i media”? Hoppas Hasse får svar på sitt öppna brev till TV-sporten. Skulle vara kul att läsa i så fall….Och hoppas att det ger resultat.
    Att det skulle vara så svårt för utomstående att förstå att det finns olika klasser och handicap system inom seglingen köper jag inte riktigt. Allmänheten verkar ju t.ex ha förstått att man inte behöver komma först i mål i en golftävling för att vinna…eller att folkracebilar inte tävlar mot F1 bilar. osv.
    Jag kommer också ihåg att jag för länge sen och med stort intresse läste flera av Hasses reportage från fräcka kappseglingar världen över. Kan bara hålla med Peter om att Hasse är medskyldig till att många av oss blev sålda på kappsegling. Som sagt, Hasse verkar vara en skön snubbe….

    Reply

  5. SWE140
    Oct 23, 2007 @ 14:10

    Det finns väl alternativ för att åtminstone i LYS får segling lite mer publikvänlig. Vi körde omvänd LYS på vår DM. Bana var en kryss-läns med 3 varv. Det seglades 2 race. Det var kanske lite konstigt att båtar startade med avstånd en efter en men man var mycket bra uppdaterad om vem som leder och mycket spännande hur fältet omstyvades om. Den här gången var det inte heller de stora båtar som fick skottet utan de som vann….

    Reply

  6. Fredrik
    Oct 23, 2007 @ 15:19

    Det är inte första gången som SVT är kallsinniga till segling i TV. Vi är många som har stångat pannorna blodiga mot oförstående TV-chefer. Inte ens Whitbread och Volvo Ocean race har varit intressant. En dåvarande sportchef på TV 4 förklarade för mig för 10 år sedan att “Whitbread har inget riksintresse”. Att 200 miljoner TV-tittare runt om i världen följde Whitbread var liksom en annan sak.
    Den kanal som har visat mest segling i Sverige i år är TV8 med både America´s Cup och Tjörn Runt. (TV8 sände America´s Cup live tillsammans med Viasat). Tjörn Runt-programmet i TV8 hade 140 000 tittare. Faktiskt ganska bra för ett så smalt program som segling i svensk TV ändå är. Men TV8 hade varit en mycket bättre seglingskanal om de hade sänt Mästarnas Mästare också. Framtidens TV ligger antagligen på webben och bloggarna. Där är det enklare att styra utvecklingen och många av specialprogrammen kommer att styras om från TV till webben. Det finns idag lika många om inte fler datorer med internetanslutning än TV-apparater. TV-kanalerna själva, inte minst SVT, lägger över många program på webben.
    Om man spottar på en sten tillräckligt mycket och länge så blir den så småningom våt. Så det är viktigt att vi fortsätter att tjata hål i huvudet på tröga programchefer. Och hoppas att det så småningom anställs någon programchef som även gillar segling. Den siste seglingsreportern på SVT var Bengt Frändelius (se hans reportage på Wetsuff om “Henrik och Marcus på Marstrandsfjorden 1996”)
    Sedan får vi som jobbar med TV och seglingsprogram också ta åt oss av kritiken att segling i TV inte alltid är så kul att titta på. Speciellt för ickeseglare. Det är också en utmaning.

    Reply

  7. Sillstryparn
    Oct 23, 2007 @ 18:37

    Bara för balansens skull: Segling är inte den enda hyggligt stora sport som får mer eller mindre obefintlig bevakning av TV-sporten.
    Personligen tycker jag man borde kalla programmet Hockey- och Fotbollsspegeln för att undvika missförstånd.

    Reply

  8. Alexander
    Oct 23, 2007 @ 18:57

    Sänder man golf, curling, speedway etc LIVE så förstår jag inte varför kappsegling uteblivit. Det där med “Rikstäckande intresse” köper jag inte för fem öre.

    Vem är först med en svensk internetbaserad seglingskanal för streaming?

    Reply

  9. P
    Oct 24, 2007 @ 12:52

    segling är en rikemanssport. Så vad?

    Reply

  10. hasse bauer
    Oct 24, 2007 @ 15:53

    Kul å höra att jag bidragit till en sund form av drogberoende. Man blir ju riktigt rörd.
    Självklart hör jag av mig om det blir nåt svar från SVT.
    Segling är kul oberoende om det är bevakning eller inte. Å det är ju bättre än tvärtom, med andra ord – tänk om det hade varit hur mycket som helst i tv och segling varit skittråkigt.
    Inte så kul.
    Till P vill jag bara säga att frågan är “Finns det fördomar om segling som rikemans-sport?” Du har rätt, det är irrellevant om det är så eller inte. Men det vore intressant att få ett svar på frågan (tycker jag)

    Reply

  11. oops
    Oct 24, 2007 @ 17:24

    Kan vi inte rubba SVT så får vi väl helt enkelt se till att ta över SVT. Se till att någon seglingsvänlig människa börjar arbeta på sportredaktionen. (Dessutom måste denna person vara utbildad i maktmedelhantering). Mera segling i TV. SVT skall representera hela sverige och fem sekunder är inte representabelt!

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Oct 24, 2007 @ 21:03

    Diskussionen förs också på Fendern; ett kul inlägg var detta:

    Jag tycker vi borde ta saken i egna händer och helt enkelt starta en seglingskanal på nätet och sända allt från 606-SM till Gotland runt. Då kan man dessutom göra programen riktigt nördiga eftersom man inte behöver förklara allt på Svensson-nivå hela tiden.

    Curlingen har gjort precis så eftersom man tyckte att det var för lite curling i TV. Jag har i studiesyfte tittat lite på deras sändningar och det är riktigt underhållande. Fördelen med att se ett sportprogram som producerats för en insatt publik är att komentarerna kan kretsa kring detaljer i stället för att handla om banaliteter som de flesta ändå ser. Curling har likt seglingen ett något långsamt tempo som tjänar på att inte klippas sönder.

    Curlingkanalen

    Reply

  13. Pejlan
    Oct 24, 2007 @ 21:38

    Jag klagar inte för jag betalar inte licensen.

    Reply

  14. Fredrik
    Oct 24, 2007 @ 22:50

    En seglingskanal på nätet är en bra idé. Då når man dom redan frälsta och slipper förklara varför första båt i mål inte behöver vara vinnare. Det har nämligen visat sig vara en av anledningarna att ickeseglare tycker att segling är en svår sport. Med matchracingen som ett undantag.
    Lite kuriosa, omkring 1980 så sade superpromotorn Mark McCormack att nästa stora TV-sport blir golf. Inte många trodde honom, vem vill titta på när någon slår en boll som man inte ser? Men vi vet hur det blev. Inför Whitbread 1997 sade samme Mc Cormack att “nästa stora TV-sport blir segling”. Och han har egentligen fått rätt där också, i internationell TV. Dock inte i Sverige.

    Reply

  15. P
    Oct 25, 2007 @ 12:58

    Jag refraserar, segling är en sport för rika, vad är underligt med att också icke-seglare eller tv ser det?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.