Skip to content

23 Comments

  1. Alexander
    Dec 3, 2007 @ 19:20

    Swanen är schysst, helt klart samma koncept som X-41. Men den har ingen “mark” i skandinavien, utan här är det Farr 40 och X-41 OD som gäller. Hur det ser ut i medelhavet vet jag inte. Sen att den är “entypsklassad” med peke är lite trist, den planar inte direkt, och jag hade hellre haft valmöjligheten att segla både symmetriskt och assy. Fast det lär va lättjobbat med assy på pele för gubbarna på New York Yacht Club ;)

    Reply

  2. Anders
    Dec 3, 2007 @ 20:17

    Och dessutom så fick den som var med i Danmark anstränga sig för att segla ifrån oss som satt i en “Husvagn” First 40.7 :-)

    Reply

  3. Rob/Baltic Pearl
    Dec 3, 2007 @ 20:27

    Båt nummer 38 lämnade varvet i fredags. Säkert en trevlig seglare, snygg design.
    Undrar om någon blivit levererad till Skandinavien?

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Dec 3, 2007 @ 20:37

    Jag har koll på en i Norge som skall kappseglas friskt och en i Lettland som kanske kommer till GR. Borde finns några fler?

    Reply

  5. Alexander
    Dec 3, 2007 @ 21:00

    I Raymarine® Warsash Spring Series 2007 var det en med men det var en brittisk va?

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Dec 3, 2007 @ 21:14

    Den brittiska är Uxorious III, nu på väg till Key West (däre ytterligare en engelsk är anmäld).

    När Nautor var på roadshow på GKSS och KSSS i mars hade man sålt ~30 båtar (21 till USA, 4 till japan och 5 i norra Europa).

    http://www.blur.se/2007/03/23/sweet-clubswan-42-gkss-42/

    Reply

  7. Alexander
    Dec 3, 2007 @ 21:22

    Ok, vilket kan jämföras med X-41 som passerat 50 och räknas samla ~30 båtar till Inofficiella VM i Skandinavien.

    Reply

  8. Andreas i missmatch
    Dec 3, 2007 @ 22:58

    Kan man verkligen jämnföra en Swan o en X41 utifrån båtar?
    Skiljer en del konceptmässigt och byggmässigt.

    Enda disk man kan ha torde vara om Swanen har möjlighet att bygga upp en klass här? Och den chansen är nog ganska limiterad.

    Men en verkligen fin båt är det. Grattis ni(få) som har råd att införskaffa en sådan :-)
    och stackars er när ni skall rodda ihop 10 pers för en kvällssegling i klubben:-(

    Andreas i Missmatch

    Reply

  9. Alexander
    Dec 3, 2007 @ 23:19

    Well, konceptet är ju detsamma; entypsracer med goda cruisingmöjligheter. Mått och vikt är mkt lika, även fast swanen är några 100kg tyngre, och något mer segel. Byggmässigt vet jag inte vad du syftar på, X-Yachts bygger för hand och Swan med robotar? :)

    Reply

  10. Fredrick M
    Dec 4, 2007 @ 11:45

    X-41= Polen vs Swan 42 club = Estland !

    Reply

  11. Alexander
    Dec 4, 2007 @ 18:00

    Fredrick M, du får gärna hänvisa till källor när du gör sådana påståenden. X-43an byggdes i Haderslev, Danmark. Från Mold till Snickerier, bevisa gärna att vår X-41 inte möter samma öde. Att Swan 42an outsourcats till Estland har jag också “hört” men inte funnit någon källa för, typ samma varv som Arcona eller något sådant?

    Reply

  12. Fredrick M
    Dec 4, 2007 @ 18:13

    Alexander som du påpekar så slutförs x-41 och x-35 i danmark men byggs i övrigt i annat land. Så som många andra kvalitets varv gör idag! Swan 42an byggs på luxusyachts på ösel samt slutförs på Nautor Swan i jacobstad. Nautor har underleverantörer till nästa alla sina båtar. Eran nya X-41 blir säkert välbyggd varelst den byggs. Får gratulera till en häftig båt det behövs fler sådana i Sverige, se bara på estland de har många fler häftiga båtar en Sverige. :-)

    Reply

  13. Alexander
    Dec 4, 2007 @ 18:15

    Det du säger stämmer nog, att skrovet moldas på en ny anläggning i Polen, inte Jylland som X-43, sen körs det till Haderslev.

