Skip to content

11 Comments

  1. Calle P
    Nov 15, 2007 @ 14:47

    Glömde du inte allternativet LYS?

    //Calle

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Nov 15, 2007 @ 14:56

    LYS och/eller IRC är väl den naturliga följden om folk inte mäter in sina båtar i ORC.

    Stämmer det ORC redan har fått 7 helt nya båtar så är det ju redan en succé!

    Skriv gärna en comment om vad det är för båtar som inte redan seglar IMS/ORC Club som nu skall mätas in i ORC International. Helt OK om ni är anonyma. Är mest nyfiken på båttyperna.

    Reply

  3. styret
    Nov 15, 2007 @ 15:05

    Hej,
    Seglar LYS – får gå som det går.Men intresserad av IRC eftersom det verkar som övriga Europa gör det.
    Oavsett om min båt skulle bli “Kanonmätare” i nya ORC,så vill jag vara med där det känns som det största intresset är och göra det bästa av det.
    Vi är inte så många som kappseglar att vi kan/ska sprida ut oss i alla olika typer av regler.

    Reply

  4. styret
    Nov 15, 2007 @ 15:08

    Glömde DH. Det kör jag i Danmark.
    Naturligtvis kan man köra entyp men om man vill ha sin båt till annat än entyp så blir den gärna “udda” och då blir klasserna inte tillräckligt stora.
    Vi ser ju att det går mode i entyp – egentligen är väl expressen den som överlevt bäst här och kanske J 24 internationellt.

    Reply

  5. Alexander
    Nov 15, 2007 @ 15:14

    Vill man segla SM i havskapp så måste man ju mäta in i ORC, men Gotland Runt etc kanske seglas i IRC, eller entyp.

    Reply

  6. Robert Lidqvist
    Nov 15, 2007 @ 15:42

    Jag seglar redan IMS men tänker även mäta in i IRC inför nästa år, räknas det som “väntar och ser”?! :)

    Hur som helst, konkurrens är underbart inte bara på vattnet utan tydligen även bland mätsystem. Jag är övertygad om att ORC International inte tagits fram (redan nu) om inte ORC känt hotet från RORC’s IRC.

    Jag hoppas bara att kappseglingsarrangörerna även om de har både ORCI och IRC klasser nästa sommar låter båtar segla i båda klasserna och kanske även startar dem samtidigt.

    Reply

  7. Sten E
    Nov 15, 2007 @ 22:08

    Peter,

    Det verkar bli litet fel, det andra valet i Din enkät avser väl mäta in i IRC?? Nu verkar det mesta i debatten bli ORC?? IRC lyfts fram av sina förespråkare som alternativ till ORC International, då måste IRC seglas med båtar som mätts av mätman att få ett sk “Endorsed certificate”. Ytterligare en breddregel med omätta båtar behöver vi knappast./SE

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Nov 15, 2007 @ 22:35

    Hej Sten & tack för att du håller informationsflödet uppe!

    Nej, jag menar faktiskt ORC. Min tanke var följande;

    a) “Vi seglar redan IMS”, och kommer antagligen automatiskt att forsätta segla ORC international.
    b) “Jag skall mäta in i ORC”. Jag har tidigare inte kört IMS eller ORC Club med min båt men nu har man fått ordning på regeln och skall mäta in den. Detta skall alltså representera nyanslutna båtar.
    c) “För lite – för sent”. Rätt tänkt men jag tror inte på regeln, eller är säker på att min båt fortsätter att mäta kass.
    d) “Väntar & ser”. Jag är sansad och avvaktar lite…

    Var det fler som tyckte jag var otydligt? Om så, så gör vi om frågorna.

    Och gällande inmätning så är vi överens. Jag tycker att båtar skall mätas ordentligt oavsett om det gäller ORC, IRC eller LYS-racing.

    Reply

  9. Robert Lidqvist
    Nov 15, 2007 @ 23:10

    Peter,

    Tyvärr tror jag den senaste redovisade tanken inte alls gick fram… Jag trodde som Sten att du menade IRC som alternativ 2… Dessutom är det väl bra om det framgår om det är ORC Int eller ORC Club som avses.

    /Robert

    Reply

  10. Patrick Lindblom
    Nov 15, 2007 @ 23:13

    Till mig gick den fram…

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Nov 15, 2007 @ 23:26

    OK, vi gör om!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.