    Mvh

    Reply

  14. Alexander
    Dec 4, 2007 @ 18:21

    Du hann före min research, hehe, tack för gratulationerna.

    Reply

  15. Rob
    Dec 4, 2007 @ 19:56

    Swan 42 byggs till viss del i Estland. Dock skickas alla båtarna till Finland för slutmontering och kontroll.
    Större delen torde dock ha byggts i Finland, kanske pga för dålig kapacitet i Estland? Skroven vacuuminjiceras på två ställen i Finland om jag är rätt underrättad varav ett är Nautors egen laminering. Nautor laminerar själv alla båtar från 60 fot och uppåt.
    44 båtar sägs ha vara sålda, varav båt 38 just levererats

    Reply

  16. Arthur
    Dec 5, 2007 @ 13:31

    Visst kan man jämföra X-41 OD med Swan 42 NYYC!

    Kolla resultat listan på den här länken: http://www.x-yachts.com/seeems/20960.asp

    1. X-41
    2. RIP 37 One Off
    3. J-133
    4. Swan 42 NYYC
    5.
    6.
    .
    .
    .

    Mvh
    //Arthur

    Reply

  17. reflektion till Andreas
    Dec 5, 2007 @ 16:32

    Min upplevelse oxå, är att en 42 club o X41OD har olika publik.
    det ena är en förädlad sracer med G Frers som designer. Den andra som N Jeppsen ritat. Inget ont om Jeppe….

    400 kilo extra i kölen och endas 180 kilo diff tot borde väga till stor fördel swanen. Dessutom med mer power iomed större segelyta.

    Längre vattenlinje o smalare förskepp?
    Jeppsen sade själv i intervju att man inte ville göra den lika extrem som X35an…

    /Kent

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Dec 5, 2007 @ 17:21

    Arthur & Alex, har ni koll på vart alla X-41 finns?

    Danmark & Norge har en hög. Hur ser det ut i övrigt?

    Reply

  19. PelleL
    Dec 5, 2007 @ 17:28

    Är det inte så att Swanen är mer inriktad på den amerikanska marknaden och därmed optimerad för generellt lättare vindar än X-41’an som jag tycker känns klart inriktad på IRC-segling i nordvästeuropa?

    Reply

  20. Alexander
    Dec 5, 2007 @ 17:39

    Det är en ganska koncentrerad flotta i Östersjön, Finland, Estland, Tyskland, Danmark, Sverige, Norge. Det är ett ~30 tal som levererats och ~30 till levereras i vår. Iom VM så blir det med stor sannolikhet ISAF godkänd entyps klass likt X-35, Farr 40, Swan 45, X-99, Open 60 och mumm 30. Sen har du båtar i England, Medelhavet, Sarah i USA, och enligt X-yachts i Aussie en X-41 där. (Som jag hoppas ska segla Sydney-Hobart). Men den stora massan är som sagt i Nord-Europa.

    Swan 45 är mkt coolare än 42 in my opinion, inte utrustad med modeflugan att sätta 2 gocartrattar och peke på en 40fots blysläde. ;)

    Reply

  21. Pelle P
    Dec 5, 2007 @ 17:50

    Alexander!
    Det sägs att klassregeln (X-41) ska komma i dagarna, vet du ngt??

    Pelle P

    PS
    Ska jobba på att få ner så många norrmän som möjligt…
    DS

    Reply

  22. Alexander
    Dec 5, 2007 @ 18:00

    PelleP: Nix, jag sitter tyvärr inte på någon saftig info där. Annars hade jag publicerat det :) Men det låter bra!

    Reply

  23. Arthur
    Dec 6, 2007 @ 09:13

    Kent–> Du glömde att Swanen har en högre IRC rating 1.174 medans X-41 OD har 1.117.

    Sen så är inte Swan 42 framtagen för någon annan än just NYYC, den båten är från början endast tänkt att attrahera dom. Swan vill inte bygga fler båtar av den modellen, de vill bygga stora 100 fots yachter. De tjänar inte så mycket pengar på den modellen jämfört med 100 fotare…

    Sen att X-35 är mer extrem än X-41 vet jag inte. X-35 må vara mer överriggad än X-41 men den är även tänkt från början att segla på Medelhavet där det i 80% av fallen är lättvind.
    X-35 har inte bla. Kolfiber pipa & T-köl. På så sätt kan en X-35 aldrig bli styvare än en X-41.

    Bägge är jättefina båtar men tjänar olika syften.

    Mvh
    //Arthur

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.